Jos rokotetut eivät levitä tautia (tai levittävät hyvin vähän) miksi tartunnoissa on nyt ennätysmäärät? Johtuuko se tosiaan siitä 14 prosentista?
86% on saanut vähintään ensimmäisen rokoteannoksen. 14% ei siis ole saanut edes ensimmäistä.
Jos rokotetut eivät levitä tautia (tai levittävät hyvin vähän) miksi tartunnoissa on tällä hetkellä ennätysmäärät? Johtuuko se tosiaan siitä 14 prosentista?
Kommentit (218)
Tässä taida enää olla kyse siitä oletko saanut rokotteen vai et, talouden rattaat on tärkeämpi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotetut levittävät tautia, mutta vähemmän kuin rokottamattomat.
Ongelmana on viruksen tarttuvuus.
Jos oletetaan että rokote vähentää jatkotartuntoja 50% (tämänsuuntaisia arvioita on tutkimuksissa esitetty) ja viruksen luontainen R0-luku, eli kuinka monta ihmistä jokainen tartunnan saanut keskimäärin tartuttaa edelleen, on yhden ja kaden välillä kuten influenssalla niin pelkkä rokote riittää tukahduttamaan rokotettujen keskuudessa leviämisen, koska jokainen rokotettu tarkoittaa keskimäärin vähemmän kuin yhden ihmisen.
Mikäli R0-luku on 2-3 välillä kuten alkuperäisestä koronaviruksesta arvioitiin niin pelkkä rokote voi huomattavasti hidastaa tai jopa pysäyttää tartuntamäärien eksponentiaalisen kasvun, mutta ei enää tukahduttaa virusta. (viruksen efektiivinen R-luku rokotetussa väestössä 1-1.5).
Mikäli R0-luku on 5, kuten deltasta arvioidaan niin efektiivinen R-luku on 2.5 eli virus leviää rokotetussa väestössä yhtä tehokkaasti kuin alkuperäinen virus rokottamattomassa.
Sitten on vielä se pieni osa väestöstä ruokkimassa leviämistä, joka ei ole rokotetta ottanut ja jonka viiteryhmässä efektiivinen R-luku on kaksinkertainen
Toisinsanoen mikäli leviäminen halutaan kuriin niin näin tarttuvan viruksen kanssa tarvitaan muitakin R-lukua alentavia toimenpiteitä rokottamisen lisäksi tai paljon tehokkaampia rokotteita. Mikäli tartuntaluvuksi oletetaan tuo 5 kuten deltalle on arvioitu, niin rokotteen pitäisi estää yli 80% jatkotartunnoista jotta pelkkä rokote riittäisi taittamaan tartuntamäärät ja sekin sillä edellytyksellä että 100% väestöstä olisi rokotettu.
Ala levita vanhaa tietoa. Ollut valtamediassa jo, etta rokote ei suojaa ketaan muuta kuin itseaan, eika vahenna tartuntoja ollenkaan. Painvastoin, kun otat piikin sairastutat kaikki ymparillasi. Vastuullista? Ei todellakaan. Jankkaatte keskeneraisia tutkimustuloksia jotka ehka kertoo jotain johonkin suuntaan.
Jokainen piikki pahentaa koronatilanetta, kohta ollaan oikeasti kusessa.Pcr testi nayttaa flunssan positiivisena. Joten oletetuista miljoonista sairastuneista osalla oli oikeasti flunssa, osalla korona. Korona on vaikea tauti, mutta ei tosiaan levia niin helposti kuin flunssa.
Alussa kukaan ei tuntenut ketaan joka olisi sairastanut koronan vakavana.
Nyt kun rokotteet on jaettu yha useampi tuntee useammankin sairastaneen ja jopa menehtyneen.Laskekaa 1+1 jos se ei ole liian vaikeaa
Kyllä mä vaan tiedän henkilön, joka sairastaa edelleen vuosi sitten alkanutta koronaa. Ja kuolleita ennen rokotteita tiedän kolme tuttua.
Yhtäkään rokotteista oikeita ongelmia saaneita en tiedä ( kuumetta, käsikipua, imusolmuketurvotusta ja kuukautishäiriöitä tiedän, kaikki ohimenneitä), enkä vakavasti sairastuneita tai kuolleita rokotettuja.
Minä ainakin eleln jo ihan normaalisti kahden rokotteen turvin. Se on ollut nyt kaikille tarjolla, jos ei ole kelvannut, niin siinähän sairastatte. JOs itselle iskee, niin lievänä tulee, ei haittaa. Mikä tässäkin on nyt niin vaikeaa ymmärtää? Kun on rokotus, niin ei enää haittaa vaikka korona iskee, kun on muuten perusterve. Ei mua kiinnosta pätkääkään miten jonkun omasta tahdostaan rokottamattoman käy. Heidän takiaan en enää omaa elämääni rajoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se johtuu siitä, että täysin rokotettuja on 71,1% väestöstä. Aika iloisesti leviää nyt kouluissa ja päiväkodeissa. Seuraavaksi sitten kotona. Nyt haetaan suojaa sairastamalla, kun rokote yksin ei tällä kattavuudella riitä.
Viime keväänä lapset ja nuoret ei koronaan sairastuneet, mikä nyt on muuttunut - paitsi se, että saavat taudin rokotetuilta.
Se on muuttunut, että delta tarttuu 10 kertaa helpommin, eikä kouluissa aseteta enää karanteeneja.
Kyllä mun lapsen koulussa asetetaan. Koko luokka 10 pv karanteenissa altistumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää näytä siltä, että vain rokottamattomat täyttää sairaalat https://www.hus.fi/ajankohtaista/koronavirus-covid-19/koronavirus-lukui…. Ihan täyttä itseään väitteet rokottamattomien pandemiasta. Miten tilanne voi näyttää tältä, jos rokote toimii? Sama tilanne on ollut muuallakin maailmassa ja jengi ei vaan usko.
Rokottamattomia on siis 0,14*5,5 miljoonaa eli 770 000.
Rokotettuja on 0,85*5,5 miljoonaa eli 4 675 000
Aika hurjan paljon enemmän on siis prosentuaalisesti rokottamattomien joukosta siellä sairaalassa porukkaa. Ja ne rokottamattomat on vielä perusterveitä ja nuoria.
Turha näitä suhteita on selittää. Täällä ymmärretään vain, että rokotettuja on sairaalassa ja se ei voi tarkoittaa kuin, että rokote ei toimi,
Toimii tai ei, yhdentekvää, tähän koronahulluuten en ota mitään osaa. Otan taudin jos se on joskus tullakseen. On tässä elämässä paljon pahempaakin sattunut, että enköhän selviä. Paljon enemmän pelkään rokotefasisteja kuin itse koronaa.
Ei jos, vaan kun.
Meillä on yli miljoona rokottamatonta. Jos tartuntoja ilmenee n. 800 päivässä, kestää n. 3,5 vuotta, että jokainen noista on saanut tartunnan. Lisäksi rokotettujakin sairastuu, koska A. rokote ei toimi kaikilla ja B. rokote ehtii vanhentua rokotetuillakin. Tähän päälle vierastyöläiset, joita ei lasketa maan väestöön, mutta kuormittavat sairaaloita. Ja syntyvyys on edelleenkin yli 40 000 per vuosi.
Kyllä rokotetut levittää yhtälailla. Ja tästäpä tämä vyyhti johtuukin. Rokotettuja ei testata, pienessä flunssassa he menee ja tulee, pahimmassa tapauksessa se on koronaa ja leviää. Valitettavasti ongelma ei ole ollenkaan kokonaan rokottamattomissa.
Ja olen hoitoalalla ja tiedän tämän. Kahdesti itse rokotettu.
Nyt pitäisi tuoda tämä kyllä pikaisesti julkisuuteen!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli miljoona rokottamatonta. Jos tartuntoja ilmenee n. 800 päivässä, kestää n. 3,5 vuotta, että jokainen noista on saanut tartunnan. Lisäksi rokotettujakin sairastuu, koska A. rokote ei toimi kaikilla ja B. rokote ehtii vanhentua rokotetuillakin. Tähän päälle vierastyöläiset, joita ei lasketa maan väestöön, mutta kuormittavat sairaaloita. Ja syntyvyys on edelleenkin yli 40 000 per vuosi.
Nythän tartuntamäärät ovat tasaisesti kasvaneet. Oliko se nyt niin että viimeisellä kahden viikon jaksolla taas 30% enemmän kuin edellisellä? Vuodenvaihteessa ollaan siis tällä tahdilla n. 1700 tartunnassa / päivä ja maaliskuun alussa jossakin 6000-7000 tartunnassa per päivä. Aika nopsaan kutistuu tuo 3.5 vuoden arvioisi siis ellei leviämistä jotenkin hidasteta. Kausivaihtelu alkaa jarruttaa vasta jossakin huhti-toukokuun tietämillä ja sillä itseasiassa saattaa olla pikemminkin kiihdyttävä vaikutus vielä joitakin kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun se johtuu siitä, että täysin rokotettuja on 71,1% väestöstä. Aika iloisesti leviää nyt kouluissa ja päiväkodeissa. Seuraavaksi sitten kotona. Nyt haetaan suojaa sairastamalla, kun rokote yksin ei tällä kattavuudella riitä.
Viime keväänä lapset ja nuoret ei koronaan sairastuneet, mikä nyt on muuttunut - paitsi se, että saavat taudin rokotetuilta.
Se on muuttunut, että delta tarttuu 10 kertaa helpommin, eikä kouluissa aseteta enää karanteeneja.
Kyllä mun lapsen koulussa asetetaan. Koko luokka 10 pv karanteenissa altistumisen vuoksi.
Alueesta riippuu. Nihkeää on HUS-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rokotetut levittää yhtälailla. Ja tästäpä tämä vyyhti johtuukin. Rokotettuja ei testata, pienessä flunssassa he menee ja tulee, pahimmassa tapauksessa se on koronaa ja leviää. Valitettavasti ongelma ei ole ollenkaan kokonaan rokottamattomissa.
Ettekö te nyt ymmärrä. Nyt haetaan laumasuojaa, mutta eihän sitä voi sanoa ääneen. Kolmansia rokotteita ei ole kaikille ja lasten rokottamisesta ei päätetä.
Rokotettuja ei testata . Eli tietenkin se vaikuttaa lukuihin. Lisäksi sairaalassa ollaan muista syistä kun koronasta, mutta se koronakin sairaalassa testataan tai se tarttuu siellä. Nämä luvut sitten ilmoitetaan julkisuuteen ja rajoitukset perustuvat niihin.
Tämä muuttaa kaiken. Katsokaa ympärillenne sillä yhteiskunnassa kaikki pyörii normaalisti. Ihmisiä on aina sairaalassa, nyt vaan kaikkeen liitettän korona .
Vierailija kirjoitti:
Levittävät kyllä, mutta eivät suinkaan yhtälailla. Rokotetulla on jonkin verran pienempi riski saada tartunta ylipäätään ja jonkin verran pienempi riski tartuttaa virusta eteenpäin. Virus on kuitenkin niin tartuttava että missään tapauksessa rokotteilla ei leviämistä pysäytetä, mutta jonkin verran ne leviämistä hidastavat, mikä on tietysti sairaalahoidon kapasiteetin kannalta hyvä juttu sekin, sen lisäksi että rokotetut tietenkin joutuvat sairaalahoitoon rokottamattomia harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te nyt ymmärrä. Nyt haetaan laumasuojaa, mutta eihän sitä voi sanoa ääneen. Kolmansia rokotteita ei ole kaikille ja lasten rokottamisesta ei päätetä.
Kaikki alle 12-vuotiaat on rokottamattomia , onko näin ?
Ekanakin rokotetutkin tartuttavat. Toisena, ihmiset elävät ihan kuin koko pandemiaa ei olisikaan
(kokoonnutaan, biletetään, harrastetaan, ei pidetä turvavälejä ja maskia jne.).
T: iso huoli yli 70- vuotiaasta syöpää sairastavasta vanhemmasta, joka saa kolmannen rokotteen VASTA tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittävät kyllä, mutta eivät suinkaan yhtälailla. Rokotetulla on jonkin verran pienempi riski saada tartunta ylipäätään ja jonkin verran pienempi riski tartuttaa virusta eteenpäin. Virus on kuitenkin niin tartuttava että missään tapauksessa rokotteilla ei leviämistä pysäytetä, mutta jonkin verran ne leviämistä hidastavat, mikä on tietysti sairaalahoidon kapasiteetin kannalta hyvä juttu sekin, sen lisäksi että rokotetut tietenkin joutuvat sairaalahoitoon rokottamattomia harvemmin.
Kunnes kahden rokotteen teho alkaa hiipumaan. Kukaan ei meistä tarkalleen tiedä miten oman rokotuksen tehon kanssa käy. Mitä enemmän ikää ja sairauksia, sitä lyhyemmän aikaa teho kestää.
En ole yhtään vakuuttunut tuosta puolesta vuodesta mitä nyt meille mainostetaan. Johan kahden rokotteen saaneiden sairaalaan joutumisluvut sen kertovat. Siellä on nyt tuplarokotettuja sairaita ja iäkkäitä, joilla kaikilla ei rokotteen teho ole puolta vuotta kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauti on jäämässä endeemiseksi, näköpiirissä ei tällä hetkellä ole mitään taikatemppua joka sen estäisi. Laumasuojasta puhuminen on tässä vaiheessa täysin irrelevanttia - käytännössä kaikki tulevat taudin lähivuosina sairastamaan, joko rokotteen kanssa tai ilman ja jatkossa jokainen syntynyt lapsi sairastaa sen ensimmäisen kerran (toivon mukaan lievänä ja ilman pitkäaikaisvaikutuksia) ensimmäisen parin elinvuotensa aikana tai kun on näin tartuttavasta taudista kyse niin todennäköisesti ensimmäisen elinvuotensa aikana.
Muutamien vuosien päästä nähdään että tarvitaanko rokotteita enää tuleville sukupolville vai tarjoaako varhaislapsuudessa sairastettu korona ja lähes jokavuotiset "boosteritartunnat" riittävän suojan vakavilta tautimuodoilta myös aikuisena / vanhuksena. Tuohan olisi se paras skenaario eli rokotteita tarvittaisiin vain tässä välivaiheessa kun aikuisväestöllä ei lapsuudessa hankittua vastustuskykyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetukin levittävät, mutta eivät ”yhtälailla”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes kahden rokotteen teho alkaa hiipumaan. Kukaan ei meistä tarkalleen tiedä miten oman rokotuksen tehon kanssa käy. Mitä enemmän ikää ja sairauksia, sitä lyhyemmän aikaa teho kestää.
En ole yhtään vakuuttunut tuosta puolesta vuodesta mitä nyt meille mainostetaan. Johan kahden rokotteen saaneiden sairaalaan joutumisluvut sen kertovat. Siellä on nyt tuplarokotettuja sairaita ja iäkkäitä, joilla kaikilla ei rokotteen teho ole puolta vuotta kestänyt.
Rokotteen ei ole missään vaiheessa väitetty estävän tartunnan sataprosenttisesti. Siitä johtuu se väestöosuuttaan merkittävästi pienempi tuplarokotettujen määrä sairaalahoidossa.
Peukku ylös: sain rokotteesta haittoja enemmän kuin yleisessä ohjeistuksessa mainitaan
Peukku alas: en saanut rokotteesta haittoja/sain vain lieviä ja lyhytkestoisia oireita