Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua

Vierailija
07.11.2021 |

Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?

No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄

Kommentit (361)

Vierailija
261/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy vihata joulua on varmasti se, että ihmisellä on joko todelliset tai kuvitellut ulkoapäin asetetut paineet siitä, kuinka joulua "kuuluisi" viettää.

Viha voi kummuta myös siitä, että kuvittelee "kaikilla muilla" olevan jotenkin erityisen hauskaa juuri silloin, mutta itse ei keksi mitään sellaista tekemistä, mitä kuvittelee "kaikkien muiden" tekevän.

ja kolmas syy voi olla lapsuuden joulut. Joko ne ovat olleet niin ikäviä, ettei halua niitä muistella, tai muistot niistä ovat niin kultautuneet, että sitä muistojen tunnelmaa on mahdoton aikuisena saavuttaa.

Joku voi vihata joulua myös siksi, että kokee olevansa pakotettu viettämään aikaa sellaisessa seurassa, missä ei viihdy.

Tässä on hyviä syitä. Lisäisin vielä yhden: jostain syystä käytännön järjestelyt kaatuu liikaa yhden ihmisen päälle, vieläpä niin että ympärillä on ihmisiä jotka olettavat joulun tulevan taikaiskusta.

Siinä vaihtoehtona on joko raataa yksin liikaa (esim jos lapset ja sukulaiset toivoo kunnon joulua, mutta kukaan muu kuin perheen äiti ei laita tikkua ristiin) tai sitten kuunnella kiukuttelua tai kohdata muiden pettymys, jos heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa.

Vierailija
262/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhan on kiva, sen sijaan jouluhössötys on tosi kurja ilmiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu saapi puolestani tulla jouluna jouluksi.

Vierailija
264/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa mitään mutta inhoan joulua. Se muistuttaa kuinka yksin on, perinteiset joulu ruuat ovat vastenmielisiä, joulun kaupallisuus ja miksi viettää joulua jos ei usko jumalaan tai jeesukseen. Sitten vielä se jouluvalojen väri inferno ja paljous, lisätään siihen vielä välkyntä sekä värien vaihtuminen. Oma unelma joulusta olisi oma perhe lapsineen, hyvää ruokaa (mitä ikinä se kenellekin on), yhdessä olemista, ei lahjoja/materialismia, sähköt poikki kynttilän valossa. Tarvitseeko sitten oman juhlansa olla rauhassa perheen kanssa?

Vierailija
265/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasta vanhuksen joulu kirjoitti:

Joulu on ihanan levollista rauhan aikaa . Muistaa ostaa isovanhemmille jouluna ne villasukat ja lapaset . Sekä pihaharjan ja vaikka kahvia maitoa pullaa. Mukavia joulu päiviä on ulkoilu ja hyvä tee kahvi ja kynttilät . Joku hyvä puuro ja joulumusiikkia. Isovanhemmille voi viedä jouluna myös vessapaperia ja puuro aineet. Tai vaikka Saarioisten valmiin aterian . Vanhukset ei jaksa enää kantaa kauppakasseja.

Jaksaako ne sitten harjata pihansa sillä sun joululahjaksi antamallasi pihaharjalla?

Vierailija
266/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut kenenkään vihaavan joulua. Se olisikin hassua, koska jokainen voi tehdä joulusta omansa näköisen. Mutta varmaan on ihmisiä, jotka eivät uskalla tehdä sitä, mitä oikeasti haluaisivat.

Vierailija
267/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä teiltä, joiden on "pakko" osallistua sukujouluihin, mikä teitä siihen muka pakottaa? Vuodessa on 362 muutakin päivää, jolloin voi käydä sukuloimassa. Sen hössötyksen ja kaiken siihen liittyvän rumban, stressin, marttyyrisiivoukset ja raivoleipomiset voi välttää, kun ei lähde kotoaan kenenkään nurkkiin joulunviettoon. Jos joku alkaa syyllistää ja mussuttaa, kun ei edes jouluna voi muistaa, niin ne voi päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei se ole sen kummempaa.

Kyllä jokaisella on oltava sen verran selkärankaa, että ei anna muiden kävellä oman tahdon yli. Kyseessä ei kuitenkaan ole joulua kummempi juttu.

Vierailija
268/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana inhosin joulu-pakkopullaa. Poikkeuksetta ex-appiukkovainaja veti aattoaamuna päänsä täyteen ja sitä toikkarointia piti sitten katsella ja olla viettävinään joulua.

Anoppia minun niin tuli sääli. Tunnelmoi siinä sitten!

Ne ajat ovat jo kaukana takana...

Vierailija
269/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy vihata joulua on varmasti se, että ihmisellä on joko todelliset tai kuvitellut ulkoapäin asetetut paineet siitä, kuinka joulua "kuuluisi" viettää.

Viha voi kummuta myös siitä, että kuvittelee "kaikilla muilla" olevan jotenkin erityisen hauskaa juuri silloin, mutta itse ei keksi mitään sellaista tekemistä, mitä kuvittelee "kaikkien muiden" tekevän.

ja kolmas syy voi olla lapsuuden joulut. Joko ne ovat olleet niin ikäviä, ettei halua niitä muistella, tai muistot niistä ovat niin kultautuneet, että sitä muistojen tunnelmaa on mahdoton aikuisena saavuttaa.

Joku voi vihata joulua myös siksi, että kokee olevansa pakotettu viettämään aikaa sellaisessa seurassa, missä ei viihdy.

Tässä on hyviä syitä. Lisäisin vielä yhden: jostain syystä käytännön järjestelyt kaatuu liikaa yhden ihmisen päälle, vieläpä niin että ympärillä on ihmisiä jotka olettavat joulun tulevan taikaiskusta.

Siinä vaihtoehtona on joko raataa yksin liikaa (esim jos lapset ja sukulaiset toivoo kunnon joulua, mutta kukaan muu kuin perheen äiti ei laita tikkua ristiin) tai sitten kuunnella kiukuttelua tai kohdata muiden pettymys, jos heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa.

Eli vaihtoehtona ei ole mitään muuta, kuin raataa liikaa tai heittää hanskat tiskiin? Eli kummassakin tapauksessa oikein marttyyriuhriutuja. Miten olisi kerrankin avata se suu hyvissä ajoin ja kertoa järjestelyjen ehdot? Että mitään joulua ei tule, ellei rupea työhaluja löytymään kaikilta osallistujilta. Tiedän, että on olemassa ihmisiä, jotka etukäteen suostuvat kaikkeen, eivätkä osaa sanoa ei, ja jälkikäteen ollaan naama norsunv:llä, kun kukaan ei taaskaan tehnyt mitään ja minä jouduin pakolla raatamaan kaiken ihan yksin. Tämähän on, kuin ote suomalaisesta työelämäkulttuurista.

Vierailija
270/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja sukulaiset siis ovat kysyneet sinulta että voiko tulla lihapatojen ääreen? Vai oletko itse alkanut jo leipomaan ja sitten soittelet että milloin olette tulossa? Näissä asioissa kommunikointi on aivan ehdottoman tärkeää. Kutsut ehdottamasti viestillä, ei ikinä puhelimitse tai kasvotusten. Selvät sanamuodot, ei mitään vihjailuja tai oletuksia (nyt ois ne siskonpojatkin tulossa ja nyyh nyyh, serkkujen pitää nähdä toisiaan nyyh, minä olen jo paljon leiponut täällä ym. syyllistävää roskaa). Tottakai se joka kutsuu laittaa kaiken yksin, en minä sinne ole viikkoa ennen tulossa siivoamaan. Minullahan on omakin koti siivottavana ja lomaako tuohon pitää ottaa?

Vierailija
271/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa mitään mutta inhoan joulua. Se muistuttaa kuinka yksin on, perinteiset joulu ruuat ovat vastenmielisiä, joulun kaupallisuus ja miksi viettää joulua jos ei usko jumalaan tai jeesukseen. Sitten vielä se jouluvalojen väri inferno ja paljous, lisätään siihen vielä välkyntä sekä värien vaihtuminen. Oma unelma joulusta olisi oma perhe lapsineen, hyvää ruokaa (mitä ikinä se kenellekin on), yhdessä olemista, ei lahjoja/materialismia, sähköt poikki kynttilän valossa. Tarvitseeko sitten oman juhlansa olla rauhassa perheen kanssa?

Omaa perhettä ei kukaan voi luvata, mutta tuo kaikki muu on helposti saavutettavissa. Ei muuta kuin ostat ne kynttilät ja safkat, laitat pääkatkaisijan sekä verhot kiinni ja alat tunnelmoimaan.

Vierailija
272/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.

Lapsuuden jouluista parhaiten mieleen jäänyt on isän ostamat kinkut, joissa oli aina tolkuton läskikerros päällä. Yöks.

Isä oli aina hermona niiden jouluvalmisteluiden kanssa ja minä jouduin yksin kantamaan kaikki matot ulos ja tamppaamaan ne. Kauheeta se joulusiivous. Sitten oli pettymys, kun ei tullut toivomia lahjoja.

Nyt aikuisena tulee imurointi ja joulusiivous tehtyä. Ikkunoissa värivalot ja kynttilöitä poltan. Muovinen, valkoinen minikuusi hopeisella latvatähdellä, hopeisella nauhalla, sinisillä ja hopeisilla palloilla ja valonauhalla riittää joulukuuseksi. Kynttilöitä polttelen. Jouluruuista en niin välitä. Vähän kinkkua, alkoholitonta glögiä, hedelmiä, rusinoita, pähkinöitä ja konvehtirasia riittää. En syö mitään rosolleja, lanttulaatikoita ym., koska en pidä niiden mauista. Rauhallinen joulu kissan kanssa kotona.

Vierailija
273/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittynä joulu on vuoden tärkein juhla, jolloin juhlimme perheen kanssa Jeesuksen syntymää

Vierailija
274/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse pitänyt joulusta nuorempana. Se tuntui jotenkin tekotaiteelliselta ja kaupalliselta.

Nykyisin rakastan joulua!

Vamhemmiten sitä on alkanut arvostamaan joulun aikana vietettävästä yhteisestä ajasta. Ostan isälleni perinteisesti seuraavan vuoden kalenterin, äidilleni kruunukynttilöitä ja mummolle menee joulukukka. Itse saan usein villa-tai pörrösukat, joita käytän aktiivisesti kylmille jaloille. Muutoin joulu on yhdessä vietettyä aikaa, lepoa, haudoilla käyntiä ja yhdessä vietettyjä perinteitä. Erityisesti vanhemmat sukulaiset ei enää kaikki ole läsnä ja vanhemmasta sukupolvesta näkee, etteivät he enää ole läsnä kauaa niin arvostaa yhteistä aikaa. Kaupallisuudesta on jäljellä enää lähinnä joulutorit, joiden tunnelmaa löyn aistimassa ohimennen.

Vierailija
275/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa mutta siitä koituu paljon ylimääräistä vaivaa ja kuluja. Kun lapset olivat pieniä, oli kiva laittaa yhdessä koristeltuja ja tehdä lapsille paketteja. Nyt ovat teini-iässä, pitävät jouluruoasta mutta ruoat syötyään painelevat huoneisiinsa tai lähtevät kavereiden kanssa ulos. Minä jään yksin siivoamaan joulupöydän pois ja mies menee katsomaan telkkaria. Joulun valmistelu onkin jäänyt yhä vähemmälle joka vuosi. Tänä vuonna ripustan muutamat valot, vaihdan keittiöön jouluiset tekstiilit, ostan kinkun, kaloja ja suklaakonvehteja ja annan lapsille rahaa. Paljon kivempi saada itse rentoutua kuin nähdä hirveä vaiva jonkin eteen mistä muut eivät välitä. Jos välittävät, laittakoot itse koulunsa.

Meidän molempien sukulaiset asuvat kaukana. Omat vanhempani asuvat 70 km. päässä, heitä käymme katsomassa välipäivinä.

Vierailija
276/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökantani joulun viettoon on sen liiallisuus.

Liikaa ahdetaan tekemistä ja materiaa joulun aluspäiviin. Jouluaatto lapsiperheissä voisi olla aika rasittava jos eletään pitkän kaavan mukaan.

Aamusta alkaen hössötystä, ruokien laittoa, kuusen koristelua, jos ei ole jo aiemmin tehnyt.

Sitten mahdollinen jouluaaton kiekko, hautausmaakäynti kynttilöineen, joulupukki ja paljon muuta.

Liian monia ruokalajeja, liikaa syömistä joillain myös juomista. Mahdolliset vieraat.

Kaikkimkoristelu käytännössä 3:n päivän takia.

Onneksi olen oppinut että pieni on kaunista. Meille riittää joulukukat ja simppelisti tehty ruoka.

Eli uunissa paistettu lohi, perinteiset laatikot 400 gramman pakkauksissa ja jotain pientä lisäksi.

Ei stressaa.

.

Niin minäkin. Mutta sinusta henkii jotenkin liika itsetyytyväisyys ja omahyväisyys.

Vierailija
277/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa perhettä ei kukaan voi luvata, mutta tuo kaikki muu on helposti saavutettavissa. Ei muuta kuin ostat ne kynttilät ja safkat, laitat pääkatkaisijan sekä verhot kiinni ja alat tunnelmoimaan.

Todella hienoa istua yksin jouluna kynttilän valossa.

Vierailija
278/361 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko se on panostaa jouluun jos se ei tunnu hyvältä? Kuka käskee viettää pyhät sukulaisissa ? Hitto mulla ärsyttää suunnattomasti,kun sitä ei ole pakko viettää muiden sanelemana joulua. Jos joku haluaa järjestää sirkuksen joulun ympärille niin antaa palaa vaan. Ja joku voi vaan katsoa Netflixistä leffoja ja Wolt tuo herkut ovelle jos ei kinkku tai laatikot maistu.

Vierailija
279/361 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä se sitten tunnet niin paljon ihmisiä, että suurin osa populaatiosta on kyseessä.

Mulla on naapurissa narkkaripari, siinäkin jätkä on että niin paljo ihmiset vihaa sinua, tiiäks kuin moni vihaa.

No, kyseessä lienee sinun oma lähipiirisi. Tää narkkariparikin oli just hiljan ns. hoidossa, pakkohoidossa eli lusimassa, mut ei ne siel yhtään päätään saaneet kirkkaammaks.

Mitä tulee jouluun, niin eihän sitä ole pakko viettää, sure sitten sitä, kun suurin osa sitä viettää ja sulla on kurjaa. Sä kattelet sivusta!

Ai taas kaikki vihaa. Vxttu, sä oit sairas.

Vierailija
280/361 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, jos pitää loppuiäkseen jäädä märehtimään. Aikuinen pystyy vaikuttamaan omaan elämäänsä. Jos haluaa viettää kivan joulun, se on mahdollista! Se vain pitää itse järjestää! Kukaan ei tee sitä niin kuin sinä itse!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän