Terveyskeskuksesta ei saa apua, yksityiseen ei varaa?
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:15"]
Jos olet oikeasti sairas, apua saat tk:sta.
[/quote]
:D Tämä on hulvaton :D
Minäkin sain todella hyvin apua nivelrikkooni tk:sta.
"Tuo nyt vaan on tyypillinen nuorten naisten vaiva" -kun en pystynyt kävelemään nivelkipujen takia
"Syö 2 viikkoa buranaa ja tuu takas jos ei parane" - ja sitten taas uusi buranakuuri ja uusi buranakuuri ja uusi...
"Sun pitää vaan liikkua enemmän" -vaan miten liikut kun on nivelet paskana
"Kaikki on joskus kipeitä, ei joka kolotusta pidä jäädä miettimään" ö.ö
Tällä tavoin tk auttoi minua lähes 10 vuotta.
Sitten sain työpaikan, johon sisältyi laaja terveyshuolto yksityisellä lääkäriasemalla. Meni muutama viikko ja sain nivelrikkodiagnoosin + lääkityksen ja asianmukaisen kuntoutuksen.
Vaan on se kiva että tk auttaa jos on oikeasti sairas.
[/quote]
Minulla myös on todettu nivelrikko polvissa ja varpaissa, polvissa kuluneimmat pinnat olivst GR3 muutama vuosi sitten. Nykyisin kipu valvottaa yöllä ja epäilen nivelrikkoa olevan lonkassakin. Yritän liikkua paljon, uida ja vesijuosta varsinkin, mutta kipu vaivaa aina. Hoidoksi lääkäri ehdotti kalkkitabletteja.
no oli multakin vuosien ajan otettu monia kilpirauhaskokeita, astmakokeita -oli paniikkihäiriö epäilyä ja ties mitä...koskaan ei oireita otettu vakavasti vaan pistettiin kaikenlaisten henkisten oireilujen piikkiin..
oireita oli 5-vuoden aikana kertynyt tällaisia:
-verenpaine hieman koholla
- hengenahdistuksia kausittain ilman astmaa
- hormonikierukka aiheutti 5 kuukauden olonsa aikana lisäkiloja 15 ja tuli pahat reumaoireet akillesjänteisiin - lääkärit eikä fysioterapeutti ollut koskaan aikaisemmin tällaista nähnyt-oireet hävisi parissa kuukaudessa kun kierukka otettiin pois.
- kausittaista kutinaa
- jatkuva väsymys
- pahoja sydämen muljahduksia, varsinkin jos harrasti ihan vain kevyttä liikuntaa kuten kävelyä.
- pienikin kevyt liikunta aihetti hikipuuskan ja pienestä juoksusuorituksesta palautuminen kesti lihaksilla viikon verran. hikipuuskat eli kuumat aallot olivat muutenkin jokapäiväisiä esim. jos puin lapsille ulkovaatteita päälle, väsähdin täysin ja hiki valui.
- huimaus ylösnoustessa ja pientä tasapainohäiriötä
- lähimuisti huono ja ylipäätään hajamielisyys
- todella isot mielialavaihtelut yhden päivänkin aikana
- joka aamu oli pöhnäinen olo ja turvotusta kasvoissa sekä käsissä...ja olo oli kuin pienessä krapulassa
- lopulta jäi menkat pois
- ....ja rinnoista tuli pientä maitovuotoa vielä 2 vuotta viimeisen imetyksen jälkeen.
...no tuossapa taitaa olla noi tärkeimmät oireet....ja tk-lääkärien sekä jopa yksityisen gynekologin mielestä ei kuullostanut miltään vakavalta tai ylipäätään sairaudelta. pientä hormonien heilahtelua vain tuo menkkojenkin pois jäänti....joopa joo....
Kilpirauhasarvot oli mulla siististi viitteiden sisällä (kuten tk-lääkärini ilmaisi), kun menin endokrinologille, kerroin oireistani ja näytin tuloksia...hän sanoi heti että epäilee harvinaisempaa aivolisäkeperäistä kilpirauhasen vajaatoimintaa koska molemmat arvot ovat alhaalla. arvot oli tuolloin tsh oli 0,8 ja t4v 11.
ja mikä oli sitten lopullinen tulos vuosien oireilun jälkeen, tk-lääkärikäyntien ja yksityisen lääkärikäynnin sekä erikoisairaanhoidon jälkeen: akromegalia, aivolisäkekasvaimesta johtuva sellainen, sekä kasvaimesta johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta ja muiden hormonien vajaatoiminta.. näkökin oli jo toisesta silmästä menossa, kun kasvain painoi sitä. Luulin, että mulla oli vain näkö huonontunut kuivien silmien takia..
anemiaa ei itselläni ollut..vaikka tosi moni oireista myös siihen olisi sopinut.
-se aivolisäke-tyyppi, numero 87-
Ap, onko mitattu hemoglobiinin lisäksi varastoraura (ferritiini)? Entä d-vit. pitoisuus?
Työkaverilla samoilla oireilla paha d-vit.puutos ja erittäin alhainen varastorauta (vaikka hb olikin juuri ja juuri viitearvoissa).
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:19"]
Ei saa. Eivät usko oireita eivätkä suostu uskomaan mitään jos osoittaa olevansa tietoisempi jossain. Eivät päästä edes labraan. Enkä ole ap
[/quote]Jos et ole lääkäri, miten voit olla tietoinen sairaudestasi? Itse olen aina päässyt hoitajan arviointiin ja sitä kautta tarvittaessa lääkäriin. Kaikki on aina hoidettu (ainakin omassa kunnassani, jota en kerro, sillä nykyäänhän voi jo mennä melkein mihin vaan lääkärille)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:25"]Minä sain julkisellaväärän diagnoosin, onneksi osasin epäillä joten menin yksityiselle ja sain magneettikuvauksen ja oikean hoidon. Miehelläni julkinen puoli ei hoitanut leikkausta kunnolla - joutui saman vaivan kanssa uudestaan lääkäriin (yksityiselle), leikkaus uusiksi ja lääkäri kauhisteli aiempaa leikkausta. Onhan näitä tarinoita julkisen terveydenhuollon töpeksimisestä vaikka kuinka. Ap eikö sinulla ole vakuutusta?
[/quote]
Suuri osa yksityisen lääkäreistä työskentelee myös kunnallisella, joten ihan yhtä hyviä lääkäreitä/kirurgeja molemmissa.
Vieläköhän tämän ketjun aloittaja on hengissä?
Onko apua löytynyt vai vieläkö väsymys ja uupumus painavat?
Lääkärit on söpöjä kun niillä on semmoset valkoset takit kerran yksi lääkäri luetteli minulle aakkosjärjestyksessä kaikkien lääkkeiden nimet, minä taputin ja kehuin lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot.
T. Terveyskeskuslääkäri
Kyllä pelottaa. Olin vuosia työterveydenhuollon asiakas. Sai aina heti kaikkeen apua. Aamulla jos soitti, sai samaksi päiväksi jo lääkärille ajan. Olen muutenkin huono hakeutumaan lääkärille. Yritän vaan sinnitellä ja toivon, että vaiva menisi ohi. Nyt työttömänä tää on kyllä ” herran haltuun” jos ei ihan kuolemaa tee, saat ajan lääkärille 3 kk päähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelottaa. Olin vuosia työterveydenhuollon asiakas. Sai aina heti kaikkeen apua. Aamulla jos soitti, sai samaksi päiväksi jo lääkärille ajan. Olen muutenkin huono hakeutumaan lääkärille. Yritän vaan sinnitellä ja toivon, että vaiva menisi ohi. Nyt työttömänä tää on kyllä ” herran haltuun” jos ei ihan kuolemaa tee, saat ajan lääkärille 3 kk päähän.
Työmarkkinatukityössä saa lääkärille ajan heti julkiselle puolelle, kun työnantaja ei voi odottaa.
Juu, ei ole yksityiselle lääkärille rahaa, se on työttömän haettava sairaslomaa joka viikko, kun työkkäri laittaa johonkin.
Työmarkkinatukityössä sain ajan fysioterapeutille ja sairaanhoitajalle samana päivänä, kun jäin sairaslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välttämätön hoito julkiselta sektorilta, tosin sieltä pääsee usein jatkohoitoon paljon hitaammin kuin yksityiseltä.
Julkiselta saa kyllä hoitoa, tarpeen vaatiessa nopeastikin, jos menee päivystykseen. Sielläkään ei joudu jonottamaan, jos hätä. Laittavat lähetteen erikois-sairaanhoitoon, sinnekin pääsee alta viikon, jos kiire.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Eivät usko oireita eivätkä suostu uskomaan mitään jos osoittaa olevansa tietoisempi jossain. Eivät päästä edes labraan. Enkä ole ap
Toki labraan "päästävät", jos jokin epäilyttä lääkäriä. Omasta halustaan ei labraan pääse. Ja jos on Googlella itsensä diagnosoinut, saattaa lekuri ollakin toista mieltä. Luulosairaita riittää. Vaikka tietty sekin on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse pari kuukautta sitten terveyskeskuksessa sylkirauhasessa olevan kyhmyn takia. Kolme lääkäriä arpoivat sen kasvaimeksi, mutta minulle ei silti anneta aikaa kaulan ultraääneen, vaikka kuinka olen sitä vaatinut.
Mietin vain, että kannattaako nuorta naista pelotella kasvaindiagnoosilla ilman mitään suurempia ja varmempia tutkimuksia, ja sitten jättää huolestumaan ja pelkäämään.
Terveystalolla radiologi suorittaisi kaulan ultraäänen heti, kun vain saisin siihen lääkäriltä lähetteen. Mutta kun ei...
Jos en olisi köyhä opiskelija, en edes sylkäisisi julkisen terveydenhuollon laitoksia päin.Ahdistaa niin paljon.
Takuulla julkisella ei kolme lääkäriä yksissä tuumin totea, että juu, todennäköisesti on kasvain mut mene vaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, apua saat tk:sta.
Kyllä täällä on naiivia kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
Mä en oo saanut vuodenvaihteen jälkeen ees ajanvaraajaa? Puhelimen päähän aina tulee "kaikki puhelinajat täynnä, soita seuraavana arkipäivänä " ei tässä muuta kun että astmalääkkeet loppu ja resepti meni vanhaksi. Wohoo !
Tuollaisessa tilanteessa olen soittanut terveydenhoitajalle, antanut tietoni ja pyytänyt että sanoo lääkärille että voisi laittaa e-reseptin.
Jos pitkäaikaissairaus, eikä halua muutosta lääkkeeseen tms. niin noinhan on fiksumpi hoitaa, miksi viedä aika joltain, jolla on jotain akuuttia.
Mun mielestä akuuttia kun sitä lääkettä ei määrätä ilman astmahoitajan arviota siitä jatketaanko kelakorvausta yms. Siis varmasti saisin vaikka 1kk lääkkeet ilman korvausta, mutta ei ole varaa maksaa noin. 100 e kuukauden lääkkeistä... en siis saa terveyskeskuksesta ketään kiinni kun on se yksi numero mihin soitetaan, enkä opiskele käy töissä kun äippäloma menossa :) ja astmakohtaukseen voi tiedetysti kuolla jos lääkitys ei ole kunnossa, joten akuuttia, onneksi ei oo siitepölykausi
Jos saat astmakohtauksen, mene päivystykseen. Jos et sinne ehdi, soita 112, tulevat hyvin nopeasti.
Nykyään kuka tahansa voi mennä Synlabiin (useita eri paikkakunnilla) ja ilman lähetetä pyytää magneettikuvia ja laboratoriokokeita. Eivät edes maksa paljoakaan.
Jos tuloksissa poikkeavaa, menet lääkäriin, vaikka TK:een.
Ja Tallinnan-matkan yhteyteen (kunhan taas reissaamaan pääsee) voi myös varata lääkäriajan ja labratutkimuksia, terveysmatkailu on ihan yleistä.
Aina kannattaa sijoittaa omaan terveyteen!
Jos pelottaa, että joku on pielessä, saat kokeet ja kuvat nopeasti ja mikä tärkeintä - mielenrauhan!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:58"]Itse jouduin pyytämään apua. Lääkäri kysyi, mitä siellä teen, niin sanoin, että tarvitsen apua, minussa on oikeasti jotain vialla. Kyse oli neljännestä visiitistä samalle lääkärille. Sitten pääsin tutkimuksiin ja lääkäri myöhemmin pyysi anteeksi, koska minulta löytyi erittäin harvinainen autoimmuunisairaus. Ikävä kyllä lääkärien uskoa potilaiden oireisiin syö kaiken maailman lintsarit. Ap, keliakiassa on myös vastaavia oireita. Tuli vain mieleeni. [/quote] Minulta on testattu se, ei ole keliakiaa. Ibs on ja lievää kroonista vatsakatarria (?!) ja pohjukkaissuolikatarria. Mutta ikävä kokemus sinulla. Itsekin olen joskus miettinyt, että jos taustalla onkin jotain vakavampaa, mutta joudun kärvistelemään vuosia tässä tilassa... Ap
[/quote]
Minulla auttoi vastaaviin oireisiin gluteenin pois jättäminen (ihan lääkärin määräyksestä). Sain myös ohjeen syödä d-vitamiinia suuremmalla annoksella (syön nyt 50 mikrogrammaa/pvä) ja rautakuurin.