Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvissyöjälle sama liharuoka, turhaa nirsoilua -asenne.

Vierailija
18.01.2015 |

Siis kasvissyöjiä ja muita "aatteellisia" ruokavalioita kohtaan. En ymmärrä tätä. Olen itse nuori ja ollut kasvissyöjä nyt 11 vuotta. Koen loukkaavana sen että kaltaisilleni puhutaan näin, että voisin ihan hyvin syödä saman ruoan kuin muutkin mutta haluan jotain erityiskohtelua vain! Mitä ihmettä. Ihmiset eivät tunnu ensinkään tajuavan että ei mun elimistö kestä noin yhtäkkistä muutosta vain siksi että he eivät halua alentua mun ihme huomionkerjuuseen.

Pointti on se, että ei mulle tarvitse laittaa erikseen ruokaa jos ei onnistu, mutta sanokaa sitten että sulle ei ole luvassa päivällistä. Hankin kyllä omat ruokani. Mutta älkää oikeasti kuvitelko että yli 10 vuoden (ja sitä edeltäneen punaisen lihan syömättömyys lapsuuden kodissa) olisi vain jotain nirsoilua ja että te olette jotenkin nokkelia kun päätätte näpäyttää että no niin en nyt osannut oikeen laittaa mitään mutta voithan tän kerran syödä lihaa. Ja kun en syö, ei ymmärretä että ihan oikeasti periaatteen takia olen syömättä ja ettei siinä ole mitään henkilökohtaista.

On ehkä viime aikoina tullut törmättyä liikaa näihin ihmisiin. Yleensä tähän ei liity mitään ongelmaa ja saan ottaa vastuun omista syömisistäni, mutta ihmetyttää tuo että ei oteta vakavasti ja jätetään kertomatta ettei kasvissyöjällle olekaan tarjottavaa.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 64,

kiitos tosi paljon noista vastauksista :) en tunne ketään vegaania joten oli kiva kuulla mielipiteesi. 

Vierailija
42/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairauden takia tiukalla eristyisruokavaliolla (keliakia) ja tämä tuottaa ongelmia monessa paikassa. Jos jossakin tilaisuudessa on ruokailu, eikä erityisruokailijoita ole kummemin otettu huomioon, niin asia on ok enkä tee numeroa tästä. Pidän yleensä jotain gluteenitonta suolapalaa mukana laukussa tällaisia tilanteita varten.

Sen sijaan taas pari kertaa olen törmännyt siihen, että ko. tilanteissa kasvisyöjä nostaa metelin, että miksi häntä ei ole huomioitu ja miksi kasvisyöjiä varten ei ole valmistettu täyttävää kasvisruokaa, joka täyttää ekologiset vaatimukset.

Anteeksi, mutta en vaan pysty ymmärtämään asiaa. Jos on vapaaehtoisesti ruokavalionsa valinnut, niin miksi ei pysty elämään sen valintansa kanssa? Kyllä pitäisi silloin tajuta varautua pienillä eväillä, kuten tekevät monet erityisruokalioon "pakotetut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:38"]Näin juuri, todella moukkamaista käytöstä. Inhottaa myös tuo nirsoilusta syytteleminen kun siitä ei to-de-llakaan ole kyse.
[/quote] No mistäs sitten? Nirsoilua nimenomaan, huomionkerjäämistä ja "katsokaas mä oon kasvissyöjä ja mä oon parempi kuin te muut" asenne päällä koko ajan.

Vierailija
44/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"]

Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole.

[/quote]

Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu. 

Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin.

[/quote]

Minulle taas on käynyt niin, että olen ilmoittanut olevani laktoositon kasvissyöjä, mutta hätätapauksessa voin kalaa syödä. Kuinkas sitten on käynytkään, kun tarjottavat on valmistanut hääpöytään joku maaseudun pitopalveluyritys. Liharuokaa siellä kyllä on ja hääkakkua laktoosittomana, mutta ei kasvissyöjille mitään, koska "kaikkihan lihaa syövät".

Samoin on ollut todella nälkä rippijuhlien, ristiäisten tai yo-juhlien jälkeen, kun on ensin ajettu kolmisen tuntia per suunta ja todettu, ettei mitään sopivaa syötävää ja sitten kotimatka vatsa kurnien. Mies syö lihaa, eli hänelle on kyllä ollut sopivaa ruokaa, minulle ei. Kotiin päästyä olenkin ollut jo niin nälkäinen ja kiukkuinen, että ellei minuutissa ole löytynyt ruokaa, onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä.

[/quote]

Mä olen taas vegaanina niin tottunut siihen, ettei ruokaa ole, että otan aina eväitä varuilta mukaan. Etenkin, jos juhlat ovat kauempana. En nimittäin oleta, että niissä kauempanakaan olevissa rippijuhlissa/yo-juhlissa/ylppäreissä on mitään minulle sopivaa. Pähkinät ja hedelmät toimii hyvin. Samoin Punnitse&Säästä -liikkeiden erilaiset energiapatukat. Lisäksi menomatkalle voi tehdä täytettyjä voileipiä tai ruokaisaa salaattia, niin ei tarvitse pelätä sekoavansa nälästä. Tiedostan että sekasyöjät pääsee helpommalla, mutta kun on tehnyt valtavirrasta poikkeavan elämänvalinnan pitää myös osata pitää omista tarpeistaan huolta ja tiedostaa, ettei muu maailma mukaudu niihin.

Se taas on ikävää, jos laktoosittomuutta ei huomioida millään tavalla, kun vaiva on nykyisin niin yleinen. Etenkin jos on tiedossa, että niihin rippijuhliin/häihin/ristiäisiin on tulossa joku ko. vaivasta kärsivä. Ja häissä myös niiden maalla toimivien catering-yritysten pitäisi olla sen verran ammattitaitoisia, että ymmärtäisivät edes kertoa, että kasvisruoka ei mahdollisesti onnistu, kun kerran ihmisiä erikseen pyydetään ruokavalioistaan ilmoittamaan.

Vierailija
45/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:46"]Ymmärrän, vaikka täysin sekasyöjä olenkin :). Tottakai vierasta pitää huomioida tekemällä hänelle sopivaa ruokaa, jos sitä ruokaa nyt ollaan ylipäänsä tarjoamassa. Meidän ystäviin ja sukulaisiin kuuluu kasvissyöjä, keliaakikko, muuten vain gluteeniton, laktoositon, vhh, munaton... Ja kyllä onnistuu ilman päänvaivaa saada kaikki samaan pöytään syömään kullekin sopivaa ruokaa!
[/quote] No minulla ei ole aikaa eikä minun tarvitsekaan nähdä sellaista vaivaa että jokaiselle tulisi täysin erilaista ruokaa. Voi helvetti. Tätä juuri tarkoitetaan erityiskohtelulla; pitäisi muuttaa omia ruokatottumuksiaan täysin ja mennä toisen säännöillä omassa kodissaan.

Vierailija
46/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIHANSYÖJÄLLE SAMA KASVISRUOKA!! TURHAA NIRSOILUA!

Vierailija
47/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:52"]Minä olen ollut 25 vuotta kasvissyöjä josta puolet vegaani. Itse en koskaan halua syödä kylässä tai tilaisuuksissa enkä odotakaan kasvisvaihtoehtoa. En uskaltaisi syödä mitään ei-vegekokin tarjoomuksia sillä ne voi sisältää jotain mitä kokki ei ajattele olevan kasvisperäistä, esim. margariinit, liivate, laardi. Tänäänkin olin eräässä tilaisuudessa, en syönyt kun muut söivät liharuokaa, sen sijaan tarjoilin ruoat(vaikka meinas yrjö lentää hajuista) ja kahvit huonosti liikkuville vanhuksille. 

Sen sijaan on mukava yllätys jos joku tarjoaa jotain vegaanista. Joskus sanotaan että anteeksi meillä ei ole sinulle mitään tarjottavaa ja selän takana on banaaneja. Sehän olisi loistava tarjottava, miksi ei niitä tarjota? Kerran sain ananasta ja toisen kerran lakkoja, minusta ne on hienoja kahvipöydässä tarjottavia. Joskus on tehty kasvispiirakka kasvimaitoon ja öljyyn ja ilman munia ihan minua varten, olen toki kiitollinen mutta ei olisi tarvinnut, minulle kyläilyssä on tärkeintä ihmisten tapaaminen, ei herkuttelu.

Itse ihmettelen sitä, kun jotkut ihmiset kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mutta pystyvät kuitenkin syömään laardia ja liivatetta kakuissa ja leivonnaisissa mutta sitten ei pystytä lihaa syömään ja korostetaan tätä tiukasti. En siis ihmettele omahyväisyyttäni ja leuhkuuttani, vaan ihan vaan siksi että miten se on mahdollista? Itsellä oli jo lihansyöntiaikoihin vastenmielisyys liivatetta ja laardia kohtaan. 

Mutta joo, tosiaan asennetta kasvissyöjiä kohtaan voisi joskus muuttaa ainakin täällä maalla. Olen törmännyt siihen että tuputetaan makkarakeittoa että nouki ne makkarat pois. Hyi oksetus.
[/quote] Sulla ois tyttö asenteessa korjattavaa. Kaikki ei pyöri sinun ja sinun ruokatottumuksiesi sekä nirsoilujesi ympärillä. Olet varmaan niitä jotka näyttää kylässä naamaa kun edes haistavat liharuoan. Huonoa käytöstä. Lapsellista. Älä ihmettele miksi lihansyöjät eivät "korjaa asennettaan" sinua kohtaan.

Vierailija
48/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:24"]

Missä ruoassa tai raaka-aineessa on laardia?

[/quote]

raaka-aineet ovat raaka-aineita, ei niihin sekoiteta laardia. silloin ne eivät enää ole raaka-aineita.  

raaka-aineet ovat lähtötuotteita. 

Because of the relatively large fat crystals found in lard, it is extremely effective as a shortening in bakingPie crusts made with lard tend to be more flaky than those made with butter. Many cooks employ both types of fat in their pastries to combine the shortening properties of lard with the flavor of butter.[6][28][29]

Lard was once widely used in the cuisines of Europe, China, and the New World and still plays a significant role in BritishCentral EuropeanMexican, and Chinese cuisines. In British cuisine, lard is used as a traditional ingredient in mince pies and Christmas puddings, lardy cake and for frying fish and chips, as well as many other uses.[21][22]

Lard is traditionally one of the main ingredients in the Scandinavian pâté leverpostej.

In Spain, one of the most popular versions of the Andalusian breakfast includes several kinds of mantecas differently seasoned, consumed spread over toasted bread. Among other variants, manteca colorá (lard with paprika)[30] and zurrapa de lomo (lard with pork flakes)[31] are the preferred ones. In Catalan cuisine lard is used to make the dough for the pastry known as coca. In the Balearics particularly, ensaimades dough also contains lard.

Vierailija
49/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:11"]Eräs vegaaniystäväni sanoi, että häntäkin on näpäytelty ruokavaliostaan, joku oli keittänyt kasvissosekeiton lihaliemeen ja naureskellut, että mitä se haittaa, onhan siinä kasviksiakin. Minusta tuollainen on moukkamaista, mutta vahingossa voi kyllä käydä, kun ei tule ajatelleeksi itselle vierasta ruokavaliota. Minä en kyllä tarkkaan tiedä, mitä kaikkea vegaanit välttävät, joten kysyn tarkasti, jos olen valmistamassa heille ruokaa. Tämäkin tuntuu kovasti vaihtelevan eri vegaanien kesken. Ilmeisesti senkin asian voi ottaa todella monella tapaa. Eivät aina itsekään tunnu tietävän. 
[/quote] Itsekin olen tehnyt vegaanivieraalleni noin ja kyllä me muut vieraat saatiin makeat naurut :DD

Vierailija
50/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "kasvissyönti on nirsoilua ja epätoivoista huomionhakemista" on kyllä niin outo asenne. Usein kasvissyöjät, vegetaristit ja vegaanit ovat nimenomaan tehneet epäitsekkään valinnan, eivät halua syödä toista elävää olentoa tai kannata niiden huonoa kohtelua. Sillä aika moni varmaan tietää ja muistaa että esimerkiksi ravintolassa tai grillilläkin liha-annokset ovat niitä parhaita ja niitä jotka myy. Tai että mäkkärille ei voi iltakymmeneltä tai aamuaikaan enää ajaa syömään kun ei olekaan kasvista tarjolla. Siis nämä vain tällaisina perusjannun esimerkkeinä että mielestäni kyse on enemmänkin uhrauksesta (mikäli eettiset syyt). Kyllä se makkara ja sinappi on sellainen yleisesti tykätty yhdistelmä, kaikkihan sen tietävät, mutta kasvissyöjä päättää olla syömättä sitä eettisistä syistä. Ostaa sitten soijamakkaraa että saa sen saman kesäillan kokemuksen. Nirsoilua?

Vierailija
51/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:19"]En ole vielä tavannut vegaania, joka olisi kuollut syötyään epähuomiossa eläinperäistä ruoka-ainetta. Sen sijaan tiedän useitakin ihmisiä, jotka ovat saaneet vakavia allergisia oireita esim. pähkinöistä tai kalasta. Siksi en suhtaudu vegaanien vaatimuksiin millään vakavuudella: kyse on pelkästä mieliteosta, ei mistään sen vakavammasta.
[/quote] Niin totta! :D

Vierailija
52/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:46"]Ymmärrän, vaikka täysin sekasyöjä olenkin :). Tottakai vierasta pitää huomioida tekemällä hänelle sopivaa ruokaa, jos sitä ruokaa nyt ollaan ylipäänsä tarjoamassa. Meidän ystäviin ja sukulaisiin kuuluu kasvissyöjä, keliaakikko, muuten vain gluteeniton, laktoositon, vhh, munaton... Ja kyllä onnistuu ilman päänvaivaa saada kaikki samaan pöytään syömään kullekin sopivaa ruokaa!
[/quote] No minulla ei ole aikaa eikä minun tarvitsekaan nähdä sellaista vaivaa että jokaiselle tulisi täysin erilaista ruokaa. Voi helvetti. Tätä juuri tarkoitetaan erityiskohtelulla; pitäisi muuttaa omia ruokatottumuksiaan täysin ja mennä toisen säännöillä omassa kodissaan.
[/quote]Ja syy siihen, ettet voi tehdä yhtä ruokaa joka sopii kaikille on mikä?

Vierailija
53/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva kuulla että on vegaaneja joka tuo omat eväät. Valitettavasti minun ystäväpiirissä on pari vegaania joka ei halua tuoda omia eväitä heille ja lapsilleen, sitten valitellaan kun ei oikein maistu ja miksi en osaa tehdä heille sopivaa ruokaa. En osaa ja olen kysynyt neuvoja. Lopetin kutsumisen siihen kun yksi vegaani äiti tuli ovesta sisään ja nosti kaikki karkit hyllylle tosi korkealle ja kovalla äänellä ilmoitti että nyt ei näitä syödä koska silloin meidän lapset haluavat näitä myös. Eli koska hän päättää niin muut eivät saa syödä.

Nämä äidit eivät enään saa kutsuja minulle kotiin, ja olen sen jälkeen vältellyt järjestämään mitään juhlia jossa olisi syötävää. En jaksa moista valittamista. Jokainen saa syödä mitä hän haluaa, mutta minun ei tarvitse tarjoilla sitä. Tämä koskee kaikkia oletko sitten sekasyöjä tai kasvisyöjä tai vegaani.

Vierailija
54/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:46"]Ymmärrän, vaikka täysin sekasyöjä olenkin :). Tottakai vierasta pitää huomioida tekemällä hänelle sopivaa ruokaa, jos sitä ruokaa nyt ollaan ylipäänsä tarjoamassa. Meidän ystäviin ja sukulaisiin kuuluu kasvissyöjä, keliaakikko, muuten vain gluteeniton, laktoositon, vhh, munaton... Ja kyllä onnistuu ilman päänvaivaa saada kaikki samaan pöytään syömään kullekin sopivaa ruokaa! [/quote] No minulla ei ole aikaa eikä minun tarvitsekaan nähdä sellaista vaivaa että jokaiselle tulisi täysin erilaista ruokaa. Voi helvetti. Tätä juuri tarkoitetaan erityiskohtelulla; pitäisi muuttaa omia ruokatottumuksiaan täysin ja mennä toisen säännöillä omassa kodissaan. [/quote]Ja syy siihen, ettet voi tehdä yhtä ruokaa joka sopii kaikille on mikä?

[/quote]

Kerro sitten mikä se olisi, kasviskiusaus ilman maitoa (tosi kiva juhlatarjoilu), sienisalaattia ja perunaa, tai pitäisikö sitä hirveäta tofua vääntää. Papupataa. Minun mielestä ne ei oikein ole juhlaruokia varsinkin kun ei saa käyttää mitään eläinperäistä. Sienitäytteisiä ohukaisia ilman maitoa ja munia.

Mitä voit tarjota niin että se maistuisi kaikille?

Vierailija
55/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:29"]On kiva kuulla että on vegaaneja joka tuo omat eväät. Valitettavasti minun ystäväpiirissä on pari vegaania joka ei halua tuoda omia eväitä heille ja lapsilleen, sitten valitellaan kun ei oikein maistu ja miksi en osaa tehdä heille sopivaa ruokaa. En osaa ja olen kysynyt neuvoja. Lopetin kutsumisen siihen kun yksi vegaani äiti tuli ovesta sisään ja nosti kaikki karkit hyllylle tosi korkealle ja kovalla äänellä ilmoitti että nyt ei näitä syödä koska silloin meidän lapset haluavat näitä myös. Eli koska hän päättää niin muut eivät saa syödä.

Nämä äidit eivät enään saa kutsuja minulle kotiin, ja olen sen jälkeen vältellyt järjestämään mitään juhlia jossa olisi syötävää. En jaksa moista valittamista. Jokainen saa syödä mitä hän haluaa, mutta minun ei tarvitse tarjoilla sitä. Tämä koskee kaikkia oletko sitten sekasyöjä tai kasvisyöjä tai vegaani.
[/quote] Tunnet kaksi vegaaniäitiä? Siis sellaista, jonka puoliso ja lapset ei ole kotivegejä, aika jännä.. Vegaaniperheitä ei ole paljon ja Vegaaniperheitä joissa lapsetkin on tiukkia kasvissyöjiä myös kylässä ja eväitä ei osata tuoda on vielä vähemmän. Onnea, tunnet ne kaksi ainoata..

Vierailija
56/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:46"]Ymmärrän, vaikka täysin sekasyöjä olenkin :). Tottakai vierasta pitää huomioida tekemällä hänelle sopivaa ruokaa, jos sitä ruokaa nyt ollaan ylipäänsä tarjoamassa. Meidän ystäviin ja sukulaisiin kuuluu kasvissyöjä, keliaakikko, muuten vain gluteeniton, laktoositon, vhh, munaton... Ja kyllä onnistuu ilman päänvaivaa saada kaikki samaan pöytään syömään kullekin sopivaa ruokaa! [/quote] No minulla ei ole aikaa eikä minun tarvitsekaan nähdä sellaista vaivaa että jokaiselle tulisi täysin erilaista ruokaa. Voi helvetti. Tätä juuri tarkoitetaan erityiskohtelulla; pitäisi muuttaa omia ruokatottumuksiaan täysin ja mennä toisen säännöillä omassa kodissaan. [/quote]Ja syy siihen, ettet voi tehdä yhtä ruokaa joka sopii kaikille on mikä?

[/quote]

Kerro sitten mikä se olisi, kasviskiusaus ilman maitoa (tosi kiva juhlatarjoilu), sienisalaattia ja perunaa, tai pitäisikö sitä hirveäta tofua vääntää. Papupataa. Minun mielestä ne ei oikein ole juhlaruokia varsinkin kun ei saa käyttää mitään eläinperäistä. Sienitäytteisiä ohukaisia ilman maitoa ja munia.

[/quote] Jjuri tätä minä tarkoitin, että kun kysytään mitä voin tarjota niin ei tule vastauksia. Yksi laittu ala peukun kun kysyin. Voiko joku ystävällisesti vastata mikä olisi semmoinen ruoka joka käy kaikille. Ei saa olla liian eksoottinen ja ei saa olla tylsä. Tarjoilu saisi olla juhlava ja hyvän makuinen. Yksi helppo vegaaniruoka jossa olisi semmoisia makuja joka kävisi myös vanhemalle väelle. Kertokaa mielummin kun tehkää avauksia huonoista emännistä.

Vierailija
57/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta minulla on muunlainen aika vaikeasti toteutettava ruokavalio. En odota ikinä mitään minulle sopivaa, joten tuon omat eväät, mutta kiusallisia tilanteita tulee aina. Ongelma on siinä, että joku hyväätarkoittava tekee gluteenitonta, ja sitten tietysti odottaa minun sitä syövän. Selosta siinä sitten, että voi kun näyttäisi hyvältä, mutta kun minulla olisi nämä muutkin ruokarajoitteet... argh.

Ja minulla on sentään terveydelliset syyt kyseessä, joten ihmiset sentään yrittävät ottaa ruokavalioni huomioon. Voin vain kuvitella, miten hankalaa vegaaneilla on.

Tosin eivät kaikki tietysti ymmärrä terveydellisiäkään syitä, tai vähintäänkin yrittävät laittaa niitä johonkin arvojärjestykseen. Monen monta kertaa olen saanut luikerrella pois sellaisista tilanteista, kun kutsujen suivaantunut emäntä on alkanut inttää, että voinhan minä nyt syödä ruoka-ainetta X kun siitä ei tule minulle niin pahoja oireita kuin gluteenista... Kiitos, mutta mieluiten en ottaisi minkäänlaisia oireita.

Kertokaahan AV:n viisaat, että mikä on sitten se paras tapa kieltäytyä tarjottavista loukkaamatta ketään? Vai kannattaisiko vain jäädä suosiolla kotiin?

Vierailija
58/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:57"]

En ole vegaani, mutta minulla on muunlainen aika vaikeasti toteutettava ruokavalio. En odota ikinä mitään minulle sopivaa, joten tuon omat eväät, mutta kiusallisia tilanteita tulee aina. Ongelma on siinä, että joku hyväätarkoittava tekee gluteenitonta, ja sitten tietysti odottaa minun sitä syövän. Selosta siinä sitten, että voi kun näyttäisi hyvältä, mutta kun minulla olisi nämä muutkin ruokarajoitteet... argh.

Ja minulla on sentään terveydelliset syyt kyseessä, joten ihmiset sentään yrittävät ottaa ruokavalioni huomioon. Voin vain kuvitella, miten hankalaa vegaaneilla on.

Tosin eivät kaikki tietysti ymmärrä terveydellisiäkään syitä, tai vähintäänkin yrittävät laittaa niitä johonkin arvojärjestykseen. Monen monta kertaa olen saanut luikerrella pois sellaisista tilanteista, kun kutsujen suivaantunut emäntä on alkanut inttää, että voinhan minä nyt syödä ruoka-ainetta X kun siitä ei tule minulle niin pahoja oireita kuin gluteenista... Kiitos, mutta mieluiten en ottaisi minkäänlaisia oireita.

Kertokaahan AV:n viisaat, että mikä on sitten se paras tapa kieltäytyä tarjottavista loukkaamatta ketään? Vai kannattaisiko vain jäädä suosiolla kotiin?

[/quote]

Jos on tyrkky emäntä, niin sille ei mitkään kiellot kelpaa.

Vierailija
59/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote] Jjuri tätä minä tarkoitin, että kun kysytään mitä voin tarjota niin ei tule vastauksia. Yksi laittu ala peukun kun kysyin. Voiko joku ystävällisesti vastata mikä olisi semmoinen ruoka joka käy kaikille. Ei saa olla liian eksoottinen ja ei saa olla tylsä. Tarjoilu saisi olla juhlava ja hyvän makuinen. Yksi helppo vegaaniruoka jossa olisi semmoisia makuja joka kävisi myös vanhemalle väelle. Kertokaa mielummin kun tehkää avauksia huonoista emännistä.

[/quote]

No eihän sen ole tarkoitus olla ruoka, joka käy ihan kaikille vieraille, vaan sellainen vararuoka, joka sopii kaikille paikallaoleville ruokarajoitteisille. Eikö? Ja itsehän sinä vieraslistasi koostumuksen tiedät. Jos on vaikka tulossa keliaakikko, pähkinäallergikko ja vegaani, niin sitten teet jotain gluteenitonta, pähkinätöntä ja vegaanista. Ei ole vaikea yhtälö.

Ei sellaista universaalia ruokareseptiä tietysti ole, joka sopii ruokapöytään kuin ruokapöytään. Mutta jos sinulla on tiedossa vieraidesi ruokarajoitteet, niin eikun Google käyttöön ja helposti saat pötyä pöytään.

Vierailija
60/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:33"]Voisiko vegaanit kertoa myös mitä vegaanius tarkoittaa samalla kun kertoo juhlan järjestäjälle olevansa vegaani? Moni ehkä luulee sen olevan sama kuin kasvissyöjä tai vegetaristi. Sitten salaattiin eksyy sitä fetajuustoa ja leivonnaisiin maitoa ja kananmunaa kun eivät tiedä mitä vegaani tarkoittaa eivätkä hoksaa ettei se olekaan sama asia kuin kasvissyöjä.

Äitini ei esim. tiennyt kun kutsui veljeni uuden tyttöystävänsä kanssa syömään. Luuli että riittää että jättää lihan pois.  Tarjolla oli kasvispihvejä,  joissa oli käytetty kananmunaa, kermaperunat ja fetasalaatti. Porkkanaraaste oli ainoa mikä tyttöystävälle kävi, mutta hän ei pidä porkkanoista. Sämpylöitä äiti otti pakkasesta eikä vanhan kansan ihmisenä tajunnut että vehnäjauhokaan ei ole enää nykyisin mistään kotoisin. Perunat keitti hätäpäissään ja niitä oli tyttöystävä sitten syönyt hedelmien kanssa. Ja äiti itki jälkeen päin häpeästä kun koki epäonnistuneensa emäntänä niin täydellisesti.

[/quote] Ainut joka epäonnistui ja sai myötähäpeää aikaan oli veljen tyttöystävä. Ihme ruualla leikkijä ja ronklaaja kun pitää kaikki olla ilman tätä ja sitä. Passittaa äitiä hakemaan hänelle erityisruokia ja sitten kun jotain ois niin "en tykkää tosta" niinkuin tuo porkkana. Itse vetäisin tuollaista sairaalloista fanaatikkoa turpaan ja käskisin häipyä juhlistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi