Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien lomat

Vierailija
06.01.2015 |

Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk.

Kysyttävää?

Kommentit (240)

Vierailija
21/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk. Kysyttävää? [/quote] Miksi teet noin vähän töitä? Eikö sinulla ole ammatillista kunnianhimoa? Vastuuta oppilaista ja oppimisesta? Kiinnostusta työtäsi kohtaan? -toinen ope

[/quote]

Mitä sinä opetat, kun tuntien valmisteluun ei mene ollenkaan aikaa? Liikuntaa sijaisena, vai mitä?

Vierailija
22/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:47"]Voisin olla kateellinen, jos en voisi kuvitella kuinka kamalaa on opettaa luokkaa vuodesta toiseen. Ei minun juttuni. Opettajien ei varmasti kauheasti kannata brassailla näillä vuosilomillaan, koska kuntatalous keksii kyllä säästökohteet aika nopeasti, sieltä mistä on vielä mahdollista kiristää. 
[/quote]
Tässäkin ketjussa kerrotaan, että opettajan kesään kuuluu myös opetuksetonta aikaa, joka siis ei ole lomaa. Ennen palkka oli suurempi, mutta tältä ajalta sitä ei saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin olen opettaja juuri lyhyiden työpäivien ja pitkien lomien takia. Ja en todellakaan kanna päivittäin töitä kotiin! Joskus toki tarkistelen esim. kokeita kotona tai suunnittelen tunteja, mutta jos työpäivä on päättynyt klo 12 ja sen jälkeen kotona tunnin-pari tekee kouluhommia nin silti on aika lailla lyhyt työpäivä...

Perheessämme on viisi lasta ja heidän loma-aikojensa hoitaniset ja toisaalta taas harrastuskuskaukset yms olisi ihan mahdottomia ilman minun opettajatyöaikojani.

Pidän itseäni onnekkaana kun saan nauttia opettajan lomista ja lyhyistä työpäivistä. 

Vierailija
24/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]

Minäkin olen opettaja. En voi koskaan valita, milloin lomani on. Haluaisin lomailla elokuussa. En haluaisi lomailla viikoilla 43 tai 10 (syys- ja talviloma), koska silloin on lunta (jep, täällä on). Ulkomaanmatkat ovat aina koulujen lomien aikaan kalliita. 

Työpäivän aikana en voi syödä silloin, kun minulla on nälkä, vaan silloin, kun luokalle on määrätty ruokailu. Jusun vahtimaan lapsia, joilla on niin kamalat ruokatavat, että pma ruokahaluni menee. En pääse vessaan silloin, kun on tarve. Minulla on välituntivalvontoja ja vessaan on usein jono. Välitunnit menevät usein asioiden selvittelyyn (oppilaiden riitoihin, vanhemmille vastaamiseen jne). 

Silti pidän työstäni. Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni. 

[/quote]

äläkä unohda ruokailuissa sitä, että ne lapset yskivät tarjottimellesi ja sylki lentää, kun juttelevat - osa siitä räästä päätyy lautasellesi. Opettajan työn ihania puolia :(

Vierailija
25/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:03"]Olen opettaja. Työpäiväni ovat lyhyitä, yleensä 6 tuntisia. Lomailen palkallisesti vuodessa 14 viikkoa, eli kolme ja puoli kk. Kysyttävää? [/quote] Miksi teet noin vähän töitä? Eikö sinulla ole ammatillista kunnianhimoa? Vastuuta oppilaista ja oppimisesta? Kiinnostusta työtäsi kohtaan? -toinen ope

[/quote]

Mitä sinä opetat, kun tuntien valmisteluun ei mene ollenkaan aikaa? Liikuntaa sijaisena, vai mitä?

[/quote]

et et lukenut ketjua. En ole sijainen.

Ap

Vierailija
26/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:19"]Kuinkas paljon te muut lomailette? ap [/quote] tesin mukaan ymmärtänet opena

[/quote]

ymmärrän. Otan osaa.
[/quote] Mistä? Nykyään monissa valtion viroissa on yhtä pitkät lomat.

Vierailija
27/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:55"]

No minä ainakin olen opettaja juuri lyhyiden työpäivien ja pitkien lomien takia. Ja en todellakaan kanna päivittäin töitä kotiin! Joskus toki tarkistelen esim. kokeita kotona tai suunnittelen tunteja, mutta jos työpäivä on päättynyt klo 12 ja sen jälkeen kotona tunnin-pari tekee kouluhommia nin silti on aika lailla lyhyt työpäivä...

Perheessämme on viisi lasta ja heidän loma-aikojensa hoitaniset ja toisaalta taas harrastuskuskaukset yms olisi ihan mahdottomia ilman minun opettajatyöaikojani.

Pidän itseäni onnekkaana kun saan nauttia opettajan lomista ja lyhyistä työpäivistä. 

[/quote]

hyvä, ensimmäinen rehellinen kolleega täällä!

ap

Vierailija
28/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää. 

Vierailija
29/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:32"]

Minäkin olen opettaja. En voi koskaan valita, milloin lomani on. Haluaisin lomailla elokuussa. En haluaisi lomailla viikoilla 43 tai 10 (syys- ja talviloma), koska silloin on lunta (jep, täällä on). Ulkomaanmatkat ovat aina koulujen lomien aikaan kalliita. 

Työpäivän aikana en voi syödä silloin, kun minulla on nälkä, vaan silloin, kun luokalle on määrätty ruokailu. Jusun vahtimaan lapsia, joilla on niin kamalat ruokatavat, että pma ruokahaluni menee. En pääse vessaan silloin, kun on tarve. Minulla on välituntivalvontoja ja vessaan on usein jono. Välitunnit menevät usein asioiden selvittelyyn (oppilaiden riitoihin, vanhemmille vastaamiseen jne). 

Silti pidän työstäni. Palkkaus on kuitenkin niin huono (muut samanmittaisen yliopisto koulutuksen käyneet saavat suurempaa palkkaa), että jos lomat ja lyhyet työpäivät menettäisin, vaihtaisin alaa. En tee työtä hyväntekeisyyttäni, vaan maksaakseni asuntolainan ja ostaakseni ruokaa perheelleni. 

[/quote]

äläkä unohda ruokailuissa sitä, että ne lapset yskivät tarjottimellesi ja sylki lentää, kun juttelevat - osa siitä räästä päätyy lautasellesi. Opettajan työn ihania puolia :(

[/quote]

verotusarvoruokailu kuitenkin?

Vierailija
30/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:04"]

Miksi joku opettaja provoaa palstalla lomillaan? Juuri tällaisia hieman yksinkertaisia ihmisiä he ovat, opetelleet yliopistossa jotain kuvaamataidon värimaailmaa ja eri liimojen koostumuksia, X-hyppyjä ja peruskoulun oppimäärää. 

[/quote]

Ehkäpä niin, mutta aloitus oli vilpitön, osui vain hermoon ilmeisesti.

ap

Vierailija
31/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:37"]

[/quote]

Sinäkö siis 24/7 pyörität päässäsi työasioita? Sairasta. Kukaan ei pidä sinua parempana opettajana, vaikka luopuisit _opetuksettomasta_ ajastasi.
[/quote]

Erikoinen, ei kovin älykäs päätelmä. 6:n ja 24:n tunnin välissä on aika paljon liikkumavaraa...

Vierailija
32/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:08"]

[/quote]

ap

[/quote]

No mitä kysyttävää olisi? Jos on totta, että työmääränne on liian pieni, eiköhän se korjata hyvinvointivaltion alasajossa siinä missä muutkin suhteettomasti saavutetut edut, jotka verorahoilla kustannetaan. Jos taas työmääränne on asiallinen, ja lomanne siihen suhteutettuna ymmärrettävä, voi olla toivoa nauttia saavutetuista eduista tulevaisuudessakin. Kun valtiota ja kuntia johdetaan yhä enemmän NPM-doktriinin mukaisesti, kaikki vapaamatkustus loppuu kyllä. Kannattaa siis olla kiitollinen tästä lomastasi, jos se tosiaan on suhteettoman suuri työmääräsi nähden, kuten haluat antaa ymmärtää (ei kovin järkevää opettajien kannalta tehdä tällaisia avauksia ja muuttaa yleistä mielipidettä opettajien lomien vastaisiksi). 

Vierailija
33/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lomat ovat siis tabu.

Jos joku mainitsee, on defenssit taattu.

Vierailija
34/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:08"]

[/quote]

ap

[/quote]

No mitä kysyttävää olisi? Jos on totta, että työmääränne on liian pieni, eiköhän se korjata hyvinvointivaltion alasajossa siinä missä muutkin suhteettomasti saavutetut edut, jotka verorahoilla kustannetaan. Jos taas työmääränne on asiallinen, ja lomanne siihen suhteutettuna ymmärrettävä, voi olla toivoa nauttia saavutetuista eduista tulevaisuudessakin. Kun valtiota ja kuntia johdetaan yhä enemmän NPM-doktriinin mukaisesti, kaikki vapaamatkustus loppuu kyllä. Kannattaa siis olla kiitollinen tästä lomastasi, jos se tosiaan on suhteettoman suuri työmääräsi nähden, kuten haluat antaa ymmärtää (ei kovin järkevää opettajien kannalta tehdä tällaisia avauksia ja muuttaa yleistä mielipidettä opettajien lomien vastaisiksi). 

[/quote]

Mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään. Luokanopettajien älykkyys ei ole koskaan ollut mikään häikäisevä, sinne mennään aivan muilla avuilla. 

Vierailija
35/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle maksetaan nimenomaan opetustunneista...

t. Toinen opettaja

Vierailija
36/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:44"] [quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:19"]Kuinkas paljon te muut lomailette? ap [/quote] tesin mukaan ymmärtänet opena [/quote] ymmärrän. Otan osaa. [/quote] Mistä? Nykyään monissa valtion viroissa on yhtä pitkät lomat.

[/quote]

Valtion virat...-please!

Vierailija
37/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Huudella täällä lomista?

Kuka vajakki ei tiennyt tätä ennestään?

Mielestäni on yhtä typerää provosoitua ja hyökätä aloittajaa vastaan. 

Vierailija
38/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat ovat hyvät, myönnettäköön. Teen kuitenkin koulupäivän jälkeen vielä tunnin töitä luokassa, suunnittelen seuraavaa päivää jne. Lomilla pääsee oikeasti irti hetkeksi työelämästä. Koululaisten kanssa työskentely on niin raskasta ja hektistä, että loma tuleekin tarpeeseen. Sääliksi käy avustajia, jotka joutuvat pitämään lomansa silloin kuin koululaiset ja joutuvat vielä kesäksi töihin jonnekin kaupungin kesäleireille jonne työnnetään niitä lapsia joita ei uskalleta jättää kotiin yksin. Koulupäivän jälkeenkin heidän pitää vielä jaksaa muutama tunti iltapäiväkerhossa. Avustajia joutuukin koko ajan enemmän stressilomille. Käsittämätöntä että niin pienellä palkalla, voi olla tuollainen vastuu ja työtaakka.

Vierailija
39/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:12"]

Opettajien lomat ovat siis tabu.

Jos joku mainitsee, on defenssit taattu.

[/quote]

Kyllä. 

Opettajat tekevät tärkeää työtä ihan liian surkealla palkalla ja eduilla. Hyvää hyvyyttään, usko pois.

Vierailija
40/240 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Opetatko liikuntaa, käsitöitä, kuvista vai köksää?  Itse olen reaaliaineiden opettaja yläkoulussa ja teen niin paljon töitä kuin kohtuudella jaksan.  Olisi hienoa kehittää uusia juttuja ja teettää enemmän erilaisia arvioitavia töitä, mutta johonkin on oman jaksamisen raja laitettava.  Oppiaineet ovat niin erilaisia työmäärältään ja silti opetusvelvollisuudet lähes samat!  

Oma työni on urakkaluontoista (äskenkin suunnittelin huomisia tunteja).  Mutta nautin pitkistä lomista hyvällä omallatunnolla!