Inhoan Suomalaisuuttani :<
Siinähän se. Inhoan sitä että olen suomalainen. En ole ylpeä tästä maasta ollenkaan. Johtuuko tämä siitä että olen viimeaikoina kiinnittänyt huomiota uutisiin ja muihin keskusteluihin. Verorahoista valitetaan koko ajan. Kaikki jotka eivät osallistu tähän omaisuuden kerryttämiseen rahan kiilto silmissä ovat arvottomia vapaamatkustajia. Toisaalta ne jolla on lopulta vapaus käyttää näitä rahoja käyttävät ne kaikkeen pelleilyyn, kuten tämä alkoholi mainonta-juttu. Olen jopa harkinnut tekeväni sukututkimusta jos löytäisin edes jonkun toisen maan haaran itsestäni niin minun ei tarvitse kutsua itseäni suomalaiseksi. Sen toisen maan ei tietenkään tarvitse olla mikään taivas maan päällä, mutta olin teini-ikäisenä erittäin isänmaallinen ja kannoin suomalaisuutta ylpeydellä. Sen sijaan olen myöhemmin sairaana ja heikkona päätynyt luukulta toiselta eikä kukaan ole lopulta ottanut vastuuta mistään vaikka lupauksia on tehty. Olen aina jäänyt yksin tässä hienossa hyvinvointivaltiossa. Byrokratiaa ja papereita joka puolella. Koen että minun luottamukseni on petetty. Muutenkin ihmiset ampuvat kilpaa toistensa jalkoihin. En halua sanoa olevani suomalainen, koska en halua edustaa sitä Suomea mikä se on tänään. Kokeeko kukaan vastaavaa irrallisuutta tai ajatuksia?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:47"]
Suomen ilmapiiri se vaan latistaa yrittelijäisyyden ja halun päästä eteenpäin ja pärjätä paremmin. Muistaisin että näin on ollut siitä lähtien kun valmistuin. Lähdin ulkomaille ja pärjäsin siellä, palasin Suomeen ulkomaan meriitein ja vasta sitten minua alettiin huomioida. Ulkomailla minussa nähtiin sitä potentiaalia mitä Suomessa yritettiin lytätä ja väheksyä hyvin pitkään.
[/quote]
Tää on se ikävin asia suomessa :(
Ja suomalaisissa olisi vielä niin paljon potentiaalia, ja usein se potentiaali vie pitkälle ulkomailla, suomalaiset on tosi arvostettuja työntekijöitä muualla.
Mutta täällä näkee jo siitä miten on käynyt nokialle, roviolle jne. kun ilmapiiri on tällainen, nokiallakin tapettiin kaikki luovuus nokittelun takia.
Saksassa saat tänä päivänä käteen saman palkan kuin täällä Suomessa ENNEN veroja, eli meidän bruttotulo on heidän nettotulonsa! Lisäksi asunnot, autot, ruoka, ulkomaanmatkat hyvin eksoottisinkiin kohteisiin erittäin edullisia koska matkatoimistoilla on kova kilpailu saada asiakkaita, eli esim. äskettäin Saksassa Karibian 2 viikon risteilyjä 650 euroa per pää hyvässä hytissä, kun Suomessa joudut maksamaan siitä samasta paketista 2490 euroa per pää! Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:51"]
ulkomaanmatkat hyvin eksoottisinkiin kohteisiin erittäin edullisia koska matkatoimistoilla on kova kilpailu saada asiakkaita, eli esim. äskettäin Saksassa Karibian 2 viikon risteilyjä 650 euroa per pää hyvässä hytissä, kun Suomessa joudut maksamaan siitä samasta paketista 2490 euroa per pää! Sairasta.
[/quote]
ja jos ottaisi tuon matkan Saksasta Karibialle, niin ensin ne lennot Suomesta Saksaan on kiskurihintaisia!
Ymmärrän sen kasvukivun, mikä ap:n tekstistä paistaa. Koin itse ihan samaa, kun aikuistuin ja aloin seurata uutisia ja politiikkaa. On masentavaa tajuta, miten turvaton ja ahdistava paikka maailma on.
Lapsena uskoi, että kaikki on Suomessa täydellistä ja Suomi on maailman paras paikka.
Teininä inhosi kaikkea ja uskoi, että Suomi on junttila ja maailman noloin tuulipukuvaltio.
Nyt aikuisena on hieman surullinen olo siitä, että Suomi on yksi maailman parhaista valtioista vaikkakin kaukana täydellisestä. Paratiisia ei ole.
mä en ymmärrä, miksei omasta maastaan saa olla tykkäämättä? ja pitääkö sille löytyä aina poliittiset selitykset ja perustella asia niin, että yritettäisiin saada muutkin samalle kannalle.
joidenkin on vain vaikea ymmärtää, että se mitä sana " koti" tarkoittaa monelle, ei ole sama toisille. Itse en koe olevani "kotona" suomessa.
ja sitten tähän tulee niitä, muuta sitten vittuun täältä- kommentteja. Kyllä, muuttaisin heti jos olisi mahdollisuus ja voisin ottaa perheeni mukaan, mutta en vielä ainakaan pysty kuvittelemaan elämää ilman tukiverkostoa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:21"]
Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen.
[/quote]
Sä olet selvästi 11-v pissaliisa jolle kaikki jenkkijutut on vitun cooleja. Olet siinä starbucks/hollister/gossip girl-iässä. Onneksi kun kasvat ja vedät pään pois perseestä (tarkoittaen sitä, että toivottavasti saat tilaisuuden matkailla) niin sivistyt ja ymmärrät miten hieno maa Suomi loppujen lopuksi kaikkine virheineen on. Tekstistä ja asenteestasi päätellen olet köyhä wt, joten tuskin saat ikinä mahdollisuutta sivistää itseäsi ja avartaa maailmaa, mutta tiedäkin se, että sinä noine 12-vuotiaan pissaliisan kuluneine, naiiveine ja typerine mielipiteidesi kanssa (joista kuultaa vahvasti läpi jersey shore ja koko mtv) olet se pahin junttien juntti.
P.S tiesitkö, että kaltaisesi wt-ihmiset eivät monissa maissa pääse kouluun tai saa kunnollista sairaanhoitoa yms.?
[/quote]
Voi kuule olen ihan täysikäinen ollut jo kauan. En mä ole yksin tän asian kanssa ja se on aika yleinen puheenaihe. Mä ainoastaan sanoin niitä mistä en tykkää ja mitkä on noloa. Suomessa on kansainvälisiä vaateketjuja niin vois jokainen käydä edes ostamassa ne vaatteensa niistä ja se kuva suomesta muuttuis paljon. Sitten junttielokuvat kiellettäisiin ja tehtäisiin samanlaisia leffoja mitä kaikki muutkin. Renny harlin tekee kansainvälisiä leffoja. Osalla suomalaisista on ihan pakko yrittää olla jotain tosi erilaista mitä missään muualla on ja sitten ne hakee sillä huomiota maailmalla. se on tosi noloa ja muualla tollaset hullut ei pääse esiintymään.
[/quote]
Oikeasti, älä nolaa itseäsi enää enempää. Tuli hirvittävä myötähäpeän aalto tuota tekstiä lukiessa.
Et voi olla aikuinen. Ole kiltti ja kerro, ettet ainakaan äänestä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:56"]
Mua hävettää suomalaisuudessa kaikki nolot jutut. Joidenkin vaatteet, saunominen, pahanmakuiset ruuat, se että joku hiihtää, ihan pimeät toisten tappamiset, junttimusiikki tyyliin popeda yms, puhumattomuus, joidenkin rumuus ja mauton tyyli, suomalaiset tuotteet jotka vaan on ihan hirveitä aina, kaikki junttius. Kansainvälisistä suomalaisista mä tykkään kaikista ja ne erottaa tyyliltään. Suomen kielikin hävettää se on niin ruma kieli ja oltaisiin vaan puhuttu ruotsia niin olis itsetuntokin ja tunnelma ihan toinen.
[/quote]
Sä olet selvästi 11-v pissaliisa jolle kaikki jenkkijutut on vitun cooleja. Olet siinä starbucks/hollister/gossip girl-iässä. Onneksi kun kasvat ja vedät pään pois perseestä (tarkoittaen sitä, että toivottavasti saat tilaisuuden matkailla) niin sivistyt ja ymmärrät miten hieno maa Suomi loppujen lopuksi kaikkine virheineen on. Tekstistä ja asenteestasi päätellen olet köyhä wt, joten tuskin saat ikinä mahdollisuutta sivistää itseäsi ja avartaa maailmaa, mutta tiedäkin se, että sinä noine 12-vuotiaan pissaliisan kuluneine, naiiveine ja typerine mielipiteidesi kanssa (joista kuultaa vahvasti läpi jersey shore ja koko mtv) olet se pahin junttien juntti.
P.S tiesitkö, että kaltaisesi wt-ihmiset eivät monissa maissa pääse kouluun tai saa kunnollista sairaanhoitoa yms.?
[/quote]
Voi kuule olen ihan täysikäinen ollut jo kauan. En mä ole yksin tän asian kanssa ja se on aika yleinen puheenaihe. Mä ainoastaan sanoin niitä mistä en tykkää ja mitkä on noloa. Suomessa on kansainvälisiä vaateketjuja niin vois jokainen käydä edes ostamassa ne vaatteensa niistä ja se kuva suomesta muuttuis paljon. Sitten junttielokuvat kiellettäisiin ja tehtäisiin samanlaisia leffoja mitä kaikki muutkin. Renny harlin tekee kansainvälisiä leffoja. Osalla suomalaisista on ihan pakko yrittää olla jotain tosi erilaista mitä missään muualla on ja sitten ne hakee sillä huomiota maailmalla. se on tosi noloa ja muualla tollaset hullut ei pääse esiintymään.
[/quote]
Oikeasti, älä nolaa itseäsi enää enempää. Tuli hirvittävä myötähäpeän aalto tuota tekstiä lukiessa.
[/quote]
mä en ymmärrä, mikä tässä on näin kamalaa ? Lukeudun itsekin ihmisiin, jotka eivät ymmärrä suomalaisten fanitusta monessa asiassa, eikä varsinkaan suomalaisia elokuvia. En sanoisi, että elokuvat ovat " noloja", ainoastaan ihan helvetin typeriä ja synkkiä.
Parantuisi jos miehet vaihdettaisiin fiksumpiin ja sivistyneempiin! Tää on mielestäni se ongelma. No ehkä miehemme ovat olleet käyttökelpoisia sota-aikaan mutta uutta verta tarvittaisiin kyllä.
Etenkin tuo vanhempi nyt eläkeiässä oleva pienyrittäjäpolvi on kokenut kovia Suomessa. Teet 10+ tuntisia päiviä joka päivä eikä käteen jää mitään. Valtio leikkaa tukia, nostaa verotusta joten ei ihme että niin moni 55-65v mies (tai miksei nainenkin) kuolee sydänkohtaukseen ja/tai alkoholismiin ennen eläkkeelle pääsyään!
Jäljelle jäänyt leski saa tapella että saisi jotain rahallista tukea jotta pystyy elämään, ja sitten kaikki tehdään niin hankalaksi ja eläkejärjestelyt muka niin vaikeita jos yritys ollut molempien nimissä ja oltu yrittäjiä niin kaikki tilinpäätökset, paperit ja muut selvitys kestää niin kauan ja henkilö saattaa olla masennustilassa vielä pitkään eikä pysty käsittelemään kaikkea ilman maksullista lakiapua, ja valtio niskan päällä hengittämässä eikä rahaa ja tukea tule mistään jos selvitykset kesken.
Suomalaiset on todella itsekkäitä ja ahneita, mutta et tainnut kiinnittää huomiota siihen, ennen kuin jouduit itse heikkoon asemaan? Muistan itse katselleeni lapsena Uutisia, joissa näytettiin, kun somaleita tuli Suomeen ja vihaisia suomi-ukkoja, jotka huutelivat heille ja käyttäytyivät hyökkäävästi. Ja radiosta "ne vie meidän verorahat/työpaikat" ja "sossut maksaa niille mersuja"-jankutukset.
Siinä rokkidokumentissa Ruotsin suomalainen sanoi suomalaisia itsekkääksi kansaksi, joista moni on itse aikanaan lähtenyt paremman elintason perässä Ruotsiin. Ja siellä ainakin vielä 2000-luvun alussa toimeentulotukiasiakkaista 20% oli Suomen kansalaisia.
Itse tunnen myötätuntoa niitä suomalaisia kohtaan, jotka eivät Ruotsissa pärjänneet, koska kokivat itsensä ulkopuolisiksi ja toisen luokan kansalaisiksi. Suomen suomalaisten tapa kohdella esim somaleja herättää itsessäni vastenmielisyyttä. Ulkomaalaistaustaisille ei pk-seudun ulkopuolella haluta antaa töitä, ja sitten saadaan valittaa, kuinka ulkomaalaiset eivät "halua" tehdä töitä. T : puoliksi israelilainen
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mä äänestän ennakkoon ja mä en ole ainoa joka valittaa näistä samoista asioista.
Minä haluaisin olla positiivinen, iloinen, toisia kannustava suomalainen (olen viettänyt kauan aikaa ulkomaan työkomennuksella) ja olen yrittänyt olla sellainen, mutta se ÄRSYTTÄÄ muita suomalaisia ja siksi en valitettavasti enää jaksa panostaa vaan yritän olla samaa neutraalia massaa.
Ärsyyntyjien mielestä;
-yritän olla parempi kuin muut, joten minulta pitää ottaa luulot pois ja pyytää olla hiljempaa tai tokaista tympääntyneenä että olenko aina näin TEKOpirteä!
-koska en pidä suomalaisesta musiikista enkä elokuvista (en ole koskaan pitänyt) niin minun kanssa ei voi kuulemma keskustella MISTÄÄN!
-jos sanon tilanneeni jotain (vaikka pari meikkiä) ulkomaan nettikaupasta (jotain mitä ei täältä saa) niin yritän kuulemma vaan leuhkia ja olla erikoisempi ja paremman näköinen kuin muut, olen todella turhamainen ja että kun minulla on mies kotona niin miksi helvetissä tarttee enää laittautua ja pyntätä itseään!
-jos juon vähän viiniä tai kuohuvaa yritystilaisuuksissa, niin olen hienopieru koska muut juo siideriä koska se on halvempaa ja sitä saa samalla rahalla enemmän. Jos en juo yhtä paljon kuin he ja tule känniin ja sanon etten halua enempää niin olen bileiden tylsimys ja absolutisti jonka sietääkin lähteä kotiin ja koska en lähde mukaan heidän känni-paskanjauhantaan ja mustamaalaamiseen joka keskittyy niihin kollegoihin jotka eivät ole paikalla niin olen bimbo jolla ei ole omia mielipiteitä.
Että tämmöistä.
Joistain tämän ketjun viesteistä näkee hyvin mitä tapahtuu kun anglo-saksiselle maailmalle annetaan kulttuurillisen ja sosiaalisen normittajan asema.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:19"]
Joistain tämän ketjun viesteistä näkee hyvin mitä tapahtuu kun anglo-saksiselle maailmalle annetaan kulttuurillisen ja sosiaalisen normittajan asema.
[/quote]
Joo, koska fenno-ugrilainen oksennuksen syöminen, muiden vihaaminen ja inhorealismissa rypeminen on niin paljon parempaa.
Te jotka hehkutatte sitä että Suomi on kaikilla mittareilla yksi maailman parhaista maista elää, ette tajua sitä että näin ei todellakaan enää kauaa ole. Se että asiat ovat maassamme "hyvin" on pelkkää velalla luotua silmänlumetta. Kreikkakin oli ihan hyvä maa niin kauan kuin sitä velkaa sai. Suomen BKT on vuodesta 2000 kasvanut yhteensä 18 % ja samaan aikaan velan määrä Suomen kansantaloudessa on kasvanut 450 %. Siis 450 %:n velkamäärän lisäyksellä on saatu aikaan 18 %:n talouskasvu! Mitä tuo toteutunut kasvu olisikaan ilman tuota velanottoa? -50 %? Sitten kun Suomi lähivuosina ajautuu Kreikan tilaan, joudumme totuttelemaan tuohon velkakorjattuun elintasoon, ja takaan että silloin täällä ei enää kellään ole kivaa.
Suomessa on myös koettu jyrkin teollisuustuotannon romahdus koko maailmassa ja maailmanhistoria tuntee vain yhden tapauksen, jolloin jonkun maan vienti on romahtanut pahemmin kuin Suomen vuodesta 2007 lähtien. Tästä elintasosta ja hyvinvointivaltiosta ei ole pian mitään enää jäljellä, eikä mene montaakaan vuotta kun Suomessa nähdään sellaista köyhyyttä jota ei ole nähty sitten sota-ajan.
Samaan aikaan kun Suomi on taantunut yhdessä muun Länsi-Euroopan kanssa, on näissä teidän parjaamissanne kehitysmaissa, joihin tykkäätte Suomea verrata, nähty ennennäkemätön kasvubuumi. Esim. Afrikan kymmenen suurimman talouden yhteenlaskettu BKT on vuosituhannen vaihteesta kymmenkertaistunut. Siis kasvanut 900 % samalla kuin Suomi on kasvanut 18 %! Myös Aasiassa on useita talouksia joiden kasvu on ollut huikeaa. On totta että elintasoero esim. Suomen ja Vietnamin välillä on vieläkin hurja, mutta vielä hurjempi on se vauhti, jolla se ero kavenee. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä tajutakseen että jos näissä kehitysmaissa talouskasvu jatkuu tällaisena ja Suomi jatkaa taantumistaan, niin osat vaihtuvat muutamassa vuosikymmenessä. Suomella ei lähitulevaisuudessa ole tiedossa mitään muuta kuin kurjistumista, ja jos saisin nyt valita mihin maahan syntyisin nyt vuonna 2015, olisi Suomi kyllä listalla ihan häntäpäässä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:54"]
mä en ymmärrä, miksei omasta maastaan saa olla tykkäämättä? ja pitääkö sille löytyä aina poliittiset selitykset ja perustella asia niin, että yritettäisiin saada muutkin samalle kannalle.
joidenkin on vain vaikea ymmärtää, että se mitä sana " koti" tarkoittaa monelle, ei ole sama toisille. Itse en koe olevani "kotona" suomessa.
ja sitten tähän tulee niitä, muuta sitten vittuun täältä- kommentteja. Kyllä, muuttaisin heti jos olisi mahdollisuus ja voisin ottaa perheeni mukaan, mutta en vielä ainakaan pysty kuvittelemaan elämää ilman tukiverkostoa.
[/quote]
Joko muutat tai sitten jäät ikiajoiksi vinkumaan ja valittamaan meidän muiden kiusaksi - eikö ole aika rasittavaa pyöritellä tuollaisia ajatuksia jatkuvasti? Jos et "voi" muuttaa niin älä sitten kitise. Luultavasti kyse on pikemminkin siitä, ettet halua tarpeeksi kovasti muuttoa. Minulla on monia tuttuja, jotka ovat muuttaneet yksin ulkomaille joko kouluun tai töihin. Yksi Ruotsiin, toinen Ranskaan, kolman jenkkilään ja neljäs Saksan. Et tietenkään voi muuttaa koko verkostoasi mukanasi vaan sinun on myös rakennettava uusi sellainen. Jos et pysty siihen niin lakkaa kiusaamasta itseäsi muuttoajatuksilla.
Kiinallakin menee paremmin kuin Suomella.....
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:54"]
[/quote]
Joko muutat tai sitten jäät ikiajoiksi vinkumaan ja valittamaan meidän muiden kiusaksi - eikö ole aika rasittavaa pyöritellä tuollaisia ajatuksia jatkuvasti? Jos et "voi" muuttaa niin älä sitten kitise. Luultavasti kyse on pikemminkin siitä, ettet halua tarpeeksi kovasti muuttoa. Minulla on monia tuttuja, jotka ovat muuttaneet yksin ulkomaille joko kouluun tai töihin. Yksi Ruotsiin, toinen Ranskaan, kolman jenkkilään ja neljäs Saksan. Et tietenkään voi muuttaa koko verkostoasi mukanasi vaan sinun on myös rakennettava uusi sellainen. Jos et pysty siihen niin lakkaa kiusaamasta itseäsi muuttoajatuksilla.
[/quote]
Minun mielestäni kritiikki pitäisi ottaa luottamuksen osoituksena. Maa (tai ihminen) joka ei pysty ottamaan kritiikkiä vastaan ei myöskään pysty kehittymään. Kritisoija näin ollen näkee että esim. tässä maassa on potentiaalia eikä se ole täysin toivoton tapaus.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:02"]
Parantuisi jos miehet vaihdettaisiin fiksumpiin ja sivistyneempiin! Tää on mielestäni se ongelma. No ehkä miehemme ovat olleet käyttökelpoisia sota-aikaan mutta uutta verta tarvittaisiin kyllä.
[/quote]
Ja se sota on jälleen tulossa. Arvaappa olisiko Venäjälle pelotetta afrikkalaisista, tai vaikka kosovon albaaneista? Valitettavasti ainoat miestyypit, johon teillä on saumat.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:47"]
Suomen ilmapiiri se vaan latistaa yrittelijäisyyden ja halun päästä eteenpäin ja pärjätä paremmin. Muistaisin että näin on ollut siitä lähtien kun valmistuin. Lähdin ulkomaille ja pärjäsin siellä, palasin Suomeen ulkomaan meriitein ja vasta sitten minua alettiin huomioida. Ulkomailla minussa nähtiin sitä potentiaalia mitä Suomessa yritettiin lytätä ja väheksyä hyvin pitkään.
[/quote]
Tätä minä just meinasin jalkaan ampumisella. Suomessa kaadetaan toisten niskaan vain paineita sen sijaan että kannustettaisiin toinen toisia. Sosiaaliturvan olemassa olo on myös loistava tekosyy lytätä jotain ihmisiä vielä alemmas kastissaan. AP