Terveyskeskuksesta ei saa apua, yksityiseen ei varaa?
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:22"]
Menin terveyskeskukseen, koska oli niin pahat kivut, että hengittäminen oli vaikeaa. Diagnoosi: toinen keuhkoni ei toimi, passitettiin sairaalaan. Jossa todettiin, että keuhkot ok. Valitin kivusta, minut leimattiin luulotautiseksi. Kipu jatkui, menin yksityiselle. Diagnoosi: umpisuolentulehdus. Taas sairaalaan, jossa lääkäri ultrasi ja totesi umpisuolen olevan ok. Yön pitivät sairaalassa ja kun olin unissani vaikeroinut kipua, veivät leikkaukseen. Umpisuoli oli todellakin ok, samoin keuhkot. Leikkauksessa paljastui, että mulla oli suuri kysta munasarjoissa. 4 eri lääkäriä tutki ja kukaan ei löytänyt oikeaa syytä ennen leikkausta. Luotto lääkäreihin aika nollassa.
[/quote]
Pitää nyt muistaa, etteivät lääkäritkään ole ennustajia, eikä heillä ole magneettikuvauskatsetta, joilla näkisivät heti mikä sisäelimesi aiheuttaa oiretta.
Sait kuitenkin hoitoa, vaikka muutama diagnoosi meni ensiksi pieleen. Sinut myös pidettiin sairaalassa tarkkailussa, eikä käsketty lähteä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:56"]
Olisiko ketju näistä lääkäreiden siis kaikkien lääkäreiden mokista eikö joku tehtaile näitä kerro tänne ketjuja?
Minulta kilpirauhas näytteet otettiin laaksossa kun oli turvoksissa imusolmukkeet(extraraskasfyysinenmykyllinentyövastuulla). Lääkäri otti näytteen laittoi purkkiin ja sanoi "otetaan toinenkin varmuuden vuoksi", "Mihinkäs minä äsken pistin sinulla katoaa pistojälki nopeasti... Kotona huomasin että oli pistänyt 15mm sivuun.. ONNEKSI ei ollut verisuonia tiellä.
[/quote]
Miksiköhän se ei tarkistanut uudestaan ultralla? Tuikkasi vaan tuntemattomaan!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:15"]
Ennen hammaslääkäri myös kävi yhdessä suu kartan läpi minun kanssani, nyt ei näyttänyt karttaa ollenkaan. Onko tämä nykypäivää että sinulta pimitetään sairautesi tietoja terveyskeskuksissa
[/quote]
Käyttekö hammaskartan läpi lääkärinne kanssa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 16:09"]No syö rautakuuri kokeeksi
[/quote]
Pitäisi löytää joku vatsaystävällistä rauta. Nestemäistä rautavalmistetta otan pari kertaa vuodessa kuurina ja maksalaatikkoa tulee syötyä. Ap
Tässä 100 eniten rautaa sisätävää raaka-ainetta:
Näyttää, että ap on saanut paljonkin apua terveyskeskuksesta. Mitään vikaa ei tunnu olevan. Parhaiten auttaa, jos alkaa miettiä muita asioita eikä tunnustele kokoajan väsyttääkö tai onko jotain vaivoja.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:23"]Näyttää, että ap on saanut paljonkin apua terveyskeskuksesta. Mitään vikaa ei tunnu olevan. Parhaiten auttaa, jos alkaa miettiä muita asioita eikä tunnustele kokoajan väsyttääkö tai onko jotain vaivoja.
[/quote]
En minä mitään koko ajan tunnustele. Menen esimerkiksi hyvillä mielin kuntosalille. Jumpassa on rankkaa, mutta kivaa. Sitten lähden kotiin ja tuntuu, etten jaksaisi kävellä parin kilometrin matkaa. Se uupumus liikunnan jälkeen on sanoinkuvaamatonta välillä. Tututkin ehdottavat ulkoilua, kuulemma virkistää etenkin pakkasella. Minua uuvuttaa, tuntuu etten jaksa nostaa jalkoja. Reippaasti jos kävelen, hengästyn. Joskus oon jättänyt esim kaupassa käynnin väliin väsymyksen takia. Kun ei jaksa niin ei jaksa.minusta tämä ei tunnu normaalilta. Tai jos tämä on normaalia elämää, niin huolestuttaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:00"]Tässä 100 eniten rautaa sisätävää raaka-ainetta:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
[/quote]
Kiitos vinkistä! Pitää alkaa syömään rautaa monipuolisemmista lähteistä. Ap
Ja pakko vielä lisätä, että väsymys ei ole vain sellaista, jonka itse huomaan. Oletan, että se näkyy ulospäin koska ihmiset kommentoivat sitä. :/ ap
Mä en oo saanut vuodenvaihteen jälkeen ees ajanvaraajaa? Puhelimen päähän aina tulee "kaikki puhelinajat täynnä, soita seuraavana arkipäivänä " ei tässä muuta kun että astmalääkkeet loppu ja resepti meni vanhaksi. Wohoo !
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
Mä en oo saanut vuodenvaihteen jälkeen ees ajanvaraajaa? Puhelimen päähän aina tulee "kaikki puhelinajat täynnä, soita seuraavana arkipäivänä " ei tässä muuta kun että astmalääkkeet loppu ja resepti meni vanhaksi. Wohoo !
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa olen soittanut terveydenhoitajalle, antanut tietoni ja pyytänyt että sanoo lääkärille että voisi laittaa e-reseptin.
Jos pitkäaikaissairaus, eikä halua muutosta lääkkeeseen tms. niin noinhan on fiksumpi hoitaa, miksi viedä aika joltain, jolla on jotain akuuttia.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa olen soittanut terveydenhoitajalle, antanut tietoni ja pyytänyt että sanoo lääkärille että voisi laittaa e-reseptin.
Jos pitkäaikaissairaus, eikä halua muutosta lääkkeeseen tms. niin noinhan on fiksumpi hoitaa, miksi viedä aika joltain, jolla on jotain akuuttia.
[/quote]
Mun mielestä akuuttia kun sitä lääkettä ei määrätä ilman astmahoitajan arviota siitä jatketaanko kelakorvausta yms. Siis varmasti saisin vaikka 1kk lääkkeet ilman korvausta, mutta ei ole varaa maksaa noin. 100 e kuukauden lääkkeistä... en siis saa terveyskeskuksesta ketään kiinni kun on se yksi numero mihin soitetaan, enkä opiskele käy töissä kun äippäloma menossa :) ja astmakohtaukseen voi tiedetysti kuolla jos lääkitys ei ole kunnossa, joten akuuttia, onneksi ei oo siitepölykausi
Ei tuollainen uupumus kyllä minun mielestäni normaalia ole.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:44"]
Halvinkin vakuutus on yllättävän kattava.
[/quote]
ei muuten ole nuo vakuutukset kovin kattavia, jos on taustalla jo jotain sairautta tai vaivoja. mulla atopia rajasi vakuutuksesta pois vaikka mitä yleisiä sairauksia kuten esim astman.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
[/quote]
No mene reseptin kanssa sinne tk:hon ja pyydä että uusitaan. Voit myös mennä ihan päivystykseen oodottamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä akuuttia kun sitä lääkettä ei määrätä ilman astmahoitajan arviota siitä jatketaanko kelakorvausta yms. Siis varmasti saisin vaikka 1kk lääkkeet ilman korvausta, mutta ei ole varaa maksaa noin. 100 e kuukauden lääkkeistä... en siis saa terveyskeskuksesta ketään kiinni kun on se yksi numero mihin soitetaan, enkä opiskele käy töissä kun äippäloma menossa :) ja astmakohtaukseen voi tiedetysti kuolla jos lääkitys ei ole kunnossa, joten akuuttia, onneksi ei oo siitepölykausi
[/quote]
Mikä lääkitys sinulla on jos peruskorvauksenkin jälkeen maksettavaksi jää kuukaudessa 100 euroa?
T.toinen astmaatikko
Kävin itse pari kuukautta sitten terveyskeskuksessa sylkirauhasessa olevan kyhmyn takia. Kolme lääkäriä arpoivat sen kasvaimeksi, mutta minulle ei silti anneta aikaa kaulan ultraääneen, vaikka kuinka olen sitä vaatinut.
Mietin vain, että kannattaako nuorta naista pelotella kasvaindiagnoosilla ilman mitään suurempia ja varmempia tutkimuksia, ja sitten jättää huolestumaan ja pelkäämään.
Terveystalolla radiologi suorittaisi kaulan ultraäänen heti, kun vain saisin siihen lääkäriltä lähetteen. Mutta kun ei...
Jos en olisi köyhä opiskelija, en edes sylkäisisi julkisen terveydenhuollon laitoksia päin.
Ahdistaa niin paljon.
Onko ap:lta katsottu varastoraudat? Ne voi olla yllättävän lopussa, vaikka veressä näkyisikin tuollainen n 120 lukema. Ihan teekoo lääkäri ne päivystysajalla mulle määräsi ja niinhän se oli, että siellä oli puutosta runsaiden vuotojen takia.. Hoidoksi C-vitamiinia ja rautaa. Ja taas jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:33"]Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot.
[/quote]
Jos tämä on luulosairaus, otan mielelläni vaikka vastaan mielialalääkkeet tai mitkä vaan :D kaikki on lääkärin mielestä aina ok tau viitearvojen sisällä. Korkea leposyke? Ihan normaalia. Huono kunto, vaikka harrastaa liikuntaa? Ihan normaalia. Hengästyy kävellessä? Ihan normaalia. Rytmihäiriöt? Ihan normaalia. Hemoglobiini ei pysy normaalilla sekaruokavaliolla ylhäällä? Ihan normaalia. Ap
[/quote]
Palstalääkärin dg: nuorilla naisilla hb tuuppaa pysymään matalana kuukautisten vuoksi. Matala hb selittää huonon kunnon ja nopean sykkeen. Paljonko se hb on?
Rytmihäiriö: ihan totta, lisälyönnit ovat vaarattomia. Jos on SVT tykyttelyä, niin koeta valsalvata (googlaa), ei vaadi mitään ihmeempiä tutkimuksia eikä lääkkeitä. Rytmihäiriö olisi toki hyvä saada ekg:lle, että tiedettäisiin mistä puhutaan.
Hoito: hanki elämä, ala vaikka joogata ja koeta keskittyä muuhun kuin ko oireisiin + hb:n hoidoksi suosittelen verilettuja, rautatabletit aiheuttaa mahaoireita.
[/quote]
Leposyke normaalisti 80 --> . En voi hankkia elämää, koska en jaksa. Hyvä että jaksan käydä töissä. Töiden jälkeen en jaksa harrastaa liikuntaa. Liikunta on kivaa, mutta tekee olosta entistä uupuneemman. Ekg katottu, ei siinä ikinä mitään näy. Hb on 118, vuosi sitten oli 135 ja samat oireet. Minulla ei ole runsaat menkat. En ole masentunut, ainakaa vielä. Nämä oireet kyllä edesauttavat sitä, koska en kohta jaksa käydä edes töissä + panostaa millään lailla sosiaaliseen elämään. Kiitos avusta. Ap
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 20:33"]Niin, potilas vaatii hoitoa itsediagnosoituun (luulo)sairauteen. Yksityisellä raha kelpaa, joten saat dg:n ja hoidot. [/quote] Jos tämä on luulosairaus, otan mielelläni vaikka vastaan mielialalääkkeet tai mitkä vaan :D kaikki on lääkärin mielestä aina ok tau viitearvojen sisällä. Korkea leposyke? Ihan normaalia. Huono kunto, vaikka harrastaa liikuntaa? Ihan normaalia. Hengästyy kävellessä? Ihan normaalia. Rytmihäiriöt? Ihan normaalia. Hemoglobiini ei pysy normaalilla sekaruokavaliolla ylhäällä? Ihan normaalia. Ap [/quote] Palstalääkärin dg: nuorilla naisilla hb tuuppaa pysymään matalana kuukautisten vuoksi. Matala hb selittää huonon kunnon ja nopean sykkeen. Paljonko se hb on? Rytmihäiriö: ihan totta, lisälyönnit ovat vaarattomia. Jos on SVT tykyttelyä, niin koeta valsalvata (googlaa), ei vaadi mitään ihmeempiä tutkimuksia eikä lääkkeitä. Rytmihäiriö olisi toki hyvä saada ekg:lle, että tiedettäisiin mistä puhutaan. Hoito: hanki elämä, ala vaikka joogata ja koeta keskittyä muuhun kuin ko oireisiin + hb:n hoidoksi suosittelen verilettuja, rautatabletit aiheuttaa mahaoireita. [/quote] Leposyke normaalisti 80 --> . En voi hankkia elämää, koska en jaksa. Hyvä että jaksan käydä töissä. Töiden jälkeen en jaksa harrastaa liikuntaa. Liikunta on kivaa, mutta tekee olosta entistä uupuneemman. Ekg katottu, ei siinä ikinä mitään näy. Hb on 118, vuosi sitten oli 135 ja samat oireet. Minulla ei ole runsaat menkat. En ole masentunut, ainakaa vielä. Nämä oireet kyllä edesauttavat sitä, koska en kohta jaksa käydä edes töissä + panostaa millään lailla sosiaaliseen elämään. Kiitos avusta. Ap
[/quote]
Matala hb vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen. Se taas mistä matala hb johtuu, on sitten oma juttunsa.
Vähän nyt on randomia, mutta kannattaa testata keliakia. Se nimittäin tekee tuhoa suolistossa ja estää aineiden imeytymisen, joillakin esiintyy ensimmäisenä anemiaa. Itsellänikin oli matala hb vuosia ennenkuin kunnon suolisto-oireet iskivät ja keliakiani diagnosoitiin. Oikealla ruokavaliolla myös hb on nyt lähtenyt nousemaan.
Apteekista saa kotitestejä, suosittelen kokeilemaan.