kasvissyöjälle sama liharuoka, turhaa nirsoilua -asenne.
Siis kasvissyöjiä ja muita "aatteellisia" ruokavalioita kohtaan. En ymmärrä tätä. Olen itse nuori ja ollut kasvissyöjä nyt 11 vuotta. Koen loukkaavana sen että kaltaisilleni puhutaan näin, että voisin ihan hyvin syödä saman ruoan kuin muutkin mutta haluan jotain erityiskohtelua vain! Mitä ihmettä. Ihmiset eivät tunnu ensinkään tajuavan että ei mun elimistö kestä noin yhtäkkistä muutosta vain siksi että he eivät halua alentua mun ihme huomionkerjuuseen.
Pointti on se, että ei mulle tarvitse laittaa erikseen ruokaa jos ei onnistu, mutta sanokaa sitten että sulle ei ole luvassa päivällistä. Hankin kyllä omat ruokani. Mutta älkää oikeasti kuvitelko että yli 10 vuoden (ja sitä edeltäneen punaisen lihan syömättömyys lapsuuden kodissa) olisi vain jotain nirsoilua ja että te olette jotenkin nokkelia kun päätätte näpäyttää että no niin en nyt osannut oikeen laittaa mitään mutta voithan tän kerran syödä lihaa. Ja kun en syö, ei ymmärretä että ihan oikeasti periaatteen takia olen syömättä ja ettei siinä ole mitään henkilökohtaista.
On ehkä viime aikoina tullut törmättyä liikaa näihin ihmisiin. Yleensä tähän ei liity mitään ongelmaa ja saan ottaa vastuun omista syömisistäni, mutta ihmetyttää tuo että ei oteta vakavasti ja jätetään kertomatta ettei kasvissyöjällle olekaan tarjottavaa.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:29"]On kiva kuulla että on vegaaneja joka tuo omat eväät. Valitettavasti minun ystäväpiirissä on pari vegaania joka ei halua tuoda omia eväitä heille ja lapsilleen, sitten valitellaan kun ei oikein maistu ja miksi en osaa tehdä heille sopivaa ruokaa. En osaa ja olen kysynyt neuvoja. Lopetin kutsumisen siihen kun yksi vegaani äiti tuli ovesta sisään ja nosti kaikki karkit hyllylle tosi korkealle ja kovalla äänellä ilmoitti että nyt ei näitä syödä koska silloin meidän lapset haluavat näitä myös. Eli koska hän päättää niin muut eivät saa syödä. Nämä äidit eivät enään saa kutsuja minulle kotiin, ja olen sen jälkeen vältellyt järjestämään mitään juhlia jossa olisi syötävää. En jaksa moista valittamista. Jokainen saa syödä mitä hän haluaa, mutta minun ei tarvitse tarjoilla sitä. Tämä koskee kaikkia oletko sitten sekasyöjä tai kasvisyöjä tai vegaani. [/quote] Tunnet kaksi vegaaniäitiä? Siis sellaista, jonka puoliso ja lapset ei ole kotivegejä, aika jännä.. Vegaaniperheitä ei ole paljon ja Vegaaniperheitä joissa lapsetkin on tiukkia kasvissyöjiä myös kylässä ja eväitä ei osata tuoda on vielä vähemmän. Onnea, tunnet ne kaksi ainoata..
[/quote] Anteeksi, äidit ovat vegaaneja, lapset syövät kasviruokaa jonne saa laittaa maitoa ja munaa. Ilmaisin itseni sekavasti. Mutta pointti on se, että vaikka olen sekasyöjä en mene kenenkään tarjoilua moittimaan, en nosta kenenkään ruokia ylös, ja en todellakaan vaadi että muut eivät saa syödä jos minä en syö. Tämä oli pointti, tämä sääntö ei koske pelkästään kasvisyöjiä, se on kaikille sama. Osaan mennä näitten vegaani perheiden luokse syömään ja en kerro että en tykkää. Napostelen jotain, mutta en todellakaan sano, nosta nuo merilevät korkealle koska se ällöttää minua ja minun lapsia. Niin kun en välitä karjalanpaistista niin syön sitä jos sitä tarjoillaan.
Tuntuu siltä että nämä henkilöt haluaa tuoda oma erillaisuus esiin ja siksi käyttätyvät huonosti.
Niin kuin aikaisemmin sanoin, minulla ei ole kasvisyljiä tai ketään mitään vastaan. Jokainen syö sitä mitä itse haluaa, ja en todellakaan moiti ketään ruokavaliosta. Mutta se on tänään niin vaikea, joten olen lopettanut tarjoilun, eli en kutsu ketään meille syömään. Synttärit ja muut hoidetaan ravintolassa, jolloin jokainen saa itse valita mitä syö.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:09"]
Vegaaniruokaa on nykyään helppoa tehdä. Lehmänmaidon voi korvata vaikkapa kauramaidolla, kaurakermojakin on. Reseptien suhteen suosittelen vierailemaan Chocochili-blogissa. Kaikki ohjeet sirllä ovat vegaanisia.
[/quote]
Kiitos,Selasin nopeasti ja pitää tutstua enemmän, voi yrittää, mutta eikö tuo kaura ja kookosmaito ole makea?
Ja, jos oikeasti voi vegaanille sanoa että tuo omat eväät (ja se on ihan hyväksyttävää) niin sanon näin. Hän osaa varmaan tehdä paremmin ja voin jopa maistaa. Jos se on hyvää voin kysyä miten se tehdään, mutta tähän asti niin on ollut vaikea saada heiltä neuvoja. Olisi niin kivaa jos vaikka soittaa vegaanille, sen hän kertoisi helpon ja nopean ohjeen mikä olisi helppo toteuttaa ilman että pitäisi liuoitta papuja jne. Pieni pyyntö emännältä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:33"]Voisiko vegaanit kertoa myös mitä vegaanius tarkoittaa samalla kun kertoo juhlan järjestäjälle olevansa vegaani? Moni ehkä luulee sen olevan sama kuin kasvissyöjä tai vegetaristi. Sitten salaattiin eksyy sitä fetajuustoa ja leivonnaisiin maitoa ja kananmunaa kun eivät tiedä mitä vegaani tarkoittaa eivätkä hoksaa ettei se olekaan sama asia kuin kasvissyöjä. Äitini ei esim. tiennyt kun kutsui veljeni uuden tyttöystävänsä kanssa syömään. Luuli että riittää että jättää lihan pois. Tarjolla oli kasvispihvejä, joissa oli käytetty kananmunaa, kermaperunat ja fetasalaatti. Porkkanaraaste oli ainoa mikä tyttöystävälle kävi, mutta hän ei pidä porkkanoista. Sämpylöitä äiti otti pakkasesta eikä vanhan kansan ihmisenä tajunnut että vehnäjauhokaan ei ole enää nykyisin mistään kotoisin. Perunat keitti hätäpäissään ja niitä oli tyttöystävä sitten syönyt hedelmien kanssa. Ja äiti itki jälkeen päin häpeästä kun koki epäonnistuneensa emäntänä niin täydellisesti. [/quote] Ainut joka epäonnistui ja sai myötähäpeää aikaan oli veljen tyttöystävä. Ihme ruualla leikkijä ja ronklaaja kun pitää kaikki olla ilman tätä ja sitä. Passittaa äitiä hakemaan hänelle erityisruokia ja sitten kun jotain ois niin "en tykkää tosta" niinkuin tuo porkkana. Itse vetäisin tuollaista sairaalloista fanaatikkoa turpaan ja käskisin häipyä juhlistani.
[/quote]
Nirsoilulla porkkanan tai sämpylöiden suhteen ei ole mitään tekemistä tuon tytön veganismin kanssa. Mä olisin tuossa tilanteessa vegaanina syönyt kiltisti porkkanaraastetta/sämpylää/hedelmiä/perunaa, pahoitellut etten osannut kertoa vegaanisesta ruokavaliosta kutsun yhteydessä riittävän tarkasti ja kiittänyt kovasti emännän vaivannäöstä. Olisin myös painottanut, että voin jatkossa valmistaa itse ruokani/tuoda omat eväät, kuten olen tottunut tekemään. Mutta kananmunapitoisia kasvispihvejä/fetasalaattia en olisi minäkään syönyt.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:19"]
Vegaaniruokaa on nykyään helppoa tehdä. Lehmänmaidon voi korvata vaikkapa kauramaidolla, kaurakermojakin on. Reseptien suhteen suosittelen vierailemaan Chocochili-blogissa. Kaikki ohjeet sirllä ovat vegaanisia.
[/quote]
Kiitos,Selasin nopeasti ja pitää tutstua enemmän, voi yrittää, mutta eikö tuo kaura ja kookosmaito ole makea?
Ja, jos oikeasti voi vegaanille sanoa että tuo omat eväät (ja se on ihan hyväksyttävää) niin sanon näin. Hän osaa varmaan tehdä paremmin ja voin jopa maistaa. Jos se on hyvää voin kysyä miten se tehdään, mutta tähän asti niin on ollut vaikea saada heiltä neuvoja. Olisi niin kivaa jos vaikka soittaa vegaanille, sen hän kertoisi helpon ja nopean ohjeen mikä olisi helppo toteuttaa ilman että pitäisi liuoitta papuja jne. Pieni pyyntö emännältä.
[/quote]
Mä en ainakaan pahastu, jos pyydetään tuomaan omat eväät. Mun anoppi on puolestaan tehnyt monesti juuri noin, että on kysynyt minulta helppoja reseptejä. Olen ollut tosi otettu ja antanut niitä mielelläni. Lisäksi olen tarjoutunut tulemaan avuksi keittiössä, ettei ylimääräistä vaivaa tule liikaa. Nuo Chocochilin reseptit ovat niin hyviä, että ne ovat kelvanneet pöydästä myös sekasyöjien lautasille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:29"]On kiva kuulla että on vegaaneja joka tuo omat eväät. Valitettavasti minun ystäväpiirissä on pari vegaania joka ei halua tuoda omia eväitä heille ja lapsilleen, sitten valitellaan kun ei oikein maistu ja miksi en osaa tehdä heille sopivaa ruokaa. En osaa ja olen kysynyt neuvoja. Lopetin kutsumisen siihen kun yksi vegaani äiti tuli ovesta sisään ja nosti kaikki karkit hyllylle tosi korkealle ja kovalla äänellä ilmoitti että nyt ei näitä syödä koska silloin meidän lapset haluavat näitä myös. Eli koska hän päättää niin muut eivät saa syödä. Nämä äidit eivät enään saa kutsuja minulle kotiin, ja olen sen jälkeen vältellyt järjestämään mitään juhlia jossa olisi syötävää. En jaksa moista valittamista. Jokainen saa syödä mitä hän haluaa, mutta minun ei tarvitse tarjoilla sitä. Tämä koskee kaikkia oletko sitten sekasyöjä tai kasvisyöjä tai vegaani. [/quote] Tunnet kaksi vegaaniäitiä? Siis sellaista, jonka puoliso ja lapset ei ole kotivegejä, aika jännä.. Vegaaniperheitä ei ole paljon ja Vegaaniperheitä joissa lapsetkin on tiukkia kasvissyöjiä myös kylässä ja eväitä ei osata tuoda on vielä vähemmän. Onnea, tunnet ne kaksi ainoata..
[/quote] Anteeksi, äidit ovat vegaaneja, lapset syövät kasviruokaa jonne saa laittaa maitoa ja munaa. Ilmaisin itseni sekavasti. Mutta pointti on se, että vaikka olen sekasyöjä en mene kenenkään tarjoilua moittimaan, en nosta kenenkään ruokia ylös, ja en todellakaan vaadi että muut eivät saa syödä jos minä en syö. Tämä oli pointti, tämä sääntö ei koske pelkästään kasvisyöjiä, se on kaikille sama. Osaan mennä näitten vegaani perheiden luokse syömään ja en kerro että en tykkää. Napostelen jotain, mutta en todellakaan sano, nosta nuo merilevät korkealle koska se ällöttää minua ja minun lapsia. Niin kun en välitä karjalanpaistista niin syön sitä jos sitä tarjoillaan.
Tuntuu siltä että nämä henkilöt haluaa tuoda oma erillaisuus esiin ja siksi käyttätyvät huonosti.
Niin kuin aikaisemmin sanoin, minulla ei ole kasvisyljiä tai ketään mitään vastaan. Jokainen syö sitä mitä itse haluaa, ja en todellakaan moiti ketään ruokavaliosta. Mutta se on tänään niin vaikea, joten olen lopettanut tarjoilun, eli en kutsu ketään meille syömään. Synttärit ja muut hoidetaan ravintolassa, jolloin jokainen saa itse valita mitä syö.
[/quote] Karkeissa ei ole mitään lakto-ovoille sopimatonta, sillä harvoin tällaiset henkilöt vauhkaa ötököistä. Jos lapset syö munaa ja maitoa niin kyllä mä vähän ihmettelen vaikeaa on koota ruoka, jossa on vaikka liha erikseen kun lisukkeissakin saa olla maitoa.. Joo en syyllistä, sun tarinasi vaan vähän rakoilee. Tiesitkö, että sekaruokailijoillekkin olisi terveellistä syödä silloin tällöin kasvikunnan tuotteita pääproteiininlähteinä, sydän- ja verisuoniliiton suositus enimmäismääräksi lihaa viikossa oli se 200 grammaa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 20:00"]
Ihan periaatteesta teille olis terveellistä syädä lihaa joskus.
[/quote] Perustele väitteesi. Jos on hyvin suunniteltu kasvisruokavalio, niin mihin muka lihaa tarvitaan?
Kasvissyöjä muuten on sellainen joka ei syö mitään missä on mitään eläinperäistä. Kasvissyöjä ei ole sellainen, joka ei syö lihaa, mutta juo maitoa ja syö kananmunia. Se on lakto-ovo-vegetaristi. Vegaani ei taas käytä _mitään_ tuotteita missä on mitään eläinperäistä, ei edes pukeutumisessa.
[/quote]
Kauramaito/kerma ei ole makeaa, eikä kookoksen makua ruuan seasta paljon erota (riippuu ruuasta tosin).
Mantelimaito on myös loistava korvike maidolle ruuanlaitossa. Niitäkin on erilaisia, maustamattomia, maustettuja, makeutettuja, jne. Yleensä purkin kyljessä lukee mihin soveltuu...
Paras ruokakerman korvike on Nordic Ruoka 15% maustamaton, sitä olen löytänyt kaikista marketeista eli pitäisi olla hyvin laajasti saatavilla. Itse asiassa se on ruuanlaittoon jopa parempaa kuin normaali ruokakerma.
t: en ole vegaani, mutta maitotuotteet ei sovi
P.S. Itse asiassa paras ruokakerman korvike taitaa olla EcoMil mantelikerma, tai vähintäänkin se on tasapeli. EcoMil käy myös loistavasti vispikerman korvikkeena jälkiruokaan. Mutta sitä ei ole kovin monessa paikassa saatavilla; netin kautta voi tosin tilata, näin minä teen.
Kasvitkin "tuntee", "ajattelee" ja jopa keskustelee toisille. Samasta puusta meidät on veistetty, dna ja kaikki. Mitäs nyt syötäis? Kaikki on murhaa ja kärsimystä jollekkin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:03"]
Kasvitkin "tuntee", "ajattelee" ja jopa keskustelee toisille. Samasta puusta meidät on veistetty, dna ja kaikki. Mitäs nyt syötäis? Kaikki on murhaa ja kärsimystä jollekkin.
[/quote] Kuollaan pois. Luonto ja muut eläimet voisivat paremmin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:15"]
[/quote]
Mutta kun eläimetkin syövä toisiaan ja osa taas kasveja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote] Noh, täytyy toivoa että tulee maailmanloppu.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
Mä en ainakaan pahastu, jos pyydetään tuomaan omat eväät. Mun anoppi on puolestaan tehnyt monesti juuri noin, että on kysynyt minulta helppoja reseptejä. Olen ollut tosi otettu ja antanut niitä mielelläni. Lisäksi olen tarjoutunut tulemaan avuksi keittiössä, ettei ylimääräistä vaivaa tule liikaa. Nuo Chocochilin reseptit ovat niin hyviä, että ne ovat kelvanneet pöydästä myös sekasyöjien lautasille.
[/quote]
Elinako se täällä taas puffaa omaa blogiaan? Taitaa olla rahat vähissä ja kaivataan kipeästi klikkauksia :)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote] Meidän täytyy tehdä asialle jotain. Opetetaan gorillalle että ei tarvitse syödä lihaa saat tarpeeksi proteiineja pähkinöistä. Leijonat kans Timon ja Bunba opettaa ne syömään matoja... Niin mut nekin on eläimiä... Shit. Koirat varmaan selviää pelkällä kasvis kuivamuonalla joten nyt loppu makkaran ostaminen meidän piskille.
Hauskaa ja ennen kuulumatonta, lihansyöjä (oletan) leikkii huolestunutta kasvien tunteista perustellakseen lihansyöntiään, tikahdun! Ensinnäkin, kasvit kyllä viestivät toisilleen, totta. Kuitenkin niiltä puuttuu täysin eläinkunnan hermojärjestelmä, joka mahdollistaisi suoranaisen kivun tuntemisen ja toistaiseksi tutkijat eivät ole osanneet todistaa sen olevan mahdollista. Siihen saakka, kunnes niin tapahtuisi, mennään pienimmän pahan periaatteella, eikö niin. Eläimet todistetusti (!) tuntevat ja ilmentävät kipua, kärsimystä, ahdistusta, pelkoa, jonka tuottamista vegaani haluaa välttää ja tästä syystä välttelee eläinkunnan tuotteita. Sitäpaitsi, jos niiiiiiiin kovin huolissasi olisit kasvien "tunteista", niin sitä suuremmalla syyllä alkaisit kasvissyöjäksi. Meinaan yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan noin kymmenen kiloa kasvirehua, mietipä kaikkia niitä tuhoamisi kasveja... Sniif!
Meidän täytyy tehdä asialle jotain. Opetetaan gorillalle että ei tarvitse syödä lihaa saat tarpeeksi proteiineja pähkinöistä.
Hauskaa, että tietämättömyyttäsi otitkin puheeksi juuri gorillan. Gorilla nimittäin on visusti kasvissyöjä (toisinaan saattaa napsia hyönteisiä, mutta ei pääravinnonlähteenään todellakaan), ja kyllä, se saa tarpeeksi proteiinia ilman lihaa. Hassua, eikö? http://derosetribeca.org/wp-content/uploads/2013/06/gorilla.jpg
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Elinako se täällä taas puffaa omaa blogiaan? Taitaa olla rahat vähissä ja kaivataan kipeästi klikkauksia :)
[/quote]
Nää palstatunnistelijat on hauskoja. Mä olen ollut nyt ainakin Iholla-sarjan Yrjänä, Raakel Liekki, Niina Lahtinen, Pipsa, ylilautajonne sekä Chocochilin Elina. Ehkä av kirjoittajalle aiheuttaa jakomielitautia. En ole aikaisemmin tajunnut, että mun teksteihin on sisäänrakennettu noin paljon jengiä. ;)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:27"]
Hauskaa ja ennen kuulumatonta, lihansyöjä (oletan) leikkii huolestunutta kasvien tunteista perustellakseen lihansyöntiään, tikahdun! Ensinnäkin, kasvit kyllä viestivät toisilleen, totta. Kuitenkin niiltä puuttuu täysin eläinkunnan hermojärjestelmä, joka mahdollistaisi suoranaisen kivun tuntemisen ja toistaiseksi tutkijat eivät ole osanneet todistaa sen olevan mahdollista. Siihen saakka, kunnes niin tapahtuisi, mennään pienimmän pahan periaatteella, eikö niin. Eläimet todistetusti (!) tuntevat ja ilmentävät kipua, kärsimystä, ahdistusta, pelkoa, jonka tuottamista vegaani haluaa välttää ja tästä syystä välttelee eläinkunnan tuotteita. Sitäpaitsi, jos niiiiiiiin kovin huolissasi olisit kasvien "tunteista", niin sitä suuremmalla syyllä alkaisit kasvissyöjäksi. Meinaan yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan noin kymmenen kiloa kasvirehua, mietipä kaikkia niitä tuhoamisi kasveja... Sniif!
Oletkos muuten miettinyt sinun soijasi aiheuttamia eläinuhreja? Soijalla lastattu laiva silppuaa tuhansia silakoita tänne tullessaan. Puhumattakaan kaikista niistä pikkuötököistä, jotka kuolevat soijapeltojen myrkytyksissä? Sekö on se kuuluisa pienimmän pahan periaate, että tuhansia pieniä eläimiä voi surutta tappaa? Kunhan joku muu tekee sen varsinaisen pahan työn toisella puolella maailmaa ettei itse tarvitse katsella.