Missä voi opiskella savon kieltä?
Mummoni puhui savoa, enkä koskaan ymmärtänyt hänen puhettaan. Nyökyttelin vain vieressä, koska minua hävetti, että en ymmärtänyt.
Nyt kun minulle on tullut ikää, haluaisin tutustua savolaisiin juuriini. Missä voin opiskella savoa? Siis sitä oikein vanhaa, paksua savoa, jota mummo 'vieänsi'?
Kommentit (66)
Asun pk-seudulla, en Savossa. Olisiko jossain etäkurssia?
Savon murre kuulostaa hauskalta, mutta ei sen ymmärtäminen pitäisi olla vaikeaa. Enemmän pitäisi olla vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi rauman murretta, johon on viron kieli vaikuttanut todella paljon.
Kallio on Hesan Savo. Kysy roskapankista savolaisia. Löytyy paljon.
Vierailija kirjoitti:
Iisalamen ympärillä puhhuuvat levveintä savvoo. Suattaahan sitä muuallakkii kuulla.
Nimeommaa ympärillä. Mänepä jonnekkii kiuruveen liepeelle, eti joku moottorkelekkajengi. Sieltä löötyy semmoosii jotka ee ies kää kaapunnissa ku se on liia hienoo.
Savolaiset on kieroja petkuttajia varsinkin talokaupoissa.
Tiällä. Mitteepä halluut tietee ensmäesenä?
Vierailija kirjoitti:
Savon murre kuulostaa hauskalta, mutta ei sen ymmärtäminen pitäisi olla vaikeaa. Enemmän pitäisi olla vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi rauman murretta, johon on viron kieli vaikuttanut todella paljon.
Itse länsisuomalaisena ymmärrän Rauman murretta aika hyvin. Ylä-Savon murre on minulle oikeasti vaikeaa ymmärtää. Tietääkseni Rauman murre ei ole ottanut yhtään vaikutteita virosta. Ei myöskään kuulosta siltä. Viro kuulostaa olevan lähempänä itämurteita ja Karjalan kieltä.
Kuopijon kaappahallissa sitä suap kuunnella ja huastoo sen minkä ossoo. Voen lähtee tulukiks, jos kalakukon syönniltä kerkiin.
Minulla ei ole raumalaisia sukujuuria. Olen kiinnostunut savon kielen oppimisesta.
Haluaisin oppia vanhaa kunnon savoa, en nykysavoa, johon on vaikuttanut yleiskieli niin vahvasti.
Savo on kaunista, kuin runonlausuntaa. Siinä ei ole mielestäni mitään hauskaa.
Ensmäesenä puhu hittaasti ja tuumaele. Ee sua olla kiire ku rupattelloo. Keksit lissee sitä mukkoo ku huastelet. Viäntämisseen on siännöt, mutta ne mokomat vaehteloo aluveettaen. Minnoon ensinähhii e-aluveelta, jotta iit kiännetään eeks.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole raumalaisia sukujuuria. Olen kiinnostunut savon kielen oppimisesta.
Haluaisin oppia vanhaa kunnon savoa, en nykysavoa, johon on vaikuttanut yleiskieli niin vahvasti.
Savo on kaunista, kuin runonlausuntaa. Siinä ei ole mielestäni mitään hauskaa.
Voe kanaljan törräös, ee haaskoo ja myö ku yritettään suaha immeeset hyvälle tuulelle ja törskähtelemmään naarusta :/
Kunhan on oikeudenkäynti pidetty niin linkitän tänne faktaa savolaisesta talokauppiaspariskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iisalamen ympärillä puhhuuvat levveintä savvoo. Suattaahan sitä muuallakkii kuulla.
Nimeommaa ympärillä. Mänepä jonnekkii kiuruveen liepeelle, eti joku moottorkelekkajengi. Sieltä löötyy semmoosii jotka ee ies kää kaapunnissa ku se on liia hienoo.
Levveeimmässä Savossa ee ies osata laasuva suati kirjottoo sannoo "jenki", eeku "jenni", no se helevatan päristelevä sakki.
Kualkiäryle kirjoitti:
Muuta Kuopioon asumaan.
Kualjkiäryleelle tievoks, jotta Kuopijossa hienostelloovat ja puhhuuvat ii-savvoo. Eevät ou levveetä nähnäkää.
Kalle Väänäsen kirjoista, kuten Paasilinnan kirjoissakin tehtiin.
Peräkorven Ierikka
Savolaesta sanarrieskoo
Tukkanuottasilla
Kansalaisopistoilla on toisinaan murrekursseja tai pyrit yliopistoon lukemaan suomea, siellä perehdyttäneen myös murteisiin. Murrevideoita on youtubessa