Onko "ullage" (engl.) sanalle olemassa suomalaista vastinetta?
Millä nimellä suomeksi kutsutaan säiliön, pullon, paketin tms. astian tyhjänä ei-sisällön täyttämää osaa?
Vai onko meillä sille edes erillistä sanaa vai onko ainoa tapa tuolla tavalla selittämällä ilmaista kiertäen, samaan tapaan kun futuurin ilmaiseminen on tehtävä?
Yritin jo KVG:tä ja paria sanakirjaa löytämättä mitään, mutta ajattelin vielä kysyä jos jollekin tulisi täällä mieleen sana joka sille meillä on, mutta ei nyt löytynyt.
Kommentit (105)
Kai sitä vaan sanotaan että ei ole täynnä tai että siinä on tyhjää niin ja niin paljon
Mikä jelvetti on tyhjänä ei-sisällön täyttämä osa. En tajuaisi vaikka selittäisit, kuka tuollaista sanaa edes tarvitsee.
En ihan selityksestä ymmärtänyt tarkoititko esim. ilmatilaa eli se ilmaa täynnä oleva osuus joka esim. pulloissa on? Tai sitten jonkun säiliön mahdollisesti sisällä olevaa koneistoa/putkistoa/muuta laitteistoa?
Nenä. Suomi-Englanti-Suomi sanakirjasta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Välitila
Aivan tämä se on. Välitila.
Minulla oli tunne, että on sille joku nimi, mutta en millään sitä saanut mieleen mikä se on. Ihmettelin, myös ettei sitä verkon sanakirjoista tullut vastaan. Palauttivat vain tyhjää ts, ei vastinetta :/
Ap.
Sanakirja ei tunnista sanaa "ullage".
Emma K. kirjoitti:
Nenä. Suomi-Englanti-Suomi sanakirjasta suoraan.
Siinä sen näkee, että verkon sanakirjat ei ole kovin kattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitila
Aivan tämä se on. Välitila.
Minulla oli tunne, että on sille joku nimi, mutta en millään sitä saanut mieleen mikä se on. Ihmettelin, myös ettei sitä verkon sanakirjoista tullut vastaan. Palauttivat vain tyhjää ts, ei vastinetta :/
Ap.
Mitä siis suomeksi tarkoittaa tässä kohtaa välitila?
Vaje, vajaus, vajanto - riippuu myös asiayhteydestä. Olen kuullut myös verbin ”vajuta” kun tilassa olevan massan määrä kutistuu.
Mahtaakohan ullakko sanalla olla sukua ullage sanalle, mietin vain vielä?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mikä jelvetti on tyhjänä ei-sisällön täyttämä osa. En tajuaisi vaikka selittäisit, kuka tuollaista sanaa edes tarvitsee.
Tellisuudessa järjestelmiä kehitettäessä ja prosesseja suunniteltaessa esimerkiksi pitää pystyä kuvailemaan mitä erilaisempia käsitteitä.
Tyhjiö?