Opettajien lomat
Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.
Kysyttävää?
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]
Minäkin olen opettaja. En voi koskaan valita, milloin lomani on. Haluaisin lomailla elokuussa. En haluaisi lomailla viikoilla 43 tai 10 (syys- ja talviloma), koska silloin on lunta (jep, täällä on). Ulkomaanmatkat ovat aina koulujen lomien aikaan kalliita.
Työpäivän aikana en voi syödä silloin, kun minulla on nälkä, vaan silloin, kun luokalle on määrätty ruokailu. Jusun vahtimaan lapsia, joilla on niin kamalat ruokatavat, että pma ruokahaluni menee. En pääse vessaan silloin, kun on tarve. Minulla on välituntivalvontoja ja vessaan on usein jono. Välitunnit menevät usein asioiden selvittelyyn (oppilaiden riitoihin, vanhemmille vastaamiseen jne).
Silti pidän työstäni. Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni.
[/quote]
äläkä unohda ruokailuissa sitä, että ne lapset yskivät tarjottimellesi ja sylki lentää, kun juttelevat - osa siitä räästä päätyy lautasellesi. Opettajan työn ihania puolia :(
[/quote]
verotusarvoruokailu kuitenkin?
[/quote]
juu, useamman euron päivässä maksan siitä ilosta, että syön sitä kouluruokaa ja vahdin samalla lapsia, autan siivoamaan kaatuneita maitoja, ruokia, autan putsaamaan vaatteita, vaihdan häirikön toiseen pöytään istumaan, muistutan pöytätavoista x 10 (käytä veistä ja haarukkaa, älä puhu ruoka suussa, älä yski pöytään päin, älä töki kaverin ruokaa jne).
Ja usein joudun syömään jäähtynyttä ruokaa kamalalla kiireellä, jotta ehdin valvomaan oppilaita luokkaan.
Opettajien ei pitäisi maksaa ruuasta, jos heillä on samalla valvontavastuu oppilaista!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]
Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.
Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.
Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.
[/quote]
Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.
[/quote]
ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.
Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?
[/quote]
mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin.
[/quote]Tuo erittäin epätavallista, kaipa tiedät sen itsekin. Joten ehkä ei kannata tulla elvistelemään ketjuun, jossa puolet lukijoista yleistää tuon kokemuksesi koskemaan koko ammattikuntaa (tai vähintäänkin kaikkia alkuopettajia). Minulla on 27 opetustunia viikossa, siihen päälle 2 tukiopetustuntia (ylellistä ja epänormaalia todella monessa koulussa, tiedän, mutta huutava tarve tukiopetukseen). Luokkani oppilaista 30% on maahanmuuttajataustaisia, perheiden sosioekonominen asema on heikko, sosiaalityö on vahvasti mukana monessa perheessä. Tämä on hyvin erilaista arkipäivää kuin toimistotyötä tekevällä henkilöllä. En valita, mutta tuohdun jos työtäni väitetään helpoksi.
[/quote]
olen pahoillani, että koet noin. Kommentoin vain omaa työtäni... En koe itse, että työ olisi helppoa kenelle hyvänsä ja ymmärrän, että jollain on 'huonommin'.
en todella tiedä muista alkuopettajista, ehkä he voisivat kertoa omalta kantiltaan, mutta asun kyllä alueella, jossa maahanmuuttajia on vähän. Koen työni tarpeeksi haastavaksi/antoisaksi, mutta PALKKANI ON PIENI, kuten kerroin. Sinulla asiantuntijatehtävissä-valmistava opetus(?) on varmasti huomattavasti suurempi palkka.
...poistun takavasemmalle, ennenkuin tikarit lentävät..
[/quote]
en ole tuo, kenen tekstiä lainaat, mutta miksi ihmeessä puhut valmistavasta opetuksesta? En usko, että kyseinen opettaja tarkoitti valmo-luokkaa, vaan ihan tavallista perusopetuksen luokkaa. Monilla alueilla S2-oppilaiden määrä on luokissa reippaasta yli 50% ja se on arkipäivää. Työmäärääsi nähden palkkasi on hyvä, anteeksi vain. Itselläni netto 2000e (olen tuo aiempi lo, jolla enemmän oppilaita, enemmän tehostettuja, enemmän S2-oppilaita ja enemmän tunteja). Tämä ei siis ole kisa, vaan vertailun vuoksi kerroin :)
Alkuope täälläkin! Tunnit 24. Luokka 1-2 yhteensä 16 oppilasta. Avustajaa ei ole. Palkka on 3150€/kk. Tehostettuja 1.
saa kivittää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:06"]
Olen opettaja. Olen tehnyt töitä tällä viikolla yli 50 h. Ja tänään on vasta torstai. Ensi viikolla vietän viikon mittaista talvilomaa (osittain yo-kokeita korjaten ja muutamaa spesiaalimpaa tehtävää valmistellen). Palkallisen kesäloman olen viettänyt kerran, muut kesät ovat menneet määräaikaisuuksien takia työttömänä.
Tykkään työstäni kovasti ja toivon, että minulle riittää alan hommia myös jatkossa. Työ on silti rankempaa kuin mikään aiempi työni, ja yö-, viikonloppu- ja iltatöitä olen tehnyt vuosien varrella myös valtavan määrän. Ymmärrän, että opetusvelvollisuudet, ylituntien määrä, oma kokemus jne. vaikuttavat työmäärään paljon, mutta itselläni on muutamaa löysempää jaksoa lukuun ottamatta aina mennyt reilusti yli 40 h viikossa työntekoon, vaikka oppitunteja ei loputtomasti olisikaan. Ja kesälomia ei tosiaan juurikaan kerry. Siksi tämä aina vähintään elokuussa esiin nouseva lynkkausmieliala tuntuu pahalta.
Meitä tuoreita määräaikaisia opettajia on paljon, ja meitä eivät mitkään nämä epäreiluiksi koetut edut koske.
[/quote]
Olen alkuopettaja, pääsääntöisesti 1-2 lk. Päiväni ovat lyhyitä, n 4-5 tuntisia. Syön oppilaiden kanssa. Vanhempainiltoja on 4-5 lukuvuotena. Olen lomalla tuon 14 viikkoa. Suunnittelen toki tulevaa kautta toisinaan. Kokeita ei ole. Toiminnallinen ja osallistava opetus vaatii toki ehkä enemmän kekseliäisyyttä kuin aikaa... Olen ollut opettajana 11 vuotta, kesäajan palkka on saatu joka vuodelta. Luokassani on avustaja. Oppilaita on 18. Kolme tehostetun tuen lasta. Oppilashuolto työllistää toki, mutta vähemmän uuden lain myötä. Päiväni ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lyhyitä. Palkkani on 2900-3100/ kk.
[/quote]
ymmärtänet, että sinulla on asiat erittäin hyvin? Vain 18 oppilasta ja vain 3 tehostettua? Avustaja kuinka monta tuntia viikossa? Monilla on alkuopetuksessa oppilaita yli 20, tehosttettuja enemmän kuin 3 ja lisäksi muutama erityisen tuen oppilas. Avustaja muutaman tunnin viikossa. Arkipäivää monille luokanopettajille.
Opetatko minimin eli 24h/vko vai alle sen?
[/quote]
mukava luokka, tosiaan! Ihania oppilaita, kivoja vanhempia. Opetustuntini on 22.5. Palkka on pieni, kuten kerroin, mutta työ EI ole raskasta plus lomaa on riittävästi. Pidän työstäni kovasti ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin.
[/quote]
oma luokkani on aivan ihana, huoltajat mukavia ja positiivisesti yhteistyöhön suhtautuvia. Se ei nyt ollut kuitenkaan se pääpointti, vaan se, että sinulla on varsin helppoa ja kuvailemasi olosuhteet ovat harvinaisia luokanopen työssä nykypäivänä Suomessa.
Itselläni 24 oppilasta, joista 5 tehostettua. S2-oppilaita useampia. Avustaja käytössä muutamalla tunnilla viikossa, jakotunteja 2. Oppilaiden sosioekoniminen tausta varsin kirjava. Oma opetusvelvollisuus 26 viikkotuntia. Tämä on luokanopen arkipäivää Suomessa - ja minulla on vielä helppoa moneen muuhun verrattuna. Joten älä kiltti kerro omasta pestistäsi yleistävästi, koska se todellakin on harvinaisuus.
[/quote]
tässä taas nähtiin kuinka opettaja ei saa kertoa työstään jonka kokee mukavaksi. Ei helvetti, heti ollaan raakkumassa ja paskaa heittämässä! Hienoa että pidät työstäsi ja koet sen antoisaksi! En ymmärrä miksi sinua kadehditaan, vaikka kerroit palkkasi olevan pieni. Mistä kukasn tietää sinun työn vaativuuttasi.
kateellisia mammoja täällä. Älä välitä, vaan nauti työstäsi ja lomastasi!
t. Eläkeläinen.
Minulla opetustunteja 67, palkka 1200€/kk ja luokalla 43 oppilasta, joista 36 erityisen tuen lapsia. Lomaa ei ole, ajattelen töitä no stop.
on kivaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:11"]
Täälläkin opettaja, mutta lomaa ei kyllä ole noin paljon. On vain opetuksetonta aikaa, jonka palkka on tienattu jo aiemmin vuoden aikana. Kaikkihan tuon voisivat itselleen järjestää, pyytävät vaan palkatonta vapaata ja säästävät sitä varten tai jos työnantaja suostuu, jakavat tehdyn työn palkan myös vapaakuukausille. Järjestelykysymys.
[/quote]
Vai järjestelykysymys...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:06"]
Alkuope täälläkin! Tunnit 24. Luokka 1-2 yhteensä 16 oppilasta. Avustajaa ei ole. Palkka on 3150€/kk. Tehostettuja 1.
saa kivittää.
[/quote]
Uskon, että työsi on vaativaa, mutta pidän palkkaasi hyvänä ja pitkää kesälomaa ylellisyytenä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:48"]
Minulla opetustunteja 67, palkka 1200€/kk ja luokalla 43 oppilasta, joista 36 erityisen tuen lapsia. Lomaa ei ole, ajattelen töitä no stop.
on kivaa.
[/quote]
oletteko opettajat nyt tyytyväisiä, jollain menee vielä huonommin!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:56"]
[/quote]
Eli siis opettajan palkka 3600 € * 12 /8,5 = 5082 € "oikea" kuukausipalkka? Viiden-kuuden tunnin työpaivillä? Todella huono palkka työmäärään ja vaativuuteen nähden. Ja joo, on vaativaa, tulosvaatimuksia ei ole eikä henkiäkään pelasteta...
[/quote]
Olisit nyt sinäkin käynyt koulujas sen verran, että ymmärtäisit käyttämiesi lukujen päälle. Opella on kesälomaa 10 vkoa (tavallisilla ihmisillä kait 4-5 vkoa), 1 vko talvilomaa, joka määrätty aina kalleimmalle vkolle. Sama määrä muillakin. Tänä jouluna tuli kenelle vaan kahden viikon loma yhden vapailla eli siitä "extraa" opeille 6 pv. "Syyslomaa" oli meillä 2 opetuksetonta päivää, mutta mulla meni molemmat päivät kokeiden korjailuissa, kun "loma" osui jaksojen vaihteeseen. Ja siinäpä ne lomat eli enemmän kuin muissa ammateissa tuli 5-6 vkoa. Lasketko uudelleen? Yliopistossa suoritetun ylemmän tutkinnon suorittaneelle ei mikään ihmeellinen liksa, vai mitä?
5-6 tunnin työpäivistä ei minulla ole kokemusta, kyllä 7 h on kähempänä totuutta ma-pe ja päälle sunnuntai-iltapäivällä alkava työnteko.
Ja kyllä, saatetaan pelastaa joskus jonkun henkikin :)
Palkka 2460. Lomaa sama kun kaikilla muillakin luokanopettajilla, luokalla 19 oppilasta, tuellisia 4. Ei kadehdittavaa, mutta mielummin näin kuin edellisessä työssäni, jossa lomaa ei ollut ja jos piti, näkyi heti pienyrittäjän pussissa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:46"]Opena olo on aika kivaa, totta. Toki jos ihmisiä vihaa, ei ammatti välttämättä sovellu... Alakoulun puolella pääsääntöisesti päivät vaihtelevat. Välillä hiihdetään, esiinnytään juhlassa, tehdään tehtäviä, luetaan kirjaa, maalataan jne. Eihän ne materiaalit toki itsestään paikalle kävele, mutta käsi sydämellä, ihan tottako kaikki valmistelu teillä arvon kollegoilla vie tuntitolkulla vielä oppituntien jälkeen? Ehkä olen itse vain nopea ja tehokas, mutta en joudu käyttämään valmisteluihin niin paljon aikaa! Materiaalit ovat nykyään hyviä, niistä saa hyviä ideoita. Olen myös ihminen, joka innostuu työstään ja erilaisista metodeista. Ehkä en tosiaan koe olevani töissä silloin kun iltasella ruokaa laittaessa i saan kuningasidean, kuinka opettelemme toiminnallisesti kertotaulut kevään aikana. Asennekysymys myöskin.
[/quote]
Ei tätä saa sanoa ääneen!
Täällä täytyy valittaa kuinka kamalaa työ on, eikä vuorokaudessa tunnit riitä, koska tunnollinen, kunnollinen ope! Lomia täytyy myös vähätellä. Ainakin 8 viikkoahan kuluu ihan seuraavaa kautta suunnitellessa ja mennyttä arvioidessa. Rahaakaan ei makseta, ainoastaan joku nimellinen korvaus elämäntyöstä. Oppilaat/vanhemmat on tosi kauheita ja wilmaankin uppoaa kaikki aika. Edes vessaan ei pääse.
Täälläkin opettaja, mutta lomaa ei kyllä ole noin paljon. On vain opetuksetonta aikaa, jonka palkka on tienattu jo aiemmin vuoden aikana. Kaikkihan tuon voisivat itselleen järjestää, pyytävät vaan palkatonta vapaata ja säästävät sitä varten tai jos työnantaja suostuu, jakavat tehdyn työn palkan myös vapaakuukausille. Järjestelykysymys.
[/quote]
toi on hyvä lisäys toi "jos työnantaja suostuu", joo ei suostu. Työntekijä on otettu taloon sitä varten että se tekisi.. TÖITÄ.
Olen huomannut että ne opettajat, jotka osaavat ottaa lunkimmin, jaksavat työssään myös parhaiten. Tiukkapipo-tiinat ja neuroottiset suorittajat jäävät vähinäänin takavasemmalle. Oppilaat eivät pidä, eikä kukaan oikein tunnu tietävän ovatko he lintuja vai kaloja. Ehkä nämä tiukkapipot ovat juuri niitä huumorintajuttomia kympin tyttöjä. Niitä jotka eivät sovellu alalle.
Opettajat ovat ihan tavallisia ihmisiä, eivät yhtään sen ahkerampia kuin muutkaan. Tunnen monta opettajaa ja heistä on kyllä uhrautuvaisuus kaukana!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:05"]
Kertokaa nyt totuus siitä jos opettaja sairastuu kesäloman ajaksi/aikana tai jää juuri ennen kesälomaa äitiyslomalle miten se korvataan? Lomia kun ei voi siirtää sen ymmärrän mihin tahansa. Rahana ainakin saa, joten ei ole todellinen vääryys.
Tuolla toisessa ketjussa äitiopettajat kertovat että töihin paluu kesäksi äitiys-ja hoitovapaiden keskellä on heidän oikeutensa kun raskausaikana kertyneitä lomia ei voi siirtää. Risooko tämä lapsettomia opettajia, sijaisia nyt ainakin. Eikö tämän oikeuden voisi rajata siihen viimeiseen kesään kun syksyllä oikeasti palaa töihin? Silloinhan puntit olisivat tasan. Jos palaa töihin ilman hoitovapaata marraskuussa yms. niin silloin on todennäköisesti jäänyt äitiyslomalle syksyllä ja on nauttinut ne kesälomat.
[/quote]
opettajat ovat kyllä ahneuden mestareita! Ei mitään kunnioitusta sitä sijaista kohtaan, joka menettää kesäpalkkansa kun vakkari palaa kesälomalla 'töihin'!
Voi helkkari, taasko te opettajat provosoiduitte selittämään työtänne tai työtämme. Opettaja olen minäkin, mutta minulla ei ole mitään tarvetta tulla tänne palstalle selittelemään työ- ja loma-aikojani. Jokainen, jota homma kiinnostaa ja kadehdituttaa, voi pyrkiä sijaiseksi pidemmäkis aikaa, niin saa oikein omalla iholla tuta, mitä tämä työ on. Vain yksi pikku juttu: teillä on yksi tai kaksi murkkua, joiden kanssa ette pärjää, meillä niitä on luokallinen kerrallaan ja monta luokallista yhteensä yläkoulussa!
Harmittaa sinunkaltaisesi leveilijä. Minulla opettajan on 38 lomapäivää niin kuin kunnallisella puolella ylipäätään, joten oikeaa lomaa ei opettajilla ole sen enempää kuin millään muullakaan ammattiryhmällä. Opetusvelvollisuus kerätään koululukuvuoden aikana, joten muut "lomat" koostuvat opetuksettomasta ajasta , jolloin suunnitellaan (kuka mitenkin) seuraavaa lukuvuotta jne. Itse amiksessa opettavana en voi kuin haaveilla kuuden tunnin työpäivistä, vaan työpäivät venyvät helposti 12 tunnin mittaisiksi, kun opetuksen jälkeen vastataan posteihin tavataan vanhempia jne... Minun luokkani potentiaalilla tapaamisia on varsin usein... Lisäksi taas aikuiskoulutuksen puolella on kesäopetusta, joten ei kaikilla opettajilla niin pitkiä vapaita ole. Olen ollut mukana ops työskentelyssä, joten seuraavan kerran, kun kesä saapuu, tiedän vapaani ansainneeni...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 15:45"]Voi helkkari, taasko te opettajat provosoiduitte selittämään työtänne tai työtämme. Opettaja olen minäkin, mutta minulla ei ole mitään tarvetta tulla tänne palstalle selittelemään työ- ja loma-aikojani. Jokainen, jota homma kiinnostaa ja kadehdituttaa, voi pyrkiä sijaiseksi pidemmäkis aikaa, niin saa oikein omalla iholla tuta, mitä tämä työ on. Vain yksi pikku juttu: teillä on yksi tai kaksi murkkua, joiden kanssa ette pärjää, meillä niitä on luokallinen kerrallaan ja monta luokallista yhteensä yläkoulussa!
[/quote]
Melkoista keinottomuutta.
Kapinointi kuuluu murrosikään. Opettajan on ymmärrettävä tämä, eikä itkeskellä käytävillä kun joku haukkuu tussuksi. Ei ne opettajat kyllä yöuniaan menetä vaikka olisi armeijallinen mulkk...murkkuja! Vain ne hikipinkoneurootikot, jotka piipittävät luokan edessä keinottomuuttaan. Yläkouluun tarvitaan miesopettajia lisää ja kovempia rangaistuksia.
Huomenna se taas alkaa. Ahdistaa. 8 viikkoa pitäis jaksaa. Sitten olisi hiihtoloma.