Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua
Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?
No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄
Kommentit (361)
Moni asia voi vaikuttaa joulun tunnelmaan.
Oletko sinkku, naimisissa etc. Ja ikä.
Minkälaiseen perheeseen syntynyt, mikälaisia muistoja, haluatko olla yksin vai pakosta yksin.
Pidätkö joulun hössötyksestä liian aikaisin ennen joulukuuta. Sitten vielä se että et haluaisi olla yksin mutta joskus se on paras vaihtoehto joulun viettämiseen mukavammin kun esim.vanhempien luokse meneminen. Suosiolla välttelen somea ja joulun hehkutusta kun vertaaminen epätodelliseen ei ole kovin rakentavaa
Millä matematiikalla väität, että suurin osa ihmisistä vihaa joulua?
Oman kokemusperäisen tutkimukseni mukaan valtaosa ihmisistä rakastaa joulua. Joulua juhlitaan jpa maissa, jossa Jeesuksen syntymäpäivällä ei ole heille historiallista merkitystä, saati uskonnollista.
Ostakaa lahjat käytettyinä. Esim. kerran luettu kirja on kuin uusia. Kirjakaupoissa on vain juuri ilmestyneitä kirjoja. Vaikkapa Huuto.netistä tai divarista saat kirjat, jotka voit valita juuri lahjan saajan mukaan, eikä suurimman markkinointikoneiston mukaan.
Vintagetavarat ovat myös mainioita lahjoja. Osta kuitenkin ehjää ja siistiä.
riippuu elämänkokemuksista. uusperheessä jäänyt vähälle huomiolle ja saanut lahjoja paljon vähemmän kuin muut
Vierailija kirjoitti:
Perhekuplassa onkin helppo pitää joulusta. Mutta jos sinulta otettaisiin perhe pois, voisi olla toinen ääni kellossa. Yksinäisyys on yksi suurimpia syitä, miksi joulu ei ole kaikille ihanaa aikaa. Melkoisessa hattaramaailmassa on saanut elää, jos sitä ei käsitä.
Joulu? Kivaa oli lapsena, avattiin lahjoja etukäteen, kun ne löydettiin ensin.
Perhe. Lapsia oli kiva seurata ja huijata tontuilla ja lahjat meni aina tasan.
Perheen jälkeen, kun sitä ei enää ole, eikä ole enää lapsi, niin joulu on….
aivan turha, mutta nautin siitä, ettei töihin tarvitse mennä ja saa olla itsekseen.
Yksinäisyys. En koe sellaista, viihdyn yksikseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lapsuuden joulut olivat ihan iloisia ja tunnelmallisia. Kymmenisen vuotta vanhempi siskoni on kuitenkin aikuisena usein sekoillut ja vetänyt raivareita juuri jouluisin, joten en enää vietä jouluja hänen kanssaan, enkä enää muutenkaan oikein pidä jouluista. Hän on mm. kerran laittanut välit poikki äitiimme joulun jälkeen, vietettyään ensin joulun normaalisti hänen kanssaan, koska äitimme tarjoili glögiä siskoni mielestä väärällä tavalla joulun alla. Äitimme terveys huononi seuraavana keväänä ja siihen varmasti vaikutti välien katkeaminen. Sisko oli huutanut puoli tuntia vääränlaisesta glögistä eikä joulun jälkeen pitänyt mitään yhteyttä äitiimme neljään kuukauteen, vaikka välimatkaa oli alle puoli kilometriä.
Sisko ei tiedä että äitimme kertoi minulle, mitä oli tapahtunut, ja että huomasin joulunvieton alussa jonkin olevan vinossa. Olen antanut hänelle monena jouluna lahjaksi glögiä.
Vai että jonkun glögin takia muka. Kuka tuommoista uskoo? Eiköhän se vaan ollu se pisara joka mursi padon. Teillä vaan ei ole asioita käsitelty ja murheet lakaistu maton alle. Seurauksena on aina jotain tuommoista ennemmin tai myöhemmin.[/quote
Älä oleta sinulle tuntemattoman perheen elämästä yhtään mitään!
Tuli mieleen se että kaikilla perheenjäsenillä on eri muistot vaikka lapsuudesta. Samoista asioista on pari eri versiota. Muisti valikoi hieman ja siihen vaikuttaa tunnetila silloin.
Joillekin on ollut täynnä ongelmia ja joillekin helppoa ja iloa ja vielä samassa perheessä. Esim. Perheen keliakia ja musta lammas muistaa lapsuuden eri lailla ja syykin on selvä kun kohdellaan eri lailla. Eli kumpikin on oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lapsuuden joulut olivat ihan iloisia ja tunnelmallisia. Kymmenisen vuotta vanhempi siskoni on kuitenkin aikuisena usein sekoillut ja vetänyt raivareita juuri jouluisin, joten en enää vietä jouluja hänen kanssaan, enkä enää muutenkaan oikein pidä jouluista. Hän on mm. kerran laittanut välit poikki äitiimme joulun jälkeen, vietettyään ensin joulun normaalisti hänen kanssaan, koska äitimme tarjoili glögiä siskoni mielestä väärällä tavalla joulun alla. Äitimme terveys huononi seuraavana keväänä ja siihen varmasti vaikutti välien katkeaminen. Sisko oli huutanut puoli tuntia vääränlaisesta glögistä eikä joulun jälkeen pitänyt mitään yhteyttä äitiimme neljään kuukauteen, vaikka välimatkaa oli alle puoli kilometriä.
Sisko ei tiedä että äitimme kertoi minulle, mitä oli tapahtunut, ja että huomasin joulunvieton alussa jonkin olevan vinossa. Olen antanut hänelle monena jouluna lahjaksi glögiä.
Vai että jonkun glögin takia muka. Kuka tuommoista uskoo? Eiköhän se vaan ollu se pisara joka mursi padon. Teillä vaan ei ole asioita käsitelty ja murheet lakaistu maton alle. Seurauksena on aina jotain tuommoista ennemmin tai myöhemmin.[/quote
Älä oleta sinulle tuntemattoman perheen elämästä yhtään mitään!
Tuli mieleen se että kaikilla perheenjäsenillä on eri muistot vaikka lapsuudesta. Samoista asioista on pari eri versiota. Muisti valikoi hieman ja siihen vaikuttaa tunnetila silloin.
Joillekin on ollut täynnä ongelmia ja joillekin helppoa ja iloa ja vielä samassa perheessä. Esim. Perheen keliakia ja musta lammas muistaa lapsuuden eri lailla ja syykin on selvä kun kohdellaan eri lailla. Eli kumpikin on oikeassaKeliakia=lellitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinosta juhlia satuhahmon synttäreitä.
Eihän sitä siksi tarvitse viettää. Joulu on pakanajuhla.
Ei, joulu ei ole pakanajuhla, vaan sitä ennen on ollut jul -juhla. Se oli muistaakseni viikinkien. Ja roomalaisilla oli Saturnalia -juhlansa. ja jotenkin tämä kristillinen joulu asemoitiin noin suunnilleen samoihin aikoihin.
Näistä vanhoista ajoista juontuvat monet tavat, joita pidämme itsestään selvinä.
Luettelemasi juhlat ovat pakanallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan joulua..olen aina rakastanut. En ehkä niin pidä siitä hälinästä kauppakeskuksissa, mutta en mä sinne kyllä tieten tahtoen lähdekään enää joulukuussa. Ruokaostokset teen pienemmässä kaupassa itsekseni yleensä iltamyöhällä kun mies jää lasten kanssa kotiin. Iltaisin ei pienemmissä marketeissa kovaa tungosta enää ole. Joululahjat on hankittu jo hyvän aikaa sitten. Pikkuhiljaa laittelen kotia jouluun ☺️ Valoja, tekstiilejä, koristeita. Pakastimeen olen jo tehnyt joululaatikoiden pohjat, sieltä otan sulamaan aattonaattona niin ei tarvitse kuin paistaa aattona. Rakastan sitä tunnetta kun aatonaattona on jo laskeutunut kotiin rauha. Pienten kanssa ollaan jo viikon verran seurattu kun meillä asuu ihan hassu tonttu, se liikkuu ja löytyy millon mistäkin. Nautin joulumusiikista ja tunnelmasta. Meillä on meidän perheen perinteitä ja kivoja yhteisiä juttuja. Ja se lasten jännitys ❤️ Se on niin käsinkosketeltavan ihanaa! Aikataulut on aina mitä on, välillä vietetään joulua aamulla, välillä illalla ja joskus vasta joulupäivänä. Yleensä olen aina töissä ainakin osan joulusta. Mies onneksi ei ole vuorotyössä niin ei tarvitse lapsia viedä päiväkotiin. Ainoa asia mitä joulussa vihaan, on mun työ. Olen työssäni hyvä ja pidän työstäni mutta ahdistaa jättää perhe yksin nauttimaan ja lähteä töihin. Olen vakaasti harkinnut alan vaihtoa. Mielestäni perheeni on tärkeämpi kuin työt. Korona vaan vähän sotki työnvaihtokuvioita. Lapset eivät ole kuitenkaan montaa joulua näin pieniä.. eikä töistä myönnetä lomia tai vapaita joulunpyhille sillä perusteella, että on lapsia.. kurjaa. Tänä vuonna teen yövuoroja joulun yli.. aloitan 22.12 yöt ja lopetan 27.12 aamulla. Aamupäivät menee nukkuessa mutta muuten saan sentään olla kotona. Toki aattoilta on lyhyt kun töihin on lähdettävä ajelemaan viimeistään 19:30.. miehelle se on aika raskas yksinäinen ilta kun lapset menee nukkumaan 😔
Miksi se olisi miehelle raskasta? Luulen, että hän pikemminkin nauttii rauhallisesta illasta 😂
Aa, en tiedä minkälainen suhde sulla on mutta meilä rakastetaan vieläkin ja nautitaan yhteisistä illoista.. 🤷♀️ Puoliso tukee ja toivoo työpaikan vaihtoa jotta oltaisiin pääsääntöisesti illat, yöt, viikonlopun ja pyhät kotona yhdessä ja perheen kanssa.
Kun voi olla niin helvetekylmä kuin ens viikon ti/ke, kun nykyään voi tuulla myös pakkasessa.
Flunssa voi olla myös kohtalona kova.
Lapsuuden joulut olivat ihania, niinkun ne yleensä ovat. Parasta oli jos vietettiin joulua isoäidin luona, siellä oli pitkä pöytä täynnä ihmisiä. Äidin serkku soitti ruuan jälkeen pianoa ja se oli kauneinta mitä olin ikinä kuullut. Meillä kotona oli aina maailman kaunein kuusi ja joulupukkikin kävi, sen jälkeen kun ei enää uskottu pukkiin niin leikittiin että tontut olivat tuoneet lahjat. Kaikki oli lämminhenkistä ja mukavaa, minkäänlaista stressiä en muista.
Sitten kaikki jotenkin muuttui. Isä joi viinaa. Piti teeskennellä että on yhtä ihanaa kun aina ennenkin ja ylläpitää sitä joulukulissia, vetää joulunäytelmää. Isäkin yritti antaa joululahjoja mutta ne olivat yleensä aina ihan pielessä, se oli jotenkin surullista kun saatiin jotain Mauri Kunnaksen periaatteessa ihan kivoja kirjoja, mutta me olimme sellaisiin liian vanhoja. Piti jotenkin esittää että me ollaan edelleen lapsia joille joulu on edelleen ihme.
Ja sitten joulut menivät pelkäämiseksi,että kuuluuko sieltä perähuoneesta sen viinapullon korkin rusahdus. Se alkoi olla tuttu ääni. Samoin mieleen on jäänyt se, miltä kuulostaa kun lämpimässä pidetty oluttölkki avataan. Ja tätä jatkui monta vuotta. Kukaan ei hennonut sanoa että nyt riittää, tämä loppuu tähän. Äidin sydän olisi särkynyt jos hän olisi jäänyt jouluksi kahdestaan isän kanssa. Isäkään ei ollut paha ihminen ja sydämessään piti joulua kauniina ja tärkeänä. Toi jos pystyi ylpeänä nätin kuusen ja halusi ilahduttaa niillä lahjoillaan.
Nyt tämä kaikki on ohi. En tiedä vihaanko joulua, mutta en ikinä koskaan halua viettää joulua enää.
Vierailija kirjoitti:
Oma näkökantani joulun viettoon on sen liiallisuus.
Liikaa ahdetaan tekemistä ja materiaa joulun aluspäiviin. Jouluaatto lapsiperheissä voisi olla aika rasittava jos eletään pitkän kaavan mukaan.
Aamusta alkaen hössötystä, ruokien laittoa, kuusen koristelua, jos ei ole jo aiemmin tehnyt.
Sitten mahdollinen jouluaaton kiekko, hautausmaakäynti kynttilöineen, joulupukki ja paljon muuta.
Liian monia ruokalajeja, liikaa syömistä joillain myös juomista. Mahdolliset vieraat.
Kaikkimkoristelu käytännössä 3:n päivän takia.Onneksi olen oppinut että pieni on kaunista. Meille riittää joulukukat ja simppelisti tehty ruoka.
Eli uunissa paistettu lohi, perinteiset laatikot 400 gramman pakkauksissa ja jotain pientä lisäksi.Ei stressaa.
Kaikki minkä kuvaat negatiiviseksi on tehty eikä se ole hössöttämistä (hirveän sana) eikä koskaan ole ollut mitään stressiä.
Riippuu miten tekee. Jos on mieleltään "hössöttäjä", niin silloin kaikki on rasittavaa ja sellaisen ihmisen ei pitäisi järjestää srn kummempia tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.
Tuskin suurimmalla osalla suomalaisia on pelkästään huonoja ja ikäviä muistojoa kaikista lapsuuden jouluista.
Valitettavan monessa perheessä alkoholi kuuluu joulunviettoon, oli kyse ns. paremmista piireistä, köyhemmästä kansanosasta tai siltä väliltä.
On aivan samantekevää, humaltuvatko aikuiset konjakista ja arvokkaista viineistä, vai kiljusta ja pontikasta. Lapsen mielessä oudoksi muuttuva aikuinen luo turvattomuutta ja usein hönöttely johtaa lopulta riitaan.
Miksi pitäisi juhlia mielikuvitusolennon syntymäpäivää joka on jyrätty pakanoiden juhlien päälle?
Juhlitko kiinalaisten uutta vuotta vai onko se sinulle yhdentekevää?
mikäpä sen mukavampaa kuin rakennella joulukoristeet. Taas on uudet kujeet, suuria valoteoksia, niin sisälle kuin uloskin, jotka ovatkin jo valmiit ja koekäytetyt.Lumen tultua alkaa valon juhla. Ei mitään väri-tai vilkkujuttuja, mutta muutoin näyttävää.
Sama sisätiloissa. Jo monia valmiina ja osa paikoillaan, koska ei voi säilyttää muualla kuin siinä mihin ne on tehty.
Materiaalia on yllin kyllin, vuosikausia kerättyä, arvokkaita isoja messinki koristeita, oikeita vanhoja lasijuttuja,. Voi, kun olisi tilaa niin paljon jotta kaikki saisi yhtäaikaa esille eri huoneisiin.
Ikkunoihin olen erikoistunut ja ikkunoita on vain 8 suurta joihin jotain erityisen näyttävää voi rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi juhlia mielikuvitusolennon syntymäpäivää joka on jyrätty pakanoiden juhlien päälle?
Enpä joulua tuossa mielessä ole ikinä edes ajatellut, vaan vain ja ainoastaan pitkinä vapaina ja joulukoristeet toki laitan, niitä tykkään tehdä, aina entistä näyttävämpää joka vuosi.
Pitkät vapaat järjestellään aina pekkaspäivin ym saldotunnein.
Eli joulua vietämme ulkoisesti ihan normaalista vaikka kirkkoon emme kuulukkaan, samoin pääsiäistä, on mukavaa somistaa.Ja ne vapaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä joulua tuossa mielessä ole ikinä edes ajatellut, vaan vain ja ainoastaan pitkinä vapaina ja joulukoristeet toki laitan, niitä tykkään tehdä, aina entistä näyttävämpää joka vuosi.
Pitkät vapaat järjestellään aina pekkaspäivin ym saldotunnein.
Eli joulua vietämme ulkoisesti ihan normaalista vaikka kirkkoon emme kuulukkaan, samoin pääsiäistä, on mukavaa somistaa.Ja ne vapaat.
eli jenkkien kulutusjuhla kolahtaa ja ihmettelet kun kaikkia ei kiinnosta?
En ymmärrä miksi yksinäinen erityisesti vihaisia joulua. Jos hän on yksinäinen muutenkin, niin eikö joulu ole silloin vain yksi päivä muiden joukossa? Vai tuleeko siinä kateus kun kaikki muut toitottavat että joulu on perhejuhla?
Minua joulussa haittaa eniten se kun ihmiset stressaavat hirveästi, kiirehtivät ympäriinsä että saavat kaikki "tunnelmaan kuuluvat" asiat tehtyä, huutavat toisilleen ja raivoavat. Nykyään en enää asu lapsuudenperheeni lähellä joten tuollaista käytöstä ei tarvitse enää sietää, laitan itselle joulua sen verran kuin jaksan ja menen välipäivinä kylään kaupan kakku kainalossa. Joulu on raivon, eiku rauhan juhla!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi yksinäinen erityisesti vihaisia joulua. Jos hän on yksinäinen muutenkin, niin eikö joulu ole silloin vain yksi päivä muiden joukossa? Vai tuleeko siinä kateus kun kaikki muut toitottavat että joulu on perhejuhla?
Minua joulussa haittaa eniten se kun ihmiset stressaavat hirveästi, kiirehtivät ympäriinsä että saavat kaikki "tunnelmaan kuuluvat" asiat tehtyä, huutavat toisilleen ja raivoavat. Nykyään en enää asu lapsuudenperheeni lähellä joten tuollaista käytöstä ei tarvitse enää sietää, laitan itselle joulua sen verran kuin jaksan ja menen välipäivinä kylään kaupan kakku kainalossa. Joulu on raivon, eiku rauhan juhla!
Tässä on montaa eri laatua yksinäisiä:
-niitä joilla joulu nostaa tunteet pintaan esim. menetetyistä omaisista
-niitä joilla on lapsuuden traumoja vanhempien kännisekoiluista jouluisin
-niitä jotka ehkä muuten viihtyvät yksin, mutta joulumarkkinointi ikäänkuin syyllistää sitä tilannetta
-niitä jotka viihtyvät vallan mainiosti yksin, mutta raahataan väkisin mukaan sukujouluihin "että sullakin ois joulu"
Joulu on itselleni aina ollut taistelua sukua vastaan, eikä siihen lapsuuden jälkeen liity mitään positiivista muistikuvaa.
Minä en näin työssäkäyvänä äitinä ymmärrä, miksi pitää ottaa joulusta kauhea paine ja stressi ja yrittää tehdä "täydellistä". Me aloitetaan joulun valmistelu jo hyvissä ajoin, pikkuhiljaa, niin ettei joulun alle jää kuin ruokien laitto. Joulusiivoukseksi riittää hyvin ihan normi siivous, kuka sanoo että just jouluna on pakko puunata joka paikka. Jouluruuatkaan ei niin vaikeita ole, ison osan saa valmiina jos ei ehdi/jaksa laittaa. Aivan turha vetää hirveää stressiä, ei sitä täydellisyyttä vaadi kukaan muu kuin itse.