Aiotteko nyt alkaa kuluttamaan-suomalaisilla ennätysmäärä rahaa tileillä
Ostatteko uutta asuntoa? Kulutatteko jouluun enemmän kuin ennen? Aiotteko matkustaa lähitulevaisuudessa?
Kommentit (76)
Mulla on tilillä jotain 600 euroa, suomalaisittain ei siis juuri mitään. Repikää siitä saatana.
Luuletteko että tuhlaisin säästöni tässä tilanteessa. Siinnähän luulette.
Pysyy tiukasti tallessa odottelemassa hallituksen lisäleikkauksia.
Ostin juuri vähän "turhaa" kaupasta: korealaisia nuudeleita ja mango sosekeittoa. Ei oikeen mitään ravintoarvoa, ostin vaan kun haluan herkutella.
Työttömäksi jäävää omistusasujaa ei aita kuin ansiosidonnainen vähän aikaa. Pakko säästää, ettei joudu kotiaan myymään, kun tulot tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Noup. Olen yksineläjä matalalla palkalla (brutto 2000-2200 kk), niin todellakin olen koronasta lähtien kiristänyt säästämistä. Toki kulutan, jos jotain tarvitsen. Olen aina säästänyt, mutta nyt säästän vieläkin enemmän.
Ei autoa, vaan käytän julkisia. Ei matkustelua, ei ripsien eikä kynsien laitattamisia, ei suoratoistopalveluita, ei wolttaamista, ei noutokahveja eikä energiajuomia, ruokakauppaan kuukausibudjetti jne.
Ihanaa tämä suomalainen elämä. Itse tahtoisin kyllä auton ja elämän. Välillä jotain leffateatteria ja ulkona syömistä. En ole kyllä juuri eläessäni Suomessa käynyt ravintoloissa.
Sitkuttelen kuntoutustukipätkien varassa, joten en pysty kuluttamaan mitään ylimääräistä. Olen tyytyväinen, jos sairaalakulut, lääkkeet, ruuan, asunnon ja muut pakolliset laskut saan maksettua.
Joka euro minkä tilille saan tulee pysymään siellä visusti, tai sillä 2% korkotilillä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri vähän "turhaa" kaupasta: korealaisia nuudeleita ja mango sosekeittoa. Ei oikeen mitään ravintoarvoa, ostin vaan kun haluan herkutella.
Ja tähän se kuluttaminen jääkin.
Hassu juttu, etten vain itse ole niitä rahoja nähnyt.
No periaatteessa joo kulutin nyt,mutta jatkossa en. Ostin tänään Lidlistä ompelukoneen. Nyt alkaa taas vaatteiden korjaus ja jää vaatteet ostamatta.
Jos vaan pääsisin käsiksi niihin suomalaisten rahoihin niin kyllä varmaan juu alkaisin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että tuhlaisin säästöni tässä tilanteessa. Siinnähän luulette.
Pysyy tiukasti tallessa odottelemassa hallituksen lisäleikkauksia.
Sä saat sanoa osalle säästöjäsi hyvästi, antilla on jo verotussuunnitelma valmiina . Ehkä kannattaa ostaa jotain suomalaista, jos haluaa talouden lähtevän nousuun jos sitä rahaa on. Ja onhan sitä, enemmän kuin koskaa historiamme aikana.
Kulutan ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin. En siis lisää kulutusta, mutta en myöskään sitä vähennä. Syyslomalla sitten reissuun ja lentolippurahat menevät suomalaiselle yhtiölle, eli Finnairille.
Ööööööh mistä ne saa tietää paljonko mun tilillä on? Eihän se niille kuulu?
Ostan harkiten jos tarvitsen jotain, en pelkästä kuluttamisen "ilosta". Jos tuote ei ole made in finland, ostan sen sieltä mistä halvimmalla saa, usein siis maailmalta. Pelkkä design in finland ei mulle riitä, pelkkää sinivalkopesua temupaskalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan pääsisin käsiksi niihin suomalaisten rahoihin niin kyllä varmaan juu alkaisin kuluttaa.
No siksi sinulla ei niitä ookkaan kun annat heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Olet omaa luokkaasi ton rahankäytön suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Olen yksineläjä matalalla palkalla (brutto 2000-2200 kk), niin todellakin olen koronasta lähtien kiristänyt säästämistä. Toki kulutan, jos jotain tarvitsen. Olen aina säästänyt, mutta nyt säästän vieläkin enemmän.
Ei autoa, vaan käytän julkisia. Ei matkustelua, ei ripsien eikä kynsien laitattamisia, ei suoratoistopalveluita, ei wolttaamista, ei noutokahveja eikä energiajuomia, ruokakauppaan kuukausibudjetti jne.
Ihanaa tämä suomalainen elämä. Itse tahtoisin kyllä auton ja elämän. Välillä jotain leffateatteria ja ulkona syömistä. En ole kyllä juuri eläessäni Suomessa käynyt ravintoloissa.
Nyt kun sen sanoiksi pistää niin alkaa tosiaan miettimään pitäiskö muuttaa pois Suomesta 🤔
Mitähän se minua hyödyttää että suomalaisilla on ennätysmäärä rahaa tilillä? Ei jostain syystä näy minun tililläni?