Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua

Vierailija
07.11.2021 |

Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?

No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄

Kommentit (361)

Vierailija
241/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.

Tuskin suurimmalla osalla suomalaisia on pelkästään huonoja ja ikäviä muistojoa kaikista lapsuuden jouluista. 

Valitettavan monessa perheessä alkoholi kuuluu joulunviettoon, oli kyse ns. paremmista piireistä, köyhemmästä kansanosasta tai siltä väliltä.

On aivan samantekevää, humaltuvatko aikuiset konjakista ja arvokkaista viineistä, vai kiljusta ja pontikasta. Lapsen mielessä oudoksi muuttuva aikuinen luo turvattomuutta ja usein hönöttely johtaa lopulta riitaan.

Ei vois kuule vähempää kiinnostaa mitä jotkut lapset ajattelee. Jos ette halua että lapset näkee juomistani, niin ehkä ei kannattais laittaa niitä samaan tilaan kanssani? Lapset ei mua määräile, eikä niiden itserakkaat vanhemmat.

Vierailija
242/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä joulusta sen kaupallisuuden vuoksi olisin joulun mieluiten ulkomailla vaikka nyt onkin korona pois tekee mieli kaikkea joulu hässäkkää...arvostan myös omaa henkistä hyvinvointia enemmän mitä ikää tulee lisää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajanlaskuun maailmassa,siis juliaaninen on 13 pv jäljessä gregorianista.[/quote]

Monari se sitten päätyi tähänkin ketjuun

244/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on aikuiselle tylsä, lapsille suunnattu juhla.

Olihan se 5-10 vuotiaana hieno tapahtuma, mutta ei tuo aikuiselle mitään anna.

Vierailija
245/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi juhlia mielikuvitusolennon syntymäpäivää joka on jyrätty pakanoiden juhlien päälle?

Juhlitko kiinalaisten uutta vuotta vai onko se sinulle yhdentekevää?

Enpä joulua tuossa mielessä ole ikinä edes ajatellut, vaan vain ja ainoastaan pitkinä vapaina ja joulukoristeet toki laitan, niitä tykkään tehdä, aina entistä näyttävämpää joka vuosi.

Pitkät vapaat järjestellään aina pekkaspäivin ym saldotunnein.

Eli joulua vietämme ulkoisesti ihan normaalista vaikka kirkkoon emme kuulukkaan, samoin pääsiäistä, on mukavaa somistaa.Ja ne vapaat.

eli jenkkien kulutusjuhla kolahtaa ja ihmettelet kun kaikkia ei kiinnosta?

Enpä ihmetellyt yhtään mitään, kerroin vain miten meillä. Esim. lahjoja ei hankita kellekään, se mitä itse tarvimme uutta niin hankimme silloin kun hankimme. Vapaasta nautimme ja sitä voimme järkätä ihan miten haluamme...mitä tässä on kulutusjuhlaa. Ja mitään jenkkien tuohuja en tod. ihannoi.

Toki jokainen voi olla ja murjottaa oman joulunsa miten haluaa. En sitä sinulta ole kieltämässä

Vierailija
246/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös koen joulun kaikin tavoin kuormittavana. Voimat on loppu, eikä energia riitä joulun valmisteluihin. OnnIstunut joulu jää minulta haaveeksi.

Joulupäivän puhelin- ja kyläily kielto on minulle mieleen.

Joulu lähi hotellissa kelpaisi, kunhan korona hellittää. Olisi mukava syödä jouluateria yhdessä,

Vierailija
247/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vihasin, en enää, mutta ymmärrän niitä jotka vihaavat.

Vierailija
248/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa varmasti pitää joulusta. Syy siihen, ettei siitä pidä voi olla hyvinkin henkilökohtainen. Jollakin se on yksinäisyys ja taas toisella se, että pitää joka joulu käydä kaikki sukulaiset läpi, ettei kukaan loukkaannu ja pahoita mieltään - levosta ja rauhasta ei silloin ole tietoakaan. Usein joululle asetetaan myös liian suuria odotuksia ja sitten, kun ne eivät toteudukaan niin jokavuotinen pettymys on valmis.

Vierailija
249/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuokratalon joulu,  ei   terssiä,  ei jouluruokaa, kissa  pudotti  koristeet, ja  ne työnnetään kuusen taa.Lapset  tekivät  joskus koristeita."karsea kuusi. Krääsät  ovat  kaupaasa. Vanhana elämäkapenee  ,jos yskisin, ei viha joulu. "Hyvinsairas vuodepotilas ei pääse hakemaan  kavereta.  Ja yksi  ei ota rokotetta  eikä voi  siksi mennä  sukulaisten luo.      Oi oi, ompas  nyt kovin vaikeaa. Ovat nämä valittajat  juuri  niit että köyhyys  , laiskuus,  vaivaa ja joulu on aina saatu ilmaiseksi  ja vaivatta  muilta sukuaisilta. Meillä on aina joku  lokkeilemassa jouluaattona, mutta  yleensä  vaan kerran.  Kun ei  osallistu mihinkään. Vain  haukkumaan.

Vierailija
250/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston  lapsi ei saanut  joulukuvaelmassa   olla  liihottava enkeli, eikä  olis saanut laulaa iloisia joululauuja. Ei ollut joulukuusta kuten  kavereila, eiäk tietenkään joululahjoja. Kun isä  oli niin    saita. Punaviinit  ym . muut itselleen kuitenkin osti. Punaisia  tonttuja vihasi.Onneksi napurin perhe osti hänellekin jotain  kivaa ja sai syöd herkkuja.Tämä siis  70-luvulla.  Yksi  jehovan todistaja  perhe teki kaikkensa  pilatakseen  muitten joulun.   Lapset eivät saaneet tulla edes  naapurin kylään. Mutta  heillä ei saanut juhlia  synttäreita, eikä  varsinkaan  Satu- Jeesuksen synttäreitä. Kurja  lapsuus isän ansiosta.

Vierailija
251/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei innosta koska aina joutuu laittamaan kaiken yksin. MIes sanoo ettei tarvi laittaa, mutta sitten joulun tullen on huono omatunto etten nyt edes ruokia hommannut enkä yhtään lahjaa ostanut vaikka lapset niitä odottaa. Apua olen pyytänyt mutta ei ketään kiinnosta muu kun valmiiseen pöytään tuleminen. Jospa saisi joskus itse päästä valmiiseen... 

Vierailija
252/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti huomenna voi jo paremmin kuin viime aikoina aavistaa miltä tuntuu kunnon pakkasessa joulu, kun kuusta noutaa metsästä.

Vaikka koko villavaatevarastomme on yllä, varpaita paleltaa. Tuuli menee läpi, vaikka kaksi kerralla on pipoa päässä.

Sää vaihtelee nykyään.

Vierailija
253/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HappySingle kirjoitti:

En pidä joulusta sen kaupallisuuden vuoksi olisin joulun mieluiten ulkomailla vaikka nyt onkin korona pois tekee mieli kaikkea joulu hässäkkää...arvostan myös omaa henkistä hyvinvointia enemmän mitä ikää tulee lisää

Eikö ulkomailla ole jouluhässäkkää?

Vierailija
254/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aikansa eläneeltä pakkorituaalilta.

Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät. 

Tarkoitin, että joulu on itsessään pakkorituaali. Sen voi viettää tai jättää viettämättä, mutta se on olemassa ja näkyy kaikkialla tiettyyn aikaan vuodesta.

Pidän kyllä joulusta, mutta sisäinen kalenterini on siirtänyt sen jo vuosia sitten ikivanhalle paikalleen loka-marraskuuhun. Muutenkin viime vuosien ylenpalttisuus on jo nähty, yksinkertaisempi tyyli raikastaisi myös julkisissa paikoissa.

Ei halpa eikä mauton, vaan mietitty.

Eli jos sinä saisit päättää, niin muut pakotettaisiin viettämään yksinkertaista joulua lokakuussa. 

Mitä selität? Ei, vaan jokainen saisi tehdä sen kanssa mitä tahtoo ja viettää sen koska tahtoo, kuten lomat tai häät.

🤬.....

Viittasin tuohon, kun sanottiin, että joulu on pakkorituaali, joka näkyy kaikkialla, ja toivottiin, että julkisissa paikoissa olisi yksinkertaisempi tyyli. Se kuulemma raikastaa. Viestistä minusta huokui ajatus, että kaikkien pitäisi tykätä sellaisesta tyylistä enemmän kuin nykytyylistä, joka on "halpa ja mauton". Siinä halveksittiin niitä, jotka tykkäävät runsaammasta joulusta.

Kumpi nyt sitten on oikein? Jos pidetään pahana sitä, että muille tyrkytetään ylenpalttista joulua, miksi olisi yhtään sen parempaa, että aletaan vaatia hillittyä joulua? Kummassakin tapauksessa toisten tapa nähdään "vääränlaisena". 

Kuka halveksii ketä? En ainakaan minä, joka olen väsynyt krääsään. Niin on moni muukin. Pelkästään ekologia on hyvä peruste. Tyylejä vaihdetaan ajan mittaan, ja yksinkertaistakin löytyy monista koteihin suunnitelluista kaupallisista malleista. Miksei sitten joiltakin turuilta ja toreilta?

Tämäkin on vain yksi ehdotus, näkökanta ja mielipide. Mutta jos sen sanoo, joku on syyttämässä vaatimisesta ja halveksunnasta.

Voi luoja. Ihmiset eivät osaa keskustella.

Itse et osaa lukea tai esität tyhmää. Minä e ollut se, joka kutsui toisten makua halvaksi ja mauttomaksi. Se olit sinä tai joku muu, ja hänelle vastasin. Jos mielestäsi "halpa ja mauton" ei ole halveksimista, niin hyvä. Minä sitten kutsun sinun joulunviettoasi mauttomaksi. Enhän tarkoita sillä mitään pahaa, eikö niin?

Vierailija
255/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa niihin pakkorituaaleihin. Ei meillä ole mitään rituuaaleja ja joulu on aina tullut ja mennyt. Sen joulun voi tehdä omanlaiseksi ja karsia epämiellyttävät asiat pois. Ei tarvitse tehdä niin kun muutkin tekevät. 

Tarkoitin, että joulu on itsessään pakkorituaali. Sen voi viettää tai jättää viettämättä, mutta se on olemassa ja näkyy kaikkialla tiettyyn aikaan vuodesta.

Pidän kyllä joulusta, mutta sisäinen kalenterini on siirtänyt sen jo vuosia sitten ikivanhalle paikalleen loka-marraskuuhun. Muutenkin viime vuosien ylenpalttisuus on jo nähty, yksinkertaisempi tyyli raikastaisi myös julkisissa paikoissa.

Eli jos sinä saisit päättää, niin muut pakotettaisiin viettämään yksinkertaista joulua lokakuussa. 

Väärinkäsität tahallasi täysin samalla tavoin kuin Naisviha29.

En, vaan edellä kirjoittanut halusi vaihtaa joulun sellaiseksi, joka näkyy julkisilla paikoilla hillittynä ja juuri sellaisena kuin hän itse haluaa. Se on ihan samalla tavalla "pakottamista", kuin mistä hän nyt syyttää muita. 

Vierailija
256/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immuuni mainoksille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selität? Ei, vaan jokainen saisi tehdä sen kanssa mitä tahtoo ja viettää sen koska tahtoo, kuten lomat tai häät.

🤬.....

Viittasin tuohon, kun sanottiin, että joulu on pakkorituaali, joka näkyy kaikkialla, ja toivottiin, että julkisissa paikoissa olisi yksinkertaisempi tyyli. Se kuulemma raikastaa. Viestistä minusta huokui ajatus, että kaikkien pitäisi tykätä sellaisesta tyylistä enemmän kuin nykytyylistä, joka on "halpa ja mauton". Siinä halveksittiin niitä, jotka tykkäävät runsaammasta joulusta.

Kumpi nyt sitten on oikein? Jos pidetään pahana sitä, että muille tyrkytetään ylenpalttista joulua, miksi olisi yhtään sen parempaa, että aletaan vaatia hillittyä joulua? Kummassakin tapauksessa toisten tapa nähdään "vääränlaisena". 

Nythän te ilmeisesti riitelette siitä, millaisena markkinamiehet ja mainostoimistot joulun näkevät. Heidän motiivinsa on myydä, jotta saavat teidän rahanne.

Ei ole tarvis ostaa ja kuluttaa. Mukuloilta voi sensuroida mainokset ja keskittyä telkussakin mainoksettomaan tarjontaan.

Olen se, jolle vastasit ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei ole pakko ostaa eikä kuluttaa. Minua ei kuitenkaan häiritse se, jos muut tekevät niin. Minun ei tarvitse kutsua toisten tapaa viettää joulua "halvaksi ja mauttomaksi". Pystyn sallimaan muille sen, mitä en itse tee tai mikä ei kiinnosta minua. 

Vierailija
257/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan joulua ja kieltämättä on tympeää kuunnella ja lukea joulunvihaajien valitusta. Ikävä kyllä Suomessa on jotenkin suositumpaa olla negatiivinen mäkättäjä kuin osata iloita elämän pienistä mukavista asioista.

Itse olen työtön, köyhä ja yksinasuja, mutta silti nautin joulunajasta. Käyn kauneimmista joululauluissa, kuuntelen ilmaisia konsertteja ja katson telkkarista joululeffoja ja piirrettyjä. Jouluruoat saa edullisesti, hankin jopa yhden konvehtirasian, ja sukulaisia tapaan jos sattuvat tulemaan näille seuduille. Ystäville lähetän joulukortit ja soittelen joulunpyhinä. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa 😊

Jokaisella on oikeus ajatella joulusta niin kuin tahtoo ja haluaa. Minä en nauti joulusta sen ihmeemmin kuin muistakaan juhlapyhistä. Joten olen siis negatiivinen mäkättäjä, hallelujaa sille!

Et ole mäkättäjä, olet mielensäpahoittaja asiasta, joka ei edes koska sinua. Kun näet jonkun kirjoittavan "en tykkää mäkättäjistä", niin tulet kertomaan kuinka sinä et koskaan valita joulusta, mutta muut kutsuvat sinua silti mäkättäjäksi, vaikkei niin ole tapahtunut. 

Vierailija
258/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähipiirini ainut perheetön sinkku. Todellakin vihaan sitä hössöttämistä ja vouhottamista, jota pahimmillaan alkaa kuulla jo lokakuussa. Se kun maustetaan säälistä esitetyillä "voithan sä tulla meille (mutta älä oikeasti tule)" kutsuilla. Ei paljon joulu innosta. 

Tämä. Ite kyllä pärjään (no), Mutta kun nää boomer-mummot (narskut?) ottaa keskenää yhteen kaupassa. Sit ei tod. ole kenellekään hauskaa. ..... Kaikenko pitää olla niin ... täydellistä?

Vierailija
259/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy vihata joulua on varmasti se, että ihmisellä on joko todelliset tai kuvitellut ulkoapäin asetetut paineet siitä, kuinka joulua "kuuluisi" viettää.

Viha voi kummuta myös siitä, että kuvittelee "kaikilla muilla" olevan jotenkin erityisen hauskaa juuri silloin, mutta itse ei keksi mitään sellaista tekemistä, mitä kuvittelee "kaikkien muiden" tekevän.

ja kolmas syy voi olla lapsuuden joulut. Joko ne ovat olleet niin ikäviä, ettei halua niitä muistella, tai muistot niistä ovat niin kultautuneet, että sitä muistojen tunnelmaa on mahdoton aikuisena saavuttaa.

Joku voi vihata joulua myös siksi, että kokee olevansa pakotettu viettämään aikaa sellaisessa seurassa, missä ei viihdy.

Vierailija
260/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomuus, köyhyys, ei perhettä eikä sukulaisia, sairaus..