Kun minä menin alakouluun muinaisen 1970-luvun alussa
luokassani oli 36 oppilasta. Saattoi olla pari enemmänkin, mutta luokkakuvassa on 36 lasta. Luokallani oli kolme Minna-nimistä tyttöä, kolme Tarjaa ja kolme Jaanaa. Tiinoja oli kaksi, samoin Anneja. Jareja ja Kareja oli yhteensä kuusi tai seitsemän. Pekkoja oli kaksi. Yhden pojan etunimi oli Klaus ja häntä kiusasivat kaikki oudon nimen vuoksi.
Joka toisella tytöllä on kuvassa silmälasit ja saparot ja jonkunlainen liivihameen kuvatus. Mulla ei ole, kun en suostunut hameita pitämään sen jälkeen, kun pojat nostivat mun hameen persiistä ylös ja nauroivat sukkahousuilleni. Suutuin niin kovaa että löin yhtä poikaa ja sain kaksi tuntia jälki-istuntoa mikä oli pyhäinhäväistys tytölle siihen aikaan. No, tää oli vaan sivujuonne.
Pojilla oli moninaisempi vaatetus, mutta yllättävän monella näyttää olevan teryleenihousut.
*Kääkkä* (koko päivän siivonnut ns. kirjastohuonetta remonttia varten ja löytänyt vinon pinon vanhoja valokuvakansioita)
Kommentit (42)
Saivartelua: Kansakouluun tai peruskouluun. Minä aloitin kansakoulussa 1971, mutta sen loputtua olinkin peruskoulussa. Olen alueella ensimmäistä peruskouluvuotta ja meillä oli viidennellä kuudennen luokan kansalaiskouluun menijät samassa luokassa, koska luokkahuoneita ei ollut tarpeeksi. Aika kamala yhdistelmä ja luokka oli tupaten täysi. Osa heidän ikäisistään siis oli oppikoulussa, mutta minun ikäiseni kaikki jatkoivat viidennelle peruskoulun ala-asteen puolella, miksi se kansakoulu oli jo muuttunut.
Keskrn oppikoulun muututtiin peruskouluksi. Kouluun alkoi myös tulla oikeita ( eli niitä, joista ei oltu valittu parhaita oppikouluun) peruskoululaisia. Ero meihin ex- oppikoululaisiin oli valtava.
Erikoisin oli huomata se, että ne peruskoululaiset uskalsivat käytävillä haistattaa ja huudella opettajalle, jota me pelkäsimme ja nöyristelimme koko luokka.
Lisäksi aidot peruskoululaiset halusivat erottua meistä räikein meikein ja pimuvaattein.