Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä voi opiskella savon kieltä?

Vierailija
28.10.2021 |

Mummoni puhui savoa, enkä koskaan ymmärtänyt hänen puhettaan. Nyökyttelin vain vieressä, koska minua hävetti, että en ymmärtänyt.

Nyt kun minulle on tullut ikää, haluaisin tutustua savolaisiin juuriini. Missä voin opiskella savoa? Siis sitä oikein vanhaa, paksua savoa, jota mummo 'vieänsi'?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani savolaiset ovat rehellistä sakkia. Ei kansanryhmistä saisi puhua rumia.

Vierailija
62/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kualkiäryle kirjoitti:

Muuta Kuopioon asumaan.

Alkaa olla vähissä savonkielen taitajat. Itse asunut Kuopiossa n 20 vuotta, mutta harvoin olen törmännyt aitoon savonkieleen.

Nuorempi sukupolvi puhuu ns yleiskieltä ja vanhemmat eli suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat puhuvat savoa, mutta eivät hekään kaikki. Osalle on tarttunut muualla asuessaan paikallisia murteita mukaan. Se on harmi, jos savonkieli häviää kokonaan. Siinä on sellaisia " ilmauksia" että ei löydy muualta.

Kuopiossa on ollut kesäisin " murreviikko" ei kyllä tietääkseni viime vuosina. Netistä löytyy 16 murrenäytettä eri murteista jos kiinnostaa.

Useimmat kuopiolaiset käyttänevät vielä tiettyjä murteellisia ilmauksia vaikka harva puhuu johdonmukaisesti sitä levveetä savvoo. Kuten "pitäskö käävä kaapassa ostamassa ruokoo" tai mehtä eli metsä.

Mies oli ihmeissään aikoinaan, kun ei remppa edistynyt, ja sanoin, että elä oo noin etenkehanen (saamaton).

Ihmetteli myös mitä ovat vanna (amme) ja vatta (vatsa). Nyt on jo murre hiipunut melkein, kun läntiseen suomeen muutin.

Minusta etenkehanen tarkoittaa laiskaa, saamatonta ja välinpitämätöntä ihmistä. Jos esimerkiksi joku syö puistopenkillä eväitä ja vaikka roskakori on hänestä 2 metrin päässä, hän jättää silti kaikki mahdolliset roskansa penkin ympärille eikä tee edes yritä siivota omia jälkiään. Semmoinen ihminen on etenkehanen, joka yrittää välttää kaikkea vaivaa eikä ajattele yhtään nokkaansa pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon savo oli sellaista soljuvaa puhetta, kuin laulua tai runoutta. Keinuvaa ja kaunista. Kyse ei ollut vain yksittäisistä murresanoista tai sanojen 'levveentämisestä' muutoin yleiskielisessä puheessa.

Vierailija
64/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensmäesenä puhu hittaasti ja tuumaele. Ee sua olla kiire ku rupattelloo. Keksit lissee sitä mukkoo ku huastelet. Viäntämisseen on siännöt, mutta ne mokomat vaehteloo aluveettaen. Minnoon ensinähhii e-aluveelta, jotta iit kiännetään eeks.

Varmaan on noin. Ylä- Savossa sanotaan piä on kippee. Siis kun päätä särkee. Suonenjoella sanotaan peä on kippee.

Nuo erot puheessa olen kuullut.

Vierailija
65/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eekä myö savolaeset puhuta savvoo, myö huastetaan. Vuan toellae, lukemalla sitä oppii aenae jollae laella.

Sehän on mahottoman haaska se savoks kiännetty Asterix. Mikäs se olkaa? Sanokee, ku en nyt ite muista.

Vierailija
66/66 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon kielen tulisi saada vähemmistökielen asema.