Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun minä menin alakouluun muinaisen 1970-luvun alussa

Vierailija
06.01.2015 |

luokassani oli 36 oppilasta. Saattoi olla pari enemmänkin, mutta luokkakuvassa on 36 lasta. Luokallani oli kolme Minna-nimistä tyttöä, kolme Tarjaa ja kolme Jaanaa. Tiinoja oli kaksi, samoin Anneja. Jareja ja Kareja oli yhteensä kuusi tai seitsemän. Pekkoja oli kaksi. Yhden pojan etunimi oli Klaus ja häntä kiusasivat kaikki oudon nimen vuoksi.

Joka toisella tytöllä on kuvassa silmälasit ja saparot ja jonkunlainen liivihameen kuvatus. Mulla ei ole, kun en suostunut hameita pitämään sen jälkeen, kun pojat nostivat mun hameen persiistä ylös ja nauroivat sukkahousuilleni. Suutuin niin kovaa että löin yhtä poikaa ja sain kaksi tuntia jälki-istuntoa mikä oli pyhäinhäväistys tytölle siihen aikaan. No, tää oli vaan sivujuonne.

Pojilla oli moninaisempi vaatetus, mutta yllättävän monella näyttää olevan teryleenihousut.

*Kääkkä* (koko päivän siivonnut ns. kirjastohuonetta remonttia varten ja löytänyt vinon pinon vanhoja valokuvakansioita)

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:10"]VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!
[/quote]

Minua kiinnosti tämä aloitus.

Meidän luokalla ala-asteella oli keskimäärin 35 oppilasta ja kaksi opettajaa + yksi apuope.

t. -97 tyttö

Vierailija
22/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:10"]

VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!

[/quote]HALOO TE, JOITA EI KIINNOSTA: MINUSTA TÄMÄ ON HAUSKA ALOITUS VAIKKA OLEN ITSE SYNTYNYT V. 1988. JOS TÄMÄ EI KIINNOSTA, EI OLE PAKKO AVATA EIKÄ SEURATA. AV:LLA ON MENEILLÄÄN MONTA MUUTAKIN KESKUSTELUA, JOTEN SIIRTYKÄÄ SINNE, JOS EI KIINNOSTA. KIITOS!

[/quote]

Oot ihana nuori! Halit mummilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:10"]VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!
[/quote]

Minua kiinnosti tämä aloitus.

Meidän luokalla ala-asteella oli keskimäärin 35 oppilasta ja kaksi opettajaa + yksi apuope.

t. -97 tyttö
[/quote]

Ja mun etunimi oli aloituksessa :)

Vierailija
24/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:10"]

VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!

[/quote]

Nykyajan nuoriso käyttäytyy huonosti. Ei silloin minun nuoruudessani...

[/quote]

Jos 1970-luvulla halusi huutaa keskustelupalstalla, niin ensin piti pyöräillä Shellin baariin ja sitten mennä sellaiseen pöytään istumaan missä oli keskustlumeneillään ja sitten huutaa naama punaisena keskeyttäen toisten kekustelun. 

[/quote]

Tää on hyvä! Kolmonen vois kävellä vaikka lähimmälle R-kioskille ja ruveta siellä huutaan. Hihhih. Me mummot ollaan sentään huumorintajuisia.

Vierailija
25/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:32"]

Minä aloitin -77 ja luokalla oli 3 Minna, 3 Mikaa, 2 Tiinaa, 3 Saria. 1 ainoa tyttö oli lihava, kaikki muut ihan luuviuluja. Sain ensimmäisen jälki-istunnon ekaluokkalaisena, kun tuli ensilumi. Nousin silloin seisomaan omalle penkilleni ja kiljaisin LUNTA! Pojat tappelivat paljon välitunnilla ja niitä kahakoita piti pyytää toiselta anteeksi luokan edessä. Paljon poikia seisotettiin myös nurkassa katse seinään päin.

Kaikessa kilpailtiin: kuka tavuttaa parhaiten, kuka piirtää, laulaa, lausuu runoja, telinevoimistelee, juoksee, hiihtää parhaiten. Opettajat näitä kisoja pystyttivät ja palkinnoksi sai hopealusikoita tai vaikkapa paperiveitsen. Olin aina voittajakolmikossa laulussa, piirtämisessä ja voimistelussa.

Allergiat olivat kovassa huudossa. Vähän joka kolmannella oli mansikka- suklaa-, tomaatti-  sitrushedelmäallergia. Allergisena sain Eskimo-puikon sijaan aina Päärynä-Lipsin.

Esimmäistä kertaa eläissäni kuulin 10-vuotiaana, että jonkun vanhemmat erosivat. En millään voinut tajuta mitä se tarkoittaa, että luokkakaveri asui vain isänsä luona. Ihan kuin hänen äitinsä olisi kuollut! Asiasta ei puhuttu, korkeintaan kuiskittiin kauhistuneina.

[/quote]Minä en muista, että kenenkään luokkakaverin vanhemmat olis eronneet. Kaikki elivät ydinperheissä. Yhden luokkakaverini isä kuoli, kun olimme kolmannella, ja isä oli sodassa vammautunut ka kuoli siihen vammansa seurauksiin vaikka ei ollut kovin vanha. Sen muistan myös, että kun olin ekalla tai tokalla, yksi tyttö koulustani kuoli yllättäen kotonaan johonkin sairauteen. Pitkään kiersi sitkeä huhu että oli ostanut myrkkymerkkareita eräältä kioskilta. Huhu oli niin sitkeä että muistan aikuistenkin kertoneen sitä. Oma mummoni pelotteli mua, että jos syöt liikaa salmiakkia, kuolet. Puoli vuotta tytön kuoleman jälkeen sen äiti tuli kouluun kertomaan, että tyttö kuoli munuaistautiin eikä merirosvorahojen ylensyöntiin. Oli sairastanut sitä pitkään ilman että kukaan tiesi. Ei silloin huudeltu siitä, mitä kukakin sairasti.

*Kääkkä*

Vierailija
26/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin ala-asteen vuonna 1995. Luokallani oli kolme oppilasta. Olimme samassa luokassa tokaluokkalaisten kanssa, heitä oli kaksi, eli yhteensä luokassamme oli viisi oppilasta. Isompien luokassa olivat 3-6 luokkalaiset.

Samannimisiä oppilaita ei ala-asteellamme muistaakseni ollut.

Vierailija
27/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin oppikouluun, aloitin v. 1971. Luokalla oli 42 oppilasta. Lukukausimaksu oli kallis, samoin kirjat, ruoka ja bussiliput piti itse maksaa. Meidän luokalla oli kanssa Tiinoja, Jaanoja, Tuulaa ja Juhaa useampi kappale. Ekana koulupäivänä mulla oli äidin ompelemat mikroshortsit ja midiliivi.

Vierailija
28/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin peruskoulun ala-asteella, oli koko koulussa oppilaita 25. Vitos- ja kutosluokalla meidän luokalla oli meitä kolme: minä, Merja ja luokalle jäänyt Aki.

Koko koulun kanssa leikimme välkkisin aina rosvoa ja poliisia, karttusta tai patista. Keinuja oli kolme, kaksi pienimmille ja se yksi vain isoille kutosille..

Kerran vuodessa tehtiin linja-autolla luokkaretki läheisen kaupungin uimahalliin. Saatiin ottaa rahaa mukaan ja kymmenellä markalla ostettiin uimahallin kahviosta irtokarkkeja, mustat merkkarit olivat oivaa valuuttaa 20 km paluumatkalla koululle.

Vierailija
29/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:41"]

Pääsin oppikouluun, aloitin v. 1971. Luokalla oli 42 oppilasta. Lukukausimaksu oli kallis, samoin kirjat, ruoka ja bussiliput piti itse maksaa. Meidän luokalla oli kanssa Tiinoja, Jaanoja, Tuulaa ja Juhaa useampi kappale. Ekana koulupäivänä mulla oli äidin ompelemat mikroshortsit ja midiliivi.

[/quote]Mun isosisko käytti myös mikroshortseja. Mä varastin siskolta meikkejä ja se mätki mua milloin milläkin esineellä ja väitti, että haisen hevosen paskalle. Jälkimmäinen kyllä varmaan oli totta, sillä ikävuodet 10-21 käytännössä lähes asuin tallilla.  *Kääkkä*

Vierailija
30/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen koulu paikallaan vielä eräässä pienessä kylässä, ei ole ollut kouluna aikoihin, sen osti joku ulkomaalainen ja pitää sitä nyt hotellina. 

Vierailija
31/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä aloitin kansakoulun 1970. Luokallani oli 8 oppilasta. Tosin samassa luokassa oli myös tokaluokkalaiset, joita oli 5 kpl. Toisessa luokkahuoneessa olivat 3-6.luokan oppilaat, joita oli yhteensä ehkä 25-30. Kun minä siirryin 3.luokalle siihen toiseen luokkaan, meitä oli siellä yhteensä 15 (siis 3-6. lk). Seuraavana vuonna 5-6.luokkalaiset alettiin kuskata toiseen kouluun ja meitä 3-4.luokkalaisia oli vain 11. Koko koulussa taisi siinä vaiheessa olla alle 30 oppilasta. Näin Kainuussa.

Sitten viidennelle luokalle siirryinkin isoon kouluun, jossa oli yli 100 oppilasta. Meidänkin luokalla oli 20.

Nyt asun Helsingissä ja omat lapseni ovat käyneet peruskoulun 1000 oppilaan koulussa.

Vierailija
32/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoshulluus tais iskeä aika moneen 1970-luvulla. Sitä ennen ratsastus oli eliitin harrastus. Ja mun etunimi on muuten Jaana ja oon syntynyt 1965.

Vierailija
33/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ekalle luokalle vuonna 1966. Meidän luokalla oli kolme Leenaa, muita keskenään samannimisiä ei ollut. Joitakin pieneen maalaiskouluun ehkä vähän eksoottisiakin nimiä oli, kuten Elise. Oli myös Ville-niminen poika, ja hänen nimensä tuntui silloin tosi vanhanaikaiselta. Keskikoulussa (en ole käynyt yhtään vuotta peruskoulua) joku opettaja totesi, että jos ei muista oppilaiden nimiä niin aina voi pyytää Jaanaa vastaamaan, koska jokaisesta luokasta löytyy ainakin yksi Jaana.

Vierailija
34/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kansakouluun 1970 Turussa. Jatkoin oppikouluun ja vielä 1971 aloittaneet jaettiin kansalaiskouluun tai oppikouluun.
Koulussamme oli puucee, jossa oli reijät rivissä. Koulu lämmitettiin puilla suurilla pyöreillä uuneilla.

Vierailija
35/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noin 28 kansakoulussa ja melkein 40 oppikoulussa.

Vierailija
36/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:52"]

Menin kansakouluun 1970 Turussa. Jatkoin oppikouluun ja vielä 1971 aloittaneet jaettiin kansalaiskouluun tai oppikouluun. Koulussamme oli puucee, jossa oli reijät rivissä. Koulu lämmitettiin puilla suurilla pyöreillä uuneilla.

[/quote]

Itse kävin rippileirin 1979 paikassa, missä oli nuoria ympäri Suomen. Se oli omistuista, kun Helsinkiläiset eivät tienneet tasokursseista mitään. Peruskouluhan eteni pohjoisesta etelään silloin 70-luvun alusta. Pohjoisesta kotoisin olevan -63 syntynyt mieheni taas on käynyt peruskoulun. 

Vierailija
37/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:51"]

Hevoshulluus tais iskeä aika moneen 1970-luvulla. Sitä ennen ratsastus oli eliitin harrastus. Ja mun etunimi on muuten Jaana ja oon syntynyt 1965.

[/quote]

Minä olin maalaiskylässä aikamoinen kummajainen 1960-70-luvulla, kun pidin hevosista ja ratsastuksesta. Ei ollut meilläpäin yhtään "in" ja sen takia jopa kiusattiin. No, ainakin voin olla varma, etten hurahtanut hevosiin massan mukana :)

Vierailija
38/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:29"]

Niin ja mun tuolloinen kotikaupunki ei todellakaan ollut mikään Helsinki tai Tampere, josta sai Jameksia jos vuosia aikaisemmin, vaan savolainen pikkukaupunki, jonka "muotiliike" herättää nyt lähinnä huvittuneita mielikuvia. Mun ekat oikeat farkut oli ihan megapillit PussKramit jotka ähistelin jalkaan Jyväskylässä farkkuputiikissa (ihan oikea farkkukauppa sai mut ihan sekaisin!) ja jos äiti olis ollut mukana, en kuuna päivänä olis saanut ostaa niitä farkkuja. Mut onneks mut ja mun serkun vei kaupungille mun eno, jolla oli kiireempi kapakkiin kuin vahtia sitä millaiset farkut sen sisarentytär ostaa. Niinpä palasin kouluun shokeeraamaan pillifarkkuineni. Seuraavaksi tulivat sitten Lee Cooperit ja sitten Beaversit ja MicMacit. En muuten muista, että mulla olis koskaan ollut niitä leveälahkeisia farkkuja.

*Kääkkä*

[/quote] mulla ei ollut alle 22 v farkkuja ollenkaan enkä osannut edes kaivata, olen pienen pitäjän maalaistyttö mutta tähän ikään mennessä tahkoa on kierretty ja muuilmaa nähty ja on ollut farkkuja ja edelleenkin pidän välillä

Vierailija
39/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin peruskoulun 1978 ja silloin omalla ja rinnakkaisluokilla oli yleisiä nimiä Nina, Mika, Petri, Minna, Päivi, Terhi ja Mia.

Vierailija
40/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, joka.aloitin 1970 Turussa kansakoulun: kun olin oppikoulun toisella, niin seuraavalla luokalla olinkin peruskoulussa. Luokka säilyi entisellään, mutta määrärahat lusääntyivät ja koulua ja tarvikkeita alettiin uudistaa. Tuli jopa uudet kartat ikivanhojen tilalle maantiedonluokkaan. Vanhoissa oli Suomen rajat väärin.
Muistaakseni
Pakkohan kirjojen oli muuttua ilmaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän