Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko peruskoulu nykyään vaativampaa, kuin 20-30 vuotta sitten?

Vierailija
03.11.2021 |

Teini väitti näin. Ainakin arvostelu on muuttunut, esim arvosana 8 käytöksestä on kuulemma nykyään hyvä. Omana aikana olisi ollut huono. Aineissa alle 8 oli huono, nykyään kasiin pitää tehdä töitä. Kuulemma. Vai vedätetäänkô minua? Itselläni huonoin arvosana oli liikunta 7, se ei noussut vaikka olin aina tunneilla asianmukaisin varustein ja tein mitä käskettiin. Koulu oli aika helppoa, jos yhtään viitsi panostaa. Ja nyt vaaditaan kauheasti?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen luokissa oli rauha opiskella ja jos ei ollut niin se järjestyi kyllä viimeistään siirtämällä häirikkö tarkkikselle tai jättämällä luokalle. Nykyään ne on siellä seassa viimeiseen asti, jokaiselle sorvataan oma opetussuunnitelma että pääsevät peruskoulun läpi ties minkälaisilla taidoilla.

Tämä on valitettavan totta. Itse kävin kouluni 80-luvulla. Nyt olen toiminut opettajana peruskoulussa yli 25 vuotta. Onneksi tuli edes tämä kännykkälaki. Nuoret eivät jaksa enää keskittyä eivätkä pinnistellä, kaiken pitäisi olla viihdyttävää ja helppoa. Edes yliopisto-opiskelijat eivät vaivaudu enää lukemaan tenttikirjoja kunnolla. Käytösnumeroiden kriteerit ovat tosiaan nykyään erilaiset. Perushyvästä käytöksestä saa kasin. Ysin saadakseen täytyy aktiivisesti ja aloitteellisesti auttaa toisia, tervehtiä, ottaa muut huomioon ym. Kymppiä annetaan hyvin harvoin. 

Vierailija
82/83 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin kouluni 80-90 luvuilla ja kyllä tähän päivään verrattuna tiedon määrä on vain lisääntynyt. Silloin tietoa etsittiin kirjoista, ja tietoa oli vain näin rajattu määrä. Saattoi jopa sanoa, ettei löydä asiasta mitään tietoa ja se oli ok. Nyt sitä tietoa on paljon ja on vielä osattava arvioida sen luotettavuus.

Niin, kirjojahan ei vielä 80-90-luvulla juuri ollut. Pyöräkin keksittiin ihan vasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti ei ole vaativampaa kuin 20-30 vuotta sitten. Se on helpompaa. Oppilaat eivät usein viitsi pinnistellä oppimisen eteen. Tällä hetkellä ns. tavalliset kasin oppilaat puuttuvat, joita ennen oli paljon. Nyt oppilaat yleensä osaavat arvosanojen 9-10 edestä tai sitten 5-7 edestä. 

Olen opettanut alakoulussa 2000-luvun alusta asti, ja jatkuvasti oppilaikseni tulee edellisiä vuosia heikompia kantasuomalaisia lapsia. Suuria ongelmia on matematiikassa ja omassa äidinkielessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi