Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi sydämellä: hoidatko/aiotko hoitaa vanhoja vanhempiasi?

Vierailija
06.01.2015 |

Veloille toivotellaan aina kurjaa ja yksinäistä loppuelämää, kun kukaan ei hoida vanhana. Tästä syystä aihe alkoi kiinnostaa.

Miten on: aiotteko hoitaa vanhoja ja sairaita vanhempianne? Koetteko olevanne vanhemmille sen velkaa esim. rahallisen tukemisen, lastenhoitoavun tai vastaavan vuoksi?

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. He ovat aina auttaneet minua niin tietenkin autan heitä jos voin.

Vierailija
2/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani velvoitettu auttamaan vanhempiani, mutta en varsinaisesti ryhtymään miksikään omaishoitajaksi. Esim. kerran viikossa siivoaminen olisi minusta vielä tehtävä, mutta päivittäistä apua ei voi pitää itsestäänselvyytenä.

Vanhempani asuvat toisessa kaupungissa, joten ihan käytännön syistäkin päivittäinen apu ei tule onnistumaan, mutta tuossa kaupungissa asuvat sisareni ovat aikeissa hoitaa vanhempiamme sitten yhteisvoimin enemmänkin tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aion huolehtia,vaikka en kyllä yhteisasumusta ole ajatellut. Käyn nytkin säännöllisesti tapaamassa vanhoja vanhempia ja autan tarvittaessa.

Vierailija
4/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Rahallisesti voin tukea hoitoaan, huolehtia paperiasioista ja käydä katsomassa, mutta itse hoitamisen saavat tehdä ammattilaiset. Vanhempien omaishoitajaksi en rupea. 

Vierailija
5/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan vanhempiani parhaani mukaan. En velvollisuudesta, vaan rakkaudesta. Autamme myös miehen vanhempia, mutta se on hieman hankalampaa, kun asuvat kauempana.

Vierailija
6/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio muuttaa toiselle puolelle Suomea tuppukylään vain vanhempiani auttaakseni. En ole vanhemmilleni mitään velkaa, ei minulta kysytty haluanko syntyä heidän huolehdittavakseen.

Vierailija
7/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En/ en.
Mutta sanottakoot että olen kasvanut sijoitettuna, enkä ole koskaan saanut apua lastenhoitoon tai muuhunkaan muilta kuin viranomaisilta. Niin makaa kuin petaa pätee tähän.

Vierailija
8/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Vanhemmat miettikööt sitten yksinäisinä että miksi niin.

Vierailija
9/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole sisaruksia, en myöskään aio vanhempien kanssa asua saman katon alla enää ikinä. He eivät ole rahoittaneet aikuiselämääni eivätkä hoitaneet mun lapsia. Päin vastoin ovat koko ajan itse jeesiä vailla jo nyt. En oikein usko... Sillein voin auttaa ettei käy taakaksi asti ja vierailen toki, missä nyt sit asuvatkaan.

Vierailija
10/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll. Asun uökomail mut kun he vanhenevat niin haluan muuttaa heidänluokse.

Vierailija
11/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoranaisesti hoida, mutta äidin kanssa olen käynyt lääkärissä kolmesti vuodessa nyt viime kahdeksan vuoden ajan, jonka hän on sairastanut yhtä ja samaa kuolemaan johtavaa sairautta. Sosiaalisella tervehdyskäynnillä kävin sairauden ensi vuosina kerran viikossa. Kun ilmeni, ettei hän ihan heti kuole, olen käynyt joka toinen viikko. Siivooja käy äidillä siivoamassa säännöllisesti, ruoka tuodaan ateriapalvelusta ja kun hän ei pystynyt peseytymään itse, kotihoitaja kävi pesemässä.

Tuossakin on kyllä ollut ihan tarpeeksi tekemistä. Vaikka ensi kuukausina tuntui, ettei tuosta pelkästä vierailemisesta ei ole paljonkaan vaivaa, niin kun on oma perhe ja kouluikäinen lapsi ja työmatka itsellä kestää melkein kolme tuntia päivittäin, niin säännölliset vierailutkin tuntuvat vuosi toisensa jälkeen lopulta vievän voimia.

Samaan aikaan olen välillä joutunut hoitamaan myös isäni asioita, kun hän on välillä sairastellut myös, ja viemään myös häntä lääkäriin. Isä asuu eri osoitteessa kuin äiti, joten molempia en pääse yleensä näkemään samalla reissulla.

Olisi ollut kätevää, jos vanhemmat olisivat asuneet vaikka samassa pihapiirissä. Nyt meidän välillä on matkaa pari kilometriä, mikä ei sinänsä kuulosta paljolta, mutta kun se matka pitää tehdä kävellen, niin ei sekään ihan noin vain ja milloin vain käy.

Yllättävän paljon tämä vähäkin vie voimia. Kun äiti oli huonona, hän ei pystynyt käymään kaupassa yksin, ja antoi isälle ja minulle aina ostotilauksia. Niitä sitten harva se päivä hänelle toimiteltiin. Onneksi hän on nyt parina viime vuotena kyennyt taas käymään kaupassa omin voimin.

Vierailija
12/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on jo kuollut ja äidillä syöpä kohta terminaalissa joten ei tarvii. Varmaankin tuollainen normi siivous ja kaupassa käynti ym vastaava hoituis mutta omaishoitajaksi en rupeaisi.

Vierailija
13/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. Ovat jo nyt vanhoja ja sairaita ja tarvitsevat apua mutta mun on pakko käydä töissä ja elättää oma perheeni

Vierailija
14/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tästä välit parane niin en.

Vierailija
15/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.

Vierailija
16/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen tosi kiitollinen heille, vaikka on tässä kaikenlaista ollut-rakastan heitä en voisi kuvitella etten olisi auttanut.

Vierailija
17/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio hoitaa, enkä todellakaan ole vanhemmilleni mitään velkaa. He päättivät hankkia lapsen, mutta minä en ole päättänyt syntyä. Välimme ovat ihan hyvän, mutta en ole yhtään hoitajatyyppiä enkä aio sellaista missään syyllisyydenpuuskassa myöskään leikkiä.

Vierailija
18/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoin niin paljon kun kykenin, äitini tosin vielä alle kuusikymppinen mutta oli reumaa ja nivelrikkoa ja muuta. Viimeisenä hoidin äitini palovamman. Eilen rakas äitini sitten muutama tunti lähdettyäni kuoli kotonaan sohvalle istumaan ilmeisesti sydänkohtaukseen vaikka sydänongelmista ei tiedetty etukäteen :( Mielellään olisin häntä vielä monta vuotta auttanut ja ottanut vaikka luokseni asumaankin sitten kun ei pärjää omassa kodissa :(

Vierailija
19/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Isä on uuden mielenvikaisen vaimonsa vankina, vaimon, joka on niin mustasukkainen minusta, että on eristänyt isäni lammasmaisella suostumuksella isäni minusta. Niin kauan kuin vaimo elää niin vaimo hoitaa, vaikka tiedän, että on jo ihan kyrpiintynyt ukkoonsa, mutta minun tai mieheni apu ei kelpaa.

Äitiäkään en aio hoitaa, kiitos sen ilkeän paskiaisen kohtelun, jota häneltä sain lapsena. Antaa yhteiskunnan huolehtia vaan, jos ei pyydä minulta sitten anteeksi. (Ei tule tapahtumaan.)

Vierailija
20/118 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on ollut jo vuosia viimeinen ikäisistään elossa, joten siinä vaiheessa kun hän heikkenee niin en ehdi luultavasti edes autoa käynnistää kun hän on jo kuollut. Tulee siis kuolemaan saappaat jalassa ja on siihen asti täysin kykenevä huolehtimaan itsestään.

Äiti taas, hän tekisi varmaan ennemmin itsemurhan kun antaisi minun rasittaa itseäni hänen hoidollaan, itsellä sairaus joka pahenee stressistä niin että olen itse sairaalassa =(