Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennätysmäärä nuoria eläkkeelle

Vierailija
05.01.2015 |

http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1420179850294

Vuonna 2013 nuoria alle 35-vuotiaita jäi mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle enemmän kuin koskaan, jopa yli 5 päivässä. Yleisin sairaus oli masennus. Miksi niin moni nuori masentuu niin vakavasti vai ovatko nykynuoret vain laiskoja vellihousuja. Mitä tälle ongelmalle pitäisi tehdä, koska nuori eläkeläinen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:04"]Eläkkeellä ja kotisohvalle lorvimaan jäämisellähän se masennus lähtee joo..
[/quote]
Saan kuntoutustukea eli määräaikaista eläkettä, mutta en ole jäänyt vain sohvalle lorvimaan vaan opiskelen hitaalla tahdilla korkeakoulussa. Jaksamisen mukaan harrastan myös liikuntaa, mikä tukee kuntoutusta. Valitettavasti työelämä ja opiskelu on monesti niin joustamatonta, että jos ei pysty antamaan täyttä panosta, joutuu ulos, vaikka pystyisikin antamaan edes sen pienen panoksen kuten itse opintoihini.

Vierailija
82/130 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saa eläkettä ei se silti ole eläkkeellä te olette tyhmiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen eläkkeellä. Olen 24-vuotias nainen ja sairastan pakko-oireista häiriötä. En pääse kotoa ulos helpolla ja olen pessyt käteni verelle. Psykoterapiaa olen saanut sen kolme vuotta mitä Kela  tukee, enempään ei ole varaa koska en pysty sitä itse maksamaan. Ennen sairastumista olin töissä ja opiskelin yliopistossa.

Vierailija
84/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:04"]

Olen kait "laiska vellihousu", koska mut on raiskattu kolmesti, käytetty vuosia seksuaalisesti hyväksi (sukulainen, lapsuudessa), mun paras ja ainoa kaveri on kuollut tapaturmaisesti, isä kuollut (hakkas äitiä 10v ennenku äiti sai tarpeeks voimia lopettaa koko suhteen, isällä oli narsistinen persoonallisuushäiriö-diagnoosi), ja nyt mun äiti joutuu pidemmäksi aikaa sairaalaan, ei mitään helppoja leikkauksia tiedossa. Diagnoosina mulla on mm. paniikkihäiriö ja syvä masennus, vähän harhojakin aina välillä. Skitsofrenia diagnisoitaisiin, mutten uskalla kertoa harhoista kenellekkään, koska sitten ne vievät minut pois. Sairauslomalla olen ollut viimeksi vuonna 2012, sen jälkeen en päivääkään poissa, vaikka joka ikinen päivä mietin eropapereiden hakemista. En jaksa. t. teini

[/quote]

Ehkäpä tämä tarina saisi aikuiset vähintään miettimään mitä suustaan päästelevät.

[/quote]

Moni näistä "lusmuista" on ihan akateemisia naisia. En tiedä miten tilanne paranisi.

[/quote]

Voi kuule, kyllä akateemisille naisillekin "sattuu ja tapahtuu". Lapsuudessa ja aikuisuudessa. Akateemisuus ei suojaa elämän kolhuilta, eikä tee tunteettomaksi.

Vierailija
85/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
86/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestää kuntoutusta. Itsellä ei ole masennus, vaan toinen diagnoosi. Kahdesti hain KELA:lta psykoterapiaa lääkärin suosituksella. Molemmat hakemukset hylättiin. Kahdesti hain kuntoutuskurssia lääkärin suosituksella, molemmat hakemukset hylätiin. Lääkkeisiin myönnettiin erityiskorvattavuus ja pysyvä työkyvyttömyyseläke myönnettiin. Että näin. Ja ylioppilaaksi kirjoitin ihan ok arvosanoin. Kaikkia ei edes yritetä kuntouttaa. Ihmettelen vain miksi.

Vierailija
87/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tähän tilanteeseen päätynyt vellihousujen kautta vaan mekanismit on olleet täysin erilaiset.

Vierailija
88/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa mustalaisia kato ;)

Vierailija
89/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta

Vierailija
90/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksenkin voisi kieltää

Vierailija
91/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:01"]Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta
[/quote]

Onko pysyvä eläkepäätös nuoren ihmisen kohdalla parempi? Eikö monista olisi töihin psykoteterapian tai muun kuntoutuksen jälkeen?

Vierailija
92/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:00"]Minä en ole tähän tilanteeseen päätynyt vellihousujen kautta vaan mekanismit on olleet täysin erilaiset.
[/quote]

Mikä tilanteesi on?

Vierailija
93/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:01"]Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta
[/quote]

Onko pysyvä eläkepäätös nuoren ihmisen kohdalla parempi? Eikö monista olisi töihin psykoteterapian tai muun kuntoutuksen jälkeen?
[/quote]99,9% noista ei pysty olemaan töissä, eivät kestä säännöllistä työaikojen tahdittamaa elämää ja monia ei saa edes sen vertaa käskyttää että saisi työt jaettua, ahdistuvat tai kilahtavat

Vierailija
94/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nämä vakuutuspetokset joilla sitten jäädään eläkkeelle 2 kymppisinä. Olis se mukavaa kun kukaan ei eded käräyttäis.

Vierailija
95/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisivat edes kunnon palkkaa. Se motivoisi monia. Ehkä halvempaa kuin syrjäytyminen?

Vierailija
96/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:01"]Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta
[/quote]

[/quote]99,9% noista ei pysty olemaan töissä, eivät kestä säännöllistä työaikojen tahdittamaa elämää ja monia ei saa edes sen vertaa käskyttää että saisi työt jaettua, ahdistuvat tai kilahtavat
[/quote]

Mihin tietosi perustuu? Oletko lääkäri vai työnantaja?

Vierailija
97/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"99,9% noista ei pysty olemaan töissä, eivät kestä säännöllistä työaikojen tahdittamaa elämää ja monia ei saa edes sen vertaa käskyttää että saisi työt jaettua, ahdistuvat tai kilahtavat"

Mutta kun töitä on niin monelaisia. On töitä, joita voi tehdä omassa kodissa, omassa tahdissa. Nykyään on entistä enemmän töitä, joita voi tehdä etänä kotoa käsin. 

Vierailija
98/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:01"]Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta
[/quote]

[/quote]

Sitä varten on kuntouttava työtoiminta.

Vierailija
99/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni noista nuorista feikkaa hullua päästäkseen elämään yhteiskunnan siivellä loppuelämäkseen?

Vierailija
100/130 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:01"]Ei kannata kuntouttaa sellaisia joista ei työelämään ole. Turhaa raha haaskausta [/quote] Onko pysyvä eläkepäätös nuoren ihmisen kohdalla parempi? Eikö monista olisi töihin psykoteterapian tai muun kuntoutuksen jälkeen?

[/quote] Tuskinpa on monelle sellaista suojatyöpaikkaa jossa vajaakuntoinen pärjäisi. Nykyään työelämän vaatimukset ovat niin kovat, ei kukaan ota jarrua töihin kuitenkaan pitkän päälle. Keinotekoista pelleilyä varmasti useimpien kohdalla kuntoutukset ja työllistämiset joissa hetkeksi räätälöidään mukamas joku työ.

Se joka kuntoutuu oikeasti, voi heittää ne eläkepaperit nurkkaan myöhemminkin.

t. eläkeläinen itsekin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä