Miksi suurin osa ihmisistä vihaa joulua
Olen paljon kuullut näitä lauseita: "Vihaan joulua." "En todellakaan vietä joulua." "Nukkuisinpa joulun ohi." "Kuka oikeesti viettää joulua sehän on turhuutta." Tuntuu että monet ovat joulua vastaan eivätkä voi sietää sitä millään tavalla. Miksi? Perustelkaa?
No itse ainakin odotan innolla joulua. Kiva tehdä joulusiivous, leipoa pipareita ja torttuja, kuunnella joulu lauluja ja valmistautua jouluun, kiva ottaa joulukuusi esiin ja koristella se. Perheen kanssa jouluna käydä saunassa, syödä jouluruokia ja herkkuja sekä availla lahjoja ja viettää yhdessä perheenä aikaa ihanan tunnelmallisesti rauhassa. Kenelläkään ei ole kiire mihinkään vaan vietämme perheen kesken aikaa kotona. Ihan parasta! 😊🎄
Kommentit (361)
Ihmiskunnan kurjuus ei muutu vuosituhannesta toiseen. Jo Jeesuksen ja opetuslasten pöydässä oli porsastelevia vetelyksiä, jotka eivät olleet käyneet pesulla puoleen vuoteen. Nauti siinä sitten siunatusta viinistä ja lisukkeista, kun eräät lemuaa sille itselleen. Pöytäliinan alta löytyi aamutuimaan omassa oksennuksessaan lojuvia surkimuksia. Kuka senkin sotkun joutui siivoamaan? Ei ainakaan herrat ja luomakunnan kruunut itse! Hyvää joulua vaan, s**t@na!
Ei ihmiset mitenkään laajasti vihaa joulua, mutta onhan se monelle viikko-pari pelkkää stressaamista ja vain muutama tunti sitä iloa ja juhlimista syömisineen.
Siivoukset, lahjat, ruoat, sukuriidat.. Kaikki stressaa ja olen itsekin jo nyt ärsyyntynyt pelkästä lahjarumbasta. Sentään sen olen todennut kaikille, että en halua yhtään mitään lahjoja. En tarvitse mitään ja en varsinkaan mitään hyllyntäytettä; kynttiläsettejä, astioita ym. pakolla hankittua p*skaa.
Lapset on innoissaan ja iloisia ja sen puolesta jaksaa vielä itsekin edes vähän innostua.
Muuten joulu on "viikonloppu" muiden joukossa.
Miten niin vihaa joulua?
Minulle se on loppuvuoden kohokohta, ja mielelläni "teen joulua", parempi olla toimeliaana joulun odotuksessa kuin kaamosmasennusta potien, vailla mitään mukavaa tiedossa.
Miksi pienimmällä osalla ihmisistä on tuollainen käsitys? Onko kysymys yleistäjistä?
Ihmetyttää, että täällä niin moni viettää joulua tavalla, jolla ei haluaisi. Ymmärrän, että vanhat sukulaiset pitävät tavoistaan kiinni, mutta omat lapset voi totuttaa muuhunkin. Omanikäisille ei tarvitse toteuttaa sellaisia toiveita jotka harmittaa.
Yksinäisten haikeuden ymmärrän. Itse varmaan tekisin jonkin joulua suuremman projektin, kuten vaikka kuukauden kuntosalispurtin tiukkoine ruokavalioineen. Sitten voisin nauttia siitä, että voi vaan olla ja syödä lempiruokia.
Oikeasti joulu kestää suljettuna vain päivän tai kaksi, tapanista eteenpän kaikki taas normalisoituu.
Minä ajattelen joulun vain vapaapäivinä töistä. Valitettavasti koko joulu menee siihen, kun pitää ravata kylässä puolison vanhemmilla ja omilla vanhemmilla, tai sitten emännöidä kotona anoppia. Omat vanhemmat ymmärtää ja ei suutu jos en mene sinne.
Olen väsynyt töistä ja haluaisin jo omia jouluperinteitä, käydä rauhassa saunassa ja syödä sohvalla joulukinkkua ja katsoa hömppää tv:stä, mutta kaikki päivät menee farkuissa istuessa jonkun toisen kotona.
Lapset saavat joka vuosi niin paljon lahjoja, etteivät jaksa kaikkia aattona edes avata. En tykkää siitä yhtään. Me vanhemmat ostamme lapsille 1 lahjan per nenä. Sukulaiset pommittavat kotiamme kaikenlaisella krääsällä. Olen sitä yrittänyt vähän suitsia silloin, kun lapset olivat pienempiä. Kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi - muuta vaikutusta ei ollut kuin että sain niuhon maineen.
En ole sitäkään pitänyt hyvänä ratkaisuna, että estäisin lapsia vastaanottamasta/avaamasta/säilyttämästä lahjoja, koska heille tulisi siitä paha mieli. En halua lapsille sellaista joulumuistoa, että äiti otti lahjat pois, koska ei itse pitänyt niistä.
En vihaa joulua mutta vihaan sitä että puolitoista kuukautta ennen joulua alkavaa joulu hössötys joka jatkuu vähintään jouluun asti. Yhden päivän juhlaa varten tulee puolitoista kuukautta pelkästään joulu asioita
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä teiltä, joiden on "pakko" osallistua sukujouluihin, mikä teitä siihen muka pakottaa? Vuodessa on 362 muutakin päivää, jolloin voi käydä sukuloimassa. Sen hössötyksen ja kaiken siihen liittyvän rumban, stressin, marttyyrisiivoukset ja raivoleipomiset voi välttää, kun ei lähde kotoaan kenenkään nurkkiin joulunviettoon. Jos joku alkaa syyllistää ja mussuttaa, kun ei edes jouluna voi muistaa, niin ne voi päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei se ole sen kummempaa.
Kyllä jokaisella on oltava sen verran selkärankaa, että ei anna muiden kävellä oman tahdon yli. Kyseessä ei kuitenkaan ole joulua kummempi juttu.
Entä tämä the sukujoulun järjestäjä, monella on se tilanne, että kestitykseen tulee kutsumatta sekä nuorta että vanhaa osallistujaa. Korona on ollut monelle pelastus, kun on voinut olla vain oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa, mutta odotan tapania täysillä. Silloin voimme laskeutua rentoutumaan. Jouluaatto ja joulupäivä menevät jatkuvassa ruuan nostamisessa esille, lämmittämisessä, astioiden sorttaamisessa jne. Olisi ihana viettää edes yksi joulu toisten tarjoiluista nauttien. Mies kyllä osallistuu, ei siinä ongelmaa. Meillä haasteena on siskoni (lapseton ja miehetön), joka tarvii jonkun paikan, jossa viettää joulua. Lisäksi miehen kaksi aikuista lasta puolisoineen ja lapsineen käyvät sekä aattona että joulupäivänä. Eivät he laita lainkaan omaa joulua, vaikka ovat jo ihan aidosti aikuisia. Se on outoa, että minä ja mies on tuossa iässä jouduttu jo järjestämään koko suvun tarjoilut tarvittaessa, mutta nämä yli-ikäiset teinit edelleen odottaa voivansa vuodesta toiseen istua valmiissa pöydässä. Kivojahan nuo on, mutta olisi kiva joskus vaan syödä ja olla, eikä hääriä keittiössä hiki hatussa koko joulu ja yrittää saada ruokia mahtumaan jääkaappiin.
Kyllä te ihan itse sen sählingin aiheutatte. Se on aina järjestäjän vastuulla, turha vierittää syitä "ikiteinille" siskolle. Kiva tapa muutenkin puhua sisaruksistaan. Mahtaa olla hyvät joulut.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen joulun vain vapaapäivinä töistä. Valitettavasti koko joulu menee siihen, kun pitää ravata kylässä puolison vanhemmilla ja omilla vanhemmilla, tai sitten emännöidä kotona anoppia. Omat vanhemmat ymmärtää ja ei suutu jos en mene sinne.
Olen väsynyt töistä ja haluaisin jo omia jouluperinteitä, käydä rauhassa saunassa ja syödä sohvalla joulukinkkua ja katsoa hömppää tv:stä, mutta kaikki päivät menee farkuissa istuessa jonkun toisen kotona.
Ihan aseella pakotettuna vai oletko vain kykenemätön kertomaan muille mitä haluat?
Mitä ihmettä, onko suurin osa ihmisistä täällä OIKEASTI niin läheisriippuvaisia tai mielikuvituksettomia tai niin heikosti sinut itsensä kanssa, että joulun viettäminen yksin on jokin suurikin ongelma josta ahdistua??!!!!
On tullut vietettyä avoliittojouluja, parisuhteessa kumppanin vanhempien luona maalla-jouluja ja siskon lapsiperheen luona sinkkuna-jouluja, eikä mikään, MIKÄÄN voita omassa kaupunkikodissa yksin vietettyä rauhan, lämmön ja hiljaisuuden joulua!!
Laittaudun aamusta nätiksi ja pukeudun johonkin erityiseen asuun omaksi ilokseni, ja käyn hautausmaalla viemässä kynttilät läheisteni haudoille, sitten lämmittelen glögillä ja alan vähitellen valmistella mieliruokiani kuunnellen jotain Sinatran aikaisia joululauluja. Huolella siivotussa kodissa on mukavaa puuhata!
Tietyt tv:n jouluohjelmat ja -konsertit ovat muodostuneet perinteiksi, kuin myös jonkin uuden kirjan aloittaminen, vierellä hyvää kahvia ja jokin jouluinen suklaarasia.
Kiireettömyys ja hiljaisuus ovat minulle ihanimmat asiat joulussani. Voin lähteä illan pimetessä sipsuttelemaan naapurustoon katselemaan jouluvaloja, tai uinahtaa sohvalle kirjani alle.
Aloittajan kysymykseen vastaten: luulen, että he vihaavat joulua, jotka eivät saa sitä viettää omilla ehdoillaan. Jotkut katkerat lataavat muihin ihmisiin liiallisia odotuksia joulun suhteen, ja pettyvät sitten kuin pikkulapset. Ja sitten joukkoon mahtuu joitakin, jotka eivät kestä omia ajatuksiaan, koska yksin on ihan hyvä olla, jos on sovussa itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollinen syy voi olla, että jos ei ole lapsuuden jouluista mitään mukavia muistoja.
"Jouluna sai aina jännittää, kumpi kaatuu ensin, isä vai kuusi"
- kommentoi äitini lapsuuden jouluja alkoholistiperheessä
Ei kylläkään vihaa joulua, vaan laittaa täydellisen joulun muille, vaikka hampaat irvessä
En ole yhdenkään henkilön suusta kuullut että vihaisi joulua. Ehkä liikumme eri ympyröissä?
Tuskin suurin osa inhoaa joulua. Mutta jos on huonoja kokemuksia lapsuudesta (vanhemmat ryypänneet jouluna tai ollut niin köyhä perhe ettei ole lahjoja tippunut tms), niin kai se vaikuttaa aikuisenakin.
Joulu kestää yhden päivän ja sitä varten hössötetään monta kuukautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lapsuuden joulut olivat ihan iloisia ja tunnelmallisia. Kymmenisen vuotta vanhempi siskoni on kuitenkin aikuisena usein sekoillut ja vetänyt raivareita juuri jouluisin, joten en enää vietä jouluja hänen kanssaan, enkä enää muutenkaan oikein pidä jouluista. Hän on mm. kerran laittanut välit poikki äitiimme joulun jälkeen, vietettyään ensin joulun normaalisti hänen kanssaan, koska äitimme tarjoili glögiä siskoni mielestä väärällä tavalla joulun alla. Äitimme terveys huononi seuraavana keväänä ja siihen varmasti vaikutti välien katkeaminen. Sisko oli huutanut puoli tuntia vääränlaisesta glögistä eikä joulun jälkeen pitänyt mitään yhteyttä äitiimme neljään kuukauteen, vaikka välimatkaa oli alle puoli kilometriä.
Sisko ei tiedä että äitimme kertoi minulle, mitä oli tapahtunut, ja että huomasin joulunvieton alussa jonkin olevan vinossa. Olen antanut hänelle monena jouluna lahjaksi glögiä.
Vai että jonkun glögin takia muka. Kuka tuommoista uskoo? Eiköhän se vaan ollu se pisara joka mursi padon. Teillä vaan ei ole asioita käsitelty ja murheet lakaistu maton alle. Seurauksena on aina jotain tuommoista ennemmin tai myöhemmin.[/quote
Älä oleta sinulle tuntemattoman perheen elämästä yhtään mitään!
Eri, mutta tajuaahan tuon jokainen elämää nähnyt, että ei joku väärä glögi saa ihmisiä sekoamaan ja menettämään malttinsa kunnolla. On päivänselvää, että tuossa perheessä ei ole käsitelty joitakin asioita menneisyydessä ja tuo glögi-keissi sai vain kupin menemään lopullisesti nurin.
Hyvää joulun odotusta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Joulu kestää yhden päivän ja sitä varten hössötetään monta kuukautta
Onhan varsinainen Joulu enemmän kuin yksi päivä. Enkä saa montaa kuukautta kulumaan Joulun hössötykseen mitenkään. Riittää pari päivää siivousta ja muuta valmistelua.
Muut uskonnot vihaa kirjoitti:
Suomalaiset on joulu ihmisiä kristityt muut uskonnot vihaa joulua .
Joulu ei alun perin ole kristillinen juhla. Vasta vuosisatoja jessen syntymän jälkeen senaikaiset kirkonhenkilöt päättivät harjoittaa kulttuurista omimista siirtäen jeesuksen syntymän vuodenajan juuri Joulun kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten käy sääliksi joulun alla työssä käyviä äitejä. Joissain töissä on vuodenvaihteessa kiireistä aikaa ja siihen päälle joulun paineet ja odotukset "täydellisestä joulusta". Itse sen härdellin aikoinaan monena vuonna kokeneena en vieläkään oikein osaa nauttia joulusta. Toki talven pimeimpään aikaan on iloa jouluvaloista.
Minä en näin työssäkäyvänä äitinä ymmärrä, miksi pitää ottaa joulusta kauhea paine ja stressi ja yrittää tehdä "täydellistä". Me aloitetaan joulun valmistelu jo hyvissä ajoin, pikkuhiljaa, niin ettei joulun alle jää kuin ruokien laitto. Joulusiivoukseksi riittää hyvin ihan normi siivous, kuka sanoo että just jouluna on pakko puunata joka paikka. Jouluruuatkaan ei niin vaikeita ole, ison osan saa valmiina jos ei ehdi/jaksa laittaa. Aivan turha vetää hirveää stressiä, ei sitä täydellisyyttä vaadi kukaan muu kuin itse.
Se on juuri näin.
Ihminen itse vaikeuttaa omaa elämäänsä todella usein muulloinkin kuin jouluisin. Asiat hoituvat usein ihan itsekseen omalla painollaan.
En vihaa, mutta odotan tapania täysillä. Silloin voimme laskeutua rentoutumaan. Jouluaatto ja joulupäivä menevät jatkuvassa ruuan nostamisessa esille, lämmittämisessä, astioiden sorttaamisessa jne. Olisi ihana viettää edes yksi joulu toisten tarjoiluista nauttien. Mies kyllä osallistuu, ei siinä ongelmaa. Meillä haasteena on siskoni (lapseton ja miehetön), joka tarvii jonkun paikan, jossa viettää joulua. Lisäksi miehen kaksi aikuista lasta puolisoineen ja lapsineen käyvät sekä aattona että joulupäivänä. Eivät he laita lainkaan omaa joulua, vaikka ovat jo ihan aidosti aikuisia. Se on outoa, että minä ja mies on tuossa iässä jouduttu jo järjestämään koko suvun tarjoilut tarvittaessa, mutta nämä yli-ikäiset teinit edelleen odottaa voivansa vuodesta toiseen istua valmiissa pöydässä. Kivojahan nuo on, mutta olisi kiva joskus vaan syödä ja olla, eikä hääriä keittiössä hiki hatussa koko joulu ja yrittää saada ruokia mahtumaan jääkaappiin.