IS: Nivelrikon tehokkain hoito -artikkeli maksumuurin takana
Olisko tällä palstalla IS Extran lukijoita? Kiinnostaisi kovasti tämä artikkeli, sillä olen kärsinyt todella kipeästä polvesta jo parisen vuotta ja edelleen odotan hoitoon pääsyä. Eli kiinnostaa tämän lääkärin hoitometodit. Iso kiitos, jos voit jakaa artikkelin sisällön!
Kommentit (9)
Liikunta. Esim. uinti, pyöräily. Vaihdevuosiin estrogeeni.
En ole lukenut, mutta veikkaan glukosamiinia, omegaa, hiilihydraattien vähentämistä ja ehkä painon pudotusta.
"Nivelrikon tehokkain hoito ei löydy lääkepurkista, vaan säännöllisestä ja oikein toteutetusta liikunnasta. Painonhallinta on avainasemassa sairauden ehkäisyssä ja hoidossa: esimerkiksi ylipainon pudottaminen voi vähentää polvinivelrikon riskiä naisilla jopa 50 prosentilla."
Siinä. Ihan löytyi googlaamalla.
Se on klikkiotsikko, jonka takana on joku ihan tavallinen hoitokeino, jota tyyliin kaikki jo noudattavat. Tälleen ihan lukematta näillä tiedoilla arvioin.
No ei siellä mitään uutta ole. Painonpudotus ja liikunta, erityisesti lihaskuntoliikunta. Mistään glukosamiineista ynnä muista ei ole tieteellistä näyttöä.
Tehokkain hoitokokonaisuus muodostuu seuraavista osa-alueista:
Liike ja fysioterapia: Säännöllinen ja niveliä liikaa kuormittamaton liikunta (esim. kävely, uinti, pyöräily ja vesijuoksu) on tehokkain lääke. Lihasvoimaharjoittelu vahvistaa niveliä ympäröiviä tukilihaksia ja vähentää niveleen kohdistuvaa rasitusta.
Painonhallinta: Ylipaino rasittaa erityisesti polvia ja lonkkia. Jokainen pudotettu kilo vähentää nivelten kuormitusta huomattavasti.
Lääkehoito: Kipua lievitetään ensisijaisesti parasetamolilla tai tarvittaessa paikallisilla ja suun kautta otettavilla tulehduskipulääkkeillä. Hankalissa kipuvaiheissa lääkäri voi pistää niveleen kortisonia tai hyaluronaania.
Apuvälineet ja tuet: Esimerkiksi polvituki tai kunnolliset iskuja vaimentavat jalkineet voivat helpottaa liikkumista ja vähentää kipua.
Kirurgia: Jos elintapahoito ja lääkkeet eivät enää riitä, voidaan nivelrikkoiseen niveleen (esim. polvi tai lonkka) asentaa tekonivel.
Vierailija kirjoitti:
Liike ja fysioterapia: Säännöllinen ja niveliä liikaa kuormittamaton liikunta (esim. kävely, uinti, pyöräily ja vesijuoksu) on tehokkain lääke. Lihasvoimaharjoittelu vahvistaa niveliä ympäröiviä tukilihaksia ja vähentää niveleen kohdistuvaa rasitusta.
Painonhallinta: Ylipaino rasittaa erityisesti polvia ja lonkkia. Jokainen pudotettu kilo vähentää nivelten kuormitusta huomattavasti.
Lääkehoito: Kipua lievitetään ensisijaisesti parasetamolilla tai tarvittaessa paikallisilla ja suun kautta otettavilla tulehduskipulääkkeillä. Hankalissa kipuvaiheissa lääkäri voi pistää niveleen kortisonia tai hyaluronaania.
Apuvälineet ja tuet: Esimerkiksi polvituki tai kunnolliset iskuja vaimentavat jalkineet voivat helpottaa liikkumista ja vähentää kipua.
Kirurgia: Jos elintapahoito ja lääkkeet eivät enää riitä, voidaan nivelrikkoiseen niveleen (esim. polvi tai lonkka) asentaa tekonivel.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ylipainoa ei ole. Kortisonipiikin olen saanut pari kertaa. Polvituki käytössä jo ihan työni takia (seisomatyö). Kävelyä tulee muutenkin päivittäin. Lisäksi harrastan vesijuoksua ihan muutenkin. Lääkärini uskoo parasetamolin voimaan. Itse en ole huomannut mitään eroa, joten olen luopunut siitä. Rasittaa vaan turhaan elimistöä, eikä ole järkevää syödä kuukausitolkulla, kun on tarkoitettu kuitenkin lyhytaikaiseen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ylipainoa ei ole. Kortisonipiikin olen saanut pari kertaa. Polvituki käytössä jo ihan työni takia (seisomatyö). Kävelyä tulee muutenkin päivittäin. Lisäksi harrastan vesijuoksua ihan muutenkin. Lääkärini uskoo parasetamolin voimaan. Itse en ole huomannut mitään eroa, joten olen luopunut siitä. Rasittaa vaan turhaan elimistöä, eikä ole järkevää syödä kuukausitolkulla, kun on tarkoitettu kuitenkin lyhytaikaiseen käyttöön.
Lihaskunto? Ja oletko normaalipainon ylärajoilla?
Jos niin kovasti kiinnostaa, niin miksi et maksa artikkelista?