Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketuttaako kun ei pääse opettamaan pätevänä kuin ala-asteella?

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980986

Tuolta voi tarkistaa oman pätevyyden ja hankkimalla lisäkoulutusta voi sinustakin tulla ihka oikea ja pätevä opettaja amikseen, tai amk:hon tai vaikkapa yliopistoon.

Vierailija
102/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:05"]

Tuolta voi tarkistaa oman pätevyyden ja hankkimalla lisäkoulutusta voi sinustakin tulla ihka oikea ja pätevä opettaja amikseen, tai amk:hon tai vaikkapa yliopistoon.

[/quote]

miksi ketuttaisi? Täällähän saa lukea jatkuvasti nimenomaan näiden aineopejen tilityksiä siitä, että suunnitella täytyy viisi tuntia joka ilta työpäivän päätteeksi. Ei ala-asteella tarvitse. Riittää vähempikin ja montakin on kohdillaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 13:05"]

[/quote]

miksi ketuttaisi? Täällähän saa lukea jatkuvasti nimenomaan näiden aineopejen tilityksiä siitä, että suunnitella täytyy viisi tuntia joka ilta työpäivän päätteeksi. Ei ala-asteella tarvitse. Riittää vähempikin ja montakin on kohdillaan!

[/quote]

^ lomakin

Vierailija
104/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat laiskoja. En ole nähnyt ahkeraa opettajaa. Töissä käydät vessassa eivätkä edes vessaharjaa osaa käyttää.

Vierailija
105/240 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän se hiihtoloma alkoi!

*lojuu, laiskottelee, viskelee pienimpiä seteleitä takkaan ja ei käytä vessaharjaa*

Vierailija
106/240 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opetustunteja 22. Olen alkuopettaja. Suunnittelen ja palaveeraan noin 2 tuntia päivässä. Siltikin työpäiväni on melko lyhyt, poistun töistä viimeistään klo 14-15. Tässä ajassa ehdin hyvin valmistella ja suunnitella tulevia tuntejani. Vanhempien kanssa yhteistyö ajoittuu tähän ajankohtaan pääsääntöisesti myöskin. Kotona odottaa autistinen lapsi sekä yksi 3 vuotias. En todellakaan voi viedä töitäni kotiin. Pääsen ehkä teidän muiden mielestä helpolla ja olen huono opettaja, mutta itse koen tuossa ajassa ehtiväni vallan mainiosti tehdä työni hyvin.

Kyllä minusta lyhyt työaika ja pitkät lomat on ehdottomasti oman opettajatyöni parhaat edut.

Muista opettajista en tiedä, puhun vain näin  alkuopetuksen näkökulmasta.

Vierailija
107/240 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:41"]

Työpäiviä lukuvuodessa 189. Syksyllä 90 ja keväällä 99. Siitä voi jokainen päätellä että jos vuodessa on 365 päivää, että lomalla ollaan 365-189= 176. 176 päivää vuodessa siis. Kun viikonloput ottaa vielä pois tuosta lomakertymästä, saadaan nopealla laskutoimituksella 72 Arkipäivää lomaa vuodessa.

[/quote]

Eikö koulupäiviä ole 190? Ja Vesot päälle. Tiedätkö, mikä on Veso?

Vierailija
108/240 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 05:41"]

Työpäiviä lukuvuodessa 189. Syksyllä 90 ja keväällä 99. Siitä voi jokainen päätellä että jos vuodessa on 365 päivää, että lomalla ollaan 365-189= 176. 176 päivää vuodessa siis. Kun viikonloput ottaa vielä pois tuosta lomakertymästä, saadaan nopealla laskutoimituksella 72 Arkipäivää lomaa vuodessa.

[/quote]

Eikö koulupäiviä ole 190? Ja Vesot päälle. Tiedätkö, mikä on Veso?

[/quote]

en, kerro

Vierailija
109/240 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska keskustelu näin hiihtolomalla!

Vierailija
110/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, kuukausi vielä pitäisi jaksaa. Sitten voi rauhassa nauttia vapaasta ja palkasta.

jaksaa jaksaa!

Vierailija
111/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, viisi pitkää viikkoa, onneksi on noita pyhiä tuossa... Sitten mökille elokuun puoleenväliin saakka. 

Vierailija
112/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät on opettajille yhtä piinaa arviointeineen ja kevätkiireineen. Koko kesäkuu menee koomassa, toipuessa vuodesta...

Vierailija
113/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten on kuin minä. Neljättä vuotta opettajana, talvi kiireinen ja väsyttävä. Kesäkuun alussa viikon karenssi työttömyydestä ja liukuminen ansiosidonnaiselle. Joka kevät saa etsiä uutta työtä tai kärkkyä nykyisessä jatkoa.

Moni ei tajua, kuinka yleisesti nuoret opettajat ei saa sitä kesäajan palkkaa. Se on enemmän kuin tavallista.

Vierailija
114/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ohjaajana joka on tehnyt ihan muita hommia aiemmin. Missään ei ihminen pääse töissä niin helpolla kuin alkuopettajana tai ylipäätään alakoulun luokanopettajana. Ihan turha muuta selittääkään. Tai jos kokemusta työelämästä ei muualta kuin koulumaailmasta löydy, niin ehkä siinä sitten musertuu työtaakan alle alkuopettajana. Saatte jopa palkkaa kesäkuukausilta toisin kuin yhteistyökumppaninne koulunkäynninohjaajat, jotka ovat työttöminä kesät.

Vierailija
115/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ammatinvalintakysymys. Mikä estää ohjaajaa menemästä okl:ään ja ryhtymään opettajaksi?!

Vierailija
116/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:25"]

Miksi opettajien pitää valehdella työmäärästä, lomista ja palkasta? Eikö ennemmin kannattaisi olla ylpeä, että on hommannut ammatin jossa saa hyvän palkan pienellä vaivalla?

[/quote]

Mutta se vaiva ei ole pieni! Opetustyö on KULUTTAVAA. Ihan oikeasti siihen on syynsä, miksei kukaan opeta 8h/vrk. Menkää joskus kokeilemaan. Ei kykene.Palaa loppuun. Ja olen tehnyt elämässäni mm. vaativaa esimiestyötä yksityisellä ja olihan se henkisesti rankkaa, mutta eri tavalla, palkka oli parempi ja yksittäinen työtunti paljon kevyempi.

[/quote]

Ihmettelen tätä. Olen itsekkin opettaja. En ymmärrä tätä:'oikeasti rankkaa' -ajattelua. Olen toiminut myös varhaiskasvatuksen puolella esimiestehtävissä sekä nähnyt läheltä sairaanhoitajan työtä. Väitän, että oikeasti kumpikin on rankempaa. 

[/quote]

toivottavasti et opeta ainakaan äidinkieltä, sen verran pahoja peruskoulutason virheitä löytyy tekstistäsi..

Minä taas olen tehnyt vaativaa asiantuntijatyötä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla ja kumpikin oli vähemmän kuluttavaa kuin mitä open työ on.

Vierailija
117/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kannustan! Toivon, että palkkaanne nostetaan.

Fiksuja ja kohteliaita lapsia opettaisin mielelläni.

Toisaalta en opettaisi ja kasvattaisi hirviölapsia mistään hinnasta.

Vierailija
118/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn rankkuus on asia erikseen, nyt puhutaan LOMASTA. 5 viikkoa, sitten se alkaa. Ihanaa.

Vierailija
119/240 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuope täällä. 24 oppilasta, joista n. 5-6 erittäin haastavia. Avustaja 3 tunnilla viikossa. Palkka hieman alle 2600 EUR/kk (toinen vuoteni alalla). En aio tässä hommassa jatkaa vaan siirryn kyllä aineenopen hommiin ensi vuodeksi.

Vierailija
120/240 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:34"]Hei, Opetatko liikuntaa, käsitöitä, kuvista vai köksää?  Itse olen reaaliaineiden opettaja yläkoulussa ja teen niin paljon töitä kuin kohtuudella jaksan.  Olisi hienoa kehittää uusia juttuja ja teettää enemmän erilaisia arvioitavia töitä, mutta johonkin on oman jaksamisen raja laitettava.  Oppiaineet ovat niin erilaisia työmäärältään ja silti opetusvelvollisuudet lähes samat!   Oma työni on urakkaluontoista (äskenkin suunnittelin huomisia tunteja).  Mutta nautin pitkistä lomista hyvällä omallatunnolla! [/quote] Ot. mutta pakko kommentoida kun tuolla tavalla ohmineen disauttelet taito- ja taideaineiden opettajia. Mulla kolmatta vuotta työelämässä olevana kuvisopena menee oppituntien lisäksi päivässä vähintään kolme tuntia suunnitteluun, materiaalien valmistelemiseen ja tilaamiseen, Wilmaan ja kaikkeen siihen mitä muillakin peruskoulun aineenopeilla työhön kuuluu. Arvioinnit ei mullakaan ole luokkaa "katson kuvia ja intuitiivisesti heitän kympin tai kasin", kun haluan olla oikeudenmukainen ja arvioida oppilaiden prosesseja ja oppimista, en pelkkää lopputulosta. Ai niin, meillä ei muuten juuri valmiita materiaaleja ole, eli kaikki valmistellaan itse alusta asti. Ei ole kirjaa, jonka tehtäviä voisi tarkistaa rutiinikaavalla. Uusien ohjelmien ja sovellusten haltuunottoon kuluu myös aikaa, jos haluaa olla ajan tasalla digipuolella ja mm. arkkitehtuurin opetuksessa. Osan kesästä lomailen huoletta, mutta teen myös muita töitä pienen palkan takia ja kehitän ammattitaitoani mm. lukemalla ja osallistumalla seminaareihin. Uskon että työmäärä pätee myös moniin käsityön, köksän, liikunnan ja musiikin opettajiin. Lukion äikänmaikalla on älyttömästi kotityötä tarkistamisessa ja korvaamisessa, mutta eivät muutkaan aineenopet lusmuile tuntien jälkeen! T. Kutsumustyöläinen

[/quote]

No just näin.

Ja lukion äidinkielen opellahan opetusvelvollisuus on juuri siksi pienempi kuin vaikkapa peruskoulun liikunnanopella. Soittokamat, köksänluokan laitteet ja liikuntavälineet eivät yllättäen pysy satojen oppilaiden niitä käyttäessä ihan itsestään käyttökunnossa. Niistä huolehtii joku: opettaja. Ja tosiaan myös käsityössä ja kotitaloudessa opettaja saa ihan viikkotasolla hankkia materiaalia, jotkut joutuvat jopa käymään itse kaupassa ne hakemassa. Silloin ei edes viikottainen reissu riitä vaan voidaan tarvita esim. kolme reissua. Oppilaat eivät kotitalous- ja liikunnantunneilla pysy nätisti paikallaan ja suorita. Arviointi vaatii siis hyvää oppilaantuntemusta, erittäin tarkkaa havainnointikykyä ja järjestelmällistä ylöskirjaamista. Kotitalouteen kuuluu aika iso määrä teoriaa, joka pitää opettaa. Lisäksi pitää ideoida ja toteuttaa ekologiset, edulliset ja oppilaiden elämään relevantit toteutukset teoria-aineistoon liittyen. Väitän, että suunnitteluun menee sielläkin enemmän kuin monessa muussa oppiaineessa, ilman suunnittelua kun ollaankin kevätlukukausi ilman budjettia ja silitetään koko loppuaika.

Jos taito- ja taideaineiden dissaaja tosiaan olet opettaja, kannattaa ehkä vähän tutustua niiden kollegoiden työhön. Et varmaan pahalla tarkoita, mutta aika sikailua tollainen työkaverin aliarviointi.