Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvissyöjälle sama liharuoka, turhaa nirsoilua -asenne.

Vierailija
18.01.2015 |

Siis kasvissyöjiä ja muita "aatteellisia" ruokavalioita kohtaan. En ymmärrä tätä. Olen itse nuori ja ollut kasvissyöjä nyt 11 vuotta. Koen loukkaavana sen että kaltaisilleni puhutaan näin, että voisin ihan hyvin syödä saman ruoan kuin muutkin mutta haluan jotain erityiskohtelua vain! Mitä ihmettä. Ihmiset eivät tunnu ensinkään tajuavan että ei mun elimistö kestä noin yhtäkkistä muutosta vain siksi että he eivät halua alentua mun ihme huomionkerjuuseen.

Pointti on se, että ei mulle tarvitse laittaa erikseen ruokaa jos ei onnistu, mutta sanokaa sitten että sulle ei ole luvassa päivällistä. Hankin kyllä omat ruokani. Mutta älkää oikeasti kuvitelko että yli 10 vuoden (ja sitä edeltäneen punaisen lihan syömättömyys lapsuuden kodissa) olisi vain jotain nirsoilua ja että te olette jotenkin nokkelia kun päätätte näpäyttää että no niin en nyt osannut oikeen laittaa mitään mutta voithan tän kerran syödä lihaa. Ja kun en syö, ei ymmärretä että ihan oikeasti periaatteen takia olen syömättä ja ettei siinä ole mitään henkilökohtaista.

On ehkä viime aikoina tullut törmättyä liikaa näihin ihmisiin. Yleensä tähän ei liity mitään ongelmaa ja saan ottaa vastuun omista syömisistäni, mutta ihmetyttää tuo että ei oteta vakavasti ja jätetään kertomatta ettei kasvissyöjällle olekaan tarjottavaa.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Tuo vegaanius on mielenkiintoinen. Miten te vegaanit ajauduitte siihen? Vaatiko se suurta muutosta? Kasvissyönnillä tarkoitetaan mielestäni sitä, että ei syödä eläintä, mutta itse kuitenkin käytän maitotuotteita ja pystyn syömään kananmunaa. Tuli mieleen kun joku sanoi että kummallista kasvissyöjältä sanoa että syö kuitenkin sitä ja tätä eläinperäistä. Joskus on varmaan vähän vaikea määritellä, että mikä sitä itseasiassa on kun näitä termejä on paljon ja oma toiminta ei vältämättä kaikilla ole niin absoluuttista. Siis että ei se kuitenkaan tee vielä vegaaniksi, ettei käytä liivatetta tai turkiksia tai nahkahanskoja mutta ei kiinnitä sitten huomiota kosmetiikkansa alkuperään jne. Mutta on se silti jo ihan kohtuu vakavastiotettavaa toimintaa mielestäni. 

Kasvissyöntiä sanana viljellään niin monessa eri yhteydessä, vegaanista sanotaan että no siis kasvissyöjä, ja joku painoaan pudottava sekasyöjä päättää kokeilla vähän kasvissyöntiä parin viikon ajan. Tuntuu vähän joskus tyhmältä sanoa että olen vain kasvissyöjä, vain lakto-ovo-vege, kun olen mielestäni aika filosofinen tyyppi ja kasvissyönti on tavallaan minulle vähän kuin eläinrakkaus ja elämän arvostaminen, mutta en varmaan koskaan tule vegaaniksi mitä pidän tavallaan korkeampana asteena. En kuitenkaan pystyisi käyttämän itsestäni tuota nimikettä vain siksi että olen omaksunut joitakin juttuja.. Koska kyllä minä haluan pitää lemmikeitä ja rakastan jyrsijöitä, tunnen syyllisyyttä siitä joskus, ja olen eläinkauppabisnestä vastaan, mutta loppujen lopuksi oikeastaan tahdon olla ajattelematta sitä liikaa, mikäli tajuatte.

Uskon luonnonlakiin, ja siksi hyväksyn aika paljon ikäviä totuuksia. Jossain määrin ihan kaikki kärsivät (minäkin koen olevani loppujen lopuksi syytön vaikkapa masennukseeni). Siksi jotenkin uskon että teen joitain asioita oikein, mutta haluan silti pitää rakkaat lemmikkini koska -elävä olento luonnostaan- tavoittelee omaa parastaan. Vitun perseestä, mutta nähtyhän se on.

Vierailija
2/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan periaatteesta teille olis terveellistä syädä lihaa joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun kasvisyöjä "kaverit" ovat vaan kirjaimellisesti perseestä, kun tekevät kauhean haloon asiasta ja moittivat minun lihansyönnistä, kuin olisin pahainen pakana. Ja ei kelpaa mikään mitä olen heitä varten tehnyt (kauhea ristikuulustelu, jospa olisin tehnyt jonkun erheen valmistaessani (ja olen kokki, joten ei ole mikään uusi juttu)). Tosin nämä tuttavat on oikeasti näitä ituhippejä ja pikkusen päälle 20.
Olen tavannut kyllä sitten näitä rennompia tapauksia, ihan työni puolesta.

Vierailija
4/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on isompia juhlia, niin eipä siellä ole yleensä pitopalvelu huomioinut kuin keliakian, diabeteksen ja laktoosi-intoleranssin. Muut saavat sitten ottaa sitä, mitä uskaltavat.

Minä ainakaan en kysellyt erikoisruokavalioita häiden edellä. Sanoin pitopalvelulle, että huomioi erityisiä oman harkintansa mukaan ja nuo sitten huomioitiin.

Vierailija
5/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:52"]Mikä ongelma on noukkia lihat pois ja jättää syömättä? Samaahan ehdotetaan keliaakikollekin (gluteenia sisältävän osan pois ottoa) vaikka siitä on oikeasti terveydellistä haittaa.

En ymmärrä kasvissyöjiä niin kauan ei minun kalainhoani ei ymmärretä. Joka paikassa ollaan tyrkyttämässä kalaa, kun se on niiiiiin hyvää ja terveellistä!
[/quote]
Siis mä en nyt ymmärtänyt ensimmäistäkään asiaa sun tekstissä.
Jos tiedät ettei keliaakikko voi noukkia viljaa pois ruuastaan, miksi käsket kasvissyöjän tehdä samaa? Ja vieläpä rinnastat nämä kaksi?
Sinä et tykkää kalasta, ja jotkut eivät ymmärrä sitä. Siksi olet päättänyt olla ymmärtämättä kasvissyöjiä? Miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa? Ovatko kasvissyöjät tuputtaneet sinulle kalaa?
Ja miten mikään kirjoittamasi liittyy tähän ketjuun? Tässä puhutaan siitä, miksi joku kutsuu vieraita joilla on erityisruokavalio, eikä sitten anna vieraalle mahdollisuutta ruokkia itseään vierailun aikana.

Vierailija
6/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 20:00"]Ihan periaatteesta teille olis terveellistä syädä lihaa joskus.
[/quote]
Olet varmasti oikeassa. Anna silti kasvissyöjien tehdä tuo päätös lihansyönnistä itse, älä tee sitä heidän puolestaan.

Vierailija
7/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:54"]^Tuo vegaanius on mielenkiintoinen. Miten te vegaanit ajauduitte siihen? Vaatiko se suurta muutosta? Kasvissyönnillä tarkoitetaan mielestäni sitä, että ei syödä eläintä, mutta itse kuitenkin käytän maitotuotteita ja pystyn syömään kananmunaa. Tuli mieleen kun joku sanoi että kummallista kasvissyöjältä sanoa että syö kuitenkin sitä ja tätä eläinperäistä. Joskus on varmaan vähän vaikea määritellä, että mikä sitä itseasiassa on kun näitä termejä on paljon ja oma toiminta ei vältämättä kaikilla ole niin absoluuttista. Siis että ei se kuitenkaan tee vielä vegaaniksi, ettei käytä liivatetta tai turkiksia tai nahkahanskoja mutta ei kiinnitä sitten huomiota kosmetiikkansa alkuperään jne. Mutta on se silti jo ihan kohtuu vakavastiotettavaa toimintaa mielestäni. 

Kasvissyöntiä sanana viljellään niin monessa eri yhteydessä, vegaanista sanotaan että no siis kasvissyöjä, ja joku painoaan pudottava sekasyöjä päättää kokeilla vähän kasvissyöntiä parin viikon ajan. Tuntuu vähän joskus tyhmältä sanoa että olen vain kasvissyöjä, vain lakto-ovo-vege, kun olen mielestäni aika filosofinen tyyppi ja kasvissyönti on tavallaan minulle vähän kuin eläinrakkaus ja elämän arvostaminen, mutta en varmaan koskaan tule vegaaniksi mitä pidän tavallaan korkeampana asteena. En kuitenkaan pystyisi käyttämän itsestäni tuota nimikettä vain siksi että olen omaksunut joitakin juttuja.. Koska kyllä minä haluan pitää lemmikeitä ja rakastan jyrsijöitä, tunnen syyllisyyttä siitä joskus, ja olen eläinkauppabisnestä vastaan, mutta loppujen lopuksi oikeastaan tahdon olla ajattelematta sitä liikaa, mikäli tajuatte.

Uskon luonnonlakiin, ja siksi hyväksyn aika paljon ikäviä totuuksia. Jossain määrin ihan kaikki kärsivät (minäkin koen olevani loppujen lopuksi syytön vaikkapa masennukseeni). Siksi jotenkin uskon että teen joitain asioita oikein, mutta haluan silti pitää rakkaat lemmikkini koska -elävä olento luonnostaan- tavoittelee omaa parastaan. Vitun perseestä, mutta nähtyhän se on.
[/quote]
Oletko kuullut termistä lakto-ovo-vegetaristi? Se tarkoittaa kasvissyöjää, joka syö myös munia ja maitotuotteita. Vegetaristi ei syö eläinkunnan tuotteita, mutta saattaa kuluttaa muita sellaisia tuotteita, joiden valmistuksessa on käytetty eläinkunnan tuotteita. Vegaani taas ei kuluta mitään eläinkunnan tuotteita millään tavalla.
Kyllä näille asioille on ihan selkeät termit kun vaan ottaa asioista selvää :)

Vierailija
8/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tyrkytetään aina alkoholia, vaikka oon ollu jo pari vuotta juomatta. Mehua tai limua joisin mielellään, mutta se ei ikinä tunnu juhlien järjestäjälle sopivan. Turhauttaa.

Vierailija
9/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
10/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kasvissyönnit, turhat julkkikset, fitness buumit, muotivillitykset, facebook tykkäykset yms ilmiöt ovat sivuoire liian korkeasta elintasosta.

jossain päin maailmaa ei ole mahdollisuutta nirsoilla siitä mitä suuhunsa laittaa tai kuolee nälkään.

meillä tämä mahdollisuus on koska elämme liiallisessa yltäkylläisyydessä.

Itselläni ei ole mitään kasvissyöjiä vastaan kunhan eivät vaadi erikoiskohtelua. Kasvissyönti on kuitenkin valinta, kukaan ei synny kasvissyöjäksi vaan päättää olla sellainen jostain syystä.

Mikäli haluatte oikeasti tehdä maailmasta ekologisemman ja kestävän, ainoa ratkaisu lopulta on säädellä ihmisten määrää.

Vierailija
11/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä kasvissyöjät ovat muuten hyönteisten syönnistä? Suuressa osaa maailmaa yleinen ruoka, siis toukat,heinäsirkat,muurahaiset,madot jne? Jos ei kelpaa syötäväksi niin miksi ei?

Vierailija
12/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
13/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
15/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosissa juhlissa ilmotan, että ihan sama teettekö mulle erikoisruokaa vai ette, kuhan ette varaa mulle liha-annosta. Kestän kyllä yhden illlan pienemmälläkin ruoalla, vaikka onhan se ikävää, jos juhlat on järjestetty ruokailun ympärille. Kuitenkin tärkeintä on, ettei mun takia oo laitettu annostakaan lihaa.

Tuo eläinperäisyyden selvittäminen voi olla oikeasti vaikeaa, itsekään pysy mukana kaikista lisäaineista.

Vierailija
16/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 22:26"]

Nämä kasvissyönnit, turhat julkkikset, fitness buumit, muotivillitykset, facebook tykkäykset yms ilmiöt ovat sivuoire liian korkeasta elintasosta.

jossain päin maailmaa ei ole mahdollisuutta nirsoilla siitä mitä suuhunsa laittaa tai kuolee nälkään.

meillä tämä mahdollisuus on koska elämme liiallisessa yltäkylläisyydessä.

Itselläni ei ole mitään kasvissyöjiä vastaan kunhan eivät vaadi erikoiskohtelua. Kasvissyönti on kuitenkin valinta, kukaan ei synny kasvissyöjäksi vaan päättää olla sellainen jostain syystä.

Mikäli haluatte oikeasti tehdä maailmasta ekologisemman ja kestävän, ainoa ratkaisu lopulta on säädellä ihmisten määrää.

[/quote]

Ehkäpä näin, mutta toisaalta: mitä pahaa siinä on, jos yltäkylläisyydessä elävä (länsimainen) ihminen haluaa elää ekologisemmin ja elämää kunnioittavammin? Mitä lähtökohtaisesti pahaa siinä on, jos ihminen ei halua syödä lihaa ja toivoo omalla toiminnallaan vähentävän edes minimaalisen verran lihankulutusta yhteiskunnassa? Minusta se on huomattavasti pienempi paha kuin yltäkylläisyydessään kuluttaa yli tarpeensa vain mielihyvän vuoksi. Mitä muuta tämän päivän lihansyönti on kuin herkuttelua ja "vaatimista"? Tarvitseeko ihminen todella lihaa päivässä vähintään sen kahden aterian verran? Siinä mielessä taidamme olla samalla viivalla, me "ruokavaliollamme diivailevat hedonistit" ja sekasyöjät, joille ateriakin ilman lihaa on kauhistus.

Jossakin päin maailmaa ihmisellä ei ole mahdollisuutta tehdä tällaisia valintoja, se on fakta. Mutta en näe syytä, miksi sen pitäisi estää sellaisia ihmisiä tekemästä valintoja, joilla siihen mahdollisuus on. Etenkin, jos on mahdollisuus tehdä valintoja, jotka kokee tavan kulutusta eettisemmiksi.

En muuten itse ole vegaani. Halusin vain ottaa kantaa tuohon, että länsimainen hedonisti on automaattisesti tekopyhä tms. vain siksi, koska Afrikan lapset. Tuohon ihmiskunnan säätelyyn en ota mitään kantaa, ehkäpä se oli nyt vain tarkoitettu kyyniseksi nokkeluudeksi.

Vierailija
17/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kehtaa alkaa nirsoilematta kylässä, vaan syön saman ruoan kuin muutkin.

Vierailija
18/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^siis nirsoileMAAN

Vierailija
19/104 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:24"]

Missä ruoassa tai raaka-aineessa on laardia?

[/quote]

Paras piirakkataikina tulee, kun laittaa vähän laardia mukaan.

Vierailija
20/104 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä