Kansalaisille esitettiin ilmastohaaste: Jokaisen suomalaisen on luovuttava elämässään ainakin viidestä asiasta jotta päästäisiin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen
Mistä viidestä asiasta sinä luopuisit ja muuttaisit elämässäsi jotta maapallon 1,5 asteen lämmönnousu ei tapahdu?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin äärettömän hauskaa kertoa uutena juttuna, että vaatteensa voi korjata, lentomatkailu ei ole välttämätöntä tai että ruoka tehdään itse raaka-aineista eikä käytetä eineksiä. Tuo on paluuta takaisin 1960-luvulle, ei sen kummallisempaa. En aio luopua mistään, koska olen elänyt noin koko ikäni. Jos kolmekymppiset nyt keksivät saman asian ilmastonpelastajana, niin voin todeta, että olette kyllä rypeneetkin vallan valtavasti ilmastonmuutosta edistäen, vaikka samalla olette syyllistäneet meitä vanhempia maapallon tuhoamisesta.
Tämä!
En tiedä itkeäkä vai nauraa, kun nuori ilmastokiihkoilijasukupolvi on kuluttanut moninkertaisesti luonnonvaroja vanhempiinsa nähden, eikä itse edes tajua sitä. Matkailun vähentämistä pidetään ekotekona, vaikka meille 70-luvulla syntyneille matkailu ei edes kuulu normielämään. Olen viimeksi ollut lentokoneessa yli 10 v sitten ja kaikki kerrat on laskettavissa yhden käden sormilla. Nykyvihreiden hörhöily on lähinnä säälittää katsottavaa. Elän ekologisemmin kuin yksikään viherhippi, joten tällaiset naurettavat syyllistämisyritykset eivät minuun tehoa. Päinvastoin alan joka kerta näiden vouhotusten jälkeen miettimään, että olisi minunkin korkea aika alkaa lisäämään elämääni luksusta. Tämän jutun kunniaksi aion varata itselleni etelänmatkan.
- Asun puolisoni kanssa yksiössä
- emme matkustele koskaan
- olemme vapaaehtoisesti lapsettomia
- meillä ei ole lemmikkejä
- ostamme hyvin harvoin mitään sen suurempaa, kierrätämme ja olemme aika minimalistisia
Miinuksina meillä on auto (jota ilman elämä olisi todella vaikeaa ja se on välttämättömyys) ja lihansyönti. Kuitenkin elämme jo sen verran ympäristöystävällisesti, että en luovu mistään muusta.
Luovun viidestä asiasta heti kun kiinalaiset ja amerikkalaiset luopuvat kymmenestä asiasta.
Asun energiatehokkaasti, lentomatkustan vain harvoin, en osta vaatteita kuin harvoin ja tarpeeseen ja silloinkin pyrin ostamaan hitaan muodin tuottajilta, ostan uutta elektroniikkaa vasta, kun vanha on jo käyttökelvoton, en autoile.
Voisin vielä ryhtyä kasvissyöjäksi/vegaaniksi, mutta muuten olen mielestäni vähentänyt omaa kulutustani jo riittävästi.
https://yle.fi/uutiset/3-12161155
On niin rasittavasti toteutettu tuo Ylen juttu, että en jaksa skrollata sitä läpi löytääkseni vaihtoehdot.
Muutenkin koko sivusto ihme teknistä kikkailua nykyään usein. Tehdään kilkkeitä koska osataan, mutta ei siksi että ne olisivat tarpeen.
Öljylämmityksestä aiheutuvat päästöni alenevat sitä mukaa kun lämpötila nousee. Voin vain tienata tällä.
Jos kyseessä olisi lämpötilan nostaminen, niin voisin osallistua.
Mulla ei ole autoa tai lapsia. Ostan uusia vaatteita pakon edessä. Valmistajia voisi kyllä vastuuttaa enemmän, jotta tuotteet kestäisivät pidempää käyttöä ja olisivat helpompia kierrättää. Tämä koskee kaikkea vaatteista elektroniikkaan. Myös pakkausten pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaisia ja helposti kierrätettäviä. Taitaa teollisuus lobata turhankin tehokkaasti, kun tätä ei saada kuntoon. Voidaanhan me kuluttajat sitten näperrellä jotain päästäksemme vihreään taivaaseen! Taidankin ottaa mallia Ohisalosta ja vaihtaa tämän kuppaisen pikkukaksion omakotitaloon!
No mulla ei ole omakotitaloa, autoa tai lapsia. En myöskään lentele ympäriinsä työn puolesta. Vaatteet eivät valitettavasti pysy ehjinä tällä alalla. Turvakengät joutuu ostamaan kerran vuodessa jne.
Voisi joskus kirjoittaa artikkelin jostain raksamiehestä. Pakko mennä töihin autolla, sillä autossa on kaikki työkalut jne. Mutta tietty toimittajat tekevät työnsä helpoimman kautta eli pysyvät omassa viiteryhmässään. Niin laiskaa niin laiskaa!
Hauskasti nämä vihreydestä saarnaavat poliitkot ja näyttelijät ovat itse pahimpia saastuttajia. Voisivat aloittaa omista valinnoistaan. Al Gore, Leonardo DiCaprio, Ohisalo jne
Onhan tää nyt aivan sairasta että kuvitellaan muutaman suomalaisen voivan vaikuttaa siihen verraten kun esim kiina ja Intia paskoo miten huvittaa.
Täällä porukka on säntillistä ja kierrättää yms mutta ei tarte kuin muistella niitä Fuengirolan katuja niin voi pohtia että oisko parempia ruoskinnan kohteita kuin me
Vierailija kirjoitti:
CO2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, suurin osa vegaani. Matkustan vähän, joskus menee yli 10 vuotta etten lentele. Aika minimalistinen on elämäni.
Olen tehnyt omasta mielestäni oman osuuteni. Te muut olette jo myöhässä ja näitä juttuja olisi pitänyt alkaa ajattelemaan jo 80-luvulla eikä vasta kun pska on jo housussa.
Parempi vaikka housussa kuin pään sisällä. Tyypillistä ideologista keuhkoamista. OIKEAT ongelmat ovat aivan muualla kuin CO2 kaasussa. Kasvien elämälle välttämätön kaasu kaikki muu saaste mitä tungetaan maahan ilmaan ja varsinkin meriin (muovi) on se todellinen ongelma. Niistä vouhkaaminen CO2 tyyliin ei ole mediaseksikästä eikä suomalaisia sinisilmä kaksijalka-aaseja olisi aivan niin helppo jymäyttää kuin CO2 vouhkasulla.
Oletko ehkä itse ympäristöalan asiantuntija tai tutkija vai miksi ajattelet tietäväsi asian heitä paremmin?
- eri
Täällä joku jo sanoikin, että suhtautukaa kriittisesti teille ylhäältä tumputettuun tietoon.
Kerron esimerkin: 2000-luvun alussa valtio-omisteinen Sonera maksoi saksalaisille täysin turhaan 4 miljardia koska asiantuntijat olivat manipuloineen UMTS-kaupan olevan mahtava asia Soneralle ja Suomelle. Eduskunta joutui pääomittamaan Soneraa, olikohan kahdella miljardilla, jonka jälkeen yhtiö ajautui pilkkahinnalla Telian syliin. Oli "parhaat" asiantuntijat ja koko Suomen poliittinen johto pääministeriä myöten Suomen taloushistorian suurimman emämunauksen takana.
Luotatko sokeasti asiantuntijoihin? Esim. IPCC-raportti on koottu jo valmiiksi samanmielisten tutkijoiden toimesta. Tietoa on haettava eri lähteistä ja sitten muodostettava ihan oma näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Luovun vapaaehtoisesti:
1) ilmastotalkoista
2) tuloveron korotuksista
3) polttoaineiden hinnankorotuksista
4) vegaani-pa*ka-mössöistä, joita ruoaksi erheellisesti kutsutaan
5) vihervasemmistosta
Kannatan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CO2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, suurin osa vegaani. Matkustan vähän, joskus menee yli 10 vuotta etten lentele. Aika minimalistinen on elämäni.
Olen tehnyt omasta mielestäni oman osuuteni. Te muut olette jo myöhässä ja näitä juttuja olisi pitänyt alkaa ajattelemaan jo 80-luvulla eikä vasta kun pska on jo housussa.
Parempi vaikka housussa kuin pään sisällä. Tyypillistä ideologista keuhkoamista. OIKEAT ongelmat ovat aivan muualla kuin CO2 kaasussa. Kasvien elämälle välttämätön kaasu kaikki muu saaste mitä tungetaan maahan ilmaan ja varsinkin meriin (muovi) on se todellinen ongelma. Niistä vouhkaaminen CO2 tyyliin ei ole mediaseksikästä eikä suomalaisia sinisilmä kaksijalka-aaseja olisi aivan niin helppo jymäyttää kuin CO2 vouhkasulla.
Oletko ehkä itse ympäristöalan asiantuntija tai tutkija vai miksi ajattelet tietäväsi asian heitä paremmin?
- eri
Täällä joku jo sanoikin, että suhtautukaa kriittisesti teille ylhäältä tumputettuun tietoon.
Kerron esimerkin: 2000-luvun alussa valtio-omisteinen Sonera maksoi saksalaisille täysin turhaan 4 miljardia koska asiantuntijat olivat manipuloineen UMTS-kaupan olevan mahtava asia Soneralle ja Suomelle. Eduskunta joutui pääomittamaan Soneraa, olikohan kahdella miljardilla, jonka jälkeen yhtiö ajautui pilkkahinnalla Telian syliin. Oli "parhaat" asiantuntijat ja koko Suomen poliittinen johto pääministeriä myöten Suomen taloushistorian suurimman emämunauksen takana.
Luotatko sokeasti asiantuntijoihin? Esim. IPCC-raportti on koottu jo valmiiksi samanmielisten tutkijoiden toimesta. Tietoa on haettava eri lähteistä ja sitten muodostettava ihan oma näkemys.
Alunperin joku 36% tutkijoista oli sitä mieltä, että ihmisellä on osuutta ilmastonmuutokseen, loput tutkimukset heitettiin roskiin ja näin saatiin se 97% luku.
Luovun omakotitaloista, kesämökistä, lemmikkieläimistä, Thaimaan matkoista ja lomamatkoista. Ei ku, eihän mulla ole noita ennenkään ollut, olen siis jo tehnyt osani ilmastonmuutosta vastaan joten vuosikymmenien ajan, koska olen luopunut noista jo ennen kuin kerkesin niitä saamaankaan.
Moni ei ole yhtä hyvä ilmastonsuojelija kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CO2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
On käynnissä ilmastonmuutoshysteria, jossa osallisina uskonnolliseen hurmostilaan ajautuneet osapuolet, kuten Greta T., elokapinalliset, runsaskätisesti tutkimusrahaa saavat laitokset. Jotkut poliitikot ovat myöskin sokeasti mukana hurmoksessa. Toimintaa myös ohjaa suuri pääoma, joka on nähnyt mahdollisuuden pisneksen uusjakoon sekä suoraan rahastukseen. Näitä on lukuisia, esim kaivosteollisuus, kaivoskemian teollisuus, komponenttiteollisuus, sähköautojen ja akkujen valmistajat, energiateollisuus, latausinfran ja sähköverkkojen haltijat ja monet muut. Ei siitä mitään kun heidät ja heidän taustansa tunnistaa. Mutta onhan tässä selvää ylilyönnin makua Suomen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Skippaan haasteen.
Merkityksetöntä puuhastelua. Mutta jos jollekin tulee hyvä mieli niin se on OK.
Olen luopunut:
1.Polttomoottoriajoneuvoista.
2.Matkustamisesta.
3.Lihansyönnistä vähintään 99 prosenttisesti.
4.Turhista asuinneliöistä.
5.Työnteosta ja siitä aiheutuvasta työmatkaliikenteestä.
Ilmastokeuhkoajat luopukoot lisääntymisestä ja vaikkapa omasta elämästään.