Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta ekaa vuotta opettajana ja harvassa on oikeasti ne päivät, kun olisin yli 8 tuntia tehnyt töitä, kun oikein tiukasti lasken. Ja mulla on vielä sellainen iso asia, että jouduin ottamaan pari musiikin ryhmää ja en ole mikään huippumuusikko, joten joudun harjoittelemaan sitä puolta joka ilta. Mutta, mutta... työ on tosi raskasta. Joku kuusi tuntia opetusta ja tuntuu, että kävelen päin seiniä. Ei tuollaista kukaan jaksaisikaan kahdeksaa tuntia. Neljä tuntia menee, viides alkaa jo olla raskas, kuudes on tosi rankkaa. Riippuu tietysti ryhmästä ja aineista, mutta se 45 min on niin intensiivinen, ettei mikään aiempi työ (ja olen muuten tehnyt 10+ vuotta muita töitä + nuoruuden kesätyöt jnt.) vedä sille vertoja.

Tauoista puhutaan paljon, mutta niitä menee paljon valvointoihin, perusjuttujen selvittämiseen (missä Jessen hanskat, Jasmin töni jne.), Wilman katsomiseen, kopiointiin ja siihen, että otan esille seuraavan tunnin materiaalit kaapeista. Kahvilla käyn ehkä kerran päivässä.

Vierailija
82/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 07:03"]

Minä olen vasta ekaa vuotta opettajana ja harvassa on oikeasti ne päivät, kun olisin yli 8 tuntia tehnyt töitä, kun oikein tiukasti lasken. Ja mulla on vielä sellainen iso asia, että jouduin ottamaan pari musiikin ryhmää ja en ole mikään huippumuusikko, joten joudun harjoittelemaan sitä puolta joka ilta. Mutta, mutta... työ on tosi raskasta. Joku kuusi tuntia opetusta ja tuntuu, että kävelen päin seiniä. Ei tuollaista kukaan jaksaisikaan kahdeksaa tuntia. Neljä tuntia menee, viides alkaa jo olla raskas, kuudes on tosi rankkaa. Riippuu tietysti ryhmästä ja aineista, mutta se 45 min on niin intensiivinen, ettei mikään aiempi työ (ja olen muuten tehnyt 10+ vuotta muita töitä + nuoruuden kesätyöt jnt.) vedä sille vertoja.

Tauoista puhutaan paljon, mutta niitä menee paljon valvointoihin, perusjuttujen selvittämiseen (missä Jessen hanskat, Jasmin töni jne.), Wilman katsomiseen, kopiointiin ja siihen, että otan esille seuraavan tunnin materiaalit kaapeista. Kahvilla käyn ehkä kerran päivässä.

[/quote]

kyllä se siitä ajan kanssa helpottuu, ellet ihan lahjaton ole!

t. Kokeneempi kollega.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää opettaja ap on jostain humakista tms keskiasteen oppilaitoksesta. Siellä alkaan kesäloma jo toukokuun puolessa välissä ja syyskausi alkaa elokuun lopussa. Joululomalla ollaan kuukausi. Ja kun on tuntiope, niin noi tunnit riittää.

Vierailija
84/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista vaan ole opettajiksi! 

Vierailija
85/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:34"]Hei,

Opetatko liikuntaa, käsitöitä, kuvista vai köksää?  Itse olen reaaliaineiden opettaja yläkoulussa ja teen niin paljon töitä kuin kohtuudella jaksan.  Olisi hienoa kehittää uusia juttuja ja teettää enemmän erilaisia arvioitavia töitä, mutta johonkin on oman jaksamisen raja laitettava.  Oppiaineet ovat niin erilaisia työmäärältään ja silti opetusvelvollisuudet lähes samat!  

Oma työni on urakkaluontoista (äskenkin suunnittelin huomisia tunteja).  Mutta nautin pitkistä lomista hyvällä omallatunnolla!
[/quote]

Ot. mutta pakko kommentoida kun tuolla tavalla ohmineen disauttelet taito- ja taideaineiden opettajia. Mulla kolmatta vuotta työelämässä olevana kuvisopena menee oppituntien lisäksi päivässä vähintään kolme tuntia suunnitteluun, materiaalien valmistelemiseen ja tilaamiseen, Wilmaan ja kaikkeen siihen mitä muillakin peruskoulun aineenopeilla työhön kuuluu. Arvioinnit ei mullakaan ole luokkaa "katson kuvia ja intuitiivisesti heitän kympin tai kasin", kun haluan olla oikeudenmukainen ja arvioida oppilaiden prosesseja ja oppimista, en pelkkää lopputulosta. Ai niin, meillä ei muuten juuri valmiita materiaaleja ole, eli kaikki valmistellaan itse alusta asti. Ei ole kirjaa, jonka tehtäviä voisi tarkistaa rutiinikaavalla. Uusien ohjelmien ja sovellusten haltuunottoon kuluu myös aikaa, jos haluaa olla ajan tasalla digipuolella ja mm. arkkitehtuurin opetuksessa. Osan kesästä lomailen huoletta, mutta teen myös muita töitä pienen palkan takia ja kehitän ammattitaitoani mm. lukemalla ja osallistumalla seminaareihin. Uskon että työmäärä pätee myös moniin käsityön, köksän, liikunnan ja musiikin opettajiin. Lukion äikänmaikalla on älyttömästi kotityötä tarkistamisessa ja korvaamisessa, mutta eivät muutkaan aineenopet lusmuile tuntien jälkeen!

T. Kutsumustyöläinen

Vierailija
86/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt totuus siitä jos opettaja sairastuu kesäloman ajaksi/aikana tai jää juuri ennen kesälomaa äitiyslomalle miten se korvataan? Lomia kun ei voi siirtää sen ymmärrän mihin tahansa. Rahana ainakin saa, joten ei ole todellinen vääryys.

Tuolla toisessa ketjussa äitiopettajat kertovat että töihin paluu kesäksi äitiys-ja hoitovapaiden keskellä on heidän oikeutensa kun raskausaikana kertyneitä lomia ei voi siirtää. Risooko tämä lapsettomia opettajia, sijaisia nyt ainakin. Eikö tämän oikeuden voisi rajata siihen viimeiseen kesään kun syksyllä oikeasti palaa töihin? Silloinhan puntit olisivat tasan. Jos palaa töihin ilman hoitovapaata marraskuussa yms. niin silloin on todennäköisesti jäänyt äitiyslomalle syksyllä ja on nauttinut ne kesälomat.

Vierailija
87/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, en todellakaan selviä 6 tunnissa työpäivistä. Teen hommani kunnolla. Lomat tulee todella tarpeeseen sillä työ on kuluttavaa ja stressaavaa, luokat on isoja ja vanhemmat vaativia. Ootko oleasti edes opettaja kun tuut tänne leijumaan lomillasi ja lyhyillä päivilläsi? No opettajaksi voi kaikki halukkaat hakee opiskelemaan.

Vierailija
88/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ihmeessä opettajien koulutuspäiviä, aslak-kuntoutuksia ja lomautuksia ei tehdä "opetuksettomana aikana"?!?!? en käsitä, että opettaja voi heti loman jälkeen olla 2vk kuntoutuksessa, sitten kolmen päivän koulutus ja lopuksi kunnan lomautus 2vk. ei tule montaa työpäivää joululoman ja talviloman väliin. kun kerran lomat ei ole kokonaan lomaa, vaan suunnitteluaikaa ilman oppilaita, niin eikö esim. koulutuspäivät voisi olla tällaisena aikana? 

Vierailija
89/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]

Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni. 

[/quote]

Monikin yhtä pitkän ja pidemmänkin yliopistokoulutuksen käynyt saa huomattavasti pienempää palkkaa kuin opettajat. Yliopistolla tohtorinkin palkka voi olla pienempi kuin perusasteen opettajalla.

Vierailija
90/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti sisätyö ja pitkät lomat. Kaikille opettajan ammatti ei sovi. Täytyy olla tarmokas, ulospäinsuuntautunut ja eloisa, etenkin pienempien kanssa. Positiivinen myös. Mikään pedanttisuus ei kannata, eikä todellakaan ole hyve tässä ammatissa. Kun on alalle sopiva, pääsee vähemmällä.

Vierailija
91/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat 'lomineen' ovat enemmänkin osa-aikatyöntekijöitä. Luokanopettajan aloituspalkka ei välttämättä ole edes 3000:a euroa juuri "lomien" takia! mieheni on LO ja melko tiukkaa on taloudellisesti kun kummankaan nettopalkka on alle 2000. ( Erona toki että minä teen kokopäivätyötä esimiesasemassa mutta naisvaltaisella alalla vain amk-koulutuksella )

Vierailija
92/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]Minäkin olen opettaja. En voi koskaan valita, milloin lomani on. Haluaisin lomailla elokuussa. En haluaisi lomailla viikoilla 43 tai 10 (syys- ja talviloma), koska silloin on lunta (jep, täällä on). Ulkomaanmatkat ovat aina koulujen lomien aikaan kalliita. 

Työpäivän aikana en voi syödä silloin, kun minulla on nälkä, vaan silloin, kun luokalle on määrätty ruokailu. Jusun vahtimaan lapsia, joilla on niin kamalat ruokatavat, että pma ruokahaluni menee. En pääse vessaan silloin, kun on tarve. Minulla on välituntivalvontoja ja vessaan on usein jono. Välitunnit menevät usein asioiden selvittelyyn (oppilaiden riitoihin, vanhemmille vastaamiseen jne). 

Silti pidän työstäni. Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni. 
[/quote]

Koulumme talkkari soitti kateellisena suutaan loman lähestyessä. Meni hiljaiseksi kun sanoin ettei tavallisen työssäkäyvän lomilla kukaan tekis open työtä.

Vierailija
93/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona töistä jo! Tänään olikin hiukan äikkää, musiikkia ja penkkariauton odottelua. Söin hyvin. Aikaa ruokailuun 45 min. Koko päivä edessä, voisi vaikka vuokrata leffan illaksi. Huomenna viikonloppu alkaa klo 12:15. Ainiin, olen tokaluokan ope.

Vierailija
94/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opena olo on aika kivaa, totta. Toki jos ihmisiä vihaa, ei ammatti välttämättä sovellu... Alakoulun puolella pääsääntöisesti päivät vaihtelevat. Välillä hiihdetään, esiinnytään juhlassa, tehdään tehtäviä, luetaan kirjaa, maalataan jne. Eihän ne materiaalit toki itsestään paikalle kävele, mutta käsi sydämellä, ihan tottako kaikki valmistelu teillä arvon kollegoilla vie tuntitolkulla vielä oppituntien jälkeen? Ehkä olen itse vain nopea ja tehokas, mutta en joudu käyttämään valmisteluihin niin paljon aikaa! Materiaalit ovat nykyään hyviä, niistä saa hyviä ideoita. Olen myös ihminen, joka innostuu työstään ja erilaisista metodeista. Ehkä en tosiaan koe olevani töissä silloin kun iltasella ruokaa laittaessa i saan kuningasidean, kuinka opettelemme toiminnallisesti kertotaulut kevään aikana. Asennekysymys myöskin.

Vierailija
95/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paska palkka on, ei auta kieltää, mutta lomat on ruhtinaalliset. Lisäksi työ on sillätavalla kevyttä, että saa olla sisällä, ei fyysistä rasitusta, psyykkinenkin rasitus on lähinnä omista voimavaroista kiinni. Kuten sanottu aiemmin, kaikista ei ole opeiksi! Ei kaikista ole kauppiaiksi/papeiksi/teurastajiksikaan. Opettajan työ voi olla todella raskasta, mikäli ei oikein sovellu alalle.

Vierailija
96/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopeja ovat.

Vierailija
97/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aineenopettajat ole päteviä luokanopettajia eikä lastentarhanopettajia. Ei myöskään lääkäreitä, palomiehiä, hoitsuja you see...

Vierailija
98/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:52"]

Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni.

[/quote]

Aivan. Ala-asteen opettajalla on luokanopettajapätevyys. Mutta yläasteella ja ammattikouluissa ja ammattikorkeakoulussa pätevyys tulee esittämälläsi tavalla. Luokanopettajan pätevyys riittää luokille 1-6., muttei enempään. Hassua miten nämä ala-aste opet eivät näitä asioita ymmärrä. Ala-asteelle voi ottaa opettajan sijaisen suoraan kadulta tai jonkun ylioppilaan, mutta ammatti- ja korkeakouluun ei, koska siellä opiskellaan ammattiin. Esimerkiksi koneita tai muita ei saa tietenkään käyttää.

[/quote]

Kirpaisiko ala-asteen opettajaa alapeukuttajaa totuus?

Vierailija
99/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:46"]

Amisope vastaa vielä. Minulla on opettajan ylempi korkeakoulututkinto ja pedagoginen pätevyys 60 op, joka hankittu OKL:ssä. Olen oikeutettua toimimaan aineenopettajana yläkoulussa, lukiossa tai amiksessa. Älä aliarvioi. Monella amisopella on niin hyvä pätevyys ja koulutus, että rahkeet riittää, mihin vain! Ja palkka on amiksessa opettajana jo ihan kohtalainen. Mutta tämä tästä, en alennu väittelyyn, koska tunnen arvoni.

[/quote]

Aivan. Ala-asteen opettajalla on luokanopettajapätevyys. Mutta yläasteella ja ammattikouluissa ja ammattikorkeakoulussa pätevyys tulee esittämälläsi tavalla. Luokanopettajan pätevyys riittää luokille 1-6., muttei enempään. Hassua miten nämä ala-aste opet eivät näitä asioita ymmärrä. Ala-asteelle voi ottaa opettajan sijaisen suoraan kadulta tai jonkun ylioppilaan, mutta ammatti- ja korkeakouluun ei, koska siellä opiskellaan ammattiin. Esimerkiksi koneita tai muita ei saa tietenkään käyttää.

[/quote]

[/quote]

Tajuaahan sen maallikkokin, että opettajien vaatimustaso nousee ylemmille tasoille mentäessä. Yliopistossa opettaa lisenssiaatit. Nää luokanopettajan ei tiedä mistään mitään. Yleissivistys on nolla. Kun opetetaan AAA BBB CCC ja vähä yhteen- ja vähennyslaskua ei aivokapasiteetti kehity.

Vierailija
100/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

mikä totuus? Se, että en ole palomies vai se ettei hän ole opettaja? En ymmärtänyt. Aineopettaja ei ole luokanopettaja, eikä pätevä siihen (kään)työhön.