Onko peruskoulu nykyään vaativampaa, kuin 20-30 vuotta sitten?
Teini väitti näin. Ainakin arvostelu on muuttunut, esim arvosana 8 käytöksestä on kuulemma nykyään hyvä. Omana aikana olisi ollut huono. Aineissa alle 8 oli huono, nykyään kasiin pitää tehdä töitä. Kuulemma. Vai vedätetäänkô minua? Itselläni huonoin arvosana oli liikunta 7, se ei noussut vaikka olin aina tunneilla asianmukaisin varustein ja tein mitä käskettiin. Koulu oli aika helppoa, jos yhtään viitsi panostaa. Ja nyt vaaditaan kauheasti?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on teini, etkä ole yhdessäkään vanhempainillassa kuullut numeroiden muuttuneen? Omakin lapseni on teini, mutta todellakin on opettajan vanhempainilloissa niin alakoulussa kuin yläkoulussakin muistuttaneet, että se 8 on todellakin juuri esim. siitä käytöksestä hyvä numero.
Asiasta toiseen: Jos edellytät lapseltasi parempia numeroita kuin hyviä eli niitä kahdekaisia, niin se vaatii myös sinulta: Museoissa käymistä, dokumenttien katselua lapsen kanssa, päivän sanan opiskelua snakirjasta yms.
opettaja painotti että 8 on hyvä numero, itse en puuttunut koulunkäyntiin sen kummemmin, poika itse teki läksyt jne. Todistus oli loistava.
Vierailija kirjoitti:
Omani ovat alakoulussa ja selkeästi ulkoapänttäystä on vähemmän kuin itselläni. Opetetaan soveltamaan, mikä on tosi hyvä juttu. Myös oivaltamalla oppimista on selkeästi paljon ja lapsia motivoidaan ja sisäistä paloa ruokitaan eikä ns pakoteta.
Myös ongelmiin puututaan herkästi ja etupainotteisesti. Siis pieniin oppimisen pulmiin. Itse olin arka lapsi enkä ikinä puhunut koulussa mitään siis ikinä. Tänä päivänä tuohon varmasti puututtaisi.
Lapsia selkeästi ohjataan etsimään tietoa. Eihän aikuisten tarvi osata kaikkea vaan kunhan osaa lähdekriittisesti etsiä.
kaunoa ei oo enään, pitääkö osata kertotaulu?
Media kertoo päinvastoin, eihän nykyään 6 luokkalainen osaa edes lukea kunnolla.
Sanoisin, että hyvin eri tavalla vaativa. Nimittäin se vaatii huomattavasti enemmän oma-aloitteisuutta. Mutta lopputuloksen ei tarvitse olla yhtä hyvä kuin 20-30 vuotta sitten. Toki he, joille itsenäinen opiskelu ei tuota juurikaan ongelmia, selviää peruskoulusta helpommalla kuin olisi selvinnyt 30 vuotta sitten. Mutta keskiverto-oppilaalle se on haastavampi.
Päin vastoin nehän julistaa kurkku suorana että koulupohja on "elämämkoulu" räkäliimanokasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani ovat alakoulussa ja selkeästi ulkoapänttäystä on vähemmän kuin itselläni. Opetetaan soveltamaan, mikä on tosi hyvä juttu. Myös oivaltamalla oppimista on selkeästi paljon ja lapsia motivoidaan ja sisäistä paloa ruokitaan eikä ns pakoteta.
Myös ongelmiin puututaan herkästi ja etupainotteisesti. Siis pieniin oppimisen pulmiin. Itse olin arka lapsi enkä ikinä puhunut koulussa mitään siis ikinä. Tänä päivänä tuohon varmasti puututtaisi.
Lapsia selkeästi ohjataan etsimään tietoa. Eihän aikuisten tarvi osata kaikkea vaan kunhan osaa lähdekriittisesti etsiä.
Kertotaulu piti osata vuosikymmeniä sitten ja sen osaa ja heti tulee vastaus. Miten nyt?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta nykyisin lapsia/nuoria pidetään pumpulissa. Ei ole elämän koulua, mikään ei saa sattua henkisesti tai fyysisesti.
Lisäksi koulussa säädetään ja pilotoidaan kaikkea muuta kuin oleellista - eli opiskellaan itse aineita. Päälle ronklataan omilla luureilla mitä huvittaa.
Eskarin käytuään monet osaa lukea, tuntevat kellon, kkdet, viikonpvät jne. Siis normaali lapsi.
Tohtori Zivago kirjoitti:
"Vai vedätetäänkô minua?"
Kyllä. 1980-luvun ja 1990-luvun lievästi kehitysvammaisetkin kävivät vaativampaa koulua kuin nykyiset yläkoululaiset ja lukiolaiset.
Mieti itsekin nykyisten nuorten ja nuorten aikuisten yleissivistystä ja -osaamista: kouluista poistetaan seuraavaksi kuulemma viisarikellot kun nuoret eivät enää opi lukemaan eivätkä katsomaan niitä;
Kuukausia ei enää osata, ja esim. jonkun tietyn kuukauden sijoittaminen oikealle paikalleen vuoden kulussa aiheuttaa suuria ongelmia (nykyään kuuluu sanoa "haasteita") koululaisille;
Juuri kukaan ei osaa eikä uskalla puhua puhelimeen. Itku tulee ja tarvitaan rauhoittavia pillereitä sekä terapiaa;
Kaupungeissa enemmistö nuorista aikuisista on ajokortittomia eivätkä osaa ajaa mitään moottorikulkupeliä ja ajatuskin "ahdistaa", ja niistä harvoista jotka menevät autokouluun, osa hinkkaa insinööriajoa 10-20 kertaa enn
Sullahan lähti ajatus lentoon. Kuukausia ei osata? Voi jumalauta sun kanssas
8 oli hyvä kyllä 80-90 luvullakin. Sitä paitsi tuskin teinisi tietää millaista koulu ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Tohtori Zivago kirjoitti:
"Vai vedätetäänkô minua?"
Kyllä. 1980-luvun ja 1990-luvun lievästi kehitysvammaisetkin kävivät vaativampaa koulua kuin nykyiset yläkoululaiset ja lukiolaiset.
Mieti itsekin nykyisten nuorten ja nuorten aikuisten yleissivistystä ja -osaamista: kouluista poistetaan seuraavaksi kuulemma viisarikellot kun nuoret eivät enää opi lukemaan eivätkä katsomaan niitä;
Kuukausia ei enää osata, ja esim. jonkun tietyn kuukauden sijoittaminen oikealle paikalleen vuoden kulussa aiheuttaa suuria ongelmia (nykyään kuuluu sanoa "haasteita") koululaisille;
Juuri kukaan ei osaa eikä uskalla puhua puhelimeen. Itku tulee ja tarvitaan rauhoittavia pillereitä sekä terapiaa;
Kaupungeissa enemmistö nuorista aikuisista on ajokortittomia eivätkä osaa ajaa mitään moottorikulkupeliä ja ajatuskin "ahdistaa", ja niistä harvoista jotka menevät autokouluun, osa hink
Ei osata kuukausia ei. Osa koko elämänsä sisällä eläneistä kantasuomalaisista lapsista ei osaa edes vuodenaikoja.
Ainakin Aasian kouluihin verrattuna Suomen koulut on ihan pellelaitoksia. Mun poika, joka on ysillä sanoi, että luonnontiedeaineet ja matematiikka on 6. luokan kertausta.
Pakko sanoa, että suurimmassa osassa aineita on kyllä menty alas päin. Vaikka joku tuossa näytti tuota numerotaulukkoa, niin sanoisin niin, että entinen 8, on nykyisin 9 tai jopa 10. Kyllä taso on taso on oikeasti laskenut, ei vaikeutunut.
Mitähän sitten pitää tehdä että saa käytöksestä paremman kuin sen 8? Riittääkö nuoleminen vai pitääkö tehdä muitakin palveluksia?
Ei todellakaan ole vaativampaa! Tuollaiselle väitteelle nauraa harakatkin!
Itse kävin kouluni 80-90 luvuilla ja kyllä tähän päivään verrattuna tiedon määrä on vain lisääntynyt. Silloin tietoa etsittiin kirjoista, ja tietoa oli vain näin rajattu määrä. Saattoi jopa sanoa, ettei löydä asiasta mitään tietoa ja se oli ok. Nyt sitä tietoa on paljon ja on vielä osattava arvioida sen luotettavuus.
Ei ole vaativampaa.
Kasin saa aivan olemattomalla osaamisella jos on ihan hyvällä asenteella koulussa.
Käyttäymisnumeron osalta on niin, että entinen kympin käytös voi olla nykyään seiskan arvoista, korkeintaan kasin, kymppiin pitää olla ulospäinsuuntautunut ja toisia auttava ja kannustava, ei riitä, että hoitaa omat asiansa.
Nykyperuskoulu VOI olla joillekin vaativampi siinä mielessä, että opetuksessa vaaditaan paljon omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta.
Vanha opettajavetoinen opetus hyödytti monia oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata. Ainakin omat lapseni osaavat(20-15v)
Ennen jätettiin armotta luokalla useampaan otteeseen, jos oli riittävän tyhmä, ja ei ollut tarkkisosastoa. 18-vuotiaana pääsi sitten peruskoulun yläasteelta pois ilman spettaria. Kymppejä annettiin todella harvoin, piti ennen muinoin olla todella hyvä, että kympin sai. Siksi huippulukioihin pääsi ennen paljon alhaisemmilla keskiarvoilla, koska parhaita arvosanoja annettiin niukemmin peruskoulussa.
Kyllä ennen oli helpompaa. Teki läksyt ja oli kunnolla niin sai ysin todistukseen.