Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun minä menin alakouluun muinaisen 1970-luvun alussa

Vierailija
06.01.2015 |

luokassani oli 36 oppilasta. Saattoi olla pari enemmänkin, mutta luokkakuvassa on 36 lasta. Luokallani oli kolme Minna-nimistä tyttöä, kolme Tarjaa ja kolme Jaanaa. Tiinoja oli kaksi, samoin Anneja. Jareja ja Kareja oli yhteensä kuusi tai seitsemän. Pekkoja oli kaksi. Yhden pojan etunimi oli Klaus ja häntä kiusasivat kaikki oudon nimen vuoksi.

Joka toisella tytöllä on kuvassa silmälasit ja saparot ja jonkunlainen liivihameen kuvatus. Mulla ei ole, kun en suostunut hameita pitämään sen jälkeen, kun pojat nostivat mun hameen persiistä ylös ja nauroivat sukkahousuilleni. Suutuin niin kovaa että löin yhtä poikaa ja sain kaksi tuntia jälki-istuntoa mikä oli pyhäinhäväistys tytölle siihen aikaan. No, tää oli vaan sivujuonne.

Pojilla oli moninaisempi vaatetus, mutta yllättävän monella näyttää olevan teryleenihousut.

*Kääkkä* (koko päivän siivonnut ns. kirjastohuonetta remonttia varten ja löytänyt vinon pinon vanhoja valokuvakansioita)

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:10"]

Saivartelua: Kansakouluun tai peruskouluun. Minä aloitin kansakoulussa 1971, mutta sen loputtua olinkin peruskoulussa. Olen alueella ensimmäistä peruskouluvuotta ja meillä oli viidennellä kuudennen luokan kansalaiskouluun menijät samassa luokassa, koska luokkahuoneita ei ollut tarpeeksi. Aika kamala yhdistelmä ja luokka oli tupaten täysi. Osa heidän ikäisistään siis oli oppikoulussa, mutta minun ikäiseni kaikki jatkoivat viidennelle peruskoulun ala-asteen puolella, miksi se kansakoulu oli jo muuttunut. 

[/quote]Olet oikeassa. Minäkin aloitin 1. luokalla syksyllä 1971 ja kun aloitin, kyseessä oli kansakoulun 1. luokka. Mun tuolloiseen kotikaupunkiin peruskoulussa aloittivat ensimmäiset ekaluokkalaiset muistaakseni vasta 1973.

*Kääkkä*

Vierailija
2/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on liivihame?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin peruskoulun 1974, silloin se oli kai vuoden vanhaa. Kaikkien kirjojen nimi oli peruskoulun jotain: peruskoulun biologia, peruskoulun historia jne.

Vierailija
4/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:13"]

Mikä on liivihame?

[/quote]

Vaikkapa tämmöinen: http://hjpirttinen.pohjanmaanpalvelut.fi/files/2012/09/promise2.png/

Vierailija
5/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on liivihame?

[/quote] Tsekkaa noista kuvista. *Kääkkä*

https://www.google.fi/search?q=liivihame&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JyasVMLOH6uGywPDmoCIDA&ved=0CB8QsAQ&biw=1280&bih=838

Vierailija
6/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna, Tiina, Jaana, Tarja, Anne, Kari, Jari jne ovat kaikki yleisimpiä 1960-luvun alkupuolella syntyneiden lasten nimiä.

terv. toinenn Kääkkä

Vierailija
7/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on liivihame?

[/quote]

googlaa!

Vierailija
8/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamekset tuli joskus kun olin neljännellä luokalla. Ne oli pirun kalliit eikä äiti suostunut ostamaan sellaisia paikallisesta nuorten muotiliikkeestä vaikka ansiokkaasti kiukuttelin kuukausikaupalla niistä. Sitten hurahdin hevosiin ja nostin ratsastushousut prioriteettilistallani Jamesten edelle.

*Kääkkä*

Vierailija
9/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloitin koulun -76 ja meitä oli mun lisäkseni neljä muuta Tiinaa mun luokallani .

Vierailija
10/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:21"]

Jamekset tuli joskus kun olin neljännellä luokalla. Ne oli pirun kalliit eikä äiti suostunut ostamaan sellaisia paikallisesta nuorten muotiliikkeestä vaikka ansiokkaasti kiukuttelin kuukausikaupalla niistä. Sitten hurahdin hevosiin ja nostin ratsastushousut prioriteettilistallani Jamesten edelle.

*Kääkkä*

Muistatteko, kun Lee Cooperit ovat kova sana? Nyt ne on tällä palstalla mielletty mummomaisiksi. Niin se aika menee mukanamme. 

[/quote]

Vierailija
11/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin kymmenen vuotta myöhemmin koulun, ja meillä oli ala-asteella luokassa muistaakseni 7 poikaa, joista kaksi oli Marko-nimisiä. Yläasteella kun tuli muilta ala-asteilta oppilaita samalle luokalle, oli kaksi Pekkaa, kaksi Aria ja edelleen ne kaksi Markoa + yksi uusi marko, eli yhteensä kolme Markoa. Anneja oli kaksi. Rinnakkaisluokalla oli kaksi Maria ja olikohan vielä kaksi Maria-nimistäkin. En muista mitä muita nimiä olisi ollut samalla luokalla monta.

Omat poikani jotka menevät puolentoista vuoden päästä kouluun ovat Aleksi ja Lauri, voi olla että samannimisiä on monta, päiväkodissa on toinenkin Lauri, mutta ihme kyllä ei ole toista Aleksia.

Vierailija
12/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä menin kansakouluun vuonna 1957 :), meillä tytöillä oli kaikilla mekot päällä. Pitkiä housuja ei tytöillä ainakaan maaseudulla ollut ollenkaan. Ekaluokkalaisilla oli ruudullinen esiliina.

Nimet olivat tietysti kunnon 50-lukulaisia (Maijaa, Pirkkoa, Markkua, Erkkiä ).

Ensimmäinen ,toinen ja kolmas luokka opiskeli samassa luokassa sen saman opettajan kanssa.

Näin ne ajat muuttuvat, joko kolmosella (3 ) pää halkesi? :D

Vierailija
13/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mun tuolloinen kotikaupunki ei todellakaan ollut mikään Helsinki tai Tampere, josta sai Jameksia jos vuosia aikaisemmin, vaan savolainen pikkukaupunki, jonka "muotiliike" herättää nyt lähinnä huvittuneita mielikuvia. Mun ekat oikeat farkut oli ihan megapillit PussKramit jotka ähistelin jalkaan Jyväskylässä farkkuputiikissa (ihan oikea farkkukauppa sai mut ihan sekaisin!) ja jos äiti olis ollut mukana, en kuuna päivänä olis saanut ostaa niitä farkkuja. Mut onneks mut ja mun serkun vei kaupungille mun eno, jolla oli kiireempi kapakkiin kuin vahtia sitä millaiset farkut sen sisarentytär ostaa. Niinpä palasin kouluun shokeeraamaan pillifarkkuineni. Seuraavaksi tulivat sitten Lee Cooperit ja sitten Beaversit ja MicMacit. En muuten muista, että mulla olis koskaan ollut niitä leveälahkeisia farkkuja.

*Kääkkä*

Vierailija
14/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:17"]

VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!

[/quote]

Nykyajan nuoriso käyttäytyy huonosti. Ei silloin minun nuoruudessani...

[/quote]

Jos 1970-luvulla halusi huutaa keskustelupalstalla, niin ensin piti pyöräillä Shellin baariin ja sitten mennä sellaiseen pöytään istumaan missä oli keskustlumeneillään ja sitten huutaa naama punaisena keskeyttäen toisten kekustelun. 

[/quote]Meilläpäin se oli Esson baari. *Kääkkä*

Vierailija
15/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kansakoulun -66. Luokalla oli 45 lasta ja silti aamu- ja iltavuoro erikseen. Oli lapsirikasta aluetta. Koulu oli valmistunut vuotta ennen. Nyt on lopetettu, hometta muka? 

Vierailija
16/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:17"]

VOISITTEKO TE MUMMELIT MENNÄ VERESTÄMÄÄN NOITA MUISTOJANNE JONNEKIN MUUALLE, KIITOS! EI VOIS VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA JA TUSKIN KETÄÄN MUUTAKAAN SE MITÄ VITTUA SULLA ON OLLUT PÄÄLLÄ JOSKUS DINOSAURUSAIKAAN!

[/quote]

Nykyajan nuoriso käyttäytyy huonosti. Ei silloin minun nuoruudessani...

[/quote] Sanos muuta.

Itse aloitin koulun 70-luvun loppupuolella. Opettajan tullessa luokkaan noustiin seisomaan ja sanottiin "hyvää huomenta opettaja". Tuollaiset tuon vastaajan kaltaiset kakarat olisivat saaneet selkäsaunan, myös jotkut opettajat käyttivät nykyaikana liiallisia voimakeinoja, kuten karttakeppiä sormille tai korvasta ulos luokasta.

Minun luokallani ei tainnut koskaan olla kahta samannimistä tyttöä, poikia saattoi olla jotain kaksi joskus. Tiina, Jaana ja Tarja sieltä kyllä löytyi.

t. Minna

Vierailija
17/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin -77 ja luokalla oli 3 Minna, 3 Mikaa, 2 Tiinaa, 3 Saria. 1 ainoa tyttö oli lihava, kaikki muut ihan luuviuluja. Sain ensimmäisen jälki-istunnon ekaluokkalaisena, kun tuli ensilumi. Nousin silloin seisomaan omalle penkilleni ja kiljaisin LUNTA! Pojat tappelivat paljon välitunnilla ja niitä kahakoita piti pyytää toiselta anteeksi luokan edessä. Paljon poikia seisotettiin myös nurkassa katse seinään päin.

Kaikessa kilpailtiin: kuka tavuttaa parhaiten, kuka piirtää, laulaa, lausuu runoja, telinevoimistelee, juoksee, hiihtää parhaiten. Opettajat näitä kisoja pystyttivät ja palkinnoksi sai hopealusikoita tai vaikkapa paperiveitsen. Olin aina voittajakolmikossa laulussa, piirtämisessä ja voimistelussa.

Allergiat olivat kovassa huudossa. Vähän joka kolmannella oli mansikka- suklaa-, tomaatti-  sitrushedelmäallergia. Allergisena sain Eskimo-puikon sijaan aina Päärynä-Lipsin.

Esimmäistä kertaa eläissäni kuulin 10-vuotiaana, että jonkun vanhemmat erosivat. En millään voinut tajuta mitä se tarkoittaa, että luokkakaveri asui vain isänsä luona. Ihan kuin hänen äitinsä olisi kuollut! Asiasta ei puhuttu, korkeintaan kuiskittiin kauhistuneina.

Vierailija
18/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:07"]

luokassani oli 36 oppilasta. Saattoi olla pari enemmänkin, mutta luokkakuvassa on 36 lasta. Luokallani oli kolme Minna-nimistä tyttöä,

[/quote]

Oliko Kodin Kuvalehden päätoimittaja samalla luokalla kanssasi? Hänen nimensä on Minna.

[/quote]Mikähän sen sukunimi on tai pikemminkin kai tyttönimi? *Kääkkä*

Vierailija
19/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuule, mene sinä itse jollekin muulle palstalle huutamaan. Me ollaan jotkut oltu täällä alusta asti, itse olen aloittanut vuonna 1999. Minua ja montaa muutakin voi katsos kiinnostaa tällaiset jutut.

Vierailija
20/42 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokalla oli viisi Karia. Niitä oli jokunen kyläkoulussakin ja terveydenhoitaja oli kuulemma sanonut, että eikö ne mitään muuta nimeä keksi. Yläasteella olikin sitten kahdeksan Karia n. 30 pojasta. Olen aika pienestä pitäjästä, joten siksi noin pieni yläaste, vain kaksi rinnakkaisluokkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme