Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työhöni kyllästynyt LTO. Kysy.

Vierailija
24.01.2015 |

Jos siis on kysyttävää.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:33"]

Ihme valitusta. Tee jotain niille työoloilles, kai sullakin joku esimies on, kenelle voit avautua? Keskustele epäreilujen vanhempien kanssa, vaihda työpaikkaa tms...

[/quote]Kun työnantajalle puhuu vastaus on, että hän ei voi mitään, asiat on korkeammassa kädessä josta toimintaohjeet tulevat ja että jos ei kelpaa, painu muualle.

Vierailija
102/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:34"]

Katsokaas kun sillä tonnilla ei saa enempää kun tonnilla saa. Jos joku lupaa tehdä keittiöremontin sinulle LVI suunnitteluineen tonnilla, voit olla varma että jossain oikaistaan.

ja läsnäolo on ainoa millä on merkitystä. Jos et tunne lapsia, ymmärrä heidän lähtökohtiaan, liputlaput ovat aivan turhia. Ei opettajuus ole lappuja. Se on laajemman kokonaisuuden ymmärrystä kuin yksittäisten tuokioiden suunnittelua, joista lapset eivät edes saa mitään irti. On tunnettava ryhmä ja sen dynamiikka ja vaikutettava siihen tietoisesti. Se taito tulee työtä tehdessä. Nuoret ja lahjattomat ovat kiinni papereissa.

[/quote]Et taida olla oikeasti LTO. Jos olisit tietäisit, ettei paperitöitä yksinkertaisesti voi jättää tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä kuvittelit, että keskityn yhteen? Keskityn päivän aikana lapsiin. Keskityn kohtaamisiin, kuuntelen mitä he todella sanovat, keskityn myös havainnointiin ja luon tietoisesti kiireettömyyden tuntua rutiineilla ja toistoilla. Tältä pohjalta, mitä olen saanut tietooni heistä, keskinäisistä suhteista, peloista, toiveista, osaamisesta jne, teen sitten ratkaisuja jotka koskevat koko ryhmää. En ymmärrä mitä lapset koostuisi at siitä, että istuisin toimistossa kirjaamassa lippuja ja lappuja.

Vierailija
104/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:16"]

Mikset vaihda alaa, jos kyllästyttää?

[/quote]

Sosionomit (joista koostuu tälläkin hetkellä iso osa lto:ista, koska yliopiston käyneet saavat paremman palkankin töitä) käyvät sosiaalialan koulutuksen -heidän varhaiskasvatukseen perehtyminen perustuu työharjoitteluun lähinnä. Siellä ei opiskella kehityspsykologiaa, didaktiikkaa, kielenkehitystä, musiikkikasvatusta, liikuntakasvatusta, leikin merkitystä lapsen kehitykselle jne. Jotkut sosionomit tekevät kyllä todella hyvää työtä koulutustaustaansa nähden, varsinkin jos on halua ottaa itse selvää monista asioista ja opiskella lisää omalla ajalla - en siis todellakaan väheksy heitä, mutta voidaan miettiä mitä on pielessä maamme varhaiskasvatuksessa, jos oikean opettajakoulutuksen käyneet eivät halua tehdä töitä lastentarhaopettajana. 

[/quote]

Miten niin ei opiskella? Millä opinnoilla kuvittelet LTO-kelpoisuuden omaavien sosionomien keränneen ne vähintään 60 op varhaiskasvatuksesta?

[/quote]

Se 60op sisältää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja, jotka ovat todella erilaisia kuin varsinaisen lto:n koulutuksen käyneellä. Mistä sinä kuvittelet lastentarhaopettajakoulutuksen 180op:n koostuvat, kuvitteletko että esim ne 120op on jotain höpötystä, jolla ei ole mitään merkitystä? Onhan se selvä, että sosionomin ja lastentarhaopettajakoulutukset ovat todella erilaisia, mutta eihän se sitä tarkoita, etteikö sosionomi voisi olla hyvä lto. Mutta ihan erilaiset koulutukset ovat, ja monia noista mainitsemistani asioista ei opiskella sosionomikoulutuksessa, niissä 60op:n erikoistumisissa. Itse aloitin sosionomina, ja hain yliopistoon. Moni vanha kaveri työskentelee sosionomi-lto:na ja paljon ovat harmitelleet etteivät aikoinaan yrittäneet yliopistoon. Halua, älyä ja persoonaa on alalle, mutta koulutus on ollut aivan liian tynkä. 

Vierailija
105/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, tämän ketjun lukeminen sai minut kaipaamaan takaisin päiväkotitöihin :D Kaikista ongelmista hyuolimatta oli ihana työskennellä lasten kanssa. Pitää vaan yrittää olla itselleen armollinen ja tjuta, että kaikkeen ei vain pysty venymään. Ehkä sinullekin ap tekisi hyvää olla vuosi jossain muissa töissä? Hae virkavapaataa ja jotain uusia töitä/opintoja. Itse siis työskkentelin useamman vuoden lastenhoitajana, mutta sitten menin opiskelemaan ihan muuta alaa ja sen alan töitä olen siitä lähtien tehnyt. Nyt tällä alalla on vähän huonosti töitä ja oma kokoaikainen työni muuttuu osa-aikaiseksi maaliskuussa. Tulikin mieleen että voisin nyt hakeutua tekemään sijaisuuksia päiväkoteihin noina ylimääräisinä vapaapäivinä. :)

Vierailija
106/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:34"]

Katsokaas kun sillä tonnilla ei saa enempää kun tonnilla saa. Jos joku lupaa tehdä keittiöremontin sinulle LVI suunnitteluineen tonnilla, voit olla varma että jossain oikaistaan.

ja läsnäolo on ainoa millä on merkitystä. Jos et tunne lapsia, ymmärrä heidän lähtökohtiaan, liputlaput ovat aivan turhia. Ei opettajuus ole lappuja. Se on laajemman kokonaisuuden ymmärrystä kuin yksittäisten tuokioiden suunnittelua, joista lapset eivät edes saa mitään irti. On tunnettava ryhmä ja sen dynamiikka ja vaikutettava siihen tietoisesti. Se taito tulee työtä tehdessä. Nuoret ja lahjattomat ovat kiinni papereissa.

[/quote]Et taida olla oikeasti LTO. Jos olisit tietäisit, ettei paperitöitä yksinkertaisesti voi jättää tekemättä.

[/quote]

olen. Kasvatustieteen kandi. Et taida olla lukenut ketjua. Monessa voi oikoa, oi kyllä. Paperihommat voi jättää suurimmaltaosalta pois, milloin ei, voi ne täyttää vähän köyhemminkin sanakääntein, ns vasurilla. Ja tällä palkalla todella kannattaakin.

Vierailija
107/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina valitetaan hankalista vanhemmista, niin tuli mieleeni, että minkä verran LTO:t opiskelevat asiakastyötä ja vanhempien kohtaamista? Perhetyöntekijänä minulla ainakin on sellainen kokemus, että "hankalastakin" vanhemmasta saa oikeanlaisella otteella ja kohtaamisella kelvollisen ja yhteistyökykyisen asiakkaan.

Vierailija
108/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa, että suurin ongelma on töiden organisointi. Pitäisikö jokaisella päiväkotialueella tai jopa yksiköllä olla oma toimistotyöntekijä jolle vasut, lasut jne lähetettäisiin puhtaaksikirjoitettaviksi ja jolle siirrettäisiin kaikki sellaiset kirjalliset työt jotka vain voidaan jolloin opeille jäisi vain se oleellinen? Toinen: miten voi olla, että nykyaikana tietokoneen joutuu työpaikalla "varaamaan" tai ei voi töitään hoitaa silloin kun aikaa olisi, koska tietokonetta ei ole käytössä? Ja miksi on monta päällekkäistä systeemiä? Tässä ihan ilmaiset ohjeet parantaa työoloja ja työtehokkuutta.

1. Kunnan tietopalvelut yksinkertaistetaan ja siirretään kaikki samaan paikkaan. Käyttöjärjestelmän helppokäyttöisyyteen ja loogisuuteen on erityisesti panostettava. Järjestelmän on toimittava.

2. Oma tietokone jokaiseen ryhmään. Ei ole minkään valtakunnan järkeä siinä, että opettajat jonottavat yhdelle tietokoneelle päästäkseen jatkamaan töitään.

3. Lastenhoitajien ON otettava enemmän vastuuta perushoidosta kuin lastentarhanopettajien. Ehdotan, että lastentarhanopettajat eivät esim. osallistuisi päiväuniin lainkaan vaan käyttäisivät tuon ajan joka päivä suunnitteluun.

4. Valjastakaa vanhemmat materiaalien keräykseen. Laittakaa seinälle vaikka lista mitä materiaaleja tarvitsette toimintavuoden aikana mitä työnantaja ei tarjoa. Vanhemmat voisivat siitä sitten valita mitä toimittavat. Minä ainakin osallistuisin oikein mieluusti!

Vierailija
109/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:55"]

Minkälaista työ on - mitä huonoja ja mitä hyviä puolia? Sosionomin tutkinto mielessä ja siihenhän voi liittää tuon LTO:n. Mietin kannattaako edes haaveilla..

[/quote]

Sosionomina, jos haluat LTO:ksi, käyt ihan alaan räätälöidyn opintopolun. Sosionomin tutkinnon voi käyttää fiksumminkin ja suuntautua esim. lastensuojeluun.

Vierailija
110/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori LTO ja rakastan työtäni (alle 3-v ryhmä, se vaikuttaa toki paljon) aivan äärettömästi. Työ"kaverit" eli siis epäpätevät lastenhoitajat tekevät työpäivästäni aivan helvettiä. Se, että joku rakastaa työtään, on siinä aivan äärettömän hyvä, saa jatkuvasti hyvää palautetta sekä vanhemmilta että pomolta, ei vaan käy päiväkodissa. Opettajat laitetaan niin matalalle hoitajien toimesta, että ei sitä kukaan terve jaksa katsella päivästä toiseen.

Vierailija
111/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:16"]

Mikset vaihda alaa, jos kyllästyttää?

[/quote]

Sosionomit (joista koostuu tälläkin hetkellä iso osa lto:ista, koska yliopiston käyneet saavat paremman palkankin töitä) käyvät sosiaalialan koulutuksen -heidän varhaiskasvatukseen perehtyminen perustuu työharjoitteluun lähinnä. Siellä ei opiskella kehityspsykologiaa, didaktiikkaa, kielenkehitystä, musiikkikasvatusta, liikuntakasvatusta, leikin merkitystä lapsen kehitykselle jne. Jotkut sosionomit tekevät kyllä todella hyvää työtä koulutustaustaansa nähden, varsinkin jos on halua ottaa itse selvää monista asioista ja opiskella lisää omalla ajalla - en siis todellakaan väheksy heitä, mutta voidaan miettiä mitä on pielessä maamme varhaiskasvatuksessa, jos oikean opettajakoulutuksen käyneet eivät halua tehdä töitä lastentarhaopettajana. 

[/quote]

Miten niin ei opiskella? Millä opinnoilla kuvittelet LTO-kelpoisuuden omaavien sosionomien keränneen ne vähintään 60 op varhaiskasvatuksesta?

[/quote]

Se 60op sisältää varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja, jotka ovat todella erilaisia kuin varsinaisen lto:n koulutuksen käyneellä. Mistä sinä kuvittelet lastentarhaopettajakoulutuksen 180op:n koostuvat, kuvitteletko että esim ne 120op on jotain höpötystä, jolla ei ole mitään merkitystä? Onhan se selvä, että sosionomin ja lastentarhaopettajakoulutukset ovat todella erilaisia, mutta eihän se sitä tarkoita, etteikö sosionomi voisi olla hyvä lto. Mutta ihan erilaiset koulutukset ovat, ja monia noista mainitsemistani asioista ei opiskella sosionomikoulutuksessa, niissä 60op:n erikoistumisissa. Itse aloitin sosionomina, ja hain yliopistoon. Moni vanha kaveri työskentelee sosionomi-lto:na ja paljon ovat harmitelleet etteivät aikoinaan yrittäneet yliopistoon. Halua, älyä ja persoonaa on alalle, mutta koulutus on ollut aivan liian tynkä. 

[/quote]

Toki tiedän tämän, mutta on mielestäni virheellistä sanoa, että sosionomi ei opiskele esim. kehityspsykologiaa, leikin merkitystä, kielen kehitystä, musiikkikasvatusta jne. Ei tietenkään samassa laajuudessa kuin yliopistossa, mutta opiskelee kuitenkin. Siksi tartuin tuohon.

Vierailija
112/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä, olen toiminut myös pienemmän päiväkodin johtajana. Silloin sitä paperinpyöristystä vasta olikin! Siitähän sitä maksettiin. En ollut ryhmässä edes tuolloin. Siitä on tosin aikaa, kultaisella 80 luvulla, mutta todellakaan niitä papereita ei aina edes lue kukaan! Riippuu myös kunnasta, mitä velvoittavat. Toisissa riittää kunhan paperit on kunnossa, käytäntö voi olla mitä vaan! Uskomatonta. Itse ajattelen päinvastoin.

Vierailija
113/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"]

Mä vasta opiskelen lto:ksi, mutta tiedän, että en sitä työtä halua tehdä. Unelmani olisi olla luokanopettaja. Sinne hainkin, en päässyt, joten päädyin lastentarhanopeksi. Aion kyllä valmistuttuani jatkaa opiskeluja niin että olen vielä joskus luokanope.

[/quote]

Ihan kiva, mutta älä kuvittele liikoja siitäkään hommasta. Samat ongelmat ovat vastassa peruskoulussakin. Kannttaa jo henkisesti varautua siihen, että myös luokanopettajan työ vie paljon omaa vapaa-aikaa, jos sen tekee kunnolla ja ns. virallisten normien mukaan. Ne erityislapset ovat siellä sinun luokallasi, hyvällä tuurilla on joku avustamassa, mutta päävastuu on kuitenkin sinulla. Vanhemmat ottavat jatkuvasti yhteyttä, kenties jopa enemmän kuin päiväkodeissa. Byrokratian määrä on vähintään yhtä suurta.

En ole Lto, enkä opettaja, olen huolestunut vanhempi kansalainen. Olen huolissani siitä, että niin päiväkodeissa kuin peruskouluissakin nämä integroidut erityislapset vievät liikaa oppimiseen käytössä olevaa aikaa. Kärsijöinä  ovat henkilökunnan lisäksi muut lapset. Kärsijänä voi olla myös tulevaisuuden yhteiskunta, kun lahjakkaampien lasten oppimista ei tueta, vaan keskitytään niihin heikkoihin.

Kenen etuja tämä integroiminen palvelee?

Vierailija
114/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:01"]

Olen nuori LTO ja rakastan työtäni (alle 3-v ryhmä, se vaikuttaa toki paljon) aivan äärettömästi. Työ"kaverit" eli siis epäpätevät lastenhoitajat tekevät työpäivästäni aivan helvettiä. Se, että joku rakastaa työtään, on siinä aivan äärettömän hyvä, saa jatkuvasti hyvää palautetta sekä vanhemmilta että pomolta, ei vaan käy päiväkodissa. Opettajat laitetaan niin matalalle hoitajien toimesta, että ei sitä kukaan terve jaksa katsella päivästä toiseen.

[/quote]

Sano vastaan, jos joku koittaa sua pompottaa/laittaa matalaksi. Asiallisesti mutta tiukasti! Puhu pomolle, puhu avoimesti työkavereille. 

Vierailija
115/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]

3. Lastenhoitajien ON otettava enemmän vastuuta perushoidosta kuin lastentarhanopettajien. Ehdotan, että lastentarhanopettajat eivät esim. osallistuisi päiväuniin lainkaan vaan käyttäisivät tuon ajan joka päivä suunnitteluun.

[/quote]

Ja sitten se perushoito jää tekemättä... Koko jaottelu "opettajiin" ja "hoitajiin" on päiväkotien todellisuudessa keinotekoinen ja typerä. Alalle tulisi olla vain yksi koulutus (esim. 3 vuotta pitkä joka keskittyisi puhtaasti päivähoitoon, eikä siinä sivussa kaikkeen muuhun kuten nykyään) ja ryhmien kasvatusvastuulliselle henkilöstölle vain yksi työnimike.

Jotain erillistä "opettajan" vakanssia voidaan harkita siinä vaiheessa, kun joka ryhmässä on avustaja huolehtimassa perushoidosta (eli ei koskaan).

Vierailija
116/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"]Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee.

Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä.
[/quote]Tuo vuodatus sopii myös isompien lasten opettamiseen peruskoulussa! Palaveria, lomaketta ja koulutusta, kokouksia, wilmaa, sähköpostia, kehityskeskustelua, rahan puutetta lisättynä sillä että sinua ei kehuta koskaan eikä palkka nouse! Kuraa silmille kyllä tulee joka päivä oppilailta jos niiltä vaatii opiskelua. Nirppanokkavanhemmat vittuilee ja työkaverit kyräilee toisiaan. T, peruskoulun ope

Vierailija
117/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"]

Mä vasta opiskelen lto:ksi, mutta tiedän, että en sitä työtä halua tehdä. Unelmani olisi olla luokanopettaja. Sinne hainkin, en päässyt, joten päädyin lastentarhanopeksi. Aion kyllä valmistuttuani jatkaa opiskeluja niin että olen vielä joskus luokanope.

[/quote]

Ihan kiva, mutta älä kuvittele liikoja siitäkään hommasta. Samat ongelmat ovat vastassa peruskoulussakin. Kannttaa jo henkisesti varautua siihen, että myös luokanopettajan työ vie paljon omaa vapaa-aikaa, jos sen tekee kunnolla ja ns. virallisten normien mukaan. Ne erityislapset ovat siellä sinun luokallasi, hyvällä tuurilla on joku avustamassa, mutta päävastuu on kuitenkin sinulla. Vanhemmat ottavat jatkuvasti yhteyttä, kenties jopa enemmän kuin päiväkodeissa. Byrokratian määrä on vähintään yhtä suurta.

En ole Lto, enkä opettaja, olen huolestunut vanhempi kansalainen. Olen huolissani siitä, että niin päiväkodeissa kuin peruskouluissakin nämä integroidut erityislapset vievät liikaa oppimiseen käytössä olevaa aikaa. Kärsijöinä  ovat henkilökunnan lisäksi muut lapset. Kärsijänä voi olla myös tulevaisuuden yhteiskunta, kun lahjakkaampien lasten oppimista ei tueta, vaan keskitytään niihin heikkoihin.

Kenen etuja tämä integroiminen palvelee?

[/quote]Mitä ajattelit, että näille erityislapsille tehdään? Minä itse kannatan integraatiota. Tekee hyvää sille erityislapsille nähdä hyvää mallia ja tekee hyvää ns. "tavallisille" lapsille (mitä se sitten tarkoittakaan) nähdä kuinka erilaisia me ihmiset olemmekaan. Mutta kunnollinen integraatio taroittaa myös riittäviä resurssien lisäyksiä. Pienemmät ryhmät. Enemmän avustajia. Enemmän erityisosaamista. Tuo riittävien resurssien puute on se syy miksi ryhmät ovat retuperällä. Se ei ole kenenkään lapsen syy. Jokaisella on oikeus olla se ihminen kuka on. ap

Vierailija
118/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"]Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee. Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä. [/quote]Tuo vuodatus sopii myös isompien lasten opettamiseen peruskoulussa! Palaveria, lomaketta ja koulutusta, kokouksia, wilmaa, sähköpostia, kehityskeskustelua, rahan puutetta lisättynä sillä että sinua ei kehuta koskaan eikä palkka nouse! Kuraa silmille kyllä tulee joka päivä oppilailta jos niiltä vaatii opiskelua. Nirppanokkavanhemmat vittuilee ja työkaverit kyräilee toisiaan. T, peruskoulun ope

[/quote]

tiedän. Olen lto ja lo. Molempia töitä tehneenä täytyy todeta, että meno ei todellakaan muutu peruskoulun puolella! Iso plussa on tosin kesä, heinä ja elo.

Vierailija
119/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:00"]

Olen ollut lastenhoitajana 5 vuotta ja olen nyt ihan piipussa! Sitä varsinaista lasten kanssa tehtävää työtä ei kerkeä tehdä. Resurssit on niin huonoja ettei sijaisia saa. Palavereja ja muita kissaristiäisiä on liikaa! Tietokonehommia sitäkin enemmän. Saisipa joskus keskittyä VAAN lapsiin! Pelata heidän kanssaan tai leikkiä yms.

[/quote]

Minulla on pph.na ihan sama juttu, mitään en kerkeä lasten kanssa tekemään, kaikki aika menee kaiken maailman turhanpäiväisiin juttuihin jotka on pakko tehdä, ne on sellaista näennäistä täysin turhaa tietokone ja paperi työtä, suunnittelua, tekstiviestejä ja sähköposteja ropisee pitkin päivää, ja nyt on tullut lisää sellaisia muutoksia että hankaloittaa todella itse työtä sekä kuormittaa lasten vanhempia...

Vierailija
120/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:59"]

Aina valitetaan hankalista vanhemmista, niin tuli mieleeni, että minkä verran LTO:t opiskelevat asiakastyötä ja vanhempien kohtaamista? Perhetyöntekijänä minulla ainakin on sellainen kokemus, että "hankalastakin" vanhemmasta saa oikeanlaisella otteella ja kohtaamisella kelvollisen ja yhteistyökykyisen asiakkaan.

[/quote]

Voisivatko alapeukuttajat ja muut eri mieltä olevat vastata, minkä verran te noita em. taitoja opiskelette?