Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
61/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:09"]

Mitkä ovat parhaita opettamismenetelmiäsi ap? Niitä mistä oppilaat parhaiten innostuvat

[/quote]

Omat oppilaat ovat sellaisia, jotka innostuvat melkein mistä vain! Etenkin projekteista, jakso-opetuksesta ja mahdollisimman osallistavasta opetuksesta. Pidän kovasti oppilaistani ja työstäni.

ap

Vierailija
62/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk. Kysyttävää? [/quote] Miksi teet noin vähän töitä? Eikö sinulla ole ammatillista kunnianhimoa? Vastuuta oppilaista ja oppimisesta? Kiinnostusta työtäsi kohtaan? -toinen ope

[/quote]

Mitä sinä opetat, kun tuntien valmisteluun ei mene ollenkaan aikaa? Liikuntaa sijaisena, vai mitä?

[/quote]

En ole ap. Mutta opetan 1-3 luokkaa niin, että vien aina yhden luokan ekalta kolmannelle. Pieni kyläkoulu ja työ on leppoisaa. Ei ole tarvinnut valmistella tunteja enää 15 vuoteen. Samat asiat ne opetetaan joka uudelle luokalle.

t. luokanope maalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:09"]

Mitkä ovat parhaita opettamismenetelmiäsi ap? Niitä mistä oppilaat parhaiten innostuvat

[/quote]

Omat oppilaat ovat sellaisia, jotka innostuvat melkein mistä vain! Etenkin projekteista, jakso-opetuksesta ja mahdollisimman osallistavasta opetuksesta. Pidän kovasti oppilaistani ja työstäni.

ap

[/quote]

Ja lomastani.

ap

Vierailija
64/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee uudet opsit, jotka onneksi pakottaa näitä juurtuneitakin opettajia muokkaamaan sitä opetustaan tälle päivälle.

Opettaja, joka yllä kertoi olleensa töissä 15 vuotta ja edelleen tekee sen 55-60 tuntia viikossa. Olen kehittämässä myös sitä uutta opetussuunnitelmaa.

Vierailija
65/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:59"]

Miten ihmeessä joku kirjoitti että kielten opettajat eivät valmistele tuntejaan?!? Olen itse kielten opettaja, ja tunnen valtavasti kielten opettajia, ja me kaikki kyllä valmistelemme tuntimme erittäin tarkasti ja korjattavaa on aina rutkasti, sillä joka tekstistä pidetään sanakoe tai jopa kolmekin kirjallista sanakoetta jos kyseessä on pitkä teksti jossa paljon uutta sanastoa. Lisäksi kielten tunnit koostuvat tsiljoonasta pikku osasesta, on kuuntelua, keskustelutehtävää, kirjallisia tehtäviä, pelejä, leikkejä jne, ja kaikki ne pitää miettiä etukäteen mitä teet ja esim. tehdä, kopioda ja esim. muistipelin ollessa kyseessä pitää vielä askarrella ne kortitkin. Toki joitakin materiaaleja voi käyttää useita kertoja mutta jos vaihdat usein koulua/ luokka-astetta ne sisällöt vaihtelee niin että osa materiaalista on miltei kertaluonteista. Itse olen huomannut matematiikan opettajien vetävän tuntejansa aika lailla lonkalta, eivät juurikaan valmistele ja kokeet korjaavat muutamassa minuutissa.

[/quote]

Millä asteella opetat? Miten kauan olet ollut alalla? olen tämä yläkoulun kielenope ja voin rehellisesti sanoa etten yleensä hirveästi hössötä ja valmistele. Joskus tietenkin. On niin hyvät valmiit matskut ettei tarvitse. Oppilaiden vihkoja tms en tarkista niinkuin jotkut tekevät. Kappaleesta pidän yhden sanakokeen, kirjoina Klick ja Spotlight. Alalla ollut n. 10v. Meidän koulussa samat kokeet kaikilla ryhmillä. Oppilaani suoriutuvat niistä pääsääntöisesti hyvin.

Vierailija
66/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:21"]

En ole ap. Mutta opetan 1-3 luokkaa niin, että vien aina yhden luokan ekalta kolmannelle. Pieni kyläkoulu ja työ on leppoisaa. Ei ole tarvinnut valmistella tunteja enää 15 vuoteen. Samat asiat ne opetetaan joka uudelle luokalle.

t. luokanope maalta

[/quote]

Kuulostaa hyvältä!

Vierailija
67/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:36"]

Onneksi tulee uudet opsit, jotka onneksi pakottaa näitä juurtuneitakin opettajia muokkaamaan sitä opetustaan tälle päivälle.

Opettaja, joka yllä kertoi olleensa töissä 15 vuotta ja edelleen tekee sen 55-60 tuntia viikossa. Olen kehittämässä myös sitä uutta opetussuunnitelmaa.

[/quote]

Opsit ovat aivan perseestä. Jos ei tule uusia oppikirjoja, opetukseni ei muutu yhtään. Koko opsihommaa on aivan turhaa hommaa.

Vierailija
68/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:36"]

[/quote]

Opsit ovat aivan perseestä. Jos ei tule uusia oppikirjoja, opetukseni ei muutu yhtään. Koko opsihommaa on aivan turhaa hommaa.

[/quote]

niinpä! Same shit, different package!

ap

Vierailija
69/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:04"]

Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää. 

[/quote]

Ja sitten joku muu yksinkertainen tulee ja yleistää tämän yhden sanomiset ja asenteen koskemaan koko opettajakuntaa. Kyllä, opettajan mahdollisuuden pitkiin lomiin ja opetuksettomaan aikaan, jolla ei ole pakko tehdä töitä, ovat ruhtinaaliset. Useilla opettajilla menee silti lukuvuoden aikana työpäiviinsä keskimäärin yli kahdeksan tuntia. Itse olen tällainen (aion keväällä tehdä kokeilun, josko ankaralla itsekurilla onnistuisin lähtemään koululta joka päivä viimeistään neljältä tai viideltä) ja kollegoita seuratessani olen havainnut, että moni tekee minuakin enemmän. On niitä opettajia, jotka istuvat päätteen ääressä opehuoneessa kello kahdeksalta aamulla, kun tulen töihin ja jäävät istumaan sinne lähtiessäni illalla. Että niin. Mahdollista kai on sluivailla kuinka paljon vain. Iso osa ei tätä mahdollisuutta käytä hyväkseen.

Vierailija
70/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:49"]

Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää. 

[/quote]

Ja sitten joku muu yksinkertainen tulee ja yleistää tämän yhden sanomiset ja asenteen koskemaan koko opettajakuntaa. Kyllä, opettajan mahdollisuuden pitkiin lomiin ja opetuksettomaan aikaan, jolla ei ole pakko tehdä töitä, ovat ruhtinaaliset. Useilla opettajilla menee silti lukuvuoden aikana työpäiviinsä keskimäärin yli kahdeksan tuntia. Itse olen tällainen (aion keväällä tehdä kokeilun, josko ankaralla itsekurilla onnistuisin lähtemään koululta joka päivä viimeistään neljältä tai viideltä) ja kollegoita seuratessani olen havainnut, että moni tekee minuakin enemmän. On niitä opettajia, jotka istuvat päätteen ääressä opehuoneessa kello kahdeksalta aamulla, kun tulen töihin ja jäävät istumaan sinne lähtiessäni illalla. Että niin. Mahdollista kai on sluivailla kuinka paljon vain. Iso osa ei tätä mahdollisuutta käytä hyväkseen.

[/quote]

kärsi kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai miten se nyt meni? Kai muistat aina vanhemmillekin ylistää itseäsi ja tehdä selväksi kaikille, kuinka sinä yötämyöten raadat?!

Vierailija
71/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes haluasi syödä sitä ruokaa, koska se ei ole hyvää. Ei se ole pahaakaan, mutta ei myöskään hyvää. Haluaisin syödä eväät. Minun pitää olla esimerkkinä oppilaille, joten on syötävä. 

Vierailija
72/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!

Kerro jo oletko alakoulun ope vai onko opetusaineesi:  liikka, kuvis, köksä, kässy vai mikä?

Yleensä ope ei pärjää noin vähällä työllä (tosin en hyvin tunne toisen asteen opetusta tai yliopiston opetusta)

PS. Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä opettajien pitkät lomat, mutta tuo työmäärä on epäilyttävä!

T. Bg-ope yläkoulusta

Vierailija
73/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan lukion käynti riitä OKL:n sisäänpääsyn! ☺ Liki yhtä vaikea päästä kuin lääkikseen, koska hakijoita on niin kauheesti. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
74/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:49"]

[/quote]

[/quote]

kärsi kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai miten se nyt meni? Kai muistat aina vanhemmillekin ylistää itseäsi ja tehdä selväksi kaikille, kuinka sinä yötämyöten raadat?!

[/quote]k

Siis en todellakaan kärsi enkä tee mitään ihan överipäivää, vaan ihan normaalia työpäivää, joka usein (kuten niin monella alalla) tuppaa venymään kahdeksasta tunnista yhdeksään tai kymmeneen tuntiin. Alkuperäisen viestin ydinsisältö oli, että opettajilla on poikkeuksellisen paljon loma-aikaa ja työpäivät ovat tavallista lyhyempiä. Minä myönnän auliisti, että lomaa on. Työpäivät eivät kuitenkaan ole välttämättä tavallista lyhyempiä vaan ihan tavallisia tai sitten hieman tavallista pidempiä. Ei siinä kuitenkaan mitään kärsiä tarvitse.

Se työpäivän pituudesta kirjoittanut opettaja

Vierailija
75/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta opettajaa ja kyllä he vaan nauttivat pitkistä lomista ja lyhyistä työpäivistä, turha on muuta väittää. Opettajat on ainoa ammattiryhmä jonka pitää koko ajan pitää meteliä siitä kuinka paljon he töitä tekevät. Opekaverini aina sanovat että kun on monta vuotta opettanut, on suorastaan lahjattomuutta jos pitää koko kesä seuraavaa vuotta suunnitella. Miksi ei voi reilusti nauttia työn hyvistä puolista? Vai huono omatunto/itsetuntoko vaivaa?

Vierailija
76/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:13"]

Mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään. Luokanopettajien älykkyys ei ole koskaan ollut mikään häikäisevä, sinne mennään aivan muilla avuilla. 

[/quote]

Luokanopettajalla on erittäin tärkeä tehtävä alaluokilla hitsata toisilleen vieraat oppilaat yhteen ja luoda luokkaan hyvä yhteishenki. Alaluokilla se akateeminen eteneminen ei ole niinkään tärkeää, vaan tärkeintä on oppia se koulussa käynti, läksyjen teko ja yhdessä työskentely. Hyvin rakennettu luokkahenki kantaa pitkälle, kun yläkoulussa kaikissa aineissa on aineenopettaja eivätkä oppilaat ole enää samalla tavalla yhden opettajan kaitsemia. Hyvä yhteishenki ja hyvät yhteistyötaidot takaavat oppimisrauhan siinä vaiheessa, kun opetettavat asiat käyvät vaikeammiksi ja koulun eteen joutuu tekemään enemmän töitä.

Jos oman lapsenne kohdalle on sattunut tällainen kullanarvoinen luokanopettaja, joka saa luotua luokkaan aivan valtavan hienon yhteishengen mistä oppilaatkin ovat ylpeitä, niin tiedätte mistä puhun. Ei ole mitään hienompaa kuin kuulla aineenopettajan suusta, että kerran tai kaksi opettajan uran aikana saa opettaja sen ilon, että pääsee opettamaan näin innokasta ja ahkeraa luokkaa. Silloin tietää, että luokanopettaja ja lapset ovat saaneet yhdessä aikaan jotain harvinaista.

Älyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se on jotain ihan muuta, omalla tavallaan tärkeää ja arvokasta ammattitaitoa.

Vierailija
77/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:36"]Huomenna se taas alkaa. Ahdistaa. 8 viikkoa pitäis jaksaa. Sitten olisi hiihtoloma.
[/quote]
Iki-ihanaa! Ensi viikolla jo lomaillaan taas! Niin se aika kuluu.

Vierailija
78/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olisikin 14 viikon työputki, jonka jälkeen 11 viikkoa palkallista lomaa taas. Kuinkahan tuon 14 viikkoa oikein jaksaisi, ettei vallan stressistä sairastuisi....

Vierailija
79/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kadehdi opettajien työtä, mutta ilman muuta kadehdin heidän lomiaan. Siitä huolimatta teen mieluummin oikeastaan mitä tahansa muuta työtä. Ei vaan sopisi minulle. Jollekin toiselle sopii!

Vierailija
80/240 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 06:55"]

Minä en kadehdi opettajien työtä, mutta ilman muuta kadehdin heidän lomiaan. Siitä huolimatta teen mieluummin oikeastaan mitä tahansa muuta työtä. Ei vaan sopisi minulle. Jollekin toiselle sopii!

[/quote]

joo, ei kannata kadehtia! Kersat on nykyään niin ärsyttäviä! 8-13 pitäisi joka päivä näitä jaksaa. Ja tietysti ruokailla näiden sottapyttyjen kanssa. Mielummin olisin itsekkin omassa kopissa 8-16 puhumassa puhelimeen ja pitämässä ruokatuntia, mutta toisaalta 11 viikkoa lomaa 4 sijaan... No, kaikkea ei vain voi saada!