Missä voi opiskella savon kieltä?
Mummoni puhui savoa, enkä koskaan ymmärtänyt hänen puhettaan. Nyökyttelin vain vieressä, koska minua hävetti, että en ymmärtänyt.
Nyt kun minulle on tullut ikää, haluaisin tutustua savolaisiin juuriini. Missä voin opiskella savoa? Siis sitä oikein vanhaa, paksua savoa, jota mummo 'vieänsi'?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kuopijon kaappahallissa sitä suap kuunnella ja huastoo sen minkä ossoo. Voen lähtee tulukiks, jos kalakukon syönniltä kerkiin.
Ryyppeeppäs piimee piälle, jotta männöö muikku livakammin alas.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on oikeudenkäynti pidetty niin linkitän tänne faktaa savolaisesta talokauppiaspariskunnasta.
Ei kuulu tänne sun talokaupat.
Vierailija kirjoitti:
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Alkaa olla vähissä savonkielen taitajat. Itse asunut Kuopiossa n 20 vuotta, mutta harvoin olen törmännyt aitoon savonkieleen.
Nuorempi sukupolvi puhuu ns yleiskieltä ja vanhemmat eli suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat puhuvat savoa, mutta eivät hekään kaikki. Osalle on tarttunut muualla asuessaan paikallisia murteita mukaan. Se on harmi, jos savonkieli häviää kokonaan. Siinä on sellaisia " ilmauksia" että ei löydy muualta.
Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.
Useimmat kuopiolaiset käyttänevät vielä tiettyjä murteellisia ilmauksia vaikka harva puhuu johdonmukaisesti sitä levveetä savvoo. Kuten "pitäskö käävä kaapassa ostamassa ruokoo" tai mehtä eli metsä.
Savon kielen seura. Helsingistä saattaisi löytyä joku jäsen tai useampikin joka olisi halukas tutustumaan sinuun.
Perusteos Unto Eskelinen : Suummukkaesta. Löytynee kirjastoista ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Savolainen esileikki?? ....... Kiänny.
Suab - savolainen seksiauto.
Mitä savolainen sanoi purressaan ruotsalaista? Kovvoo hommoo.
Ja ryhmäseksi on savoks mulukkutalakoot.
Vae jotta pelekkijä homoja sielläe :p
Ilmankos sanovat "Kiänny" :D
Minä turkulainen opettelen ymmärtämään savoa täältä: http://iivari-ilmaveivi.blogspot.com
Kertoo savolaisesta Iivari-mäyräkoirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Alkaa olla vähissä savonkielen taitajat. Itse asunut Kuopiossa n 20 vuotta, mutta harvoin olen törmännyt aitoon savonkieleen.
Nuorempi sukupolvi puhuu ns yleiskieltä ja vanhemmat eli suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat puhuvat savoa, mutta eivät hekään kaikki. Osalle on tarttunut muualla asuessaan paikallisia murteita mukaan. Se on harmi, jos savonkieli häviää kokonaan. Siinä on sellaisia " ilmauksia" että ei löydy muualta.
Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.Useimmat kuopiolaiset käyttänevät vielä tiettyjä murteellisia ilmauksia vaikka harva puhuu johdonmukaisesti sitä levveetä savvoo. Kuten "pitäskö käävä kaapassa ostamassa ruokoo" tai mehtä eli metsä.
Mies oli ihmeissään aikoinaan, kun ei remppa edistynyt, ja sanoin, että elä oo noin etenkehanen (saamaton).
Ihmetteli myös mitä ovat vanna (amme) ja vatta (vatsa). Nyt on jo murre hiipunut melkein, kun läntiseen suomeen muutin.
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset on kieroja petkuttajia varsinkin talokaupoissa.
Suattaa tuntuva kun tulet kaapoelle niinku eoroopan omistaja. Tottakaet rahat otetaan etelän pösilöltä.
Eiköhän helsingissä ole enemmän savolaisia kuin savossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savossa sukunimi Kauppinen ja Kuappinen.
Naapuri omistaa oman saaren Kallavedessä ja kun lähtee saareen, sanoo että nyt lähen suareen.Kauppinen iännetään savoks Kaappinen.
On kahta tapaa. Savonmurre voi muuttua kun välimatkaa on 50km. Olen nähnyt ja kuullut itse.
Toiset viäntävät Kauppisen Kaappiseksi ja toiset Kuappiseksi. Monia esimerkkejä löytyis, vaan en nyt jouda enempää.
Mikä on ilmansaastutus savon kielellä?
Ilimanpilluu.
Vanhan sanaparren mukaan Mäntyharjulla astuu Savoon mänevään kalakukko-junnaan savon kielen tulukki. Mie opin viäntään savvoo 8-9 viotijaana Kuopijon mualaiskunnassa opiskellessani sitä hämmeen muruteen jälkee. Nykyvään suoritan karjalan kielen improbaatturii!
Kyllä se mummon savo on mielestäni ihan kieli, ei murre. Onko savon kielen seuraa oikeasti olemassa?
Savo on murre, ei kieli. Siis suomen kielen murre.
Ap yksi ominaisuus savon murteelle on, että ei käytetä aina samaa ilmaisua. Yritetään ilmaista sana tai asia jotenkin uudella tavalla tai kiertelemällä tai vaikapa arvoituksella.