Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvissyöjälle sama liharuoka, turhaa nirsoilua -asenne.

Vierailija
18.01.2015 |

Siis kasvissyöjiä ja muita "aatteellisia" ruokavalioita kohtaan. En ymmärrä tätä. Olen itse nuori ja ollut kasvissyöjä nyt 11 vuotta. Koen loukkaavana sen että kaltaisilleni puhutaan näin, että voisin ihan hyvin syödä saman ruoan kuin muutkin mutta haluan jotain erityiskohtelua vain! Mitä ihmettä. Ihmiset eivät tunnu ensinkään tajuavan että ei mun elimistö kestä noin yhtäkkistä muutosta vain siksi että he eivät halua alentua mun ihme huomionkerjuuseen.

Pointti on se, että ei mulle tarvitse laittaa erikseen ruokaa jos ei onnistu, mutta sanokaa sitten että sulle ei ole luvassa päivällistä. Hankin kyllä omat ruokani. Mutta älkää oikeasti kuvitelko että yli 10 vuoden (ja sitä edeltäneen punaisen lihan syömättömyys lapsuuden kodissa) olisi vain jotain nirsoilua ja että te olette jotenkin nokkelia kun päätätte näpäyttää että no niin en nyt osannut oikeen laittaa mitään mutta voithan tän kerran syödä lihaa. Ja kun en syö, ei ymmärretä että ihan oikeasti periaatteen takia olen syömättä ja ettei siinä ole mitään henkilökohtaista.

On ehkä viime aikoina tullut törmättyä liikaa näihin ihmisiin. Yleensä tähän ei liity mitään ongelmaa ja saan ottaa vastuun omista syömisistäni, mutta ihmetyttää tuo että ei oteta vakavasti ja jätetään kertomatta ettei kasvissyöjällle olekaan tarjottavaa.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viljattomalla ruokavaliolla ja samaa mieltä ap:n kanssa.

Vierailija
82/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Ihmiset idiootteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Mulle ei ole mikään ongelma tuoda omia eväitä mukanani. Olen tehnyt niin todella moneen kertaan. Sen sijaan en arvosta yhtään, että ruokavaliosta etukäteen ilmoittaessani minulle ei suoraan sanota, että kasvisvaihtoehtoa ei tule olemaan tarjolla ja tyrkytetään väkisin lihaa. 

Vierailija
84/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en myöskään tajua tuota, että halutaan jotenkin "näpäyttää". Voin kyllä ostaa ja tehdä omat ruokani, jos se on ongelma.

T. 7 vuotta kasvissyöjänä

Vierailija
85/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri, todella moukkamaista käytöstä. Inhottaa myös tuo nirsoilusta syytteleminen kun siitä ei to-de-llakaan ole kyse.

Vierailija
86/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, vaikka täysin sekasyöjä olenkin :). Tottakai vierasta pitää huomioida tekemällä hänelle sopivaa ruokaa, jos sitä ruokaa nyt ollaan ylipäänsä tarjoamassa. Meidän ystäviin ja sukulaisiin kuuluu kasvissyöjä, keliaakikko, muuten vain gluteeniton, laktoositon, vhh, munaton... Ja kyllä onnistuu ilman päänvaivaa saada kaikki samaan pöytään syömään kullekin sopivaa ruokaa!

Vierailija
87/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minäkin olen kasvissyöjä, eikä haittaa ollenkaan, jos minulle ei laiteta ruokaa. Kuskaan muutenkin itse omat ruokani joka paikkaan. Silti syömiseni tuntuu olevan ongelma etenkin monille +65v sukulaisille.

Vierailija
88/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 25 vuotta kasvissyöjä josta puolet vegaani. Itse en koskaan halua syödä kylässä tai tilaisuuksissa enkä odotakaan kasvisvaihtoehtoa. En uskaltaisi syödä mitään ei-vegekokin tarjoomuksia sillä ne voi sisältää jotain mitä kokki ei ajattele olevan kasvisperäistä, esim. margariinit, liivate, laardi. Tänäänkin olin eräässä tilaisuudessa, en syönyt kun muut söivät liharuokaa, sen sijaan tarjoilin ruoat(vaikka meinas yrjö lentää hajuista) ja kahvit huonosti liikkuville vanhuksille. 

Sen sijaan on mukava yllätys jos joku tarjoaa jotain vegaanista. Joskus sanotaan että anteeksi meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa ja selän takana on banaaneja. Sehän olisi loistava tarjottava, miksi ei niitä tarjota? Kerran sain ananasta ja toisen kerran lakkoja, minusta ne on hienoja kahvipöydässä tarjottavia. Joskus on tehty kasvispiirakka kasvimaitoon ja öljyyn ja ilman munia ihan minua varten, olen toki kiitollinen mutta ei olisi tarvinnut, minulle kyläilyssä on tärkeintä ihmisten tapaaminen, ei herkuttelu.

Itse ihmettelen sitä, kun jotkut ihmiset kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mutta pystyvät kuitenkin syömään laardia ja liivatetta kakuissa ja leivonnaisissa mutta sitten ei pystytä lihaa syömään ja korostetaan tätä tiukasti. En siis ihmettele omahyväisyyttäni ja leuhkuuttani, vaan ihan vaan siksi että miten se on mahdollista? Itsellä oli jo lihansyöntiaikoihin vastenmielisyys liivatetta ja laardia kohtaan. 

Mutta joo, tosiaan asennetta kasvissyöjiä kohtaan voisi joskus muuttaa ainakin täällä maalla. Olen törmännyt siihen että tuputetaan makkarakeittoa että nouki ne makkarat pois. Hyi oksetus.

Vierailija
89/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakakakut on muuten herkullisia tarjottavia, sopii keliaakikolle, vegaanille ja munattomalle ja maidottomalle.

Vierailija
90/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole.

Vierailija
91/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen aina niin että laitan eräänlaisen buffetin, josta kukin voi koota annoksen. Eli jokaisella muutamaa ainesta. Vegaanit on kyllä minusta tosi hankalia vieraita kun en ole asiaan niin perehtynyt että mitä eivät syö. Mutta yleensä meillä on perussalaattia ja "buffetista". voi sitten poimia mukaan sen mikä sopii. Teen automaattisesti kaikki laktoosittomiksi sekä kakun tms. Gluteenittomista jauhoista. Mutta kanamunaa on kyllä leivonnaisissa...

Vierailija
92/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:01"]

Minä teen aina niin että laitan eräänlaisen buffetin, josta kukin voi koota annoksen. Eli jokaisella muutamaa ainesta. Vegaanit on kyllä minusta tosi hankalia vieraita kun en ole asiaan niin perehtynyt että mitä eivät syö. Mutta yleensä meillä on perussalaattia ja "buffetista". voi sitten poimia mukaan sen mikä sopii. Teen automaattisesti kaikki laktoosittomiksi sekä kakun tms. Gluteenittomista jauhoista. Mutta kanamunaa on kyllä leivonnaisissa...

[/quote]

Mitä vaikeaa tuossa on? Eivät syö mitään eläinperäistä, ja kyllä jokaisen peruskoulun läpäisseen pitäisi tietää onko joku ruoka-aine tms, eläin vai kasvikuntaa.

Vierailija
93/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää, kun esimerkiksi häissä pyydetään ilmoittamaan erityisruokavaliot. Puhelimessa ilmoittautuessa tuo tieto otetaan vastaan, mutta sitten häissä ei löydykään minulle mitään syötävää. Salaatissakin saattaa olla valmiiksi fetajuustoa. Eli annetaan ymmärtää, että minua varten on ruokavaliooni sopivaa ruokaa, mutta sitten ei olekaan. Miksei sitä voi suoraan siinä puhelimessa sanoa, että tuo ruokavalio ei onnistu? Sitten tietäisin tuoda ne omat eväät. Myös se ärsyttää, ettei niiden ruokien edessä monestikaan ole, ovatko ne maidottomia/laktoosittomia/munattomia ja mitä lie. Eli jokin ruoka voisi kelvatakin, mutta kun ei voi millään tietää.

Vierailija
94/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vegaaniystäväni sanoi, että häntäkin on näpäytelty ruokavaliostaan, joku oli keittänyt kasvissosekeiton lihaliemeen ja naureskellut, että mitä se haittaa, onhan siinä kasviksiakin. Minusta tuollainen on moukkamaista, mutta vahingossa voi kyllä käydä, kun ei tule ajatelleeksi itselle vierasta ruokavaliota. Minä en kyllä tarkkaan tiedä, mitä kaikkea vegaanit välttävät, joten kysyn tarkasti, jos olen valmistamassa heille ruokaa. Tämäkin tuntuu kovasti vaihtelevan eri vegaanien kesken. Ilmeisesti senkin asian voi ottaa todella monella tapaa. Eivät aina itsekään tunnu tietävän. 

Vierailija
95/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä olisi suurikaan vaiva laittaa vegaanille erityisruokalajia. Ihan samalla tavalla heidät pitää huomioida kuin laktoosi-intoleranssit jne.!

Vierailija
96/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"]

Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole.

[/quote]

Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu. 

Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin.

Vierailija
97/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tavannut vegaania, joka olisi kuollut syötyään epähuomiossa eläinperäistä ruoka-ainetta. Sen sijaan tiedän useitakin ihmisiä, jotka ovat saaneet vakavia allergisia oireita esim. pähkinöistä tai kalasta. Siksi en suhtaudu vegaanien vaatimuksiin millään vakavuudella: kyse on pelkästä mieliteosta, ei mistään sen vakavammasta.

Vierailija
98/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vegaanit on just se helpoin "ruokarajoitteisten" ryhmä kun heidän kanssa voi vaan ruksia koko eläinkunnan tuotteet pois. Vaikeimmat taas ovat usein keski-ikäiset naiset jotka ilmoittavat olevansa kasvissyöjiä, mutta kun heille tarjotaan lakto-ovo-kasvisruokaa, vaativatkin he kanaa, kalaa tai jopa jauhelihaa, "kun tää on niin erikoista". Enkä muuten vitsaile tuosta jauhelihasta. Ravintolassa työskennellessä olen todistanut useamman kerran kun kasvissyöjäksi itseään kutsuva kertoo syövänsä jauhelihaa, se kun ei ilmeisesti olekaan lihaa ollenkaan!

Vierailija
99/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:19"]En ole vielä tavannut vegaania, joka olisi kuollut syötyään epähuomiossa eläinperäistä ruoka-ainetta. Sen sijaan tiedän useitakin ihmisiä, jotka ovat saaneet vakavia allergisia oireita esim. pähkinöistä tai kalasta. Siksi en suhtaudu vegaanien vaatimuksiin millään vakavuudella: kyse on pelkästä mieliteosta, ei mistään sen vakavammasta.
[/quote]
Trollololollooollllooooooo

Vierailija
100/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:19"]En ole vielä tavannut vegaania, joka olisi kuollut syötyään epähuomiossa eläinperäistä ruoka-ainetta. Sen sijaan tiedän useitakin ihmisiä, jotka ovat saaneet vakavia allergisia oireita esim. pähkinöistä tai kalasta. Siksi en suhtaudu vegaanien vaatimuksiin millään vakavuudella: kyse on pelkästä mieliteosta, ei mistään sen vakavammasta.
[/quote]
Kerrothan tämän myös sille vegaanille, joka sinulle ilmoittaa ruokavaliostaan, niin hän voi sitten tuoda omat eväät mukanaan.
Jos luit aloituksen, varmaankin ymmärsit että kukaan ei ole vaatimassa sinua valmistamaan vegaanisia ruokia - vain ilmoittamaan ettet aio sellaisia valmistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi