Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylläpito: Kysely Aihe vapaan käyttäjille

23.01.2015 |

Ylläpito on saanut paljon palautetta siitä, että Aihe vapaalle toivotaan tiukempaa moderointia. Keräämme nyt yhteisön mielipiteitä ja ehdotuksia sekä palstan toiminnasta että moderoinnista.

Vastaa kysymyksiin tästä linkistä:

http://digiumenterprise.com/answer/?sid=1268573&chk=6T94MZB8

Kiitos!

Kommentit (256)

Vierailija
81/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:20"]

Kirjoitin nämä:

Keskustelukumppanin henkilöllisyyksiin meneminen ja törkeä solvaaminen esim. idiootiksi, ääliöksi, vajakiksi, läskiksi. Yksittäisinä aihealueina (lasten) vammaisuus ja ylipainoisten solvaaminen. Kohtuuton kiroilu ja alapääjutut. Sen sijaan ei tarvitse poistaa muuten asiallista viestiä, jos satunnaisesti on käytetty lievää voimasanaa tehokeinona.

Pedofilian ihannointiin viittaavat viestit.

Mielestäni ns. kohujulkkiksista, TV-kasvoista, kirjailijoista, poliitikoista jne,  uskonnosta sekä päivän ilmiöistä pitäisi voida keskustella kriittisestikin niin kauan kuin pysytään asiallisessa argumentoinnissa, eikä mennä solvaamiseen solvaamisen vuoksi. Pitäisi voida puhua lestadiolaisuuden ilmiöistä siinä kuin yliluonnollisista ilmiöistäkin.

Loputtomat blogimainostukset ja bloggaajien ruotimiset voisi siirtää ihan oman keskustelualueen alle.

Johdonmukaisuus moderointiin. Selkeät säännöt, joita myös moderaattori noudattaa.

Toivon moderoinnille näkyvyyttä. Näkyviin nimimerkkiä, kuka mode on paikan päällä. Kommunikointia käyttäjien kanssa. Moderaattorilla ja ylläpidolla voisi olla oma palsta, jossa tiedottaa ajankohtaisista asioista, muutoksista tai huomauttaa tarpeen tullen. Hän voisi myös puuttua tarvittaessa keskusteluun ohjaamalla sitä hillitympään suuntaan. Miksei myös antaa hyvää palautetta!

Palautetta tarvitaan myös siinä vaiheessa, kun kirjoittaja jostakin syystä bannataan tai teksti poistetaan. Paljon on ollut epäselvyyttä miksi näin on menetelty ja kuinka pitkäksi aikaa pääsy on estetty. Uskoisin käyttäjien oppivan "tavoille" paremmin, kun perustelukin olisi mukana.

Toivon, että käyttäjiä kuunnellaan ja arvostetaan. Keskinäinen valvonta ja suitsinta on ihan hyvillä linjoilla, joukossamme on paljon voimaa ja jopa uutisarvoa. Paremmin pitäisi huomioida, että käyttäjät ovat eri ikäisiä. Moderointiin kypsempi, aikuismaisempi ote.

Säännöt on oikeastaan ihan hyvin laadittu, mutta linjaa pitäisi noudattaa myös moderoinnin toteutuksessa. Väljyyttä tuohon muilta saiteilta lainaamiseen, koska monen keskustelun pohjana on lainaus jonkin lehden artikkelista. Tai vastauksena ja neuvona annetaan kopioita eri sivustoilta mm. terveyteen tai vaikka ruokaresepteihin liittyen.

Peukutustoiminnon poistaminen. Se vähentää keskustelua, kun ihmiset tyytyvät vain klikkailemaan kyllä-ei:tä. Lisäksi klikkauksia monistellaan, se vääristää mielipiteiden painotusta.

Mobiiliversion ns. kakkossivun ongelma pitäisi korjata.

Mainosten koko sotkee mobiilin luettavuuden.

Moderaattorin tekstit pitää erottaa joukosta vaikka eri fontilla.

Kiitoksia kyselystä. Iso liike oikeaan suuntaan pelkän sanelupolitiikan ja arvaamattomien muutosten jälkeen!

[/quote]toivon todella ettei tämän kaltaisten kukkahattutätien ehdotukset mene läpi, menkööt he jonnekin muualle pahoittamaan mielensä. Ainoastaan selkeät laittomuudet ja pedari-aloitukset pois. Nämä kukkahattutädit voi perustaa jonkun "palvokaa Päivi Räsästä-palstan"..

Vierailija
82/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ on niin samaa mieltä ylläolevan kanssa^

Jos tuollainen paska toteutuisi, täällä ei keskuteltaisi muusta vaippojen vaihtamisesta ym. paskasta joka ei kiinnosta kuin murto-osaa täällä kävijöistä. Mä käyn täällä siksi, että täällä on värikäs meininki, tietyssä määrin solvaamista, haukkumista ja voimasanojen käyttämistä. Meininki on hauskaa ja parasta on kun saa kunnon väittelyn aikaiseksi. Täällä voi juurikin ylipainoisista sanoa sen mitä ei kehtaa oikeassa elämässä sanoa.

Jos tuollainen hyysärinatsimoderointilinja tulee niin mä siirryn pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 15:57"]

Eihän täällä oo ollut tota peukkuhommaa kuin vasta parisen vuotta ja ihan hyvin pärjättiin ennen sitäkin. Mua hlökohtaisesti ei kiinnosta montako peukkua mihinkin suuntaan mun viestit saa, mutta kun se monille tuntuu olevan niin kovin tärkeää niin hoitakaa nyt homma edes sille mallille, että niitä ei voi sama tyyppi laittaa kymmeniä.

Valitettavasti tuota ei voi estää mitenkään.

[/quote]

Vierailija
84/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko teillä kakkossivu mobiilissa? Mulla toimii nyt!

Vierailija
85/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:08"]

Toimiiko teillä kakkossivu mobiilissa? Mulla toimii nyt!

[/quote]

Windows phonella on aina toiminut. Kiva jos nyt paskaluureillakin.

Vierailija
86/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huorittelu pitää karsia kovalla kädellä pois.

Vierailija
87/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi.

Vierailija
88/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:16"]Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi.
[/quote]

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
89/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä poistetaan viestejä jotka loukkaavat jotain ihmistä. Kuitenkin osalle täysin asiallisia. Ehdottomasti ei tiukennetulle sensuurille. IS ei edes julkaise nato vastaisia kommentteja.

Vierailija
90/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:16"]Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi.
[/quote]

Täysin samaa mieltä.

[/quote]

Entä miesviha? Vai onko tässä sitä tasa-arvoa.

Vierailija
91/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:23"] [quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:16"]Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi. [/quote] Täysin samaa mieltä.

[/quote] Entä miesviha? Vai onko tässä sitä tasa-arvoa. [/quote]

Teidän mielestä on miesvihaa, jos naisella on omia mielipiteitä ja ajatuksia tai jos nainen harrastaa seksiä niin kuin haluaa.

Vierailija
92/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:16"]Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi.
[/quote]

Täysin samaa mieltä.
[/quote]

Entä miesviha? Vai onko tässä sitä tasa-arvoa.
[/quote]

Tällä palstalla ei ole miesvihaa.

Vierailija
93/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:23"] [quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:16"]Minä toivoin liian pitkälle menevään naisvihaan tiukempaa moderointia. Ei sellaista skeidaa jaksa lukea palstalla, joka on identifioitunut pitkälti naisten palstaksi. [/quote] Täysin samaa mieltä.

Teidän mielestä on miesvihaa, jos naisella on omia mielipiteitä ja ajatuksia tai jos nainen harrastaa seksiä niin kuin haluaa.

[/quote]

Niin ja naiset eivät yleensä vie vihaa liian pitkälle. Koska minusta saa kuitenkin kirjoittaa vastakkaisesta sukupuolesta kärkkäästi, jos siltä tuntuu. Mutta jossakin kulkee raja.

Vierailija
94/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

class="clearfix">

class="spacer5">

class="spacer2">

class="postAuthor">

class="name">Ylläpito

Vierailija
95/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ne naisetkin. Kymmenen viime vuoden aikana kolmasosa perhesurmista on naisten tekemiä. Ja niistä miesten 70% suurin osa maahanmuuttajien ja romanien tekosia. 

Vierailija
96/256 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:25"]

[/quote]

Saman maineen saat ihan oikeassa elämässä. Täällä se kerrotaan vain ääneen.

Vierailija
97/256 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllinen moderointi olisi hyvä. Sairaimmat jutut ilmestyvät nimenomaan öisin.

Vierailija
98/256 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:52"]

Joo, joskus asiallinen ketju poistetaan yksittäisen asiattoman viestin vuoksi. Se on varsin outoa moderointia.

[/quote]

Totta, tätä koko ketjun poistoa ei tosiaan tehdä millään muulla suomalaisella eikä ulkomaisella forumilla. Yksittäisiä on aina poistettu. Monen poistetun ketjun mukana häviää valitettavasti erittäin asiallisia, nokkelia, humoristisia kivoja viestejä.

Vierailija
99/256 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:23"]

Mun iPhone5:lla ei voi kommentoida mitään, kun kirjoittanut pitkän vastauksen, laittanut numerokoodin ja painanut nappia se jää junnaamaan eikä koskaan lähetä viestiä. Ärsyttävää.

[/quote]

Monilla selaimilla se ongelma myös että kun on vahingossa näppäillyt numerot väärin päin niin se pyytää kirjoittamaan numeron uudestaan mutta se kenttä johon se numero pitäisi laittaa meneekin LUKKOON!

Vierailija
100/256 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 09:42"]No just! Vai että kirempää moderointia! Nyt jo palsta rajoittaa todella rajusti sanan vapautta. [/quote] Ja taas yksi joka ei ymmärrä mitä sananvapaus tarkoittaa. Palstalla on oikeus ja jopa velvollisuus moderoida viestejä. Sananvapaus tarkoittaa sitä, että voit perustaa oman nettisivun ja julkaista siellä mitä haluat ja kantaa seuraukset.

[/quote]

Suomessa tarvitaan keskustelu palsta jonka palvelin on Suomen lainsäädännön ulottumattomissa sillä Suomessa lainsäädäntö ei kykene takaamaan sananvapauden toteutumista. Palsta on myös oltava ylläpidetty vapaaehtoisvoimin jotta se on riippumaton yrityksistä.

Ketju on lukittu.