Opettajien lomat
Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.
Kysyttävää?
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]
Minäkin olen opettaja. En voi koskaan valita, milloin lomani on. Haluaisin lomailla elokuussa. En haluaisi lomailla viikoilla 43 tai 10 (syys- ja talviloma), koska silloin on lunta (jep, täällä on). Ulkomaanmatkat ovat aina koulujen lomien aikaan kalliita.
Työpäivän aikana en voi syödä silloin, kun minulla on nälkä, vaan silloin, kun luokalle on määrätty ruokailu. Jusun vahtimaan lapsia, joilla on niin kamalat ruokatavat, että pma ruokahaluni menee. En pääse vessaan silloin, kun on tarve. Minulla on välituntivalvontoja ja vessaan on usein jono. Välitunnit menevät usein asioiden selvittelyyn (oppilaiden riitoihin, vanhemmille vastaamiseen jne).
Silti pidän työstäni. Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni.
[/quote]
Hei kollega, kaikesta voi näköjään olla tyytymätön! Älä viitsi selittää. Olen ennen opettajuutta tehnyt 10 vuotta töitä yksityisellä ja sain tasan 5 viikkoa vuosilomaa. Viisi! No, saihan ne laittaa sitten elokuulle tai milloin halusi, mutta mielummin otan nämä määrätyt vuosilomat näin. Sitä paitsi kouluikäisten kanssa kuitenkin lomat pitää laittaa koulujen loma-aikoihin. Uskomatonta, että kukaan opettaja löytää tästä lomaruletista mitään negatiivista sanottavaa. Työ itsessään voi olla paskaa ja palkkakin heikompi, mutta lomat on ruhtinaalliset ja siksi kai tässä moni opettajana viihtyykin.
Jos ajattelen nykyistä työtäni vs. se vanha työ yksityisellä. Siinä oli pidemnät päivät, mutta toisaalta löysemmät. Opettajana se on sellaista kiireistä puristamista työaika. Väittäisin, että menee ihan tasan siinä suhteessa työn raskaus. Sitten opettajana lomailen sen 13-14 viikkoa vuodessa. Edellisessä viisi. Palkka edellisessä oli 900 Euroa/kk enemmän, joten otettakoon tuo pidempi loma hyvityksenä huonommasta palkasta. Olisin voinut edellisessäkin pysyä, jos siellä olisi saanut ottaa palkattomia enemmän, mutta niitä ei annettu kuin erikoistapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:04"]
Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää.
[/quote]
Ehkäpä niin, mutta aloitus oli vilpitön, osui vain hermoon ilmeisesti.
ap
[/quote]
No mitä kysyttävää olisi? Jos on totta, että työmääränne on liian pieni, eiköhän se korjata hyvinvointivaltion alasajossa siinä missä muutkin suhteettomasti saavutetut edut, jotka verorahoilla kustannetaan. Jos taas työmääränne on asiallinen, ja lomanne siihen suhteutettuna ymmärrettävä, voi olla toivoa nauttia saavutetuista eduista tulevaisuudessakin. Kun valtiota ja kuntia johdetaan yhä enemmän NPM-doktriinin mukaisesti, kaikki vapaamatkustus loppuu kyllä. Kannattaa siis olla kiitollinen tästä lomastasi, jos se tosiaan on suhteettoman suuri työmääräsi nähden, kuten haluat antaa ymmärtää (ei kovin järkevää opettajien kannalta tehdä tällaisia avauksia ja muuttaa yleistä mielipidettä opettajien lomien vastaisiksi).
[/quote]
Mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään. Luokanopettajien älykkyys ei ole koskaan ollut mikään häikäisevä, sinne mennään aivan muilla avuilla.
[/quote]
He vain opettavat lapsiamme.
Olen vaihtanut opetusalalta pois vuosia sitten. Ok, olihan ne lomat pitkät, mutta vastineeksi työ aika kyllästyttävää ja rutiininomaista. Viimeiset opettajavuodet opetin ammattikorkeakoulussa ja joitakin kursseja tuli veivattua jopa kahdeksan kertaa vuodessa.
Se hyvä puoli opettajan työssä on, että sieltä voi vaihtaa toiselle alalle, jossa lomia lukuunottamatta on paremmat edut sekä kehittymis- ja etenemismahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:04"]
Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää.
[/quote]
Ehkäpä niin, mutta aloitus oli vilpitön, osui vain hermoon ilmeisesti.
ap
[/quote]
No mitä kysyttävää olisi? Jos on totta, että työmääränne on liian pieni, eiköhän se korjata hyvinvointivaltion alasajossa siinä missä muutkin suhteettomasti saavutetut edut, jotka verorahoilla kustannetaan. Jos taas työmääränne on asiallinen, ja lomanne siihen suhteutettuna ymmärrettävä, voi olla toivoa nauttia saavutetuista eduista tulevaisuudessakin. Kun valtiota ja kuntia johdetaan yhä enemmän NPM-doktriinin mukaisesti, kaikki vapaamatkustus loppuu kyllä. Kannattaa siis olla kiitollinen tästä lomastasi, jos se tosiaan on suhteettoman suuri työmääräsi nähden, kuten haluat antaa ymmärtää (ei kovin järkevää opettajien kannalta tehdä tällaisia avauksia ja muuttaa yleistä mielipidettä opettajien lomien vastaisiksi).
[/quote]
Mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään. Luokanopettajien älykkyys ei ole koskaan ollut mikään häikäisevä, sinne mennään aivan muilla avuilla.
[/quote]
He vain opettavat lapsiamme.
[/quote] sehän se pelottavaa onkin. Oon tavannut vaan muutaman normaalin open.
Onko opettajan mahdollista siis tehdä lyhyttä päivää ja lomaillamelkein 4 kk?
Huhhuh! Vaihdan alaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:51"]
Onko opettajan mahdollista siis tehdä lyhyttä päivää ja lomaillamelkein 4 kk?
Huhhuh! Vaihdan alaa.
[/quote]
On. Mahdollista kyllä. OKL:ään ei vaan kaikki halukkaat pääse.Pitää olla lukio käyty.
Itse olen ollut jo pitkään opettajana, joten luulisi, että työmäärä vähentyy, mutta ei tunnu vähentyvän. Kouluun on tullut yhä enemmän sellaista työtä, jota siellä ei ole ennen ollut. Luokanvalvojat on velvoitettu pitämään vanhempainvartteja, jotka usein venyvät tunnin mittaisiksi. Monella integroidulla oppilaalla on hojks, jolloin tapaamisia on vielä pari kertaa vuodessa vanhempien kanssa ja et voi itse aina valita edes ajankohtaa milloin tapaamiset pidetään, kun paikalle pitää usein pyytää tulkki ja opo tai kuraattori tai mikä lie. Yhden tunnin palaverin järjestämiseen voi mennä hyvinkin 5 tuntia ja sitten huoltaja ei edes tule paikalle. Tämmöistä työtä on paljon enemmän kuin urani alkuvaiheissa 15 vuotta sitten.
Lisäksi paperityön määrä on lisääntynyt. Opetusvirastolta tulee tämän tästä mitä mielenkiintoisempia kyselyitä, joissa opettajia muka kuullaan. Käytännössä kyselyt vilisevät kirjoitusvirheitä ja vastausvaihtoehdot ovat sellaisia, jotka eivät sovi yhtään opettajan työhön. Yrityselämän kyselyitä siis yritetään ilmeisesti väkipakolla kenkälusikalla survoa opetustyöhön.
Kaiken huippuna on TSA, joka on tuonut opettajien välille kauheaa kilpailua. Parhaissa kouluissa missä olen ollut on pitänyt arvioida jokainen kollega ja oppilaatkin ovat saaneet arvioida, että kuka on paras opettaja. Lisäksi rehtori on kerännyt yhteisten koetulosten numerot ja vertaillut, että kenen opettajan oppilaat pärjäävät paremmin tulosten perusteella.
Näiden paineiden keskellä se opettaminen, joka mielestäni on se minun päätyö, tuntuu usein jäävän ihan sivuseikaksi ja kaikki tämä muu työ on esimerkiksi hyvien tuntien suunnittelusta pois, koska ihminen jaksaa vain sen minkä jaksaa. Itsellänikin on välillä ollut 7 ylituntia viikossa joka tarkoittaa noin 10 ylituntityötä viikkoa kohti. Millään muulla alalla tämä ei olisi edes laillista, sillä 250 tuntia on muilla aloilla katto mitä vuodessa saa tehdä ylitöitä ja tuosta tulee jo yksistään 400 tuntia ylitöitä.
Ap on varmasti yksi niistä kollegoistani, joka ylityöllistää meitä muita. Me tuntejamme tunnollisesti suunnittelevat ja omat hommamme hoitavat saamme taatusti tehdä alkuperäisen luokan kiusaamsselvittelyt ja meidän harteille jää ne joulujuhlien valmistelut, jotka tehdään työpäivän jälkeen. Samoin me muut kirjoitamme rehtorille niitä yhteenvetoraportteja niistä tiimipalavereista, jossa ap ei selvästikään ole mukana.
Itselläni on yksistään opetusta 30 tuntia viikossa ja siihen päälle 3 tuntia viikossa tiimiaikoja ja lisäksi tietysti tuntien valmistelut, palaverit, yhteydenpito huoltajiin, kokeiden tekeminen ja arviointi ja ylipäätään arviointi. Keskiverrosti tämä työ vie minulta 12 tuntia ma-to ja perjantaisin noin 7 tuntia. Viikonloput ja lomat yritän olla vapaalla, mutta esim. arviointien aikaan se ei ole mahdollista. Keskivertotyöaikani on siis viikossa 55-60 tuntia.
Laiska, kuten ap, pääsisi siis puolet vähemmällä. En kyllä sillä lähtisi sillä leuhkimaan, että en tekisi töitäni kunnolla. Juuri siksi meillä on pitkät lomat, että teemme töitä enemmän kuin tavalliset ihmiset talvella eli se talven ylityöt jaetaan sinne kesälle palkkana.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:14"]
Kyllä minulle maksetaan nimenomaan opetustunneista...
t. Toinen opettaja
[/quote]Vapaan sivistystyönkin puolella palkkaan sisältyy opetustuntien valmistelu. 'Lomat' (eli ansiosidonnaisella) ap:n tarinoinnin luokaa. Sillä puolella tuntien valmistelut vaihtelevat opetettavan aineen mukaan kovastikin. Kielten opet harvemmin tunteja valmistelee, liikunnan porukka hieman ja musiikissa 'pahimmillaan' iso osa vapaa-ajasta menee vaikka kuorostemmojen väsäilyyn. Veikkaan ap:ta siis laiskahkoksi kielten opeksi tai kuvisopeks yläasteella.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:12"]
Itse olen ollut jo pitkään opettajana, joten luulisi, että työmäärä vähentyy, mutta ei tunnu vähentyvän. Kouluun on tullut yhä enemmän sellaista työtä, jota siellä ei ole ennen ollut. Luokanvalvojat on velvoitettu pitämään vanhempainvartteja, jotka usein venyvät tunnin mittaisiksi. Monella integroidulla oppilaalla on hojks, jolloin tapaamisia on vielä pari kertaa vuodessa vanhempien kanssa ja et voi itse aina valita edes ajankohtaa milloin tapaamiset pidetään, kun paikalle pitää usein pyytää tulkki ja opo tai kuraattori tai mikä lie. Yhden tunnin palaverin järjestämiseen voi mennä hyvinkin 5 tuntia ja sitten huoltaja ei edes tule paikalle. Tämmöistä työtä on paljon enemmän kuin urani alkuvaiheissa 15 vuotta sitten.
Lisäksi paperityön määrä on lisääntynyt. Opetusvirastolta tulee tämän tästä mitä mielenkiintoisempia kyselyitä, joissa opettajia muka kuullaan. Käytännössä kyselyt vilisevät kirjoitusvirheitä ja vastausvaihtoehdot ovat sellaisia, jotka eivät sovi yhtään opettajan työhön. Yrityselämän kyselyitä siis yritetään ilmeisesti väkipakolla kenkälusikalla survoa opetustyöhön.
Kaiken huippuna on TSA, joka on tuonut opettajien välille kauheaa kilpailua. Parhaissa kouluissa missä olen ollut on pitänyt arvioida jokainen kollega ja oppilaatkin ovat saaneet arvioida, että kuka on paras opettaja. Lisäksi rehtori on kerännyt yhteisten koetulosten numerot ja vertaillut, että kenen opettajan oppilaat pärjäävät paremmin tulosten perusteella.
Näiden paineiden keskellä se opettaminen, joka mielestäni on se minun päätyö, tuntuu usein jäävän ihan sivuseikaksi ja kaikki tämä muu työ on esimerkiksi hyvien tuntien suunnittelusta pois, koska ihminen jaksaa vain sen minkä jaksaa. Itsellänikin on välillä ollut 7 ylituntia viikossa joka tarkoittaa noin 10 ylituntityötä viikkoa kohti. Millään muulla alalla tämä ei olisi edes laillista, sillä 250 tuntia on muilla aloilla katto mitä vuodessa saa tehdä ylitöitä ja tuosta tulee jo yksistään 400 tuntia ylitöitä.
Ap on varmasti yksi niistä kollegoistani, joka ylityöllistää meitä muita. Me tuntejamme tunnollisesti suunnittelevat ja omat hommamme hoitavat saamme taatusti tehdä alkuperäisen luokan kiusaamsselvittelyt ja meidän harteille jää ne joulujuhlien valmistelut, jotka tehdään työpäivän jälkeen. Samoin me muut kirjoitamme rehtorille niitä yhteenvetoraportteja niistä tiimipalavereista, jossa ap ei selvästikään ole mukana.
Itselläni on yksistään opetusta 30 tuntia viikossa ja siihen päälle 3 tuntia viikossa tiimiaikoja ja lisäksi tietysti tuntien valmistelut, palaverit, yhteydenpito huoltajiin, kokeiden tekeminen ja arviointi ja ylipäätään arviointi. Keskiverrosti tämä työ vie minulta 12 tuntia ma-to ja perjantaisin noin 7 tuntia. Viikonloput ja lomat yritän olla vapaalla, mutta esim. arviointien aikaan se ei ole mahdollista. Keskivertotyöaikani on siis viikossa 55-60 tuntia.
Laiska, kuten ap, pääsisi siis puolet vähemmällä. En kyllä sillä lähtisi sillä leuhkimaan, että en tekisi töitäni kunnolla. Juuri siksi meillä on pitkät lomat, että teemme töitä enemmän kuin tavalliset ihmiset talvella eli se talven ylityöt jaetaan sinne kesälle palkkana.
[/quote]
Hieno vuodatus. En silti ymmärrä asennettasi. Otsikko koski lomaa, ei ruokailua, suunnitteluja, palavereja, wilmaa, vanhempia, työkavereita, jaadijaadijaa, vaan LOMAA.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]
Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.
Kysyttävää?
[/quote]
Taidat olla lapseni opettaja joka tekee vain pakollisen, ja senkin aina sinnepäin. Ei ota yhteyttä, ei varaa aikaa palavereihin lapsen henkilökohtaisesta oppimissuunnitelmasta vaan valittaa että ei tässä ole ehtinyt. Muistaa aina valittaa ja huokailla kuinka on raskasta ja väsyttävää. Ei omaa mitään aloitekykyä, ei ole mitään ideoita lapsen tueksi. Tarvitsee pienemmässäkin asiassa erityisopettajan tukea. Haaveilee, puhuu luokan edessä monotonisella äänellä ja sitten ihmettelee kun ei lapset jaksa kuunnella. Ai niin, sanoinko jo että valittaa. On yksi kohta milloin hehkuttaa ja on kuin toinen ihminen, juuri ennen lomiaan. Sopivasti on kyllä saikullakin, kun on niin raskasta.
Kuule, välillä ****ttaa ja rankasti minkä vätyksen kanssa lapseni opiskelee ja minä teen yhteistyötä. Ilmeisesti joskus on ollut opeista pulaa kun tuo lapatossu on saanut töitä. Jos oisin rehtori niin antaisin potkut!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:35"]
Kysyttävää?
[/quote]
Taidat olla lapseni opettaja joka tekee vain pakollisen, ja senkin aina sinnepäin. Ei ota yhteyttä, ei varaa aikaa palavereihin lapsen henkilökohtaisesta oppimissuunnitelmasta vaan valittaa että ei tässä ole ehtinyt. Muistaa aina valittaa ja huokailla kuinka on raskasta ja väsyttävää. Ei omaa mitään aloitekykyä, ei ole mitään ideoita lapsen tueksi. Tarvitsee pienemmässäkin asiassa erityisopettajan tukea. Haaveilee, puhuu luokan edessä monotonisella äänellä ja sitten ihmettelee kun ei lapset jaksa kuunnella. Ai niin, sanoinko jo että valittaa. On yksi kohta milloin hehkuttaa ja on kuin toinen ihminen, juuri ennen lomiaan. Sopivasti on kyllä saikullakin, kun on niin raskasta.
Kuule, välillä ****ttaa ja rankasti minkä vätyksen kanssa lapseni opiskelee ja minä teen yhteistyötä. Ilmeisesti joskus on ollut opeista pulaa kun tuo lapatossu on saanut töitä. Jos oisin rehtori niin antaisin potkut!
[/quote]
niin, jos vanhemmat saisivat antaa potkuja, olisi asiat varmasti paremmin. Hohhoijaa. Jos minä olisin lapsesi opettaja, olisin varmasti saikulla.
Saikkua en ole tarvinnut. Työ on ollut mukavaa, kuten kerroin. Pidän työstäni, todella. Olen inspiroiva, hyväntuulinen ja positiivinen opettaja.
Minä lomailen 14 viikkoa vuodessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:42"]
Kysyttävää?
[/quote]
[/quote]
niin, jos vanhemmat saisivat antaa potkuja, olisi asiat varmasti paremmin. Hohhoijaa. Jos minä olisin lapsesi opettaja, olisin varmasti saikulla.
Saikkua en ole tarvinnut. Työ on ollut mukavaa, kuten kerroin. Pidän työstäni, todella. Olen inspiroiva, hyväntuulinen ja positiivinen opettaja.
ap
[/quote]
Niin, minun lapseni jolla on hojks ei valitettavasti voinut valita paikkaansa ja onnormiopetuksessa. Ottaisi ilomielin positiivisen ja työstään innostuneen opettajan, mutta nyt on se saamarin lahna. Ja näin en muuten puhu opesta lapselle. Nyt vain puran tätä netissä. Ope on outo, omaa aika erikoisia mielipiteitä. Olemme valittaneet hänestä eteenpäin koska ei hoida edes lakisääteisiä tehtäviään hojks:n suhteen. Niitä minulla on oikeus vanhempana vaatia vaikka minut sitten tulkitaan inhottavaksi ja vaativaksi, kuten sinäkin teit.
52.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:47"]
Kysyttävää?
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Niin, minun lapseni jolla on hojks ei valitettavasti voinut valita paikkaansa ja onnormiopetuksessa. Ottaisi ilomielin positiivisen ja työstään innostuneen opettajan, mutta nyt on se saamarin lahna. Ja näin en muuten puhu opesta lapselle. Nyt vain puran tätä netissä. Ope on outo, omaa aika erikoisia mielipiteitä. Olemme valittaneet hänestä eteenpäin koska ei hoida edes lakisääteisiä tehtäviään hojks:n suhteen. Niitä minulla on oikeus vanhempana vaatia vaikka minut sitten tulkitaan inhottavaksi ja vaativaksi, kuten sinäkin teit.
52.
[/quote]
Tällaisia nämä nykyajan vanhemmat on, avaa oma topikkisi, tämä ketju koskee opettajien LOMAA.
jösses.
Olen yläkoulun kielenope. Opetustunteja tänä vuonna 20 t/vko. Keväällä minulla on maanantait vapaat, perjantaisin 8-11. Vuosiansio bruttona n.41000 e. Kokeiden ja aineiden korjaukseen menee aikaa silloin kun niitä on. Muuten ei tarvitse hirveästi suunnitella. Tiedän mitä teen. Kesälomaa 10 vkoa. Joululoma ja hiihtoloma. En valita.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:47"]
Kysyttävää?
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
52.
[/quote]
Tällaisia nämä nykyajan vanhemmat on, avaa oma topikkisi, tämä ketju koskee opettajien LOMAA.
jösses.
[/quote]
Jösses, ekassa viestissäni puhuin opettajien lomista, niitä oman lapseni ope odottaa, ei mitään muuta. On alalla vain pitkien lomien takia ja pidentää niitä vielä saikulla kun ei oikein jaksa. Kuinkahan moni ope jatkaisi alalla jos lomat olisi sen 38 päivää vuodessa kuten muilla kunta-alalla on. Sillä pitää jaksaa niin lastentarhanopettajan kuin lähihoitajan. Vaikka työ voi olla yhtä rankkaa kuin opettajalla, ja työaika paljon pidempi päivässä.
52.
Miten ihmeessä joku kirjoitti että kielten opettajat eivät valmistele tuntejaan?!? Olen itse kielten opettaja, ja tunnen valtavasti kielten opettajia, ja me kaikki kyllä valmistelemme tuntimme erittäin tarkasti ja korjattavaa on aina rutkasti, sillä joka tekstistä pidetään sanakoe tai jopa kolmekin kirjallista sanakoetta jos kyseessä on pitkä teksti jossa paljon uutta sanastoa. Lisäksi kielten tunnit koostuvat tsiljoonasta pikku osasesta, on kuuntelua, keskustelutehtävää, kirjallisia tehtäviä, pelejä, leikkejä jne, ja kaikki ne pitää miettiä etukäteen mitä teet ja esim. tehdä, kopioda ja esim. muistipelin ollessa kyseessä pitää vielä askarrella ne kortitkin. Toki joitakin materiaaleja voi käyttää useita kertoja mutta jos vaihdat usein koulua/ luokka-astetta ne sisällöt vaihtelee niin että osa materiaalista on miltei kertaluonteista. Itse olen huomannut matematiikan opettajien vetävän tuntejansa aika lailla lonkalta, eivät juurikaan valmistele ja kokeet korjaavat muutamassa minuutissa.
Onko joku sanonut että ap ei valmistele tuntejaan?! Kyllä minä valmistelen. Se tapahtuu yleensä nopeasti, itseasiassa parhaat ideat tulevat päikkäreillä!
;)
ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:35"]
Kysyttävää?
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Oletko opona yläkouluissa?
Mitkä ovat parhaita opettamismenetelmiäsi ap? Niitä mistä oppilaat parhaiten innostuvat
Onko totta, että opettajat lomailevat noin paljon?! Hyvänen aika, melkein kolmanneksen vuodesta!