Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karkkipäivä-Sannin sairas suhde ruokaan

Vierailija
11.01.2015 |

Karkkipäivä oli ennen yksi lempiblogejani, mutta viimeisen vuoden aikana se on alkanut enemmänkin ahdistaa kuin viihdyttää. Sannin sairaan neuroottinen suhtautuminen ruokaan alkaa olla jo huolestuttavaa. Nainen joka on nyt jo kuihtuneen näköinen 50-kiloinen laskee gramman kymmenesosan tarkkuudella ruokien ravintoaineita ja suunnittelee aina kaiken, suupalaakaan ei voi ottaa sitä laskematta. Ja kalorimäärät varmasti jäävät todella alhaisiksi... Silti postauksissa hirveä tarve selitellä jos joku näistä tavoista kysyy. Samaten hänen matkustamisessaan ei tunnu olevan muuta "iloa" kuin pakonomainen senttien laskeminen. Kaikesta on pidettävä kirjaa, ruoista, matkustamisesta, shampoopullon kulumisesta...

Onko kukaan muu alkanut ihmetellä blogistin kontrollifriikkeyttä? Eihän tuo nyt oikeasti voi olla tervettä?

P.s. en edelleenkään "vihaa" blogistia tmv., Sanni on edelleen hirmu hyvä kirjoittaja. Mutta ei tuota blogia pysty enää kohta lukemaan...

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi söin sillon aina 1500-1600kcal vaikka aluksi hiilareita oli se 20g. Nyt olen tottunut syömään n. 40g hiilaria päivässä ja liikun. Paino ei nouse eikä laske ja olo on hyvä.

- 36

Vierailija
42/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:07"]

18, sulta on nyt mennyt induktio ja sen kesto ja tarkoitus kirkkaasti ohi.

[/quote]

Tässäpä juuri asian ydin, mielestäni induktio on niin tiukka ja voi olla fyysisesti liian rankka monille, puhumattakaan että joillakin voi olla perussairauksia tai muita ongelmia jonka vuoksi heidän pitäisi konsultoida lääkäriä ennen tätä kokeilua. Ymmärtävätkö kaikki lukijat jotka tähän leikkiin ovat lähteneet ettei se välttämättä tee hyvää heidän terveydelleen ja voiko tällainen hiilarikyttäys jäädä jopa päälle? 

Sanni on varmasti perehtynyt ruokavalioonsa ja toteuttanut induktion useita kertoja. Hän on myös päälle kolmikymppinen aikuinen joka ei enää kasva pituutta ja jolla ei esim. ole koulua eikä varsinaista työtä paitsi bloggaus. Omien sanojensa mukaan hän ei juurikaan kuluta mitään päivän aikana, makaa vaan ja "istuu perseellään" joten induktio ei verota liikaa voimia arjessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

O-ou... mä oon seurannut noita sannin induktio-ohjeita... mitä muuta vaaraa karppaamisella on? (Hormonihäiriöt jne) ajattelin kyllä induktion jälkeen alkaa hyväkarppaamaan, jossa siis saa syödä melkein mitä tahansa, paitsi pullaleipää. Oon jo nyt vähän kyllästynyt ainaiseen kurkkuun ja tomaattiin, tekisi mieli syödä muitakin vihanneksia jo, ja varsinkin enemmän kuin 50g...

Vierailija
44/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:01"]Mun mielestä jostain kertoo sekin, että tällä dieetillä ollaan niin pakkomielteisesti, ettei voi syödä edes hedelmiä. Edes hedelmiä! Tai kaikkia kasviksia. Omituiselta kuulostaa "terveys"dieetiksi...
[/quote] jep... Ja kun tyyppi ei ole grammaakaan ylipainoinen vaan päinvastoin.

Vierailija
45/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:05"]

Se nyt on selvä ettei hänen kehonkuvansa ole aivan terve 

[/quote]

Se sillä onkin ongelmana ettei se tajua sitä itse, että sillä on ongelma, sen takia sen mielestä ei ole mitään ongelmaa selittää noita höpöhöpöSHkarppijuttuja ja ottaa kuvia itsestään ja itkeä sitä miten vatsassa näkyi ehkä joskus joku makkara tietyssä valossa.

Mutta nälkiintyminenkin voi tehdä neuroottiseksi ja aiheuttaa esim. OCD oireilua jne. just saying.

Sen takia syömishäiriöt on itseään ruokkiva oireyhtymä, koska se nälkiintyminen lisää sitä oirehtimista, neuroottisuutta, laskemisen tarvetta, sääntöjen noudattamisen tarvetta jne, ja myös siihen nälän aiheuttamaan euforiaan jää koukkuun.
[/quote]

Vierailija
46/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että olo on ollut koko induktion hyvä, ja painoa on pudonnut muutama kilo (turvotusta) kokonaisuudessaan mulla ois sellainen 5-7kg pudotettavaa, ja tää vhh on vaan alkutsemppi kohti uusi ruokailutottumuksia.

Vierailija
47/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:18"]

Otetaan vielä huomioon, että se on joutunut karppauksen aikana olemaan hormonikorvaushoidolla, ja sille on alkanut tulla rasvaluomia.

Itse kiinnitin noihin huomiota sen takia, että ovat todella yleisiä sivuvaikutuksia pitkäaikaisella karppauksella.

[/quote]

Onko sanonut näin blogissaan? Ei kuulosta terveeltä.

Ymmärrän hiilihydraattien vähentämisen ja itse luonnostani syön varmaan keskimäärin melko vähän hiilihydraatteja (leipää, pastaa, perunaa), mutta en ymmärrä sitä, että tavalliset raaka-aineet korvataan kokonaan jollakin makeutusaineilla ja erilaisilla erikoisjauhoilla ym. Tuskin nekään ilmaisia on ja itse satsaan mieluummin kalaan ja kasviksiin. S. tuntuu syövän paljon pakastevihanneksia, seitiä yms. niiden edullisuuden takia.

Nämä nyt blogissa olevat ruokapostaukset siis liittyvät 2 vk dieetiin, jolla joulopöhö karistetaan pois. Itse olen onnistunut samassa, vaikka syön myös niitä hiilihydraatteja enkä punnitse ruokiani ja laske erilaisia arvoja.

Mielestäni ruokavalio alkaa olla ongelmallinen, jos ei edes kylässä kykene syömään vaikkapa yhtä pullaa sen hiilihydraattien takia. Ja Karkkipäivää lukee aika nuoretkin, joten tietyssä mielessä hieman riskialtista tekstiä nämä ruoka- ja läskipostaukset.

Vierailija
49/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:02"]Häiritseekö kellään muulla se myös, miten sannilla ei ole mitään kriittistä kykyä arvioida esim. terveysasioita, tutkimuksia jne. ja se uskoo kaiken mitä se lukee karppifoorumeilta?

Sen jälkeen se levittää karppien myyttejä ja uskomuksia totuutena ympäriinsä. Sillä on kuitenkin varmaan jonkinlainen auktoriteettiasema varsinkin nuoremmille lukijoille, jotka saattaa uskoa noita sen juttuja.

[/quote] Jep. Ihmettelen, koska muuten vaikuttaa ihan järkevältä ja tervejärkiseltä naiselta.

Vierailija
50/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa lukea noita tekstejä kun tietää mitä tollasesta syömispelleilystä seuraa. Nyt olen toista vuotta sairaslomalla kun meni kroppa ihan sekasin kaikista karppaus sun muista dieeteistä ja saa juosta lääkäriltä toiselle tutkituttamassa mitä ihmeellisimpiä oireita. Toivottavasti Sanni herää ajoissa eikä aiheuta itselleen mitään pysyvää vaivaa

52/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään koulutettu ravitsemusterapeutti ei suosittelisi tuollaista dieettiä, jossa rajoitetaan jopa hedelmien ja joidenkin vihannesten syömistä. 

53/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:25"]

Itse olin ennen +15kg pastaa ahmiva parikymppinen kunnes kokeilin vuosi sitten atkinsia. Toisille vaan tepsii elintapa muutokset eri tekniikalla kuin toisille. Olin lukevani sannin kommenteista sen, että nimenomaan ylipainoiset saavat induktiolla hyvän alkujysäyksen elämänmuutokselle. 2vk voi kokeilla vaikka mitä.

[/quote]

Sanni ei ole ylipainoista nähnytkään. Ja kokeilla voi dieettejä, mutta kyllä vähän kannattaisi miettiä mitä julkaisee. Näin entisenä syömishäiriöisenä tuntuu tosi pahalta lukea tuollaisia juttuja suositusta blogista.

Vierailija
54/108 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta :(

Vierailija
55/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:02"]Häiritseekö kellään muulla se myös, miten sannilla ei ole mitään kriittistä kykyä arvioida esim. terveysasioita, tutkimuksia jne. ja se uskoo kaiken mitä se lukee karppifoorumeilta? Sen jälkeen se levittää karppien myyttejä ja uskomuksia totuutena ympäriinsä. Sillä on kuitenkin varmaan jonkinlainen auktoriteettiasema varsinkin nuoremmille lukijoille, jotka saattaa uskoa noita sen juttuja.   [/quote] Jep. Ihmettelen, koska muuten vaikuttaa ihan järkevältä ja tervejärkiseltä naiselta.

[/quote]

On fiksu, mutta joissakin asioissa huomaa, että yleissivistys hieman heikko (tarkoitan reissupostausta, jossa ihmetteli miksei Suomessa ole samanlaista rakennnuskantaa kuin Keski-Euroopan vanhoissa kaupungeissa ja kun kommenttiboksissa lukijat sanoivat asian johtuvan Suomen historiasta niin Sanni sanoi, ettei muista yläasteen historiantunneista juuri mitään!). Madaran tehdasvierailun jälkeiset postaukset oli myös osittain vähän outoja ja ei ehkä ollut ihan kartalla siitä mistä kirjoitti.

Luulen, että tämä vhh- ruokavalio vain on mennyt överiksi, kuten voi olettaa, jos ihminen on blogissa kertonut, että tykkää tehdä listoja, on perfektionisti ja aiemmin söi todella huonosti. Tavallaan hyvä, että syö nykyään  tietyssä mielessä paremmin kuin ennen ja opetteli laittamaan ruokaa, mutta...

Vierailija
56/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tosi surullinen ja inhottava se kuva lautamahasta, jossa ei ole grammaakaan rasvaa ja tekstissä selitetään joulupöhöä ja siitä eroonpääsemistä. Kuvassa näkyy nälkiintyneen ihmisen keskivartalo (kivoissa alusvaatteissa). Kauhea kontrolli syömiseen ja pitäisi muka uskoa että hän ei laske kaloreita. Juu kun joka hiuslakan suihkauskin merkitään ylös mutta kaloreita muka ei.

Vierailija
57/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" AV MAMMA " time="11.01.2015 klo 22:37"]

Yksikään koulutettu ravitsemusterapeutti ei suosittelisi tuollaista dieettiä, jossa rajoitetaan jopa hedelmien ja joidenkin vihannesten syömistä. 

[/quote]Kyllä Painonvartijoissakin rajoitetaan. Appelsiinistakin saa aika paljon pisteitä.

Vierailija
58/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittavilla, tahi tuolla blogistilla ei näköjään ole mitään käsitystä siitä mitä vhh on. Siis terveellinen vhh se mitä se ihan oikeasti on.

Vierailija
59/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan sitä kun ihmiset vetää asiat ihan överiksi. Olis varmaan raskasta olla Sannin kaveri, kun ei sitä voi kutsua pullakahville ja ei sen kanssa ole kovin kivaa mennä edes syömään kun toinen pupeltaa jonkun salaatin ja arvioi, että montakohan grammaa siinä on tomaattia yms. Ja muutenkin kun on niin säästeliäs...

jos kokee tarvetta merkata kaikki syömiset muistiin ja laskea niistä ravintoarvoja niin ei ole kyllä kovin terve. Ymmärrän sellaisen, jos kyseessä on laihduttaja. Mutta ei tosta vartalosta paljoa voi enää pudottaa. 

Koko blogi on enemmän nykyään vaan ruokaa ja penninvenytystä kuin kosmetiikkaa...

Vierailija
60/108 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaaja syö mielestäni todella yksipuolisesti. Surkean näköistä katseltavaa noi kalpeat vetiset vihannekset, teolliset juustovalmisteet ja säilyke- ja pakastekalat. Annosten koostumuksesta ja esillepanosta tulee apea fiilis, ei mitään herkkuja nämä, pikemminkin tulee mieleen että vinkkejä siihen miten saa suurinpiirtein ilman hellaa loihdittua Lidlin eineksistä jonkinmoisen annoksen.

Hän selkeästi osaa laskea ja mitata, kannattaisi tiirailla suoja- ja ravintoaineiden pitoisuudet näistä ruoka"tuotteista". Ei ihme että ovat halpoja. Eikä kausiruokaa osata ollenkaan hyödyntää. Ties mitä lisäaineita ja antibiootteja ton lohen mättäminenkin kerryttää. Tieteellinen taustatyö on aina vähän sinne päin näillä minäminämahdunpienempäänmekkoon-tyypeillä.

Ketju on lukittu.