Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Tosi moni haluaa pitää nimen salassa eikä kerro sitä ennen nimiäisiä/ristiäisiä. Kannattais testata jollakulla tuota nimeä, kysyä tuleeko siitä jotain muunnoksia, mielleyhtymiä tai muita. Itse tulee herkästi kivalle nimelle sokeaksi, eikä hoksaa jos sillä onkin joku muu merkitys.
Virpi Kettunen kirjoitti:
Muistakaa tehdä sananmuunnostesti. Muistakaa!
Merja Huininki, hurja meininki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Virpi Kettunen kirjoitti:
Muistakaa tehdä sananmuunnostesti. Muistakaa!
Mitä tarkoitat? T. Arvo-Pekan äiti
Ihan tällänen perusnimikin kun Maria on tuottanut ongelmia vuosikymmeniä.
I:llä vai J:llä? Omaa nimeä saa selostaa Maria, I niinkuin ilmapallo.
Sanna ja Minna? Kauheita boomerinimiä!
30 vuoden päästä niitä on Aino, Aada, Sofia, Olivia ja muut kivat tusinanimet.
Jos annat kovin erikoisen nimen tai muunnelman jostain tutummasta nimestä, niin kannattaa varautua siihen että ihmisillä on hankaluuksia nimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Tea ja Juice
Onko muuten sellainen nimi kuin Analiina ihan oikeasti olemassa, siis suomeksi vessapaperi vai mikä muukaan tuo anaaliliina voi olla?
Vilma tai Wilma, kumpainenkin joutuu aina kertomaan, miten nimi kirjoitetaan,
Ylipäänsä se lapsi ei ole sinun identiteettisi jatke, vaan ihan oikea ihminen, jolla on tulevaisuudessa oma elämä.
Jos sinua on ahdistanut olla Minna Johanna Virtanen, vaihda oma nimesi sen sijaan, että annat lapsellesi nimeksi Esteri Eufrosyne. Lapsesi kantaa nimeään koko elämänsä (tai ainakin 18-vuotiaaksi asti) ja kestää sen kaiken kiusaamisen. Sinä keräät ne alkuvuosien hoitajien ja virkailijoiden ihastelut "oii miten ihana nimi!" mutta ei niitä aikuisesta enää sanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tea ja Juice
Fanny on perinteinen brittiläinen naisten nimi
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja Minna? Kauheita boomerinimiä!
30 vuoden päästä niitä on Aino, Aada, Sofia, Olivia ja muut kivat tusinanimet.
Täällä ihan aito boomeri (synt. 1945), ja nimeni on Aino, 1800-luvulla syntyneen isoäitini mukaan. Minua muuten yritettiin kiusata siitä koulussa: Aino! Onko sun nimi oikeesti Aino? Ei voi olla semmoista nimeä!
Sorry OT. Tuli vain mieleen tuosta nimen muodikkuudesta.
Aikoinaan oli paljon Japani-nimi vitsejä mutta koskaan ei mainittu nimeä Saija-Noora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tea ja Juice
Fanny on perinteinen brittiläinen naisten nimi
Sekä kuuluisa ilotyttö, josta on kirjoitettu muistelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vilma tai Wilma, kumpainenkin joutuu aina kertomaan, miten nimi kirjoitetaan,
...tai tulee Wilma-merkintä
Kun mietin nimeä esikoiselle, rajasin pois heti kaikki nimet joita pitää selitellä auki. Omalla luokalla on aikoinaan ollut muutama yhdysnimellinen, tyyliin Sanna-Maaria, joista pitää selittää auki väliviivat ja vokaalien lukumäärät. Kaiken lisäksi tuota nimeä ei käytä puhekielessä kukaan, menee aina muotoon Sanna/Santtu/Sannis jne. Myös kaikki liian vieraskieliset oli ulkona vaihtoehdoista, koska sukunimi on hyvin suomalainen. Katsoin myös mitä ovat top 10 annetut nimet enkä halunnut antaa mitään niistäkään, koska jos luokalla on samannimisiä, on pakko vääntää lempinimi siinäkin. Nyt syntyneissä tulee olemaan paljon Aadoja. Sitten he ovat Aikkuja, Alluja, Virtasia jne
Mulla on erikoinen nimi, siis sellainen että mulla ei ole edes nimipäivää kalenterissa. Vaikka arvostankin vanhempieni valintaa niin koko elämäni oon saanut aina tavata nimeä kaikille kun kaikki kirjoittavat sen aina väärin. Eli mielellään joku helppo nimi mitä ei tarvitse arvailla ja tavata muille. Kuten vaikka Pekka, Petri, Jouni, Kaisa, Antti tms. Miten helppoa ja harmitonta :)
Jos sukunimi on etunimimainen, älä anna sukunimimaista etunimeä.
Esim. Taina Seppo.
Eikä mitään Joonas Ta pani Jussia.