Ystävä "rahastaa"
Mulla on pieni probleema erään ystäväni kanssa, jonka ratkaisemiseen kaipaisin neuvoja.
Kyseinen ystävä on osoittautunut luotettavaksi, avoimeksi ja myötätuntoiseksi, eli omaa hyvän ystävän tunnusmerkit. Mutta hänellä on ikävä tapa pyrkiä hyötymään musta taloudellisesti. Summat eivät ole päätä huimaavia, mutta asia vaivaa mua silti. Tuo "rahastukseksi"kokemani koskee lähinnä sitä, että ystävä odottaa esim, että mä tarjoan yhteiset kahvioreissut, bensat, ostan jotain pientä kivaa hälle jne. Eli maksupuoli jäisi aina mulle, ellen selkeästi osoita ettei onnistu. Mulle päin hän ei ole kiinnostunut tarjoamaan. Heikosta taloudellisesta tilanteesta ei voi olla kyse, sillä hän työskentelee hyvä palkkaisessa virassa.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut vältellä kyseistä ystävää, vaikka viihdynkin hänen seurassaan. Aina vaan ei jaksa maksaa. Miten tilannetta voi muuttaa?
Kommentit (17)
Ei mitenkään. Piheydestä ei voi parantua.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:35"]
Puhumalla asiasta hänelle suoraan..?
[/quote]
Varovasti yritetty. Loukkaantuu ja ei pidä vähään aikaan yhteyttä. Uudelleen tavatessa sama meno jatkuu taas muutaman tapaamiskerran jälkeen. ap
Rahapulassaan (esim. tarvitsee lisärahaa etelän matkalle) yrittää myydä mulle jotain omia tavaroitaan, esim. vaatteita ja loukkaantuu kun en osta. Vetosi kerran mm. siihen, että mä olin yhdellä yhteisellä shoppailureissulla sanonut yhdestä paidasta, että se sopii hänelle, eikä hän sittten lopulta tykännytkään siitä. Tällä perusteella mun olisi pitänyt ostaa se paita häneltä. ap
Älä tarjoa hänelle silloin kun käytte kahvilla äläkä ostele muutakaan. Vältä reissuja joissa ajat omalla autollasi(?)
Onko oikeasti tollasia ihmisiä olemassa? Sano hänelle seuraavan kerran kun ruinuaa, että mitäs jos hän maksaisi tällä kertaa? Ja siis mitä pientä sun hälle pitäisi ostaa?
Miten tuollainen ihminen on "luotettava", jos yrittää huijata ja kupata sulta rahaa, ap?
Minä sinuna sanoisin ihan suoraan, mutta ilman kiukkua ja kaunaa. Kun käytte vaikka kahvilla, sanot suoraan" sä varmaan piffaat nää kahvit nyt, kun viimeksi minä maksoin." Tai "sun vuoro maksaa nää kahvit." Ei isoa numeroa, ei syyttelyä, mutta viittaus siihen, että se on hänen vuoronsa, kuten onkin.
Ja mitä hittoa, SÄ OSTAT TOISELLE TAVARAA? Miten hän sen saa aikaan, en ymmärrä. Et tietenkään osta. "sulla on rahaa itselläsikin, osta itse, jos kerran tuosta tykkäät."
Ihan tiukasti, mutta sillä lailla tiukasti, että kyse on itsestäänselvyydestä, etkä edes ala neuvotella mistään muusta, etkä toisaalta osoita mitenkään loukkaantuneesi pyynnöistään. Toisin sanoen, älä tee liikaa numeroa, mutta et vaan suostu.
Kuulostaa oudolta..Mutta et voi tietää onko sössinyt asiansa ja palkka menee vaikka ulosottoon. Tuosta ei varmaan moni puhu läheisilleen mutta se on todella yleistä nykyään riippumatta alasta/tulotasosta. Etelän-matka eri rajaa tätä vaihtoehtoa pois..vaan holtiton käytös tukee teoriaa..ostaa matkan mutta ei olekaan varaa elää tai asua kohdemaassa. Kertoo aika huonosta taloudellisesta arviointikyvystä.
Ei tuo nyt kovin avoimelta ja myötätuntoiselta kuulosta, jos yrittää siipeillä ja sitten mököttää kun asiasta sanoo. Myös luotettavuuden voi kyseenalaistaa, jos tulee tuollaisia "sanoit että tää paita sopii mulle mutta en tykännytkään siitä, sun pitää nyt maksaa tää" -heittoja. Miten voi olla luotettava, jos ihmiselle ei edes uskalla sanoa että mielestäsi joku vaate sopii hänelle!?
Taidat olla "hieman" liian kiltti jos tuota on jatkunut yhtään ekaa kertaa pidemmälle... Ala kohdella kaveria kuin tasavertaista aikuista ihmistä. Jos hän pyytää sinua tarjoamaan kahvit, kysyt aidosti ihmetellen "ai miksi?". Jos hän tyrkyttää sinulle vaatteitaan, sanot "ei kiitos" - ja jos hän ei usko, niin kysyt "öööh, miksi mun pitäisi ostaa sun vaatteita jos en niitä halua"?. Ja niin edelleen. Ihan niinkuin täysjärkinen ihminen puhuisi toiselle samanlaiselle.
Mulla on samanlainen kaveri. Minäkin aloin välttelemään häntä ja nykyään kun harvoin nähdään, olen todella tiukka raha-asioissa, enkä anna hänen käyttää minua hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:56"]
Ja mitä hittoa, SÄ OSTAT TOISELLE TAVARAA? Miten hän sen saa aikaan, en ymmärrä. Et tietenkään osta. "sulla on rahaa itselläsikin, osta itse, jos kerran tuosta tykkäät."
[/quote]
Muuten olin kanssasi samaa mieltä, mutta tuo on huono. Ei ap:n tarvitse perustella, miksi hän ei osta tavaraa tai miksi toisen pitäisi ostaa omansa. Tuollaisiin on kaverin helppo väittää vastaan "ei ole, käytin juuri rahani asioihin x, y ja z", ja sitten ap:n vastalauseelta katoaa pohja. Riittää kun sanoo "en tietenkään osta sulle, osta itse". Ei sitä tarvitse perustella, ja kun ei perustele, ei toinen voi väittää vastaankaan. Ja monesti on hyvä taktiikka toistaa toisen sanoma, tyyliin "... sinä sanot että minun pitäisi ostaa sinulle tuo paita, koska sanoin että se sopii sinulle. Siis sinun mielestäsi sulla ei ole vastuuta ostoksistasi, vaan minun pitää maksaa ne jos tuletkin katumapäälle? Oikeasti? Miksi?" Ei siihen ole olemassa järjellistä vastausta.
Oispa hauskaa saattaa tuollainen tyyppi ja sitten ärsyttävä vastakohta, joka haluaa laskea kaiken tasan sentilleen yhteen :D
Tuollainen on ällistyttävän yleistä. Muutamana esimerkkinä omasta tuttavapiiristä:
Kaveri pyytää kahvilaan, ostaa oman kahvinsa mutta ei ikinä muuta. Sitten "vähän maistaa" mun leivosta tms=syö ainakin puolet.
Kaveri ostaa baarissa siiderin, minä siiderin ja jotakin alkoholitonta, limua tm. Kaveri ottaa lupaa kysymättä huikkaa mun limusta.
Kaveri soittaa, antaa soida kerran, pari, katkaisee puhelun ja odottaa vastasoittoa. Ei todellista asiaa, lörpötelläkseen pari tuntia jonkun muun laskuun. Oli tuolloin opiskelija ja itse työssäkäyvänä ajattelin, että ok, tasataan sitten kun pääsee töihin. Juu ei.
Kaveri tulee kylään etkoille, "on sellainen tunne, että menkat saattavat alkaa, voisko ottaa pari tamponia varmuuden vuoksi". Joo, totta kai. Kumma, että menkkoja pukkasi todella monta kertaa eikä koskaan tullut omia tamponeja mukaan.
Kaveri (näitä on paljon) on parisuhteessa, minä en. Kolmestaan mennään taksilla esim. baariin. Maksetaan puoliksi. Tarjotaan kierroksia, minulle yksi juoma/kierros, mun kierroksella juoma pariskunnan molemmille osapuolille mun piikkiin. Kimppalahjoihin pariskunnat osallistuvat vaikkapa kympillä/pari, samaa kymppiä odotetaan sinkulta yksinään. Jos näistä huomauttaa, on ihme niuho.
Kaveri laittaa aina jonkun muun soittamaan taksin itselleen, itsellä kun ei ole numeroa. Sama tyyppi valittanut useasti palvelunumeroiden maksullisuudesta.
Onhan näitä. Tai oli, useimpien kanssa olen laittanut välit poikki kun asioista huomauttaminen ei auttanut. Nuo ovat jokainen pieniä asioita ja rahoja kerrallaan, mutta raivostuttavaa kun samaa kaavaa jatketaan toistuvasti.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:56"]
[/quote]
Muuten olin kanssasi samaa mieltä, mutta tuo on huono. Ei ap:n tarvitse perustella, miksi hän ei osta tavaraa tai miksi toisen pitäisi ostaa omansa. Tuollaisiin on kaverin helppo väittää vastaan "ei ole, käytin juuri rahani asioihin x, y ja z", ja sitten ap:n vastalauseelta katoaa pohja. Riittää kun sanoo "en tietenkään osta sulle, osta itse". Ei sitä tarvitse perustella, ja kun ei perustele, ei toinen voi väittää vastaankaan. Ja monesti on hyvä taktiikka toistaa toisen sanoma, tyyliin "... sinä sanot että minun pitäisi ostaa sinulle tuo paita, koska sanoin että se sopii sinulle. Siis sinun mielestäsi sulla ei ole vastuuta ostoksistasi, vaan minun pitää maksaa ne jos tuletkin katumapäälle? Oikeasti? Miksi?" Ei siihen ole olemassa järjellistä vastausta.
[/quote]
Niin, tuolla sun inttämislinjalla voi toki olla, jos haluaa riidan aikaan. Mä lähdin siitä, että lyhyesti ja mahdollisimman toteavasti kieltäytymällä toinen ei loukkaannu yhtä todennäköisesti kuin jos siitä aloittaa pitkän ja loukkaantumista ilmaisevan keskustelun. Toki voi sanoa pelkästään en osa, osta itse, mutta se kuulostaa herkästi tylyltä, jolloin taas se toinen loukkaantuu.
Sulla on rahaa itselläsikin jne. voi tosiaan johtaa lisäkeskusteluihin, mutta siihen voi aina sanoa, että "se on sun valinta, mihin rahat panet, ja sä valitsit ostaa jotakin muuta, joten ny et sitten ehkä voi saada tätä. Minä ostan omilla rahoillani myös nyt jotain muuta."
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:46"]
Tuollainen on ällistyttävän yleistä. Muutamana esimerkkinä omasta tuttavapiiristä:
Kaveri pyytää kahvilaan, ostaa oman kahvinsa mutta ei ikinä muuta. Sitten "vähän maistaa" mun leivosta tms=syö ainakin puolet.
Kaveri ostaa baarissa siiderin, minä siiderin ja jotakin alkoholitonta, limua tm. Kaveri ottaa lupaa kysymättä huikkaa mun limusta.
Kaveri soittaa, antaa soida kerran, pari, katkaisee puhelun ja odottaa vastasoittoa. Ei todellista asiaa, lörpötelläkseen pari tuntia jonkun muun laskuun. Oli tuolloin opiskelija ja itse työssäkäyvänä ajattelin, että ok, tasataan sitten kun pääsee töihin. Juu ei.
Kaveri tulee kylään etkoille, "on sellainen tunne, että menkat saattavat alkaa, voisko ottaa pari tamponia varmuuden vuoksi". Joo, totta kai. Kumma, että menkkoja pukkasi todella monta kertaa eikä koskaan tullut omia tamponeja mukaan.
Kaveri (näitä on paljon) on parisuhteessa, minä en. Kolmestaan mennään taksilla esim. baariin. Maksetaan puoliksi. Tarjotaan kierroksia, minulle yksi juoma/kierros, mun kierroksella juoma pariskunnan molemmille osapuolille mun piikkiin. Kimppalahjoihin pariskunnat osallistuvat vaikkapa kympillä/pari, samaa kymppiä odotetaan sinkulta yksinään. Jos näistä huomauttaa, on ihme niuho.
Kaveri laittaa aina jonkun muun soittamaan taksin itselleen, itsellä kun ei ole numeroa. Sama tyyppi valittanut useasti palvelunumeroiden maksullisuudesta.
Onhan näitä. Tai oli, useimpien kanssa olen laittanut välit poikki kun asioista huomauttaminen ei auttanut. Nuo ovat jokainen pieniä asioita ja rahoja kerrallaan, mutta raivostuttavaa kun samaa kaavaa jatketaan toistuvasti.
[/quote]
Nyt en ymmärtänyt. Siis pariskunta kustantaa vain yhdessä yhden kierroksen, mutta juo silti muiden kustantamana molemmat oman juoman, niinkö? Helvetin härskiä. Jos taas molemmat pariskunnasta kustantavat itse kierroksen per nassu, heillä tietysti on oikeus juoda muiden piikkiin juoma per naama.
Nuo ovat sillä lailla ärsyttäviä juttuja, että ne on tarkoitettukin juuri ja juuri ahneeksi kuppaamiseksi, eli ajatellaan, ettei toiset kehtaa NOIN PIENISTÄ asioista nostaa meteliä. Sikäli ärsyttävät jopa enemmän kuin kunnollinen ahneus ja rohmuaminen, jotka huomaa ja joihin on helpompi puuttua.
Älä ikinä enää tarjoa sille mitään!
Mä olin samanlainen vittupää ennen. Nykyään kun mulla on rahaa, kukaan ei anna mun tarjota.
Puhumalla asiasta hänelle suoraan..?