Sinä, joka olet hankkinut sijoitusasunnon velkarahalla!
miten olet laskenut, paljonko asunto tuottaa sinulle?
Kun vuokrasta vähennetään vastike ja velka, ja voitosta vielä pääomavero, niin paljonko jäät voitolle?
mietin, kannattaisiko tehdä näin.
Kommentit (66)
Minä sovin lainanlyhennykset sen suuruisiksi, että en maksa pääomaveroja ollenkaan. Eli vuokralla katan lainanlyhennyksen sekä yhtiövastikkeen. Tavallaan asunto tuottaa minulle sen lainanlyhennyksen. Sehän lyhentää minun lainaani ja jonain päivänä se on vuokralaisen ansiosta maksettu.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:05"]2 Oletko ottanut huomioon putkiremontit, kattoremontit, julkisivuremontit, paalutusten uusimiset, vesipatterilinjastojen remontit?
[/quote]
Isot remontit olen maksanut heti. Saan sitten vähentää myyntivoitosta aikanaan ne pois.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:07"]Minä sovin lainanlyhennykset sen suuruisiksi, että en maksa pääomaveroja ollenkaan. Eli vuokralla katan lainanlyhennyksen sekä yhtiövastikkeen. Tavallaan asunto tuottaa minulle sen lainanlyhennyksen. Sehän lyhentää minun lainaani ja jonain päivänä se on vuokralaisen ansiosta maksettu.
[/quote]
Ei lainanlyhennyksiä saa vähentää, ainoastaan koron. Yhtiölainan saa toki vähentää, jos ei rahastoida.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:07"]
Minä sovin lainanlyhennykset sen suuruisiksi, että en maksa pääomaveroja ollenkaan. Eli vuokralla katan lainanlyhennyksen sekä yhtiövastikkeen. Tavallaan asunto tuottaa minulle sen lainanlyhennyksen. Sehän lyhentää minun lainaani ja jonain päivänä se on vuokralaisen ansiosta maksettu.
[/quote]
Miten tämä on mahdollista? Kuinka isolla vivulla vedät? Laittaisitko lukuja, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:05"]
2 Oletko ottanut huomioon putkiremontit, kattoremontit, julkisivuremontit, paalutusten uusimiset, vesipatterilinjastojen remontit?
[/quote]
Asunnon voi omistaa sopivassa kohdassa jopa 40 vuotta ilman, että mikään noista osuu kohdalle.
Helsingissä pääset -2-3 % tuottoon enää. Tietyillä paikkakunnilla voi päästä jopa 12 prosentin tuottoon.
Odota kuitenkin hetki viel, ennenkuin sellaisen ostat. Pakkomyynnit alkoivat jo viime keväänä. Kohta asuntomarkkinat lähtee kovaan luisuun. Osta silloin niin teet ittes onnelliseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:07"]
[/quote]
Miten tämä on mahdollista? Kuinka isolla vivulla vedät? Laittaisitko lukuja, kiitos.
[/quote] Jos sulla on pantattavaa niin saat koko määrän vipuna
Ei se Oravaa ostanut vaan OP:n rahastoa, kuten tuolla ylempänä mainitsi.
ohis
Mielenkiintoinen ketju. Itselläni ei sijoitusasuntoa ole eikä varmaan tulekaan vaikka säännöllisesti sitä mietinkin. Asun itse Helsingissä mutta olen pohtinut, että esim. Tampere voisi olla hyvä kohde ostaa yksiö, ovat kuitnekin siellä vielä Helsinkiin verrattuna kohtuuhintaisia ja vuokralaisia varmasti riittää. Jotenkin musta kaikkein helpointa on sijoittaa rahat melko hyvää osinkoa tarjoaviin yhtiöihin. Tuottaa vuosittain puhdasta voittoa vaikkei myisi mitään eikä tarvitse opetella noita monimutkaisia vaikkakin kyllä varmaan helppoja laskelmia.
Lama senkun syvenee. Tää kevät tulee olemaan hyvin dramaattinen jälleen. Irtisanomisia lisää ja ikäviä talousuutisia joka päivä.
Ketkä kenkää saavat, joutuvat syvään rotkoon, myymään omaisuuttaan kun rahat ja ansiosidonnainen loppuu kokonaan ja lopuksi jää vain velkaa ja sossu jäljelle. Hauskaa on seurata tilannetta. Okt-talojen hinnat laskee joka puolella, rivarien ja kerrostalojen hinnat laskee. Kesämökkienkin on lähtenyt roimaan laskuun vaikka niitä ovat hankkineet ihmiset joilla yleensä on varaa niitä hankkia. Kohta on se aika jolloin shoppailaan sanon minä.
[quote author="melba" time="14.01.2015 klo 16:48"]
En jaksanut ihan tarkkaan nyt tuon 53:n laskelmia tarkistaa, mutta sen voin sanoa, että pieleen ne meni ja ihan alussa jo, sillä hän otti verot pois ennen kuin korot oli vähennetty tuotosta.
Niin ja kuten sanoin, niin noissa tuotoissa ei kyllä lasketa koskaan nettotuottoja vaan bruttotuottoja prosentteina.
[/quote]
Jep, ja mitä ihmettä nyt olisi tapahtunut joka olisi lopettanut astontojen hinnoissa inflaation ja vuokrissa nousun? Ihan varmasti asunnon hinta on nimellishinnaltaa selvästi kalliimpi 20 vuoden päästä ja samassa ajassa myös vuokra on lähes tuplaanutuntunut.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:18"]
Lama senkun syvenee. Tää kevät tulee olemaan hyvin dramaattinen jälleen. Irtisanomisia lisää ja ikäviä talousuutisia joka päivä.
Ketkä kenkää saavat, joutuvat syvään rotkoon, myymään omaisuuttaan kun rahat ja ansiosidonnainen loppuu kokonaan ja lopuksi jää vain velkaa ja sossu jäljelle. Hauskaa on seurata tilannetta. Okt-talojen hinnat laskee joka puolella, rivarien ja kerrostalojen hinnat laskee. Kesämökkienkin on lähtenyt roimaan laskuun vaikka niitä ovat hankkineet ihmiset joilla yleensä on varaa niitä hankkia. Kohta on se aika jolloin shoppailaan sanon minä.
[/quote]
Sä olet sanonut tätä jo aika kauan. Sun fantasia?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 22:54"]
[quote author="melba" time="14.01.2015 klo 16:48"]
En jaksanut ihan tarkkaan nyt tuon 53:n laskelmia tarkistaa, mutta sen voin sanoa, että pieleen ne meni ja ihan alussa jo, sillä hän otti verot pois ennen kuin korot oli vähennetty tuotosta.
Niin ja kuten sanoin, niin noissa tuotoissa ei kyllä lasketa koskaan nettotuottoja vaan bruttotuottoja prosentteina.
[/quote]
Jep, ja mitä ihmettä nyt olisi tapahtunut joka olisi lopettanut astontojen hinnoissa inflaation ja vuokrissa nousun? Ihan varmasti asunnon hinta on nimellishinnaltaa selvästi kalliimpi 20 vuoden päästä ja samassa ajassa myös vuokra on lähes tuplaanutuntunut.
[/quote] Mä olen vähän pessimisti vaikka tosiaan olen miettinyt tuota sijoitusasuntoa itsekin. Miten vaikka ns. Japanin tauti? Se, ettei Eurooppa ole enää mahdollisesti olisi kovin keskeinen talousalue? En tiedä mutta en välttämättä usko, että 20 vuoden päästä vuokrat olisivat tuplaantuneet ja hinnat kovasti nousseet. Voi ollakin mutta ei se luonnonlaki ole...
Rahastahan tässä aloituksessa puhuttiin, mutta ei kannata ajatella että se sijoitus riittää vaan vuokraamisesta, vuokralaisista ja kämpästä voi olla monenlaista huolta ja päänvaivaa. Työläintä on jos sattuu usein vaihtuvat vuokralaiset.
Vaikka tulisi miten paha lama, en usko että yliopistokaupunkien pienten asuntojen hinnat tippuvat kovin paljoa. Vuokrat kuitenkin pysyvät paikoillaan tai nousevat hitaasti, mikä korreloi jossain määrin asunnon hinnan kanssa.
Syrjäseuduilla voi tulla rumaakin jälkeä, kun halukkaita ostajia tai vuokralaisia ei kertakaikkiaan ole.
Harkitsin sijoitusasunnon ostamista, mutta en saanut kuviota toimimaan niin, että vuokralainen lyhentäisi lainaa eikä minun tarvtsisi panna siihen päälle omistani mitään. Päädyin sijoittamaan asuntorahastoon, sekin osin vivuttamalla. Tuotto voi vaihdella, joten ei tietoa, saanko maksettua lainan kokonaan tuotoilla. Oli kuitenkin tarve hajauttaa sijoituksia muuallekin kuin pörssiosakkeisiin.
Remonttikustannuksia EI saa vähentää mielestäni myydessä, jos remontit ovat olleet tason ylläpitämistä, kuten juurikin putkiremontti. En ole varma.
Varma olen tästä: jos maksaa putkiremonttia pikkuhiljaa pääomavastikkeessa, sen saa vähentää verotuksessa, JOS yhtiö on kirjannut sen kirjanpitoonsa tietyllä tavalla. Se pitää kysyä isännöitsijältä. Itse pystyn vähentämään tuotosta.
14 jatkaa: jos maksaa sen yhtiölainan kerralla, niin ei voi vähentää.
2 Oletko ottanut huomioon putkiremontit, kattoremontit, julkisivuremontit, paalutusten uusimiset, vesipatterilinjastojen remontit?