Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi ok availla kaupassa shampoopulloja?

Vierailija
22.01.2015 |

ja nuuhkia niitä?

Kommentit (467)

Vierailija
121/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:16"]

Kerrotko vielä, että millä tavoin avattu shampoopullo on vaarallinen/pilaantunut ja mitä shampoossa alkaa tapahtua, jos joku aukaisee sen muutamaksi sekunniksi. Kuoleeko siihen vai miten ihmeessä se pilaantuneisuus näkyy? Entäs aika ennen näitä EU:n vaatimia säilyvyysmerkintöjä? Lääkärissä oli varmaan järkyttävät jonot kun ihmiset jonottivat sinne sairastuttuaan pilalle menneestä kosmetiikasta.

[/quote]

Kun tuotteen säilyvyys heikentyy tuote alkaa muuttua. Haju, (maku) ja ulkonäko muuttuvat. Faasit erottuvat, jolloin vapaan veden määrä lisääntyy, jossa bakteerit alkavat kasvaa. Viskositeetti ja stabiilius heikentyvät, jolloin tuote ei toimi, kuten valmistaja on luvannut. Yksinkertaistettuna pilaantunut kosmetiikka ei todellakaan tapa, vaan sen ominaisuudet muuttuvat, jolloin tuote ei toimi kuten pitäisi. Tästä kuluttaja syyttää valmistajaa, vaikka oikea syypää onkin joku av-mamma, joka on pilannut tuotteen säilyvyyden avaamalla sen jo kaupassa sitä ostamatta. Ja minä ainakin olen ostanut lukemattomia tuotteita kaupasta, joissa säilyvyys on heikentynyt, jonka takia tuote on ollut jo käyttökelvoton ostettaessa. Tästä saan kiittää teitä av-mammat, jotka eivät osaa pitää näppejään kurissa, vaan kuvittelevat että kaikki on heille sallittua, jos ei erikseen kielletä!

[/quote]

Kun olet selvästi perehtynyt asiaan niin kerrotko vielä, että kuinka kauna kestää että tuotteen ominaisuuden oikeasti heikentyvät. Otetaan vaikka esimerkiksi deodoratti. Jos nuuhkaisen kaupassa tuotteta muutaman sekunnin niin onko se pilalla jo sen takia? Pilaantuuko dödö tämän takia viisi kertaa nopeammin? Vai onko tuotteelle haitaksi enemmänkin se, että puolityhjä pullo on kotona käyttämättä kuukausikaupalla.

[/quote]

Jokaisen tuotteen säilyvyyden on testannut omalla säilöntäaineekombollaan tuotteen valmistaja (paljon erilaisia komboja olemassa). En minä tiedä mitä sinun rexona-purkissasi lukee. Katso itse. Jos sun deodorantissa lukee PAO 12kk, niin tuote säilyy 12kk ensimmäisen avaamisen jälkeen. Jos se on avattu jo 6kk sitten ensimmäisen kerran kaupassa, koska joku halusi nuuhkaista sitä, niin sun deodorantti säilyy enää 6kk. Tämän jälkeen sulla ei ole mitään oikeutta vaatia valmistajalta uutta pilaantuneen tilalle. Mutta mistäs me nyt tiedetään, koska sun deodorantti on avattu ekaa kertaa, jos sitä onkin jo joku nuuhkaissut kaupassa ennen ostoa? Ymmärrtäkö vihdoin pointin?

[/quote]

Miten tämä "pilaantuneisuus" ilmenee? Deodorantissa tai shampoossa, esimerkiksi? Syöttekö te niitä?

Hygieniasta puheenollen, vähän väliä kaupassa näkee kuinka jonkun pirjopetteri istuu kärryissä ja nuolee sitä ostoskärryjen kahvaa. Ei ole sen mieltä ylentävämpää asiakkaana joutua käyttämään nuoltua kärryä kuin sen pirjopetterinkään nuolla ties kenen käsibasilleja. Mutta tämähän ei ole mitään verrattuna tähän Todella Suureen Ongelmaan - shampoiden haisteluun kaupassa.

[/quote]

Taidat olla purkkien avaaja. "Ei se ole ongelma mitä minä teen vaan se mitä muut tekevät."

[/quote]

Ei se minua haittaa jos pirjopetterillä on jatkuva tautikierre kun äippä ei ehdi shampoohaistelukammoltaan katsella mitä se nuolee. Tärkeintä ettei shampoisiin joudu "vaarallista" ilmaa. Siltähän tämä nyt vähän kuulostaa.

Vierailija
122/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuhkin, eikä minua haittaa vaikka joku muukin olisi nuuhkinut minun pulloani aikaisemmin. Hyvin on dödöt pitäny, shampoot pessy, hoitoaineet hoitanu ja pyykinpesunesteet pessy. En tiedä onko minun ostamaani tuotetta aikaisemmin nuuhkinut. Marketeissa kierto on nopeaa, enkä osta mitään varastoja kaappiini lojumaan.

Tilatkaa netistä, jos joku tuoksuttelu on teille tuommoinen ongelma. En kyllä usko, että on, kunhan provoilette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:54"]

Nuuhkin, eikä minua haittaa vaikka joku muukin olisi nuuhkinut minun pulloani aikaisemmin. Hyvin on dödöt pitäny, shampoot pessy, hoitoaineet hoitanu ja pyykinpesunesteet pessy. En tiedä onko minun ostamaani tuotetta aikaisemmin nuuhkinut. Marketeissa kierto on nopeaa, enkä osta mitään varastoja kaappiini lojumaan.

Tilatkaa netistä, jos joku tuoksuttelu on teille tuommoinen ongelma. En kyllä usko, että on, kunhan provoilette.

[/quote]

Mistä sitä tietää jos vaikka siellä nettikaupassa on puteli auennut tai jopa joku haistanut sitä. Ei voi olla varma.

Mitenkähän nämä ylihygieenikot muuten toimii? Kun ne tapaa jonkun miehen, ajatteleeko ne että eihän sitä tiedä missä sen suu on ollut ja mitä sillä on nuoltu? Tai kädet? Tai mikä tahansa? Kannattaisi, koska vaarallisempia tauteja siltä baarin ihqulta peralta voi saada kuin kaupan haistellusta shampoosta. Jos nyt tälle linjalle lähtee kuin tässä on lähdetty.

Vierailija
124/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:48"]

Ns. päivittäiskosmetiikan (=markettien tavalliset muutaman euron tuotteet) kierto on niin nopeaa, että tänään hyllyyn laitettu pullo on myyty n. viikossa. Tilauksia tehdessä tulee aika selväksi nämä tuotteiden menekit ja kierrot. Vaikka sen joku avaisi, ei se vaikuta säilyvyyteen olennaisesti. Tavalliset pakkaukset eivät myöskään ole mitenkään ilmatiiviitä, joissakin korkki on tiukempi ja joissakin löysempi. Jos aletaan etsiä "bakteeritonta" ja puhtaasti pakattua kosmetiikkaa, silloin mennään apteekkikosmetiikan (ei sielläkään kaikki tuotteet) puolelle.

[/quote]

Ei kosmetiikka ole steriiliä eikä sen tarvitsekaan olla, harvoin edes apteekkikosmetiikka on. Muistakaa nyt, että sitä kosmetiikka myydään muuallakin kuin marketeissa, joissa kieronopeus on kova. Ei joka paikassa varastonkieronopeus ole sama! Jossain pikkukemikaliossa voi kestää kauankin, että tavara kiertää. Tai jossain kauppakeskuksessa, jossa ei kävijämäärät ole mahdottomia.

Vierailija
125/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ottanut viimeisen tuotteen sen jälkeen, kun eräs tuttavani kokeili useampaa dödöä kainaloihinsa. Välittämättä siitä että suorastaan revin purkkeja hänen kädestään hyllyyn... Täytyyhän sitä kuulemma kokeilla.

Vierailija
126/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osannut arvata, että jotain saattaa tällainen asia kismittää. Kaikesta sitä joku saakin herneen nenään :-). 

Vierailija
127/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ota nyt selvää takuusta ja sen määritelmästä. Tai mene kauppaan ja kysy, millainen takuu sillä tavisshampoolla on. Tai käytä termejä oikein. Vaikka jokin kuulostaa samalta, se ei ole sama asia. Kodinhoidontuki - kotihoidontuki. Esimerkkinä. Ei sitä kodin hoitamisesta makseta."

Ei ehkä kannattaisi käyttämään määritelmiä, jota ei itsekkään ymmärrä.

Maalikkona ymmärrän takuun kyllä niin, että valmistaja on antanut takuun tuotteilleen esim. säilyvyydestä 12 kk, jos tuote pilaantuu sitä ennen, niin saan rahani takaisin ja mahdollisen vahingonkorvauksen, jos tuote on aiheuttanut vamman tai sairauden ja siihen minulla on riittävät todisteet ja näytöt. 

Ja mitä tulee kotihoidon- tai kodinhoitotukeen, niin sen on täysin riippuvainen ihmisen yleissivistyksestä, ihan samalla tavalla, kuin takuun merkitys tuotteen yhteydessä.

Vierailija
128/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:57"]

[/quote]

Mistä sitä tietää jos vaikka siellä nettikaupassa on puteli auennut tai jopa joku haistanut sitä. Ei voi olla varma.

Mitenkähän nämä ylihygieenikot muuten toimii? Kun ne tapaa jonkun miehen, ajatteleeko ne että eihän sitä tiedä missä sen suu on ollut ja mitä sillä on nuoltu? Tai kädet? Tai mikä tahansa? Kannattaisi, koska vaarallisempia tauteja siltä baarin ihqulta peralta voi saada kuin kaupan haistellusta shampoosta. Jos nyt tälle linjalle lähtee kuin tässä on lähdetty.

[/quote]

No nyt heitit ihan leikiksi. Minä en ainakaan ole huolissani siitä, että saisin bakteereita shampoosta (koska kosmetiikka ei ole edellenkään edes valmistusvaiheessa streriiliä), vaan siitä, että valmistajana joku pilaa tekemämme tuotteen. JOku, jolla ei ole oikeutta avata sitä tuotetta, kuin vasta oston jälkeen. Ja aiheuttaa todelliselle kuluttajalle mahdollisesti haittaa vaikuttamalla tuotteen koostumukseen ja toimivuuteen.

Vierailija
129/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"valmistajana joku pilaa tekemämme tuotteen"

Valmistaja avaa tuotteen?

Vierailija
130/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:02"]

"Ota nyt selvää takuusta ja sen määritelmästä. Tai mene kauppaan ja kysy, millainen takuu sillä tavisshampoolla on. Tai käytä termejä oikein. Vaikka jokin kuulostaa samalta, se ei ole sama asia. Kodinhoidontuki - kotihoidontuki. Esimerkkinä. Ei sitä kodin hoitamisesta makseta."

Maalikkona ymmärrän takuun kyllä niin, että valmistaja on antanut takuun tuotteilleen esim. säilyvyydestä 12 kk, jos tuote pilaantuu sitä ennen, niin saan rahani takaisin ja mahdollisen vahingonkorvauksen, jos tuote on aiheuttanut vamman tai sairauden ja siihen minulla on riittävät todisteet ja näytöt. 

Ja mitä tulee kotihoidon- tai kodinhoitotukeen, niin sen on täysin riippuvainen ihmisen yleissivistyksestä, ihan samalla tavalla, kuin takuun merkitys tuotteen yhteydessä.

[/quote]

Juurikin näin! Tätä olen tässä yrittänyt jo kauan selittää (näköjään huonolla menestyksellä) :D

Vierailija
131/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTAKAI ON OK! Teen sitä aina, joku joskus voi katsoa paheksuvasti, ei kukaan koskaan sanonut mitään, mutta jos joku tulee viereen iniseen, näitän pisintä sormeani x D

Vierailija
132/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No nyt heitit ihan leikiksi. Minä en ainakaan ole huolissani siitä, että saisin bakteereita shampoosta (koska kosmetiikka ei ole edellenkään edes valmistusvaiheessa streriiliä), vaan siitä, että valmistajana joku pilaa tekemämme tuotteen. JOku, jolla ei ole oikeutta avata sitä tuotetta, kuin vasta oston jälkeen. Ja aiheuttaa todelliselle kuluttajalle mahdollisesti haittaa vaikuttamalla tuotteen koostumukseen ja toimivuuteen.

[/quote]

Josse tuotteenne menee pilalle avaamisesta, niin putelista/pakkauksesta voi tehdä sellaisen ettei sitä voi esim. sinettiä tai suojamuovia rikkomatta avata ja haistella. Siitä myös ostaja näkisi, että tuote on avaamaton. Näin ei kuitenkaan shampoopullojen kohdalla ole, joten en usko niiden haistelun olevan kovinkaan vakava asia.

Vierailija
133/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Takuulle on olemassa ihan oikeakin määritelmä, ei vain se mikä se sinun "ymmärtääksesi" on. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu (sitä ei siis ole jokaisella tuotteella automaattisesti) ja takuun olemassaolosta on asiakkalle kerrottava ja se on hänelle mielellään kirjallisesti annettava tiedoksi ehtoineen, kuten voimassaoloaika.

Tällaisiako shampoiden ja rasvojen mukana marketista nykyään saa? Shampoita, joilla on takuu?

Kaikella on virhevastuu, mutta kaikella ei ole takuuta. Takuu myönnetään jos myönnetään, virhevastuu on lakisääteinen. Jos jokin tuote aiheuttaa vahingon, ei ole tarkoituksensa mukainen tai rikki, virhevastuu korvaa. Takuuseen ei voi vedota, jos sellaista ei ole myönnetty.

Se, jos shampoon säilyvyys TAATAAN, on aivan eri asia kuin että SHAMPOOLLA olisi TAKUU. Ymmärrätkö eron? Kotihoidontuki - kodinhoitotuki.

Vierailija
134/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mitä tulee kotihoidon- tai kodinhoitotukeen, niin sen on täysin riippuvainen ihmisen yleissivistyksestä, ihan samalla tavalla, kuin takuun merkitys tuotteen yhteydessä."

Ei, kyllä kotihoidontuki/kodinhoitotuessa on kyse siitä, ettei ymmärrä suomenkieltä ja sanojen merkitystä. Vaikka olisi kuinka yleissivistymätön, ymmärtää ettei yhteiskunta kenellekään mitään siitä maksa että joku hoitaa kotiaan tai olisi aika paljon kyseisen tuen hakijoita ja saajia.

Vierailija
135/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Josse tuotteenne menee pilalle avaamisesta, niin putelista/pakkauksesta voi tehdä sellaisen ettei sitä voi esim. sinettiä tai suojamuovia rikkomatta avata ja haistella. Siitä myös ostaja näkisi, että tuote on avaamaton. Näin ei kuitenkaan shampoopullojen kohdalla ole, joten en usko niiden haistelun olevan kovinkaan vakava asia.

[/quote]

Tämä ei ole uskon asia. Tuotteen hintaan vaikuttaa merkittävästi myös pakkaus. Mitä erikoisempi pakkaus, sitä kalliimpi tuotteen hinta. Haluatko sinä maksaa suihkugeelistäsi tai shampoostasi enemmän, koska jotkut haistelevat ja avaavat tuotteita kaupassa? Ei niitä tuotteiden purkkeja itse tehdä, ne tilataan valmistajalta.

Vierailija
136/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä ei ole uskon asia. Tuotteen hintaan vaikuttaa merkittävästi myös pakkaus. Mitä erikoisempi pakkaus, sitä kalliimpi tuotteen hinta. Haluatko sinä maksaa suihkugeelistäsi tai shampoostasi enemmän, koska jotkut haistelevat ja avaavat tuotteita kaupassa? Ei niitä tuotteiden purkkeja itse tehdä, ne tilataan valmistajalta.

[/quote]

En minä maksaisi sinetöidystä pullosta yhtään enempää. Ostaisin sen vieressä olevan pullon, jota voin nuuskuttaa etukäteen. Olettaen siis, että pidän tuoksusta. Minua kun ei edelleenkään haittaa muidenkaan nuuskuttamiset.

Vierailija
137/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teitä harmittaa se että mä tuun jatkossakin nuuhkiin shamppot, hoitoaineet, dödöt, huuhteluaineet.... Ne tuotteet jotka siitä vahingoittuisivat on suljettu sinetillä, esim. hammastahnat. Nuuh nuuh... P.S. Se shampoo ei ala pilaantumaan siitä hetkestä kun pullo avataan, vaan siitä hetkestä kun se on valmistettu. Siksi parasta ennen päivät määritellään valmistuksen yhteydessä, ei avaamisen yhteydessä. Dumb-asses'!

Vierailija
138/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:30"]

Paljon teitä harmittaa se että mä tuun jatkossakin nuuhkiin shamppot, hoitoaineet, dödöt, huuhteluaineet.... Ne tuotteet jotka siitä vahingoittuisivat on suljettu sinetillä, esim. hammastahnat. Nuuh nuuh... P.S. Se shampoo ei ala pilaantumaan siitä hetkestä kun pullo avataan, vaan siitä hetkestä kun se on valmistettu. Siksi parasta ennen päivät määritellään valmistuksen yhteydessä, ei avaamisen yhteydessä. Dumb-asses'!

[/quote]

PAO- period after opening on eri asia, kuin parasta ennen. Dumb-ass.

Vierailija
139/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:34"]

Seuraavalla kauppareissulla nuuskuttelen ainakin kymmentä putelia. Ja ehkä jopa räkäisen yhteen.

[/quote] Niin ja joku vielä kehtasi kysyä miten avatuista purkeista voi sairastua muka??? no näin juuri!

[/quote]

Enpä usko, että kukaan oikeasti noin tekisi. Kunhan kiusaavat hysteerisiä ylihygieenikkoja av-palstalla.

Vierailija
140/467 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:45"]

Ei alkossakaan saa viinipulloja availla ja haistella. Miksi ihmeessä katsotte oikeudeksenne availla shampoopulloja? En voi käsittää ihmisten ajatustenjuoksua. En kertakaikkiaan voi. Miksi ette avaa samantien maitotölkkejä ja haista että onko maito hapanta.

[/quote]

Viinissä tärkein ominaisuus on maku, jolloin tuotetta pitäisi maistaa haistamisen sijaan. Maistaminen kuluttaa tuotetta, mikä ei tietenkään ole ok. Shampoon haistaminen ei vie sitä pullon sisältöä minnekään. Maidon haistaminen tuoreuden tarkistamiseksi kaupassa on turhaa koska päiväyken ylittäneitä tuotteita ei myydä. Vertauksesi on melkoisen ontuva.

Shampoo tuskin menee pilalle siitä pikku ilmatuffauksesta joka sinne pulloon haistaessa tulee. Ei se tehtaan ilma paljoa sen puhtaampaa ole kuin kaupan sisäilmakaan. Yleensä ne tuotteet joita haistellaan on sitäpaitsi siinä eturivissä, mistä ne nopeimmin poiskin ostetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme