Terveyskeskuksesta ei saa apua, yksityiseen ei varaa?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden piittaamattomuudesta sain minäkin kärsiä. Ensimmäinen raskaus oli. Jossain rv. 10 paikkeilla alkoi kamalat mahakrampit todella kivuliaita. Lääkäri sanoi että mahatautia. En oksentanut, en ripuloinut. Sama jatkui pitkään. Aina syy mahatauti. Ei oksentelua eikä ripulia. Kysyin voiko johtua raskaudesta ja lääkäri nauroi minun olevan vain hysteerinen. Rv 24 lapsi kuoli kohtuun. Krampit jatkuivat kunnes tajusin että ne oli supistuksia. Synnytyksen jälkeen katosi täysin. Kun olin synnyttämässä sairaalassa (omalla paikkakunnalla ei siis voi synnyttää) ja asiasta kerroin siellä, niin lääkäri kauhistui ja sanoi että asiaan olisi pitänyt puuttua heti. Tuollaiset kivut ei ole normaaleja raskaudessa eikä mahataudissa. Lisäksi jos "mahatauti" kesti 14 viikkoa niin miksi siihenkään ei puututtu? En tiedä olisiko asialle voinut tehdä mitään muutenkaan, mutta nyt tämän raskauden kanssa olen todellakin hysteerinen.
Eikö neuvolassa asiaan puututtu?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:58"]Itse jouduin pyytämään apua. Lääkäri kysyi, mitä siellä teen, niin sanoin, että tarvitsen apua, minussa on oikeasti jotain vialla. Kyse oli neljännestä visiitistä samalle lääkärille. Sitten pääsin tutkimuksiin ja lääkäri myöhemmin pyysi anteeksi, koska minulta löytyi erittäin harvinainen autoimmuunisairaus. Ikävä kyllä lääkärien uskoa potilaiden oireisiin syö kaiken maailman lintsarit.
Ap, keliakiassa on myös vastaavia oireita. Tuli vain mieleeni.
Minulta on testattu se, ei ole keliakiaa. Ibs on ja lievää kroonista vatsakatarria (?!) ja pohjukkaissuolikatarria. Mutta ikävä kokemus sinulla. Itsekin olen joskus miettinyt, että jos taustalla onkin jotain vakavampaa, mutta joudun kärvistelemään vuosia tässä tilassa... Ap
AP, missä oot noin kattavia tutkimuksia saanut? Kun ei sulla ollut rahaa yksityiselle...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Tampereella monia toimenpiteitä varten joutuu menemään yksityiselle. Terkkarissa antavat lähetteen. En tiedä sitten jos ei olisi varaa maksaa? Sossu varmaan maksaisi jos olisi todella köyhä toimeentulotukiasiakas, muuten ei tietenkään. Eli en oikein ymmärrä tätä julkista terveydenhoitoa... Mitä sieltä nykypäivänä saa?
Telkkarista kirjoitetaan lähete julkiselle erikoisairaanhoitoon tarvittaessa. Terkkarista ei tehdä lähetettä yksityiselle, ellei kyseessä ole ostopalvelu. Kummassakin tapauksessa oma kanta on maksaja.
Pitää nyt muistaa, etteivät lääkäritkään ole ennustajia, eikä heillä ole magneettikuvauskatsetta, joilla näkisivät heti mikä sisäelimesi aiheuttaa oiretta.
Sait kuitenkin hoitoa, vaikka muutama diagnoosi meni ensiksi pieleen. Sinut myös pidettiin sairaalassa tarkkailussa, eikä käsketty lähteä kotiin.
Ei mene pieleen, kun tutkitaan riittävästi ja uskotaan mitä asiakaskin sanoo. Aina syy ei ole myöskään välttämättä psyykessä, vaan taustalla on aivan jotain muuta, kun vaan katsottaisiin totuutta silmiin ja kuunneltaisiin historiaa kyseenalaistamatta ja mitään peittelemättä.