Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yliopisto työläämpää ja vaikeampaa kuin amk?

Vierailija
31.10.2021 |

Ja nyt puhutaan tiedon määrästä eikä esim kuinka paljon on ryhmätöitä antisosiaaliselle. Meneekö opiskeluun enemmän aikaa yliopistossa per päivä, luennot, kotitehtävät, lukeminen?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humanistisessa on varmasti helpomaa kun jossain teknisessä amiksessa eli riippuu mitä opiskelee

Minä olen opiskellut filosofiaa ja yleistä kielitiedettä humanistisessa tiedekunnassa. Näyttäkääpä se amk, jossa kurssit ovat vaikeampia kuin Tractatuksen logiikkakäsitys, Heideggerin ja Husserlin fenomenologia, Saussure ja lingvistinen analyysi, jne jne.

Saattaa monella leuka lohsahtaa auki pelkistä kielitieteen perusteista. Samaa mieltä siis.

Mutta mihin niitä tarvitaan oikeassa elämässä?

T. Kohta KTM

Tästä ei ole keskustelussa kysymys, vaan opintojen vaativuudesta. Et osaa argumentoida, kohta KTM. Huonoa.

Sulta kysyttiin yksinkertainen kysymys, etkä osannut vastata siihen vaan vedit herneen nenään 😆 Ironista, että haukut toista huonoksi argumentoijaksi.

Vierailija
102/110 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK on apukoululaisille.

Muista tämä sitten jos joudut onnettomuuteen ja ensihoitajat tulevat auttamaan sua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tietojenkäsittelyn tradenomitutkinto, ja ainakin itse koin että osa ohjelmointi- ja tietokantakursseista oli ihan oikeasti melko vaativia. Kaikki muu sitten, eli kieliin, viestintään ja markkinointiin, jne. liittyvät kurssit olivatkin melkein naurettavan helppoja ja hyviä numeroita sai melko vähällä vaivannäöllä. En usko että ne yliopistossakaan mitenkään järisyttävän vaativia ovat, mutta en usko että ihan noin helppojakaan. 

Riippuu varmasti ihmisestä ja vahvuuksista minkä kokee vaikeaksi ja mihin menee enemmän aikaa. Jos on huono matikassa ja fysiikassa, mutta lukeminen ja kirjoittaminen ei ole mikään ongelma, niin amkin insinööritutkinto varmasti on vaikeampi kuin oikis. Mutta enpä tiedä kannattaako noin erilaisia aloja vertailla ristiin. Tai ylipäätään vertailla, amk ja yliopisto ovat eri kouluja, eri tarkoituksiila. 

Vierailija
104/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se juurikaan yliopistossa sen vaikeampaa ole välttämättä kuin amk:ssakaan kyllä pari kolme tutkintoa on amk:ssa vaikemapia kuin moni yliopistotason tutkinto. Tekniikan puolella kurssit ja sisällöt ovat molemmissa kouluissa suunnilleen samat opetustyyli voi vaihdella toteutuksineen. Suurin ero on siinä, että toiset tekee kaksi opinnäytetyötä ja toiset vain yhden siinäpä se suurin ero on oikeasti ja amk tutkintoja ei pidetä minään ne eivät työnantajien mielestä riitä mihinkään. 

Vierailija
105/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan myös ihmisen henkilökohtaisista vahvuuksista ja niiden sopivuudesta kyseiselle alalle. Mä olen aina ollut hyvä esim äidinkielessä ja muissa kielissä, joten ulkomaalaisten artikkelien lukeminen ja pitkien esseiden tekeminen on mulle sopivan haastavaa. Opiskelen yhteiskuntatieteellisessä yliopistossa. Sen sijaan saattaisin kokea AMKin  insinöörikoulutuksen paljon vaikeampana, koska olen niissä surkea.

Mutta kyllähän koulutustaso on ylipäätään vaativampi yliopistossa kuin ammattikorkeassa, ja vielä vaikeampaa minulle olisi varmaan diplomi-insinöörin koulutus yliopistossa. Joku omaa alaa läheltä liippaava AMK-koulutus, kuten sosionomikoulutus taas saattaisi tuntua tosi helpolta, kun on tottunut kovempaan vaatimustasoon.

Vierailija
106/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan myös ihmisen henkilökohtaisista vahvuuksista ja niiden sopivuudesta kyseiselle alalle. Mä olen aina ollut hyvä esim äidinkielessä ja muissa kielissä, joten ulkomaalaisten artikkelien lukeminen ja pitkien esseiden tekeminen on mulle sopivan haastavaa. Opiskelen yhteiskuntatieteellisessä yliopistossa. Sen sijaan saattaisin kokea AMKin  insinöörikoulutuksen paljon vaikeampana, koska olen niissä surkea.

Mutta kyllähän koulutustaso on ylipäätään vaativampi yliopistossa kuin ammattikorkeassa, ja vielä vaikeampaa minulle olisi varmaan diplomi-insinöörin koulutus yliopistossa. Joku omaa alaa läheltä liippaava AMK-koulutus, kuten sosionomikoulutus taas saattaisi tuntua tosi helpolta, kun on tottunut kovempaan vaatimustasoon.

Piti sanoa, että olen surkea esim matikassa ja muissa luonnontieteissä. 

Vierailija
107/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä opiskelee! 

Amk:ssa niihin ryhmätöihin, projekteihin ja esityksiin meni hulluna aikaa ja voimavaroja. Myös esimerkiksi matematiikan tentit olivat melko haastavia osa, eli opiskellakin piti. Kaikki oli sidottu aikatauluihin. Paikan päälle oli tultava ja päivät olivat pitkiä.

Yliopistossa on erilaista, vapaampaa, eikä opiskelu ole niin sidoksissa aikatauluihin. Se on todella iso helpotus! Et vastaa muiden oppimisesta ja töistä, vain omastasi. Ryhmätöitä on vain vähän. Riippuu alasta, mutta aika montaa alaa olen opiskellut. Perus- ja aineopinnoissa ei pääsääntöisesti vaadita sen enempää kuin amk:ssa. (Tosin amk:ssa olen opiskellut vain yhden tutkinnon. Varmasti on alakohtaisia eroja.)

Tosin kielten opiskelu on enemmän samanlaista kuin amk:ssa: tullaan paikan päälle ja tehdään tehtäviä yhdessä, keskustellaan, on ääntämisharjoituksia yms. 

Vierailija
108/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs luulisit. Jos lukio on amikseen verrattuna helvetti maanpäällä kaikkine lukemisineen ja tentteineen. Niin eiköhän tuo yliopisto ole vielä kuormittavampi kokemus. On taas yksi tampio Ap liikkeellä typerien kysymysten kanssa.

Vierailija
109/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee yli tuplat mitä amk. Yliopisto ja lukio pitkällä matikalla ja fyssalla about samaa tasoa kun huomioi iän jolloin ne käy. AMK on matalaa mutta hyvä koska siellä on ne amispojat jotka ei tajua matikasta tai kielistä tyyliin mitään.

Tampereen AMK:ssa tuota testattiin käytännössä. Kaikkien hämmästykseksi amispohjaiset pärjäsivät kaikissa aineissa lukiopohjaisia paremmin.

Meillä taas Tampereen AMK:ssa amispohjaiset ei pärjää yhtään sen paremmin kuin lukiopohjaiset, päinvastoin. Etenkin kaikki kirjoitustehtävät ja kielet tuottaa niille suuria vaikeuksia.

Tämä on totta, että amis-pohjalaisilla on useimmiten paljon vaikeuksia selviytyä kielistä. Silloin kun minä opiskelin (IT-ala) AMK:ssa, niin oli muutama opiskelukaveri, jotka takkusivat  ruotsin kurssin kanssa kovasti. Meillä ei siis ollut kuin yksi ruotsin kurssi ns. IT-svenska (oli muuten aika naurettava kurssi opiskella ruotsinkielisiä IT-termejä alalla, jossa yhteiset termit on englanniksi myös ruotsissa) ja itse lukiopohjalta läpäisin kurssin tuosta vaan ja tenttikin meni oikein hyvin, vaikka en oikein tehnyt mitään työtä tuon kurssin eteen. Yksi opiskelukaveri reputti moneen kertaan ja kun oli viimeinen uusintakoe menossa, niin oli jo ihan epätoivoinen, että miten hän läpäisee tämän ja noloa jos jää koko valmistuminen tästä kiinni. Arvottiin sitten, että kai tässä ollaan armollisia jo, eli opiskele se eka koe ulkoa, koska on iso todennäköisyys, että opettajatkin jo ymmärtävät tämän turhan kurssin ja laittavat saman kokeen uudelleen, antavat mahdollisuudet. Ja näin kävi ja silti tämä kaveri pääsi nippa nappa läpi... ei ei kovin hyvät ruotsin kyvyt olleet.

Vierailija
110/110 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulisit. Jos lukio on amikseen verrattuna helvetti maanpäällä kaikkine lukemisineen ja tentteineen. Niin eiköhän tuo yliopisto ole vielä kuormittavampi kokemus. On taas yksi tampio Ap liikkeellä typerien kysymysten kanssa.

Riippuu ihmisestä. Jollekin lukio on paljon helpompaa kuin ammattikoulu. Kaikki eivät osaa käytännön asioita, eivätkä ole näppäriä! Ihmiset ovat erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi