Missä voi opiskella savon kieltä?
Mummoni puhui savoa, enkä koskaan ymmärtänyt hänen puhettaan. Nyökyttelin vain vieressä, koska minua hävetti, että en ymmärtänyt.
Nyt kun minulle on tullut ikää, haluaisin tutustua savolaisiin juuriini. Missä voin opiskella savoa? Siis sitä oikein vanhaa, paksua savoa, jota mummo 'vieänsi'?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Lue savonkielisiä Aku Ankkoja?
No tätäpä olin tulossa vinkkoomaa, ne on haaskoo luettavvoo ja suattaapi sieltä jottain tarttuva piähännii.
Mikä on Savolainen esileikki?? ....... Kiänny.
Vierailija kirjoitti:
Kallio on Hesan Savo. Kysy roskapankista savolaisia. Löytyy paljon.
Haluavat kätkeä kyllä savolaisjuurensa useimmat, kun se ei sovi ”khuuliin” ympäristöön.
Ei murteet stadiin kuulu, siis muualta tulleiden. Ei niitä tee mieli täällä korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole raumalaisia sukujuuria. Olen kiinnostunut savon kielen oppimisesta.
Haluaisin oppia vanhaa kunnon savoa, en nykysavoa, johon on vaikuttanut yleiskieli niin vahvasti.
Savo on kaunista, kuin runonlausuntaa. Siinä ei ole mielestäni mitään hauskaa.
Hyvä esimerkki savon iäntämisestä elikkä vientämisestä näkyy mm. sanoissa kauppa ja kaappi.
Savoksi kauppa sanotaan kaappa ja kaappi taas viennetään muotoon kuappi. Levveetä savvoo on huomattavasti helempompi puhua kuin kirjoittaa.
KuPS muuten voittaa Suomen mestaruuden sunnuntaina.
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Alkaa olla vähissä savonkielen taitajat. Itse asunut Kuopiossa n 20 vuotta, mutta harvoin olen törmännyt aitoon savonkieleen.
Nuorempi sukupolvi puhuu ns yleiskieltä ja vanhemmat eli suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat puhuvat savoa, mutta eivät hekään kaikki. Osalle on tarttunut muualla asuessaan paikallisia murteita mukaan. Se on harmi, jos savonkieli häviää kokonaan. Siinä on sellaisia " ilmauksia" että ei löydy muualta.
Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Suab - savolainen seksiauto.
Mitä savolainen sanoi purressaan ruotsalaista? Kovvoo hommoo.
Savossa sukunimi Kauppinen ja Kuappinen.
Naapuri omistaa oman saaren Kallavedessä ja kun lähtee saareen, sanoo että nyt lähen suareen.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri omistaa oman saaren Kallavedessä ja kun lähtee saareen, sanoo että nyt lähen suareen.
Kauppinen iännetään savoks Kaappinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue savonkielisiä Aku Ankkoja?
No tätäpä olin tulossa vinkkoomaa, ne on haaskoo luettavvoo ja suattaapi sieltä jottain tarttuva piähännii.
Asterixia on myös kiännetty savvoksi sarjakuva-albumissa Opeliksin orjalaeva.
No tuuppaa käämään nii lottuuttettaan paremmaj jäläkeen. Mualiman navalta tavottaa joka päevä.
Vierailija kirjoitti:
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Alkaa olla vähissä savonkielen taitajat. Itse asunut Kuopiossa n 20 vuotta, mutta harvoin olen törmännyt aitoon savonkieleen.
Nuorempi sukupolvi puhuu ns yleiskieltä ja vanhemmat eli suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat puhuvat savoa, mutta eivät hekään kaikki. Osalle on tarttunut muualla asuessaan paikallisia murteita mukaan. Se on harmi, jos savonkieli häviää kokonaan. Siinä on sellaisia " ilmauksia" että ei löydy muualta.
Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.
Savon murre on murre, ei kieli. Kyseessä on Suomen kielen murre.
Vierailija kirjoitti:
Sehä o suarj :)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on oikeudenkäynti pidetty niin linkitän tänne faktaa savolaisesta talokauppiaspariskunnasta.
Luuletko tosiaan, että yksi talokauppiaspariskunta = kaikki savolaiset?
Ymmärrän että suututtaa, mutta vähän nyt suhteellisuudentajua, kiitos.
Ei sitä opi millään kursseilla. Asut muutaman vuoden maalla Savossa niin johan alkaa vääntyä. Savon ulkopuolisten yritykset ovat todella surkuhupaisia näin aidon savolaisen korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri omistaa oman saaren Kallavedessä ja kun lähtee saareen, sanoo että nyt lähen suareen.Kauppinen iännetään savoks Kaappinen.
Kaappinen tuas on savoks Kuappinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ryhmäseksi on savoks mulukkutalakoot.
Ja tästähän on vitsikin, nimittäin muuan Kauppinen muutti Kuopioon ja kyllästyi, kun oli joka paikassa Kaappinen. Muutti nimen virallisesti Kaappiseksi, jonka jälkeen oli Kuappinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ryhmäseksi on savoks mulukkutalakoot.
Vae jotta pelekkijä homoja sielläe :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.Savon murre on murre, ei kieli. Kyseessä on Suomen kielen murre.
Toki noin, mutta monet puhuvat leikkimielisesti savonkielestä. Ei kai se haittaa oikeasti.
Sanakirjojakin on olemassa. Hakukoneella löytyy netistä tietoa. Onnea opintoihin!