Karkkipäivä-Sannin sairas suhde ruokaan
Karkkipäivä oli ennen yksi lempiblogejani, mutta viimeisen vuoden aikana se on alkanut enemmänkin ahdistaa kuin viihdyttää. Sannin sairaan neuroottinen suhtautuminen ruokaan alkaa olla jo huolestuttavaa. Nainen joka on nyt jo kuihtuneen näköinen 50-kiloinen laskee gramman kymmenesosan tarkkuudella ruokien ravintoaineita ja suunnittelee aina kaiken, suupalaakaan ei voi ottaa sitä laskematta. Ja kalorimäärät varmasti jäävät todella alhaisiksi... Silti postauksissa hirveä tarve selitellä jos joku näistä tavoista kysyy. Samaten hänen matkustamisessaan ei tunnu olevan muuta "iloa" kuin pakonomainen senttien laskeminen. Kaikesta on pidettävä kirjaa, ruoista, matkustamisesta, shampoopullon kulumisesta...
Onko kukaan muu alkanut ihmetellä blogistin kontrollifriikkeyttä? Eihän tuo nyt oikeasti voi olla tervettä?
P.s. en edelleenkään "vihaa" blogistia tmv., Sanni on edelleen hirmu hyvä kirjoittaja. Mutta ei tuota blogia pysty enää kohta lukemaan...
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:42"]Mua huvittaa ihan älyttömästi se Sannin tekemä hiilarimäärien vertailu. On ihan ok pohtia kummassa on enemmän hiilareita, Atkinsin vai Questbarin patukassa, mutta esimerkiksi jos pakkausseloste sanoo, että Valion maidossa on vähemmän hiilareita kuin Lidlin maidossa, niin sehän on jo ihan pelleilyä. Luuleeko Sanni, että ne Valion ja Lidlin maidot tulevat eri eläimestä tai että niiitä käsiteltäisi niin paljon, että lukemat ovat radikaalisti erilaiset eri tuotteissa?
Varmasti Sannille tulisi järkytyksenä, jos hän tietäisi, että elintarvikkeen valmistaja ei välttämättä ole edes laskenut tuotteen oikeaa ja tarkkaa ravintosisältöä, vaan saattaa ilmoittaa pakkauksessa jonkin yleisesti hyväksytyn keskiarvon. Suomen laki sanoo ravintosisällön ilmoittamisesta meinaan näin:
Ravintoarvomerkinnässä ilmoitettujen arvojen tulee olla keskiarvoja, jotka perustuvat
― valmistajan tekemään analyysiin elintarvikkeesta,
― laskelmaan, joka on tehty käytettyjen ainesosien tunnettujen tai todellisten keskiarvolukujen perusteella, tai
― laskelmaan, joka perustuu yleisesti tunnettuun ja hyväksyttyyn tietoon.
Eli voi hyvinkin olla, että valmistaja ilmoittaa purkin kyljessä vain suuntaa-antavan laskelman tai keskiarvon, joka perustuu siihen, kuinka paljon tietyissa aineissa yleisen tiedon mukaan keskimäärin on energiaa ja mistä energia koostuu. Eli jos toisessa maidossa on pakkausselosteen mukaan 0,5g enemmän hiilaria per 100g kuin toisessa maidossa, niin voi olla mahdollista, että todellisuus on oikeasti jotain ihan muuta.
[/quote]
Näin. Myöskään kuluneita kaloreita ei koskaan voi tietää tarkkaan, jokainen ele ja liike vaikuttaa, aineenvaihdunta vaihtelee päivittäin jne. Tämän takia on ihan se ja sama, onko esim. kivennäisvedessä 1 kcal vai 0,5kcal per lasi. Monet syömishäiriöt itse kuvittelevat todella, että tollasilla kaloriheitoilla on jotain väliä. Eivät millään sisäistä, että se kulutettu kalorimäärä on pelkästään suuntaa antava, ei koskaan absoluuttinen totuus. Siksi on erittäin surullista, että bloggaaja jaksaa miettiä jotai pieniä eroja eri rasvattomien maitojen välillä, nekin kun ovat pelkkiä arvioita ja kenenkään laihis ei onnistuakseen vaadi tuommoista kyttäystä.
T:ex-anorektikko
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:01"]
Mun mielestä jostain kertoo sekin, että tällä dieetillä ollaan niin pakkomielteisesti, ettei voi syödä edes hedelmiä. Edes hedelmiä! Tai kaikkia kasviksia. Omituiselta kuulostaa "terveys"dieetiksi...
[/quote]
En ole lukenut tuota blogia, mutta mielestäni on omituista miten ihmiset vetävät nykyään niin överiksi kaikessa. Esimerkiksi eräs läheinen ystäväni alkoi treenaamaan sen Jutta G:n jollain aiemmalla nettiohjeella, siinä piti punnita vihanneksetkin ja muistaakseni hedelmiä ei saanut syödä. Toki, sillä kuurilla tuli tuloksia nopeasti mutta eihän se tervettä ole vetää kauheasti rahkaa ja punnita jotain kurkkuja, sellainen ei ole tervettä ja pidemmäksi aikaa tarkoitettua. Juu, on hedelmissä sokeria mutta ei kait niitä tarvitse ämpärikaupalla päivittäin vetää. Jotenkin vain niin älytöntä että monet kuvittelevat syövänsä terveellisesti, mutta silti pakonomaisesti punnitsevat salaatinkin ja kieltäytyvät hedelmistä. Pidemmällä tähtäimellä olisi järkevää ja tervettä opetella syömään oikein, eikä niin että ruoka hallitsee koko elämää siten että kurkutkin pitää punnita.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:37"]
Sanni jaksaa korostaa, miten ei yritä laihtua vaan saa karpatessaan syödä tosi paljon, mutta jossakin rahkapostauksessaan selitti, kuinka rahkamerkkiä vaihtamalla sai vähentyneen hiilarimäärän ansiosta lisätä annoskokoa x grammaa. Ei ollenkaan kuulosta kalorien kyttäämiseltä..?
Sannia ja miestä naurattaa, mutta mua ei:
http://karkkipaiva.indiedays.com/2014/04/28/nauran-talle-valilla-itsekin/
Sannille voisi tehdä hyvää mennä töihin, opiskelemaan tms. siten, ettei olisi aikaa vatkailla kahvimaidoista vähähiilarisinta sekoitusta ja laskea, paljonko hiilihydraatteja on parsakaalinnupussa. Aloin seurata Karppipäivää vuosia sitten, jolloin se oli vielä asiantunteva ja viihdyttävä meikkiblogi, ei ahdistava ortoreksialta vahvasti haiskahtavaa ruokakyttäystä. Tottumuksesta luen edelleen, mutta jos nyt tutustuisin blogiin, en todellakaan alkaisi seurata.
[/quote]
Mulla on muuten täysin samat fiilikset. Aloitin blogin lukemisen silloin, kun se oli n. vuoden vanha. Silloin oli paljon hyviä ja kivoja kosmetiikka- ja meikkijuttuja, joista jälkimmäiset ovat käytännössä hävinneet kokonaan. Opin myös "tuntemaan" bloggaajan joten nyt tottumuksesta klikkaan blogiin. Tykkään Karkkipäivästä edelleen, mutta onhan tuo meininki aivan eri kuin ennen. Aikoinaan luin mielenkiinnolla kaikki postaukset, nykyään n. puolet ja lisäksi on nuo ahdistavat ruokajutut...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:40"]
Itse olen lukenut läpi atkinsin kirjat, ja tiesittekö, että induktiota suositeltiin vain todella ylipainoisille ja niillekin vain lyhytaikaiseksi.
Sitä ei suositeltu ollenkaan normaalipainoisille.
Ja tiesittekö, että laihtumisen jälkeen atkins suosittelee noin 100g hiilarimäärää päivässä, asia, jota sanni ei myöskään ole noudattanut.
Joten miksi sanni levittää tuollaista tietoa bloginsa kautta, että induktio olisi ok normaalipainoisille? Herää paljon kysymyksiä.
[/quote]
Varmaan siksi, että hänhän ei seuraa oikeastaan mitään varsinaista "oikeaa" ruokavaliota, vaan soveltaa itse. Tällainen olo minulle on tullut.
[/quote]
Seuraatko itse jotain "oikeaa" ruokavaliota pilkulleen? Eikö meistä suurin osa kuitenkin sovella minkä tahansa ruokavalion juuri itselleen sopivaksi.
Atkins oli yksi lääkäri ja hänellä oli yksi mielipide, ei välttämättä ainoa oikea.
Kieltämättä ihmetyttää tuollainen sokea luottaminen siihen kalorimäärään mikä purkin kyljessä seisoo. Kovin ristiriitaista että hän yrittää syödä terveellisesti, mutta ei kuitenkaan syö mitään tuoretta vaan jumalattomasti purkkiruokaa. Eikö tonnikala rupea jo pikkuisen tökkimään, ai niin mut ksehän on koko ruokavalion perusta ja kanamunat ah niin monipuolista ja vaihtelevaa.
96 jatkaa: onkohan hänen kehonsa jo ihan sekaisin ja säästöliekillä? Eikö hän koskaan syö muualla kuin kotona, hän kun mittaa gramman tarkkuudella kaikkea? Voin kertoa, että pitkän ruokatemppuilun jälkeen sitä lihoo jonkin aikaa todella nopeaa pienelläkin määrällä ruokaa. Toki aineenvaihdunta palautuu jossain vaiheessa ja tilanne normalisoituu, mut kannattaisi hänen nyt äkkiä oikeasti lopettaa tuo touhu. On ihan tuskaa niin fyysisesti kuin henkisesti kestää se, että aineenvaihdunta on kitukuureista ihan päin persettä. Mitä pidempää jatkaa tuota touhua, sitä kauemmin keholla menee aineenvaihdunnan normalisoitumiseen. Tuo on ihan loputon suo, ruokamäärää pitäisi jatkuvasti pienentää että laihtuisi tai pysyisi samassa painossa, olo huononee jatkuvasti ja lopulta sitä aluksi oikeasti kerää nestettä vähänkään normaalimmalla syömisellä.
Minkä verran hiilareita hän syö normaalisti? Olen käsittänyt, että syö vähän hiilareita normaalistikin (mikä sitten on vähän, alle 50? alle 80? alle 100?) eikä juurikaan käy ravintoloissa ja ottaa joka paikkaan omat eväät mukaan. Joitakin poikkeuksia saattaa tehdä matkoilla tms., eli syö esimerkiksi jälkkäriksi suklaakakkua tai vastaavaa, mutta käsittääkseni nämä ovat tosiaan niitä poikkeuksia joita tapahtuu vain muutaman kerran vuodessa.
Naurettava ketju :) Ihan hyvän määrän ruokaa tuo syö, teksteissa mainitseekin että nyt tuli syötyä liian vähän. Teiltä on tainnut mennä piparipostaukset ja muut kaloririkkaammat postaukset ohi? Käytöskin hänellä normaalia ruuan suhteen.
terveisin syömishäiriöinen
Minkä ikäinen hän on? Jotenkin tuntuu erikoiselta, että hän oikeasti katsoo My Little Pony-elokuvia H&M:n lasten osastolta ostettu paita päällä. Joskushan syömishäiriö on sidoksissa nuoren tytön haluun pysyä lapsena eikä kasvaa aikuiseksi naiseksi - laihduttamalla rinnat katoavat, kuukautiset loppuvat ja voi olla taas pieni tyttö vailla naiseutta. En voinut olla ajattelematta tuota Sannin postauksia lukiessa.
En jaksa olla Sannin terveydestä huolissani, mutta se harmittaa että hän esittelee tuon hiilarihifistelyn ja neuroottisen tarkan suhtautumisen ruokavalioon (hänhän ei voi edes maistaa kakkua juhlissa induktion ulkopuolella normaalistikaan, saatikka että söisi leipäpalan) ikään kuin normaalina olotilana. Ei kenenkään terveen normaalipainoisen ihmisen kuulu mennä tuollaisiin äärimmäisyyksiin ja jos menee, niin voisi olla tuomatta sitä noin paljon esille ja markkinoimatta ikään kuin terveenä tavallisena ruokavaliona lukijoilleen.
Aiemmin ihailin Sannia ja hänen vapaata elämäntyyliään matkusteluineen mutta todella ankealtahan tuollainen olemattomien läskimakkaroiden kyttäys ja ravintoaineiden grammojen laskenta vaikuttaa. Juuri niinkuin joku aiemmin sanoi, todella first world problems ihmisellä joka ei opiskele, käy töissä tai tee mitään järkevää. Toivottavasti blogi ei inspiroi ketään suhtautumisessa omaan kehoon ja ruokavalioon.
Mä luulen, että Sanni on ihmisiä joille toteutettavat asiat on "kaikki tai ei mitään". Eli joko tehdään homma pilkuntarkasti tai ei ollenkaan.
Uusin päivä kanssani -postaus selittikin mulle sen, miten ehtii ja viitsii olla niin tarkka syömistensä kanssa. En usko, että kenelläkään nine to five -duunilaisella olis aikaa tai energiaa tai kiinnostusta tarkkailla ruokiaan samalla tavalla. Tuli jotenkin surullinen olo päivän tekemättömyydestä, en tiedä, miksi.
Ahdistavaa tuo ruokakikkailu, en ole sen vuoksi jaksanut lukea blogia kuin satunnaisesti.
Kyn typerä ketju :D ei hyvää päivää. Mistä te tiedätte millanen se on tosielämässä?
En ole lukenut kyseistä blogia hetkeen, joten mulla on mennyt ihan ohi nämä jutut. Joskus luin siitä, miten tietyt ruoka-aineet turvottaa mahaa ja aiheuttaa oireita. Siihen vaan vatsavaivaisena samaistuin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:45"]Kyn typerä ketju :D ei hyvää päivää. Mistä te tiedätte millanen se on tosielämässä?
[/quote]
Tuskin kauhean paljon rennompi kun jaksaa blogin eteen nähdä niin paljon vaivaa että laskee makroravinteet gramman kymmenesosan tarkkuudella.
Mä vähän kyseenalaistaisin sen, että onko tuon induktion toimivuus välttämättä kiinni hiilarien määrästä :P Siis tossa on kyllä jo kaloritkin aika matalat yhdelle päivälle (ja Sanni vielä urheileekin!). Eli jos tuossa laihtuu, niin sen syynä voi olla jo ruuan matalat energiamäärät eikä niinkään hiilarien vähyys...
Jännä juttu miten Sannin uusimpaan postaukseen on tullut lähinnä positiivista palautetta ja pyyntöjä, ettei vaan lopeta induktioteemaa kesken. Täällä AV:lla on vähän kriittisempi näkemys...
En oikein tiedä onko Sanni naiivi vai miten hän ei aavistanut, että tällaisesta aiheesta varmaasti tulee negatiivista palautetta ja spekulaatiota.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:04"]
Jännä juttu miten Sannin uusimpaan postaukseen on tullut lähinnä positiivista palautetta ja pyyntöjä, ettei vaan lopeta induktioteemaa kesken. Täällä AV:lla on vähän kriittisempi näkemys...
En oikein tiedä onko Sanni naiivi vai miten hän ei aavistanut, että tällaisesta aiheesta varmaasti tulee negatiivista palautetta ja spekulaatiota.
[/quote]
Se julkaisee vaan ne positiiviset palautteet.
Löysin tuollaisen kommentin sieltä, eli siellä on aikalailla syömishäiriöiset kannustamassa toisiaan. Tuo viittaus itsekuriin ja siihen miten taviksilla ei sitä löydy, mutta syömishäiriöisillä löytyy, paljastaa aina.
"Luultavasti näillä syömishäiriöpalautteen antajilla on itsellään jokin syömiseen liittyvä ongelma. Ehkä heillä ei itsellä ole tälläistä itsekuria ja tahtoa olla kiinnostunut syömästään ruoasta, se se vasta syömishäiriöistä onkin! "
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:07"]
Varmaan siksi, että hänhän ei seuraa oikeastaan mitään varsinaista "oikeaa" ruokavaliota, vaan soveltaa itse. Tällainen olo minulle on tullut.
[/quote]
Tosi hyvä juttu, että maallikko sohlaa menemään syömishäiriössään ja markkinoi sitä muille...
Eniten huolettaa esim. nuoret, jotka seuraa sen juttuja.