Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS lannistaa

Vierailija
03.11.2021 |

En jaksa enää. En ole pitkään aikaan voinut syödä muiden seurassa mitään, mutta nykyään vatsa tuntuu menevän sekaisin pelkästä iltapäivän ilosta. Kaiken ihmisten seurassa vietettään joutuu miettimään vatsan ja vessasijaintien kannalta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, mitä syö - jotkut ruoat sopivat vaan vähän vähemmän huonosti kuin toiset. Käytännössä IBS hallitsee elämää, ja päälle joutuu pyörittelemään läpi kaiken sen sosiaalisen ahdistuksen ja epävarmuuden, mitä tuosta aiheutuu. Sitten sitä tulee kotiin ja vaan lyö itseään reisiin, kun kokee itsensä niin epämiellyttäväksi, häpeää ja on vihainen itselleen, vaikka tietää ettei tälle voi mitään ja stressi vain pahentaa asiaa. Hauskaa.

Tää nyt oli valituksien valitus. Oikeasti tekisi mieli sanoa tää niissä tilanteissa, mutta en pysty.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt hakemassa apua vaivaasi, miksi et ole sitä jo tehnyt?

Vierailija
2/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua siihen muka saa? On toiminnallinen vaiva eli itse pitää hoitaa. Ei auta fodmapit tai visiblinit, vatsa elää omaa elämäänsä stressin ja unettomuuden kanssa. Nimim. 20 vuotta elämää vaivan kanssa, joskus huonommin, toisinaan paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista. Ei kai tuohon muutakaan voi sanoa kun ei ole parannuskeinoa tarjolla ainakaan minulla tarjota.

Vierailija
4/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Olen kyllä hakenut, ja monesti. Pääsin lopulta tähystyksen, ei löytynyt mitään. Samoin lois- yms. testit negatiiviset. Keliakiatesti otettu joskus nuorempana, jolloin oli negatiivinen. Laktoosi-intorelanssi on, mutta en syö laktoosia ja olen siitä todella tarkka.

Siispä diagnoosiksi tuli IBS ja lämmintä kättä sekä lista, että yritä välttää näitä ruokia. Olen löytänyt itselleni ruoat ja toimintatavat, jotka eivät todellakaan sovi, ja jotkut toimintatavat jotka vähän auttaa, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa. 

Alflorex-kuurin vedin, en huomannut siitä hyötyä kipuun ja ilman kiertämiseen, ehkä vähän jälkikäteen ajateltuna vaikutti muihin vaivoihin. Nyt aloitin kuitenkin mielialalääkkeet (eri syystä) ja odottelen jos ne vaikuttaisi, olen kuullut tällaisesta. Jos ei, pitänee kokeilla piparminttuöljyä tai muita poppaskonsteja. 

Vierailija
5/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat kyllä tosi kummallisia. Erään teorian mukaan kyse on siitä, että on lapsena jäänyt altistumatta riittävästi ympäristön bakteereille ja vaivat kehittyvät pikkuhiljaa johtuen kai jostain autoimmuunireaktiosta. Kukaan ei oikeasti tiedä totuutta tuostakaan asiasta mutta suolisto-ongelmat lisääntyvät kovaa vauhtia ja yhä useammalla ei ole järkevää diagnoosia. Mielenkiinnolla odotan saadaanko näihin koskaan selkoa.

Vierailija
6/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Olen kyllä hakenut, ja monesti. Pääsin lopulta tähystyksen, ei löytynyt mitään. Samoin lois- yms. testit negatiiviset. Keliakiatesti otettu joskus nuorempana, jolloin oli negatiivinen. Laktoosi-intorelanssi on, mutta en syö laktoosia ja olen siitä todella tarkka.

Siispä diagnoosiksi tuli IBS ja lämmintä kättä sekä lista, että yritä välttää näitä ruokia. Olen löytänyt itselleni ruoat ja toimintatavat, jotka eivät todellakaan sovi, ja jotkut toimintatavat jotka vähän auttaa, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa. 

Alflorex-kuurin vedin, en huomannut siitä hyötyä kipuun ja ilman kiertämiseen, ehkä vähän jälkikäteen ajateltuna vaikutti muihin vaivoihin. Nyt aloitin kuitenkin mielialalääkkeet (eri syystä) ja odottelen jos ne vaikuttaisi, olen kuullut tällaisesta. Jos ei, pitänee kokeilla piparminttuöljyä tai muita poppaskonsteja. 

Onko sulta otettu ulosteen calpro-arvo? Kertoisi mahdollisen suoliston tulehduksen tilan. Voimia sinulle, itselläni Crohn ja haavainen paksusuolentulehdus ja vuosi on mennyt kurjasti: useita, pitkiä sairaalajaksoja. Todella invalidisoivaa.

Vierailija
7/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kuitenkin että vaikka itsestä siltä tuntuisi niin tuskin kukaan normaali ihminen pitää noita vaivoja mitenkään noloina tai hävettävinä kun eihän tuollainen ole kenenkään oma vika.

Vierailija
8/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä oireilee nykyään myös paniikkihäiriönä kun pelkään niin paljon sitä että koittaa se päivä kun en jossain julkisella paikalla ehdikään vessaan. Mahakivuista on suht helppoa puhua mutta kerropa jollekin että joo sori kun olin taas kerran myöhässä tai joudun perumaan kun tämä ripulin tulo ei vaan lopu. Yksi tuttu joku päivä naureskeli jotain että eihän mulla mitään hätää ole tämän vaivan kanssa kun ei aikuiset ihmiset housuun pasko että kyllä vessaan aina ehtii, ainakin kotona. Teki mieli alkaa itkemään että kun ei aina meinaa kotonakaan ehtiä. Mulle ruoka on vieläpä yksi suurin nautinto elämässä, en vedä pizzaa naamaan koko aikaa tms tietenkään mutta kyllä sitä haluaa välillä herkutella vaikka viikonloppuna ja sitten tuntee olonsa tyhmäksi kun on seuraavana päivänä sen vuoksi kipeä. Ja ne ihmiset kun hyvää hyvyyttään neuvoo miten milloin mikäkin pyhän puun kuorijauhe on pelastanut heidän elämän ja on itse jo kuluttanut hirveät määrät rahaa eri tuotteisiin ja kokeillut vaikka mitä.

Vierailija
9/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selviän sosiaalisista tilanteista ulkona lähinnä immodiumin voimin. Otan etukäteen, ennen menoa. Tuo auttaa yleensä riittävästi, että pääsen ja uskallan liikenteeseen.

Vierailija
10/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat kyllä tosi kummallisia. Erään teorian mukaan kyse on siitä, että on lapsena jäänyt altistumatta riittävästi ympäristön bakteereille ja vaivat kehittyvät pikkuhiljaa johtuen kai jostain autoimmuunireaktiosta. Kukaan ei oikeasti tiedä totuutta tuostakaan asiasta mutta suolisto-ongelmat lisääntyvät kovaa vauhtia ja yhä useammalla ei ole järkevää diagnoosia. Mielenkiinnolla odotan saadaanko näihin koskaan selkoa.

Joo, itseäkin usein mietityttänyt kovasti, että mistä tämä johtuu. Myös itse saanut artikkeleista sen kuvan, että suolisto-ongelmat olisi yhteydessä moneen muuhun vaivaan. Esim. astma, allergiat, atopiat, mielenterveydenhäiriöt tai iensairaudet ilmeisesti voivat esiintyä usein yhdessä vatsaoireiden kanssa. Toki kyse voi myös olla siitä, että mainitsemani vaivat ovat verrattain yleisiä.

Omalla kohdallani kyse ei ole tuosta ylipuhtaudesta lapsuudessa. Meillä oli ihan perus siistiä mutta vanhempani eivät ole karttaneet luontoa ja pientä virkistävää sotkua/likaa. Allergioitakaan ei itseasiassa ole.

Itse epäilen, että omalla kohdalla kyse on jonkunlaisesta perinnöllisestä ongelmasta ja siihen ympärille kietoutuneesta noidankehästä, että stressaan vatsasta ja stressi pahentaa vatsaa. Jos syynä on parasympaattisen hermoston ylitoiminta, niin nämä mielialalääkkeet voisi auttaakin...

Kiitos tsempeistä myös tätä vastaajaa edeltäneille kirjoittajille! Niitä kaivataan. 

Ap

Vierailija
11/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua siihen muka saa? On toiminnallinen vaiva eli itse pitää hoitaa. Ei auta fodmapit tai visiblinit, vatsa elää omaa elämäänsä stressin ja unettomuuden kanssa. Nimim. 20 vuotta elämää vaivan kanssa, joskus huonommin, toisinaan paremmin.

Maitotuotteet kovettaa vatsaa.

Vierailija
12/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olisi jotain tehtävissä. Samaistun näihin sosiaalisiin haasteisiin, esim. yhteiskokkailut ja vatsaoikut kyläillessä. Useamman vuoden kärsin IBS oireista. Itselläni on lisäksi maitoallergia ja taipumusta stressaantua herkästi. Kokeilin noudattaa fodmapia vähän niin ja näin useamman vuoden, mutta sorruin vähän väliä ”kiellettyihin”. Koronan alettua syömiset rajoittuivat kotiin omiin kokkailuihin, jolloin oli helpompi noudattaa ruokavaliota 100%. Tein mm. kaikki mausteseoksia myöten itse, jotta pystyin välttämään valkosipulia ym. Noin kolme kuukautta tarkalla ruokavaliolla mahdollisti sen että suolistoni toipui ja olen sen myötä pystynyt syömään vapaammin. Vältän edelleen palkokasveja, sipuleita, omenaa ja mangoa, jotka olen todennut itselleni sopimattomiksi.

Ehkäpä olet jo kokeillut pidempiaikaista ja todella tarkkaa fodmap -ruokavaliota. Jos et niin suosittelen kokeilemaan vielä uudestaan. Helppoa se ei ole, mutta elämänlaatu on parantunut aivan sanoinkuvaamattoman paljon!

Vierailija
13/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Onko sulta otettu ulosteen calpro-arvo? Kertoisi mahdollisen suoliston tulehduksen tilan. Voimia sinulle, itselläni Crohn ja haavainen paksusuolentulehdus ja vuosi on mennyt kurjasti: useita, pitkiä sairaalajaksoja. Todella invalidisoivaa.[/quote]

Hei! Multa on otettu jotkin ulostenäytteet muutama vuosi sitten, joissa katsottiin esimerkiksi juuri ne loiset, mutta en muista kuulleeni Calpro-arvosta. Pitääkin kysyä siitä, kiitos vinkistä! Todella harmillista kuulla aina toisen kohdalla. Paljon voimia myös sinulle syksyyn ja noihn sairaalajaksoihin! Ja kyllä, samaistun vahvasti viimeiseen, vaikka en tarkoita verrata Crohniin, vaan sama ajatus on pyörinyt vahvasti mielessä - rajoittaa niin paljon. 

"Muistakaa kuitenkin että vaikka itsestä siltä tuntuisi niin tuskin kukaan normaali ihminen pitää noita vaivoja mitenkään noloina tai hävettävinä kun eihän tuollainen ole kenenkään oma vika."

Kaunis ajatus. Yritän toisinaan nojata tähän tsempatakseni itseäni, mutta en tiedä lienkö pessimisti mutta minun on vaikea todella uskoa tähän. Toki siinä tapauksessa, jos olisin uskaltautunut kertomaan tästä esimerkiksi työpaikalla, tilanne voisi olla eri. Nyt piilottelen ja keksin tekosyitä, että pääsen livahtamaan yksityisiin vessoihin, eli avoimuudesta ei tietoakaan. Ja se pahentaa asiaa. Ongelma on suurin nimenomaan työpaikalla, jossa välillä vain joutuu tilanteisiin, joissa ongelma korostuu. Toki läheiset ymmärtää, mikä on helpottavaa. En kuitenkaan stressaa ystävistä tai läheisistä, vain puolitutuista tai jopa tuntemattomista.

Vierailija
14/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tämä oireilee nykyään myös paniikkihäiriönä kun pelkään niin paljon sitä että koittaa se päivä kun en jossain julkisella paikalla ehdikään vessaan. Mahakivuista on suht helppoa puhua mutta kerropa jollekin että joo sori kun olin taas kerran myöhässä tai joudun perumaan kun tämä ripulin tulo ei vaan lopu. Yksi tuttu joku päivä naureskeli jotain että eihän mulla mitään hätää ole tämän vaivan kanssa kun ei aikuiset ihmiset housuun pasko että kyllä vessaan aina ehtii, ainakin kotona. Teki mieli alkaa itkemään että kun ei aina meinaa kotonakaan ehtiä. Mulle ruoka on vieläpä yksi suurin nautinto elämässä, en vedä pizzaa naamaan koko aikaa tms tietenkään mutta kyllä sitä haluaa välillä herkutella vaikka viikonloppuna ja sitten tuntee olonsa tyhmäksi kun on seuraavana päivänä sen vuoksi kipeä. Ja ne ihmiset kun hyvää hyvyyttään neuvoo miten milloin mikäkin pyhän puun kuorijauhe on pelastanut heidän elämän ja on itse jo kuluttanut hirveät määrät rahaa eri tuotteisiin ja kokeillut vaikka mitä.

Samaistun tähän niin paljon että alkaa itkettää. :( Itselleni kaikista suurin vaiva on turvotus, ilman kiertäminen ja ilmavaivat. Syömisen jälkeen on myös aina päästävä (yksityiseen)vessaan, mutta olisin melkein valmis ottamaan sen rastin, jos tämä karuselli ei pyörisi vatsassa joka iltapäivä. En suoraan sanoen ole näissä tilanteissa varma, tuleeko ilma ulos vai ei, mikä aiheuttaa jäätävää sosiaalista ahdistusta kun en pääse asiasta varmuuteen. 

Vierailija
15/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteesi. Itsellä diagnosoitiin ibs jo 2000, vuosia meni ettei se oikein vaivannut mutta nyt keski-ikäisenä se on pahentunut huomattavasti. Jopa vesi saattaa turvottaa mahan palloksi. Yritin rankkaa paastoakin että näkee mikä aiheuttaa, ei auttanut mitään, paastotessakin maha turpoili ja lörisi. Ruokavalio jutuista ei paljon apua koska useasti kaikki mitä pistää kurkusta alas pistävää mahan sekaisin/suolen kramppaamaan. 

Vierailija
16/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut raakaa lanttua, sipulia, kaalia, luumu, ruisleipää, kaalikeittoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa, hyvin vatkattu ja kuohkea vispipuuro luumuista. Näitä kannattaa kokeilla.

Vierailija
17/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avanne? Ylen Perjantai-dokkari tuli just taannoin ja siinä pienen lapsen äiti kertoi, miten elämänlaatu parani kun viimein siihen ”suostui”.

Vierailija
18/56 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä olet jo kokeillut pidempiaikaista ja todella tarkkaa fodmap -ruokavaliota. Jos et niin suosittelen kokeilemaan vielä uudestaan. Helppoa se ei ole, mutta elämänlaatu on parantunut aivan sanoinkuvaamattoman paljon!

Ihanaa kuulla että sait vatsasi kuntoon! :) Diagnoosin saatuani kokeilin kyllä muutaman kuukauden tuota,  tiukaksi kokemaani fodmap-ruokavaliota, mutta myönnettäköön etten noin rutiinillisesti ja pitkäaikaisesti kuin sinä. Itselle käteen jäi, etten voi missään nimessä syödä raakaa sipulia (pahin) ruisleipää, raakaa omenaa, papuja, vuohenjuustoa, tai rasvaista ruokaa ilman seurauksia. Nyt olen pysynyt näissä opeissa ja syönyt puhtaasti. Mutta en ole hetkeen taas kokeillut täyttä ja pitkäkestoista eliminointia, sillä syöminen on muutenkin ollut aika vaikeaa. Tuntuu että omaa tilannetta kuvaa juurikin tämä seuraava kommentti.
"Tiedän tunteesi. Itsellä diagnosoitiin ibs jo 2000, vuosia meni ettei se oikein vaivannut mutta nyt keski-ikäisenä se on pahentunut huomattavasti. Jopa vesi saattaa turvottaa mahan palloksi. Yritin rankkaa paastoakin että näkee mikä aiheuttaa, ei auttanut mitään, paastotessakin maha turpoili ja lörisi. Ruokavalio jutuista ei paljon apua koska useasti kaikki mitä pistää kurkusta alas pistävää mahan sekaisin/suolen kramppaamaan. "

Siis jos juon töissä edes vettä, niin turpoan. Nimenomaan tunne, että mitä vaan kurkusta alas menee, niin perästä kuuluu. Tai no, tuntuu.  Otettaisiinpa vatsaoireiset paremmin huomioon työpaikkojen vessatilojen suunnittelussa, niin usein vessa on keskellä taukohuonetta. 

AP

Vierailija
19/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 viestin laittanut jatkaa vielä. Vaikka minulla ripuli on se pahin oire niin samaistun myös tuohon turvotukseen vaikka siitä en kärsi niin usein mutta sitäkin kyllä on. Olen joutunut luopumaan melkein kaikista farkuistani koska housujen pitää olla sellaiset ettei ne saa yhtään kiristää ja pahimman turvotuksen aikaan tuntuu että mitkä tahansa housut sattuu ja tuntuu epämukavalta. Tämäkin on tosi pieni juttu mutta silti se harmittaa kun tässäkin pitää mennä sen mukaan mitä maha sanoo eikä voi pukea sitä mikä itsestä näyttää hyvältä. Olen pieni ja hoikka joten se turvotus myös korostuu ja näkyy heti selkeästi, avopuolisokin välillä hämmästelee miten se on mahdollista että maha turpoaa ja venyy niin paljon ja se maha tuntuu pinkeältä ja kovalta vähän kuin olisi raskaana. Silloin on kyllä äärimmäisen epämukavaa olla, tuntuu välillä jopa vähän vaikealta hengittää kun on vaan yksi iso kaasupallo ja se turvotus sattuu.

Tsemppiä ja voimia ap, tämä vaiva on todellakin äärimmäisen kurja ja huonontaa elämänlaatua tosi paljon. Toivon siis todella että sinulla auttaisi joku keino, vaikka se mieliala lääkitys. Minä olen harkinnut samaa mutta monia kokeiltuani aikoinaan pelkään vielä liikaa niitä sivuoireita mitkä on minulla aina ollut hankalia.

Vierailija
20/56 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avanne? Ylen Perjantai-dokkari tuli just taannoin ja siinä pienen lapsen äiti kertoi, miten elämänlaatu parani kun viimein siihen ”suostui”.

Ibs on toiminnallinen vatsavaiva kuten ohjelmassakin Pippa Laukka muistutti, se on eri asia kuin ibd sairaudet eli tulehdukselliset suolistosairaudet. Ibs on yhtä rajoittava ja voi olla yhtä raju oireiltaan, mutta siinä suoli ei ole tulehtunut vaan se vaan jostain syystä reagoi helpommin kaikkeen. Tervettä suolta ei siis tietenkään leikata ja lääkehoito on turhaa kun ei ole kyseessä sairaus jonka oireita lääkkeet helpottaisi. Ibs on siitä kurja että sitä helposti tästä syystä vähätellään, vaikka tosiaan senkin vuoksi saattaa joutua käymään sen 20 kertaa vessassa päivässä, laihtua, tulla vertakin välillä kun takapuoli on niin ärtynyt jne.