Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvissyöjälle sama liharuoka, turhaa nirsoilua -asenne.

Vierailija
18.01.2015 |

Siis kasvissyöjiä ja muita "aatteellisia" ruokavalioita kohtaan. En ymmärrä tätä. Olen itse nuori ja ollut kasvissyöjä nyt 11 vuotta. Koen loukkaavana sen että kaltaisilleni puhutaan näin, että voisin ihan hyvin syödä saman ruoan kuin muutkin mutta haluan jotain erityiskohtelua vain! Mitä ihmettä. Ihmiset eivät tunnu ensinkään tajuavan että ei mun elimistö kestä noin yhtäkkistä muutosta vain siksi että he eivät halua alentua mun ihme huomionkerjuuseen.

Pointti on se, että ei mulle tarvitse laittaa erikseen ruokaa jos ei onnistu, mutta sanokaa sitten että sulle ei ole luvassa päivällistä. Hankin kyllä omat ruokani. Mutta älkää oikeasti kuvitelko että yli 10 vuoden (ja sitä edeltäneen punaisen lihan syömättömyys lapsuuden kodissa) olisi vain jotain nirsoilua ja että te olette jotenkin nokkelia kun päätätte näpäyttää että no niin en nyt osannut oikeen laittaa mitään mutta voithan tän kerran syödä lihaa. Ja kun en syö, ei ymmärretä että ihan oikeasti periaatteen takia olen syömättä ja ettei siinä ole mitään henkilökohtaista.

On ehkä viime aikoina tullut törmättyä liikaa näihin ihmisiin. Yleensä tähän ei liity mitään ongelmaa ja saan ottaa vastuun omista syömisistäni, mutta ihmetyttää tuo että ei oteta vakavasti ja jätetään kertomatta ettei kasvissyöjällle olekaan tarjottavaa.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai täytyy sulle sanoa että hanki omat ruokas. Mee ja osta ruokas äläkä täällä huuda. En mäkään pyydä ketään osteleen mulle sipsejä ja muuta paskaa mitä syön. Kylässä vedän naama irvessä sisäfileet ja kotona sitten hymyssä suin valnosipulisipsit. Ihme valittajia kaiken maailman jyrsijä ravinnoitsijat, aivot sulaneet huonon ruuan vaikutuksesta?

Vierailija
22/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 00:16"]

Vai täytyy sulle sanoa että hanki omat ruokas. Mee ja osta ruokas äläkä täällä huuda. En mäkään pyydä ketään osteleen mulle sipsejä ja muuta paskaa mitä syön. Kylässä vedän naama irvessä sisäfileet ja kotona sitten hymyssä suin valnosipulisipsit. Ihme valittajia kaiken maailman jyrsijä ravinnoitsijat, aivot sulaneet huonon ruuan vaikutuksesta?

[/quote]

Mitäs tämä oli :D Ei kai siinä ole mitään vittumaista että ihmiset on valmiita vastaamaan omasta ruokailustaan jopa silloin kun ovat kutsuttuina jonkun luokse periaatteessa syömään. Sehän tässä on idea. Onhan se nyt huomattavasti enemmän mukavaa kuin taas toiset jotka eivät sitten kyseenalaista yhtään mitään, syövät kaikkea ja tyhjentävät itsekään sitä huomaamatta kaikki keksikulhot ym.

Outoa itseasiassa miten vaikka kasvissyöjiä ja vegaaneja pidetään jonain nirppanokkina ja mököttäjinä vaikka tosiasiassa ovat paljon tietoisempia ja vastuullisempia elämisestään kuin jotkut sekasyöjät jotka eivät mieti ruokaansa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

F

Vierailija
24/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gags

Vierailija
25/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"]

Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole.

[/quote]

Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu. 

Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin.

[/quote]

Minulle taas on käynyt niin, että olen ilmoittanut olevani laktoositon kasvissyöjä, mutta hätätapauksessa voin kalaa syödä. Kuinkas sitten on käynytkään, kun tarjottavat on valmistanut hääpöytään joku maaseudun pitopalveluyritys. Liharuokaa siellä kyllä on ja hääkakkua laktoosittomana, mutta ei kasvissyöjille mitään, koska "kaikkihan lihaa syövät".

Samoin on ollut todella nälkä rippijuhlien, ristiäisten tai yo-juhlien jälkeen, kun on ensin ajettu kolmisen tuntia per suunta ja todettu, ettei mitään sopivaa syötävää ja sitten kotimatka vatsa kurnien. Mies syö lihaa, eli hänelle on kyllä ollut sopivaa ruokaa, minulle ei. Kotiin päästyä olenkin ollut jo niin nälkäinen ja kiukkuinen, että ellei minuutissa ole löytynyt ruokaa, onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä.

Vierailija
26/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä AP:n kanssa. Eihän kukaan pakota syömään jotain tiettyä ruoka-ainettakaan (vaikka hillosipulit), jos erikseen sanoo inhoavansa sitä. Miksi yhtäkkiä inho liharuokaa kohtaan tai eettiset syyt eivät olekaan "päteviä" syitä lihan syömättömyyteen? Tota voisi periaatteessa verrata siihen, että mä tarjoan sekasyöjälle ihmislihaa, koska "ihan hyvin näyttää maistuvan, noni kato ei se siihen kuollu, ihme nirsoilua ku ei hyvä liha kelpaa!!!1". Vertaus on hyvä, koska toi sekasyöjä todennäköisesti pitäisi ihmislihan syöntiä sairaana, aivan kuten mäkin pidän lihansyöntiä yleisesti. Mä teen sitä paitsi eettisemmän ja ympäristöystävällisemmän valinnan, joten musta on tavallaan surkuhupaisaa, kun sekasyöjät jeesustelevat, että mä nirsoilen ja luulen olevani. :D

Vierailija
27/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:52"]

onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä.

[/quote]

LOL

Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. 

Vierailija
28/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"]

Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole.

[/quote]

Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu. 

Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin.

[/quote]

Minulle taas on käynyt niin, että olen ilmoittanut olevani laktoositon kasvissyöjä, mutta hätätapauksessa voin kalaa syödä. Kuinkas sitten on käynytkään, kun tarjottavat on valmistanut hääpöytään joku maaseudun pitopalveluyritys. Liharuokaa siellä kyllä on ja hääkakkua laktoosittomana, mutta ei kasvissyöjille mitään, koska "kaikkihan lihaa syövät".

Samoin on ollut todella nälkä rippijuhlien, ristiäisten tai yo-juhlien jälkeen, kun on ensin ajettu kolmisen tuntia per suunta ja todettu, ettei mitään sopivaa syötävää ja sitten kotimatka vatsa kurnien. Mies syö lihaa, eli hänelle on kyllä ollut sopivaa ruokaa, minulle ei. Kotiin päästyä olenkin ollut jo niin nälkäinen ja kiukkuinen, että ellei minuutissa ole löytynyt ruokaa, onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä.
[/quote]

Me taas ollaan niin fiksuja, että pidemmille ajomatkoille varataan aina hedelmiä ja juotavaa ainakin, sekä muuta verensokeria nostavaa, jolloin ei nälästä tarvitse raivota. Muita syitä toki voi tulla... ;)
Ja iso limu kaupasta on saman hintainen, kuin pieni huoltiksella, ollaan siis vielä säästäväisiäkin... =)

Vierailija
29/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"] [quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"] Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole. [/quote] Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu.  Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin. [/quote] Minulle taas on käynyt niin, että olen ilmoittanut olevani laktoositon kasvissyöjä, mutta hätätapauksessa voin kalaa syödä. Kuinkas sitten on käynytkään, kun tarjottavat on valmistanut hääpöytään joku maaseudun pitopalveluyritys. Liharuokaa siellä kyllä on ja hääkakkua laktoosittomana, mutta ei kasvissyöjille mitään, koska "kaikkihan lihaa syövät". Samoin on ollut todella nälkä rippijuhlien, ristiäisten tai yo-juhlien jälkeen, kun on ensin ajettu kolmisen tuntia per suunta ja todettu, ettei mitään sopivaa syötävää ja sitten kotimatka vatsa kurnien. Mies syö lihaa, eli hänelle on kyllä ollut sopivaa ruokaa, minulle ei. Kotiin päästyä olenkin ollut jo niin nälkäinen ja kiukkuinen, että ellei minuutissa ole löytynyt ruokaa, onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä. [/quote] Me taas ollaan niin fiksuja, että pidemmille ajomatkoille varataan aina hedelmiä ja juotavaa ainakin, sekä muuta verensokeria nostavaa, jolloin ei nälästä tarvitse raivota. Muita syitä toki voi tulla... ;) Ja iso limu kaupasta on saman hintainen, kuin pieni huoltiksella, ollaan siis vielä säästäväisiäkin... =)

[/quote]

No, ei ole kovin fiksua nälkänsä vetää pelkkää hedelmää ja limua. Ne toki nostaa verensokeria, mutta laskevat kans äkkiä, joten taas on hillitön nälkä.

Vierailija
30/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani fanaattisin kasvissyöjä veti kapakasta tullessa naamaansa kunnon ryynärit :)

Vierailija
31/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa vieraat lihasoppaa. Jos ei tykkää lihasta, voi onkia lihapalat pois ja jättää ne syömättä. Mitään erikoisruokavaliota ei edes ajatella, jos ei kyse ole mistään allergiasta.

Vierailija
32/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:52"]

Tuntemani fanaattisin kasvissyöjä veti kapakasta tullessa naamaansa kunnon ryynärit :)

[/quote]

Olihan siinä ryyniä :)

Vierailija
33/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:26"]

jossain päin maailmaa ei ole mahdollisuutta nirsoilla siitä mitä suuhunsa laittaa tai kuolee nälkään.

[/quote]Miten tämä liittyy suomalaisiin kasvissyöjiin?

Vierailija
34/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Niin varmaan joo. :)

Vierailija
35/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vegaanit kertoa myös mitä vegaanius tarkoittaa samalla kun kertoo juhlan järjestäjälle olevansa vegaani? Moni ehkä luulee sen olevan sama kuin kasvissyöjä tai vegetaristi. Sitten salaattiin eksyy sitä fetajuustoa ja leivonnaisiin maitoa ja kananmunaa kun eivät tiedä mitä vegaani tarkoittaa eivätkä hoksaa ettei se olekaan sama asia kuin kasvissyöjä.

Äitini ei esim. tiennyt kun kutsui veljeni uuden tyttöystävänsä kanssa syömään. Luuli että riittää että jättää lihan pois.  Tarjolla oli kasvispihvejä,  joissa oli käytetty kananmunaa, kermaperunat ja fetasalaatti. Porkkanaraaste oli ainoa mikä tyttöystävälle kävi, mutta hän ei pidä porkkanoista. Sämpylöitä äiti otti pakkasesta eikä vanhan kansan ihmisenä tajunnut että vehnäjauhokaan ei ole enää nykyisin mistään kotoisin. Perunat keitti hätäpäissään ja niitä oli tyttöystävä sitten syönyt hedelmien kanssa. Ja äiti itki jälkeen päin häpeästä kun koki epäonnistuneensa emäntänä niin täydellisesti.

Vierailija
36/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvissyöjä, koska kaikenlainen liha ällöttää mua. En vaan pysty olemaan miettimättä, että tämäkin klöntti tässä on joskus ollut röhkivä porsas. Siksi mua ei yhtään naurata, kun lihansyöjät käskevät nakkikastikkeesta vaan nyppimään nakit pois.

Vierailija
37/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:33"]Voisiko vegaanit kertoa myös mitä vegaanius tarkoittaa samalla kun kertoo juhlan järjestäjälle olevansa vegaani? Moni ehkä luulee sen olevan sama kuin kasvissyöjä tai vegetaristi. Sitten salaattiin eksyy sitä fetajuustoa ja leivonnaisiin maitoa ja kananmunaa kun eivät tiedä mitä vegaani tarkoittaa eivätkä hoksaa ettei se olekaan sama asia kuin kasvissyöjä.

Äitini ei esim. tiennyt kun kutsui veljeni uuden tyttöystävänsä kanssa syömään. Luuli että riittää että jättää lihan pois.  Tarjolla oli kasvispihvejä,  joissa oli käytetty kananmunaa, kermaperunat ja fetasalaatti. Porkkanaraaste oli ainoa mikä tyttöystävälle kävi, mutta hän ei pidä porkkanoista. Sämpylöitä äiti otti pakkasesta eikä vanhan kansan ihmisenä tajunnut että vehnäjauhokaan ei ole enää nykyisin mistään kotoisin. Perunat keitti hätäpäissään ja niitä oli tyttöystävä sitten syönyt hedelmien kanssa. Ja äiti itki jälkeen päin häpeästä kun koki epäonnistuneensa emäntänä niin täydellisesti.

[/quote]

Mä olen mun anopille jo suhteen alussa ilmoittanut olevani ruuan suhteen niin vaikea tapaus, että ei tarvii stressiä ottaa, meidät voi hyvin aina kutsua vaan kahville ja kesällä jos grillataan, tuodaab omat eväät. Anoppi ei ole mikään ruuanlaittaja, joten on ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Vierailija
38/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:04"]

[/quote]Niin varmaan joo. :)

Kyllä. Sen takia vielä huvitti, kun oltiin syömässä muutamaa päivää aiemmin, närppi ruokaa ja kiukkusi, koska tarjoilija ei osannut sanoa, missä rasvassa perunat oli paistettu ja valitti, kun kaveri oli tarjonnut valkkaria, missä oli käyttänyt gelatiinia :)

Vierailija
39/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vegaanius on mielenkiintoinen. Miten te vegaanit ajauduitte siihen? Vaatiko se suurta muutosta?

Kiitos mielenkiinnosta. Ei se vaadi muuta kuin pisteiden yhdistämistä eläinrakkauden ja esim. maito- ja munateollisuuden (kasvissyöjä jo oletkin) välillä. Maidontuotanto edellyttää lehmän hedelmöittämistä kerran vuoteen -> tiineys -> synnytys -> vasikka viedään emältä pois, että sille tarkoitettu maito saataisiin ihmisten laseihin. Lehmä voisi elää 20-vuotiaaksi saakka, mutta sitä hyödynnetään vain noin 5-vuotiaaksi saakka, jonka jälkeen se laitetaan teuraaksi. En eläinrakkaana voinut olla tukemassa tätä toimintaa, jolloin eläintuotteista irtisanoutuminen oli helppoa. Nythän on menossa vielä tammikuun vegaanihaastekin, sen myötä saat sähköpostiisi reseptit ja kauppalistat kuukauden ruokiin sekä Facebookissa toimivan loistavan tukiryhmän, jossa haastelaiset keskustelevat kohtaamistaan vaikeuksista, haasteista ja ennen kaikkea vegaaniuden yllättävästä helppoudesta ja onnistumisista! Muutos voi etukäteen tuntua suurelta, mutta ei se oikeasti vaadi kuin hieman paneutumista.

...ei se kuitenkaan tee vielä vegaaniksi, ettei käytä liivatetta tai turkiksia tai nahkahanskoja mutta ei kiinnitä sitten huomiota kosmetiikkansa alkuperään jne. Mutta on se silti jo ihan kohtuu vakavastiotettavaa toimintaa mielestäni.

Vegaaniuden tavoitteena on nimenomaan pyrkiä eroon kaikesta eläimiä hyödyntävästä tuotannosta ja toiminnasta, tämä mukaanlukee myös kosmetiikan siinä kuin nahkakengät, sirkukset yms. Vegaani voi toki olla monesta syystä, vaikkapa vain ekologisista tai terveydellisistä syistä. Itselleni tärkein syy on eläinoikeudellinen. Minusta eläimillä on oma arvonsa jo henkensä vuoksi, ei sen perusteella, paljonko siitä voi hyötyä.

Koska kyllä minä haluan pitää lemmikeitä ja rakastan jyrsijöitä, tunnen syyllisyyttä siitä joskus, ja olen eläinkauppabisnestä vastaan, mutta loppujen lopuksi oikeastaan tahdon olla ajattelematta sitä liikaa, mikäli tajuatte.

Ei tämäkään ole mikään ylhäältä päin saneltu juttu. Monella vegaanilla on lemmikkejä, itse esim. hyväksyn ihan hyvin rescue-lemmikit, mutta en haluaisi tukea eläin_tuotantoa_ koirajalostuksen muodossa, ottamalla rotukoiran ja näin luomalla kysyntää sille bisnekselle.

Vierailija
40/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"] [quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:56"] Isommat juhlat tulossa ja allergia ja ruokavaliolista venyy kilometrin mittaiseksi. Pitäisi olla laktoositonta, munatonta, tomaatitonta, ei sitruksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, mansikoita ja mitä kaikkea. Kunnioitan rajoituksianne, mutta ilmoitathan emännälle, että voit tuoda omat ruokasi? Kaikkisyöjänä en osaa mitään erikoisruokavalioista ja kaikkien huomioiminen vie hirmuisesti aikaa tai vaivaa. Kenties olet huomaavainen ja teet yhteistyötä järjestäjien kanssa, mutta näin ei meidän ystävien ja sukulaisten kanssa ole. [/quote] Mä olen isommissa juhlissa ilmoittanut ruokavaliostani oikeastaan vain häihin, joissa catering hoitaa muonituksen ja joiden pitääkin ammattilaisina osata hoitaa erikoisruokavaliot tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa ajoissa, ettei se onnistu.  Jossain rippijuhlissa/ristiäisissä/ylppäreissä mä en taas ihan oikeasti oletakaan, että minulle on sopivaa syötävää ja se on kaikin puolin ok. Ei minua haittaa olla tuollaista aikaa syömättä, enkä oleta isäntäväen tekevän varta vasten erityisesti minulle sopivaa syötävää. Sen sijaan en arvosta, jos syömättömyydestäni loukkaannutaan/sitä aletaan taivastella tai tyrkyttää ruokaa väkisin. [/quote] Minulle taas on käynyt niin, että olen ilmoittanut olevani laktoositon kasvissyöjä, mutta hätätapauksessa voin kalaa syödä. Kuinkas sitten on käynytkään, kun tarjottavat on valmistanut hääpöytään joku maaseudun pitopalveluyritys. Liharuokaa siellä kyllä on ja hääkakkua laktoosittomana, mutta ei kasvissyöjille mitään, koska "kaikkihan lihaa syövät". Samoin on ollut todella nälkä rippijuhlien, ristiäisten tai yo-juhlien jälkeen, kun on ensin ajettu kolmisen tuntia per suunta ja todettu, ettei mitään sopivaa syötävää ja sitten kotimatka vatsa kurnien. Mies syö lihaa, eli hänelle on kyllä ollut sopivaa ruokaa, minulle ei. Kotiin päästyä olenkin ollut jo niin nälkäinen ja kiukkuinen, että ellei minuutissa ole löytynyt ruokaa, onkin ollut silkasta nälästä raivokohtaus edessä. [/quote] Me taas ollaan niin fiksuja, että pidemmille ajomatkoille varataan aina hedelmiä ja juotavaa ainakin, sekä muuta verensokeria nostavaa, jolloin ei nälästä tarvitse raivota. Muita syitä toki voi tulla... ;) Ja iso limu kaupasta on saman hintainen, kuin pieni huoltiksella, ollaan siis vielä säästäväisiäkin... =)

[/quote]

Minulla taas on kakkostyypin diabetes, eli mitään makeita limuja en voi juoda. Ja muutenkin on tarkkaan katsottava, mitä syön. Sairaus pysyy kurissa hyvin pienellä lääkityksellä, edellyttäen että syön säännöllisesti. Niinpä ollaan usein menomatkalle varattu minulle ruisleipää ja vaikka juustoa sinne väliin. Juomaksi vettä tai hyvin lantrattua mehua. Mutta ellei juhlissa sitten ole sopivaa syötävää, venyy jo juhlissa vietetty aika liian pitkäksi sen kannalta, että pitäisi saada jotain ruokaakin. Mutta siis limut ovat ehdottomasti kieltolistalla. Ja en ole ylipainoinen, en ole koskaan ollutkaan. Tuo tauti on meillä sukukirouksena kummankin vanhemman puolelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän