INFJ, kerro itsestäsi ja elämästäsi
Te Myers-Briggississä tuon tuloksen saaneet, kertokaa itsestänne. Mitä teette työksenne ja millaisia ovat kiinnostuksenkohteenne? Koetteko olevanne herkkiä? Millaisia ihmissuhteenne ovat? Oletteko törmänneet tosielämässä muihin saman tyypin edustajiin?
Itse olen saanut tulokseksi tuon kyseisen kirjainyhdistelmän. Tiedostan toki, että ihminen on monimutkainen olio eikä persoonallisuustestin tulos kerro kaikkea ihmisestä. Tästäkin huolimatta netistä löytämäni INFJ:n tyyppikuvaukset kuvaavat minua erittäin hyvin. Oikeassa elämässä en ole tainnut saman tyypin edustajiin törmätä, netissä kylläkin muutamiin ja tv-sarjoista luulen bonganneeni muutamia hahmoja, joihin tyypin kuvaus sopii.
Kommentit (193)
INFJ tyyppiin liitetään selvännäköisyys.
Ei perinteisessä mielessä mutta kuitenkin.
INFJ saattaa vaikuttaa herkältä ja haavoittuvaiselta, muttei ole sitä.
Niillä on erittäin vahva sisäinen maailma ja tulevat loistavasti toimeen itsensä kanssa.
Näitä on vaikea nujertaa.
Olen erittäin introvertti ja viihdyn hyvin yksin tai yhden ystävän kanssa kerrallaan, ja ajatus isommista sosiaalisista tilanteista on erittäin ahdistava. Joskus perun tapaamisia koska haluan mieluummin olla kotona kirjan tai elokuvan ääressä. Mutta sitten jos pääsen paniikista yli ja saan itseni ulos, minulla yleensä on hauskaa ja olen seurassa äänekäs tarinankertoja. Uusiin ihmisiin tutustuminen on kuitenkin työlästä, koska haluaisin hypätä suoraan siihen "ollaan tunnettu niin pitkään että voidaan puhua mistä vaan" vaiheeseen enkä jaksa mitään niitä näitä jaaritteluita ja sitä pientä varpaillaan oloa kun ei vielä tiedä esim. toisen poliittisesta agendasta tai voiko laukoa vitsiä aiheesta X ilman että toinen loukkaantuu.
Pidän paljon fiktiosta, eläydyn suuresti kirjoihin ja sarjoihin, saan helposti pakkomielteitä vaikka jostain sarjan hahmosta tai näyttelijästä, jolloin yritän löytää muita faneja netistä joiden kanssa keskustella aiheesta ja etsin kaiken mahdollisen tiedon mitä löydän. Piirrän paljon, koska se rentouttaa ja on tapa purkaa omia sisäisiä tuntemuksia.
Viihdyn paljon luonnossa ja ammattini on puutarhuri. Pidän siitä jos saan tehdä töitä omassa tahdissa tietyn aikataulun puitteissa, jos esimerkiksi saan listan tehtävistä jotka pitää työviikon sisällä suorittaa mutta saan tehdä ne missä järjestyksessä koen parhaaksi. Toimin parhaiten pienissä, max. 4 hengen ryhmissä, joissa yleensä otan sen päättäjän viran, entisellä työpaikalla olinkin ihan virallisesti etumies. Haluan että asiat menevät oman mieleni mukaan, mutta samalla kuitenkin ahdistun että olen liian nipo tai päällepäsmäri :'D
Ahdistun herkästi uutisista ja ihmisten hädästä, ja siitä etten koe pystyväni tekemään asioiden hyväksi mitään. Autan ihmisiä aina kun voin, rakastan matkustelua ja uusien asioiden näkemistä ja oppimista, erilaiset kulttuurit, historia, uskonnot kiinnostavat. Olen äärimmäisen kiinnostunut siitä mitä toisen ihmisen päässä liikkuu, varsinkin jos hän on aivan itseni vastakohta, ja usein pohdin ihmisten kohtaloita ja historiaa, mikä on saanut heistä sellaisia millaisia he ovat nyt.
Olen siis melkoinen haaveilija ja pohdiskelija, joka on ihmisistä ja asioista hirveän kiinnostunut mutta samalla kuitenkin pysyisi mieluummin kotona kuin lähtisi minnekään ottamaan sitä kontaktia. Niille ihmisille jotka ovat jotenkin elämääni eksyneet olen äärimmäisen uskollinen, mitä on myös joskus käytetty törkeästi hyväksi koska olen joustanut ja joustanut, mutta sitten kun se raja tulee vastaan katkaisen välit kerrasta lopullisesti mitä moni pitää kylmänä.
Suurin ilo elämässäni ovat kokemukset; Taide joka pysäyttää, matkustelu, koskettava musiikki, hyvä ruoka. Liikutun herkästi esimerkiksi niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin iltakävelyllä taivas on kauniin värinen. Maailmassa on paljon rumaa, mutta tuollaiset pienet hetket tekevät elämästä elämisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vaihtelevasti saanut infp/infj -tuloksia. Kiva että on muitakin. Seurustelen entp-miehen kanssa. Ihanan rasittava ukkeli. :) Ripustaudun tosin välillä liikaa häneen sosiaalisissa tilanteissa jotta voin irrottautua niistä ja haahuilla omissa ajatuksissani.
Minun on vaikea edetä elämässä, sillä kaikki tuntuu välillä niin mielettömältä, etten vaan osaa valita, mistä aloittaa. Olen hyvin hengellinen ja rakastan luontoa ja eläimiä. Koen niihin syvää yhteyttä. Haluaisin kokea samaa ihmisiin, mutta en oikein osaa ystäviä hankkia. Enkä oikein tajua tuota "sosiaalia koodistoa".
Samat ystävät ollut jo monta vuotta ja heitäkin näen hyvin harvoin :DInfp ja infj ovat aivan erilaisia persoonallisuuksia.
Eivät ole, minäkin olen tehnyt testin kaksi kertaa parin vuoden sisään ja saanut molemmat tulokset, ja kumpikin tuntuu hyvin tutulta. Siinä on vain yhden kirjaimen ero, ja elämäntilanne nostaa esiin vähän erilaisia puolia persoonasta.
Ne testit eivät ole aina luotettavia. Minäkin olen saanut vaikka mitä niistä. Mbti perustuu niihin funktioihin, ja infp ja infj eroavat siinä suhteessa täysin. Esim enfj ja intj taas ovat funktioiden suhteen samankaltaisempia infj:n kanssa. Eroaahan isfj:kin yhdellä kirjaimella infj:stä, hyvin erilaisi silti ovat.
Nähdäkseni on kaksi lähestymistapaa tähän aiheeseen:
1. Käsitys, että neljällä kirjaimella kuvattava persoonallisuustyyppi nähdään jonkinlaisena akselina tai jatkumona. Joku voi olla akselin ääripäässä esim. introversion suhteen, joku taas lähempänä keskikohtaa. Elämäntilanteesta riippuen testin tulos voi vaihdella hieman, ja joku kokee olevansa esim. INFJ:n ja INFP:n välimaastossa tai vähän molempia.
2. Sellainen näkemys, että persoonallisuustyyppi määräytyy tiettyjen funktioiden mukaan. Useimpien tämän näkemyksen kannattajien mukaan funktiot ja niiden järjestys pysyvät ihmisellä samana elämänvaiheesta toiseen.
Itse kallistun ykköskohdan kannalle. Useimmissa lähteissä funktiot on selitetty todella epäselvästi ja epämääräisesti, eikä funktioteoria vaikuta muutenkaan uskottavalta.
Tässä ketjussa esiintyville, uniikeista lumihiutaleista puhuville v*ttuilijoille sanon vielä sen, että en pidä Myers-Briggsiä minään uskontona tai täysin aukottomana järjestelmänä vaan tiedostan tämän testin puutteet varsin hyvin. Luen aiheesta mielelläni ja olen tehnyt testin eri sivuilla useampaankin kertaan mutta siitä huolimatta suhtaudun tuloksiin terveellä varovaisuudella.
- ap
Ei MBTI olekaan täysin luotettava niiden funktioiden suhteen, mutta niissä se hauskuus juuri piilee. Jos pelkkien kirjainten mukaan mennään, niin miksei mieluummin tutkisi big five-testiä? Se on huomattavasti luotettavampi. MBTI ei ole luotettava edes niiden kirjainten osalta.
Voisin toki tutkia Big Five -testiä (ja olen joskus sellaisen tehnytkin), mutta nyt puhutaan Myers-Briggsistä.
- ap
Joo ja se on vielä sanottava, että yllätyin nähdessäni oman vanhan aloitukseni etusivulla.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Siis Myers ja Briggshän olivat amerikkalainen kouluttamaton kotirouva ja hänen tyttärensä, jotka vetivät nuo persoonallisuustyypit näin karkeasti sanottuna ahteristaan. Huvittavaa, että joku suhtautuu käytännössä horoskooppeihin rinnastettavaan humpuukiin näinkin vakavasti.
Kuka sanoi, että suhtaudumme siihen vakavasti? Muistaakseni jo aloituksessa sanoin, että suhtaudun aiheeseen mielenkiinnolla mutta pienellä varovaisuudella.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Niillä on erittäin vahva sisäinen maailma ja tulevat loistavasti toimeen itsensä kanssa.
Näitä on vaikea nujertaa.
Et voi sanoa ettei kukaan INFJ ole herkkä. Todellakin on. Ihmeellistä yleistystä. Se että olet saanut tietyt kirjainyhdistelmä testissä, ei tarkoita että nyt olet tietynlainen, piste.
Ja se että on vahva sisäinen maailma ei sulje pois sitä että voi olla herkkä.
Itse näen herkkyyden nimenomaan vahvuutena. Se että esimerkiksi on herkkä aistimaan asioita ja on herkkä intuitio on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on vaikea nujertaa.Et voi sanoa ettei kukaan INFJ ole herkkä. Todellakin on. Ihmeellistä yleistystä. Se että olet saanut tietyt kirjainyhdistelmä testissä, ei tarkoita että nyt olet tietynlainen, piste.
Ja se että on vahva sisäinen maailma ei sulje pois sitä että voi olla herkkä.
Itse näen herkkyyden nimenomaan vahvuutena. Se että esimerkiksi on herkkä aistimaan asioita ja on herkkä intuitio on vain hyvä asia.
Kumppanini on INFJ. Huomaan hänen reagoivan näkyvästi asioihin. Hän on herkkä tietyllä tavalla. Tiukassa paikassa näen hänen sisäisen vahvuutensa nousevan esiin.
Asiat voivat mennä kerrasta poikki. Joustoa on vain tiettyyn rajaan asti.
INFJ ei kestä ristiriita sisäisen todellisuutensa ja vääräksi näkemänsä tilanteen välillä.
Kun ristiriita kasvaa INFJ:n todeksi tietävänsä/uskomansa asian ja kokemansa välillä liian suureksi, niin INFJ pistää asialle helposti pisteen. Nähty on.
Yrität kai sanoa ettei INFJ voi tehdä itseään vastaan?
Väitän, että moni ratkaisija ja sotasankari on ollut INFJ.
Ne osaa laskea skenaariot ja arvaa jotenkin tulevan. Ne ei edes itse tiedä miten sen tekee.
Tiukassa paikassa näistä ihmisistä nousee jotain pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että moni ratkaisija ja sotasankari on ollut INFJ.
Ne osaa laskea skenaariot ja arvaa jotenkin tulevan. Ne ei edes itse tiedä miten sen tekee.
Tiukassa paikassa näistä ihmisistä nousee jotain pelottavaa.
Joo tää on jännä tyyppi. Tiedän yhden joka on varmasti INFJ. Tyttö näyttää herkältä ja aralta mutta on sillä sellainen piirre että saattaa yhtäkkiä repäista.
Kerran se juoksi laukkunsa varastaneen jätkän perään ja taklasi sen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotona tuollainen puoliso, joka saa aina MBTI:stä tulokseksi INFJ ja on myös Aronin testin mukaan erityisherkkä (minä teetin ja luin aiheesta). Valitettavasti vain on ymmärtämättömässä ympäristössä kasvanut ja huonosti tuettu ja kannateltu sellainen – herkän ja hauraan perusluonteen päällä on läjä persoonallisuushäiriöihin viittaavia piirteitä. Vanhemmat on yrittäneet sysiä urheiluharrastuksen pariin ja raahanneet baareihin, vaikka mielenkiinnonkohteet ovat ihan muualla ja lapsi piirtelee sisäkkäisiä kehiä. Mitään muutoksia, siis henkilökohtaisia, ei pysty tekemään. Ei voi tutustua uusiin ihmisiin, vaikka vanhat ihmissuhteet eivät täytä tarpeita, kotona siis on hyvin tarvitseva. On oppinut pitämään ylivirittyneisyyttä normaalina olotilanaan ja nukahtaa heti, kun toiminta lopahtaa, krooniset univaikeudet. Eikä tajua, että asialle pitäisi tehdä jotain, vaikka minä olen sanonut ja työpsykologi on koettanut herätellä. On kroonisesti ärtynyt ja reagoi helposti vihanpuuskilla. Hyvin, hyvin herkkä kaikenlaiselle arvostelulle, silloinkin kun ei arvostella. Siinä määrin intuitiivinen, että aina ei todellisuus oikein kelpaa. Varsinkin ihmissuhdeasioissa epärealistinen ja loukkaantuu, jos tämä tuodaan esiin. Ei kestä muiden vastoinkäymisiä, luultavasti koska poimii vaikutelman itseensä ja sitten se on omalle systeemille liikaa. Omat projektit ja työ saavat kaiken, kotiväelle jää vain rippeet. Aroniin viitaten meillä ei ole Machiavelli syvällä piilossa sisimmässä, kyllä se on ihan tuossa kirjahyllyssä esillä ja mielellään lukee siitä otteita, on lemppareita.
Ihminen ulkoisesti pärjää, mutta muut tässä lähellä eivät pärjää. Olen itse jo päätynyt päälääkärille, yksi tärkeä syy on tässä suhteessa kohtaamani henkinen väkivalta. Heittäkää nyt hyvät ihmiset vinkkiä, miten tällaisen ihmisen saa hoitamaan omaa mielenterveyttään!
Vaikuttaa siltä, että sinun pitäisi poistua suhteesta. Olet huomattavan vihamielisen oloinen puolisoasi kohtaan.
Olen niin herkkä, että sattuu.
Todellisuudessa olen herkkä vain loukkaantumaan.
Otan helposti itseeni.
Kuvittelen tietäväni mitä muut ajattelevat ja tuntevat. Unohdan, että ne ajatukset ja tunteet ovat minun ajatuksiani ja tunteitani. En oikeasti tiedä muiden ihmisten fiiliksistä mitään.
En osaa pitää puoliani.
Omistan t-paidan, jossa lukee:"Olen herkkä, pysy kaukana".
Vierailija kirjoitti:
Olen niin herkkä, että sattuu.
Todellisuudessa olen herkkä vain loukkaantumaan.
Otan helposti itseeni.
Kuvittelen tietäväni mitä muut ajattelevat ja tuntevat. Unohdan, että ne ajatukset ja tunteet ovat minun ajatuksiani ja tunteitani. En oikeasti tiedä muiden ihmisten fiiliksistä mitään.
En osaa pitää puoliani.
Omistan t-paidan, jossa lukee:"Olen herkkä, pysy kaukana".
Mitä saat irti tästä? Et vaikuta mukavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minusta pidetään, koska osaan mukautua lähes jokaisen ihmisen tunnetilaan. Minulla on siis erinomainen tilannetaju. Se ei tarkoita sitä, että pitäisin kaikista. Todellisuudessa pyrin vain tekemään tilanteista sujuvia, koska en kestäisi sitä toista vaihtoehtoa, eli hämmentyneitä, vaivaantuneita tai tylsistyneitä katseita. Olen kuitenkin luonteeltani hyvin auttavainen.
Harvoja ihmisiä pidän mielenkiintoisina, mutta olen kuitenkin seuraa kaipaava ja kärsin siitä, etten löydä sopivaa ystävää tai parisuhdetta. Mulla on hyvä mielikuvitus, joten kestän yksinäisyyttä, mutta liika on liikaa siinäkin. Tarvitsen kuitenkin aikaa yksinäni, sillä olen haaveilija.
Tunnistin itseni tästä pilkulleen. Mielenkiintoista. Oletko mies vain nainen?
- Olen nainen. Siis minä, joka lainasin tuota osuvaa tekstiä..
Mukavaa, että on tullut lisää INFJ-juttua tänne, keskustelua siis tarvitaan. Lähes kaikki kuvailut osuvat ja uppoavat, vain tosiaktiiviset piirteet matkailuineen ja monine harrastuksineen ovat minulle vieraita. Tavallaan mielelläni kiitäisin, rientäisin ja osallistuisin, mutta.. en sitten kuitenkaan. Ylivirittyneisyys uhkaa nopeasti, väsyn ihmisiin ja ympäristöön, ja sitten on päästävä olemaan yksikseen. Ja tämähän liittyy myös HSP-"oireistoon".. Kumppanin löytymisen suhteen olen jo luovuttanut, mutta jos joku, joka oikeasti ymmärtäisi, osuisi kohdalle, voisin yrittää jakaa yksityisen maailmani. Mikä sen jännittävämppää olisikaan. Tähän mennessä pelkkiä pettymyksiä, tietysti. Enkä syytä muita.
Ihmeellistä, että jotkut täällä inisevät ja räksyttävät, ihan kuin INFJt ärsyttäväisivät heitä niin paljon.. No, siitä vaan, ei kiinnosta. Voisitte kyllä ajankuluksenne mieluummin miettiä, millaisella todennäköisyydellä saman persoonallisuustyyppinimikkeen alta löytyy näin samankaltaista porukkaa, jos oletatte, että ko. testi ei ole pätevä..
Hassua lukea muiden kuvauksia, todella monet asiat täsmää itseen niin hyvin. Mieheni on myös INFJ, hän on minua astetta introvertimpi.
INFJ on kaikkein harvinaisin tyyppi. Siinä on jotain erityistä.
Jollain tavoin ristiriitaistakin ja jopa äärimmäisyyksiin menevää.
Kyseessä on aistillinen nautiskelija, joka tarkoin tuntosarvin tarkkailee ympäristöään, mutta myös aktiivinen toimija, joka nostaa päätään, kun muut luovuttaa.
Tämä hahmo vetää tekemisensä viimeiseen hengenvetoon omien arvojensa puolesta.
Häneen voi aina luottaa.
Älä koskaan uhkaa INFJ:n lähimmäisiä.
Itsekin olen testin tehnyt netissä monta kertaa. Kaikkia tuloksia en muista, mutta päällimmäisenä kuulun kuitenkin INFJ tyyppiin. Testin teon jälkeen kun tutkin muitakin tyyppejä huomasin että INFJ posiiiviset ja negatiiviset ominaisuudet kuvastavat minua parhaiten. Kuin joku olisi kirjoittanut kirjan minusta henkilönä. Ennen testin tekoa luulin että olen vain joku "viallinen" ihmisolento, kun en ole kiinnostunut asioista joista "normaalit" ihmiset ovat kiinnostuneita. Testi valaisi mieleni.
Luonteeltani olen herkkä, järjestyksellinen ja taiteellinen. Taiteellisuus saattaa kuitenkin tulla isäni suvun puolelta jossa jokainen on löytänyt alansa taiteellisilta aloilta. Itse olen valmistunut ompelijaksi/vaatesuunnittelijaksi. Olen erittäin introvertti persoona, mutta kuitenkin töissä alaani tukevalla asiakaspalvelu alalla.
Aikaisemmin en ole muita INFJ:tä tavannut. Mehän olemme harvinaisuus.
Parisuhteessa olen INTP:n kanssa, jonka olen kuullut olevan "the golden pair". Suhteessamme on ollut haasteensa minun tunteellisuuteni ja hänen loogisuutensa vuoksi, mutta nämä ovat auttaneet ymmärtämään miksi noin saatetaan sanoa. Opimme toisiltamme paljon juurikin erilaisuutemme vuoksi. Jos joskus jäisin vielä sinkuksi, varmaan toivoisin löytäväni toisen INTP kumppanin itselleni, sillä erilaisuudestamme huolimatta, hän juuri tuon persoonallisuutensa takia on se jonka kanssa haluan loppuelämäni viettää. Se on vieläpä asia jota en koskaan olisi uskonut ennen kuin tapasin hänet.
Nämä ovat siis omia pohdintojani. Mahtavuudestaan huolimatta tuo testi kannattaa kokea vain suunnan näyttäjänä. Siksi jokaisen kannattaisi kuitenkin tehdä se, sillä sen avulla voi oppia ymmärtämään omaa itseään paljon paremmin. :)