Terveyskeskuksesta ei saa apua, yksityiseen ei varaa?
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:19"]
En saanut apua tk: päivystyksestä vaikka oli keuhkoveritulppa.Oli tummaihoinen lääkäri eikä edes kuunnellu keuhkoja.
[/quote]
Se lääkärin tummaihoisuus ei vaikuta asiaan mitenkään. Vitun rasisti.
Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot.
Mä olen kolmatta vuotta ravannut julkisella puolella lääkärillä saman vaivan kanssa. Joka toinen kerta uusi omalääkäri vastassa ja tutkimukset alkaa alusta. Ekalla tutkitaan pääpiirteittäin ja käsketään tulla uudestaan, jos vaiva jatkuu.
Menen uudestaan ja sitten on määrätty kokeita ja kuvauksia. Soittoajalla saan kuulla, että ei löytynyt mitään, mikä kipuja aiheuttaa. Jos vaiva jatkuu, varaa uusi aika.
Suomessa pitäisi olla maailman parhaimpia terveydenhuoltoa. Tätäkö se oikeasti tarkottaa? Apua ei saa, kun kellään ei tunnu olevan kiinnostusta tarpeeksi. Olen dokumentoinut kaiken. Jos tämä kivulias vaiva koituu kohtalokseni, niin älämölön nostan!
Olis aika herätä hyvinvointi Suomessa. Nelikymppistä perustervettä kiusataan näin ja lanistetaan turhalla hyppyyttämisellä... miten jaksaa vanhemmat ihmiset vaatia ja ravailla. Törkeetä!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:19"]Ei saa. Eivät usko oireita eivätkä suostu uskomaan mitään jos osoittaa olevansa tietoisempi jossain. Eivät päästä edes labraan. Enkä ole ap
[/quote]
Juuri näin. Mulle lääkäri huusi kun tiesin hieman enemmän kuin hän. Kysyin että pitääkö tänne kontata viimeisillä voimilla kaljuna että saa hoitoa. Kiitin ja painuin ulos. Kunhan saan diagnoosin mustaa valkoisella meinaan tehdä tuosta lääkäristä valituksen. Nyt yksityiselle mennyt 200 euroa ja summa tulee noysemaan kaikenkaikkiaan noin 800-1000 euroon kun kaikki kokeet otettu ja lääkkeet hankittu. Tekis mieli lähettää lasku tk:een kaikesta.
Tk:sta haen pakolliset saikkutodistukset, en muuta. Sen ne juuri ja juuri osaavat kirjoittaa. Siinäkin säästellään ja pitää aina hakee lisää vaikka pyytää enemmän kun tietää ettei mene ohi parissa päivässä.
[/quote]
Dg?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:33"]Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot. [/quote] Jos tämä on luulosairaus, otan mielelläni vaikka vastaan mielialalääkkeet tai mitkä vaan :D kaikki on lääkärin mielestä aina ok tau viitearvojen sisällä. Korkea leposyke? Ihan normaalia. Huono kunto, vaikka harrastaa liikuntaa? Ihan normaalia. Hengästyy kävellessä? Ihan normaalia. Rytmihäiriöt? Ihan normaalia. Hemoglobiini ei pysy normaalilla sekaruokavaliolla ylhäällä? Ihan normaalia. Ap [/quote] Palstalääkärin dg: nuorilla naisilla hb tuuppaa pysymään matalana kuukautisten vuoksi. Matala hb selittää huonon kunnon ja nopean sykkeen. Paljonko se hb on? Rytmihäiriö: ihan totta, lisälyönnit ovat vaarattomia. Jos on SVT tykyttelyä, niin koeta valsalvata (googlaa), ei vaadi mitään ihmeempiä tutkimuksia eikä lääkkeitä. Rytmihäiriö olisi toki hyvä saada ekg:lle, että tiedettäisiin mistä puhutaan. Hoito: hanki elämä, ala vaikka joogata ja koeta keskittyä muuhun kuin ko oireisiin + hb:n hoidoksi suosittelen verilettuja, rautatabletit aiheuttaa mahaoireita. [/quote] Leposyke normaalisti 80 --> . En voi hankkia elämää, koska en jaksa. Hyvä että jaksan käydä töissä. Töiden jälkeen en jaksa harrastaa liikuntaa. Liikunta on kivaa, mutta tekee olosta entistä uupuneemman. Ekg katottu, ei siinä ikinä mitään näy. Hb on 118, vuosi sitten oli 135 ja samat oireet. Minulla ei ole runsaat menkat. En ole masentunut, ainakaa vielä. Nämä oireet kyllä edesauttavat sitä, koska en kohta jaksa käydä edes töissä + panostaa millään lailla sosiaaliseen elämään. Kiitos avusta. Ap
[/quote]
Matala hb vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen. Se taas mistä matala hb johtuu, on sitten oma juttunsa.
Vähän nyt on randomia, mutta kannattaa testata keliakia. Se nimittäin tekee tuhoa suolistossa ja estää aineiden imeytymisen, joillakin esiintyy ensimmäisenä anemiaa. Itsellänikin oli matala hb vuosia ennenkuin kunnon suolisto-oireet iskivät ja keliakiani diagnosoitiin. Oikealla ruokavaliolla myös hb on nyt lähtenyt nousemaan.
Apteekista saa kotitestejä, suosittelen kokeilemaan.
[/quote]
Keliakia testattu verikokeella ja tähystämällä, ei löytynyt. Ärtynyt paksusuoli on ja lievää kroonista vatsakatarria sekä jotakin pohjukkaissuolitulehdusta. Noille ei kuulemma tarvitse tehdä mitään. Itseäni mietityttää, paljonko nuo vaikuttavat raudan yms imeytymiseen. Ap
Olen lääkärinä sekä julkisella- että yksityissektorilla ja kyllä koen, että julkisella puolella potilaat on mahdollista hoitaa laadukkaammin kuin yksityispuolella.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:33"]Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot. [/quote] Jos tämä on luulosairaus, otan mielelläni vaikka vastaan mielialalääkkeet tai mitkä vaan :D kaikki on lääkärin mielestä aina ok tau viitearvojen sisällä. Korkea leposyke? Ihan normaalia. Huono kunto, vaikka harrastaa liikuntaa? Ihan normaalia. Hengästyy kävellessä? Ihan normaalia. Rytmihäiriöt? Ihan normaalia. Hemoglobiini ei pysy normaalilla sekaruokavaliolla ylhäällä? Ihan normaalia. Ap
[/quote]
onko b-12 vitamiini tarkisettu ?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 00:00"]
"Hienoa" taas huomata, miten niitä yksityislääkäreitä palvotaan vaikka suuri osa niistä on ihan yhtälailla siellä julkisella puolella. Kummasti ne aina muuttuu taitavaksi pelkästään siitä syystä, että veloittavat käynnistä vajaat sata euroa kerralta. :)
Kädetön lääkäri on kädetön lääkäri, eikä se siitä isommalla taksalla hyväksi muutu.
[/quote]
Noh, en tiedä kilpailevatko tk- lääkärit jostain "vähiten annettuja lähetteitä vuodessa"- tittelistä, mutta mulle kävi näin:
Varasin ja sain omalääkäriltä ajan. Halusin apua mm. ylipainoon ja hankaliin luomiin. Pyysin, että minulta katsottaisiin verikokeella ainakin kolesteroli ja hb, koska minulla on ollut aikaisemmin niiden kanssa onngelmia ja epäilin oireiden perusteella että arvoissa voisi olla taas häikkää. En saanut lähetettä, ja luomia kuulemma ihmisillä on, se on normaalia.
Lapsilla on vakuutukset (ONNEKSI) ja menimme seuraavana vuonna toisen lapsen kanssa korvatulehduksen takia yksityiselle. Kuinkas sattuikaan, omalääkärihän siellä heittää iltaisin keikkaa. Kysäisin siinä sitten ohimennen, että mitenhän saisin lähetteen verikokeisiin..haluaisin kilpirauhasarvotkin tarkistuttaa, ihan mielenkiinnosta vain. Ja että miten nuo luomet kun niitä on, haluaisin niitäkin lääkärille näyttää.
Lääkäri käski varaamaan hänelle ajan vaikka heti seuraavalle illalle, tokihan verikokeisiin pääsee ja ehdottomasti tuollaiset ikävät varsiluomet kannattaa nipsaista pois. Ja ennen kaikkea, lääkäri oli ystävällinen ja HYMYILI! Valitettavasti mulla ei rahaa mennä sinne yksityiselle puolelle, mutta kyllä pisti mietityttämään.
Että näin, rahalla saa ja hevosella pääsee.
[/quote]
Tottakai rahalla pääsee laboratoriokokeisiin ja hyvänlaatuisetkin luomet poistettua. Yksityisellä tehdään rahaa. Julkinen terveydenhuolto on vain välttämättömyyksien hoitoa varten.
Kuten olette varmasti lehdistä lukeneet, niin julkisen puolen kustannukset ovat kasvaneet kuin pullataikina. Ihan hyvä vain, että lääkärit pihtaavat tutkimuksia. Ajatelkaa, kuinka veloissa Suomi olisi, jos ihmiset aina saisivat kaikki toivomansa tutkimukset ja lähetteet.
Kaikki saa apua terveyskeskuksesta ja kaikilla on varaa yksityiseen. Kyse on pelkästään elämänhallista ja asioiden tärkeysjärjestyksestä.
Halvinkin vakuutus on yllättävän kattava.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:13"]
Miten niin ei saa apua? Jos on oikea sairaus eikä luulotauti niin julkinen hoitaa kyllä.
[/quote]
Vaan kun ei hoida. Esim psykoterapiaa ei saa julkiselta puolelta. Eläkkeellä olen mt-syistä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 23:31"]Minulla alkoi sähköallergian oireet jo 5 vuotta sitten. En saanut millään hoitoa. En pystynyt menemään ulos kotoani, kun sähkölinjat aiheuttivat hengenahdistusta. Tuli myös huimausta ja huono olo. Sähkö surisi päässä. Tk:ssa ei uskottu eikä suostuttu lähettämään sairaalatutkimuksiin! Kävin siellä varmasti yli 8 kertaa saman asian vuoksi. Aika eri lääkärillä. Onneksi menin viime keväänä yksityiselle. Sieltä kirjoittivat eläkepaperit, mutta käsittely vielä kesken. Toivottavasti pääsen tästä tuskasta pian.
[/quote]
Yksityinen lääkäri kirjoitti eläkepaperit... Tällä palstalla on luulotautisia mummoja ja mt-potilaita enimmäkseen.
[/quote]
No ei se yksityinenkään voi päästään niitä diagnooseja keksiä. Ei ole olemassa sähköallergiadiagnoosia. On yliherk.dg., mutta ei todellakaan mitään sähköallergiadiagnoosia. Siellä papereissa on päädiagnoosina joku F-luokan dg.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
Mä en oo saanut vuodenvaihteen jälkeen ees ajanvaraajaa? Puhelimen päähän aina tulee "kaikki puhelinajat täynnä, soita seuraavana arkipäivänä " ei tässä muuta kun että astmalääkkeet loppu ja resepti meni vanhaksi. Wohoo !
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa olen soittanut terveydenhoitajalle, antanut tietoni ja pyytänyt että sanoo lääkärille että voisi laittaa e-reseptin.
Jos pitkäaikaissairaus, eikä halua muutosta lääkkeeseen tms. niin noinhan on fiksumpi hoitaa, miksi viedä aika joltain, jolla on jotain akuuttia.
[/quote]
Mun mielestä akuuttia kun sitä lääkettä ei määrätä ilman astmahoitajan arviota siitä jatketaanko kelakorvausta yms. Siis varmasti saisin vaikka 1kk lääkkeet ilman korvausta, mutta ei ole varaa maksaa noin. 100 e kuukauden lääkkeistä... en siis saa terveyskeskuksesta ketään kiinni kun on se yksi numero mihin soitetaan, enkä opiskele käy töissä kun äippäloma menossa :) ja astmakohtaukseen voi tiedetysti kuolla jos lääkitys ei ole kunnossa, joten akuuttia, onneksi ei oo siitepölykausi
[/quote]
Toivottavasti saat pian lääkäriajan... Ap
Minulla ei ole ikävä kyllä vakuutusta. Olen käynyt samojen vaivojen takia Tk:ssa nyt monta vuotta pari kertaa vuodessa. Toivon välillä, että lääkärini vaihtuisi, koska tuo nykyinen ei taida ottaa minua tosissaan. Harkitsen omalääkärin vaihtamista. Jos en saa apua, ehkä sitten yritän lainata rahat :/ Lääkäri määrää kyllä mm verikokeisiin, mutta kun niistä ei selviä mitään, niin se siitä sitten. Sanoo, että nämä oireet voivat johtua niin monesta asiasta. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:33"]Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot.
[/quote]
Jos tämä on luulosairaus, otan mielelläni vaikka vastaan mielialalääkkeet tai mitkä vaan :D kaikki on lääkärin mielestä aina ok tau viitearvojen sisällä. Korkea leposyke? Ihan normaalia. Huono kunto, vaikka harrastaa liikuntaa? Ihan normaalia. Hengästyy kävellessä? Ihan normaalia. Rytmihäiriöt? Ihan normaalia. Hemoglobiini ei pysy normaalilla sekaruokavaliolla ylhäällä? Ihan normaalia. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:19"]Ei saa. Eivät usko oireita eivätkä suostu uskomaan mitään jos osoittaa olevansa tietoisempi jossain. Eivät päästä edes labraan. Enkä ole ap
[/quote]
Juuri näin. Mulle lääkäri huusi kun tiesin hieman enemmän kuin hän. Kysyin että pitääkö tänne kontata viimeisillä voimilla kaljuna että saa hoitoa. Kiitin ja painuin ulos. Kunhan saan diagnoosin mustaa valkoisella meinaan tehdä tuosta lääkäristä valituksen. Nyt yksityiselle mennyt 200 euroa ja summa tulee noysemaan kaikenkaikkiaan noin 800-1000 euroon kun kaikki kokeet otettu ja lääkkeet hankittu. Tekis mieli lähettää lasku tk:een kaikesta.
Tk:sta haen pakolliset saikkutodistukset, en muuta. Sen ne juuri ja juuri osaavat kirjoittaa. Siinäkin säästellään ja pitää aina hakee lisää vaikka pyytää enemmän kun tietää ettei mene ohi parissa päivässä.
[/quote]
Kyllä sinne tarvitsee nimenomaan kontata viimeisillä voimilla. Itselläni olivat selvät keuhkokuumeen oireet ja sanoivat vain, että kausi influenssa. Noh viikon päästä sitten todellakin konttasin viimeisillä voimilla paikalle. Kuumetta oli 6 päivää 40 astetta, en ollut saanut mitään alas koko aikana. Pyörryin matkalla ja joku mies sai minut tajuihini ja saattoi perille. Tulehdusarvot 400 -> keuhkokuume -> 2 viikkoa sairaalassa saamassa suonensisäisiä antibiootteja.
Onko sulla ap otettu kilpirauhaskokeita?
Minulla oli joskus anemia. Samalla reissulla kysyin, voinko näyttää muuttunutta luomea. Lääkäri sanoi, ettei se liity anemiaan ja ojensi netistä printatut tiedot anemiasta. Juu, oli varmaan joku "lääkärisaitti", mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:04"]Onko sulla ap otettu kilpirauhaskokeita?
[/quote]
Kyllä, tosin viimeksi joskus vuosi sitten. Lääkärin mukaan olivat ok. Sitä itsekin monesti epäilen oireiden perusteella, mutta mitäpä minä tiedän :/ ap
Ei auta tähän hätään, mutta kyllähän selvästä hoidon laiminlyönnistä kannattaa kannella potilasasiamiehelle (vai mikä se nyt oli).
Samanlaisia kokemuksia on täälläkin. Hoitoa on hirveen vaikea saada, jos diagnoosi ei ole selvä tai jos standardihoito ei jostain syystä toimi. Kielimuuri voi olla liian korkea ja ulkomailta saapunut lääkäri ei aina ole tuntenut riittävän hyvin muuta hoitojärjestelmää, että olisi osannut kirjoittaa lähetteen tai lausunnon tarkoituksenmukaisesti. Omalla kohdallani sattuneessa tapauksessa lääkäri oli varmasti ammattitaitoinen, mutta perehdyttämisessä oli vikaa.