Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Jos kuolinilmoituksia katselee, niin kyllä ne kuolleet on lähempänä 60 kuin 120. Mielestäni 60 on jo vanha. Itsekin olen jo melkein 50 enkä tunne itseäni nuoreksi.
Kyllä se ehtoopuolella alkaa jo olemaan, ihmiset elävät keskimäärin n. 80-vuotiaiksi. Harva elää yli satavuotiaaksi.
3 vuotta ja pari viikkoa vielä rajapyykkiin. Vastaan sitten vasta
Siltä väliltä. Olemme miehen kanssa vähän yli 60-v. Odotan kärsimättömästi, että seksi lakkaisi kiinnostamasta häntäkin.
Työssä käyviä, joten ei vanhoja, myöhempää keski-ikää.
Olen 60 v , pian 61 v ja en tunne itseäni vanhaksi , en tosin nuoreksikaan.Fyysisesti kyllä hyväkuntoinen , mutten kuitenkaan jaksa enään samalla tapaa,kuin 10 v.sitten.Loppuviikosta työviikon jälkeen kyllä aika poikki, kun siellä ei mitään ikäkevennystä töihin saa.
No ei vanha koska työssäkin pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi. Yksilöstä riippuu ihan, Joku 30 v voi olla vanhan oloinen, todellakin yksilöllistä vanheneminen.
Numeron puolesta voi sanoa "alkaa olla iällä", mutta muuten riippuu ihan henkilöstä.
No joo, ihmiset vanhenee kovin eri tavoin. Kaikesta valittamisesta huolimatta meillä jäädään eläkkeelle parempikuntoisena kuin koskaan aikaisemmin, keskimäärin. Voisko vanhan määritelmä olla se, ettei jaksa enää tehdä kokopäivätöitä? Toki on niin, että parikymppiselle viiskymppinen on jo vanha, ysikymppisen saattaa ajatella, että olin sentään kuuskymppisenä vielä aika nuori.
Vierailija kirjoitti:
No joo, ihmiset vanhenee kovin eri tavoin. Kaikesta valittamisesta huolimatta meillä jäädään eläkkeelle parempikuntoisena kuin koskaan aikaisemmin, keskimäärin. Voisko vanhan määritelmä olla se, ettei jaksa enää tehdä kokopäivätöitä? Toki on niin, että parikymppiselle viiskymppinen on jo vanha, ysikymppisen saattaa ajatella, että olin sentään kuuskymppisenä vielä aika nuori.
Parikymppiselle jo kolmekymppinen on vanha, Mitä enemmän ikää tulee niin ikärajat häviää. Jotkut 20 v seurustelevat vielä 80 vuotiaiden kanssa parisuhteessa :)
Katsokaas poliitikkoja. siellä on pitkälti yli 70 v paljon eivätkä mitään ikäloppuja. Heihin verrattuna 60 v on ihan nuorisoo :)
Kyllä laskisin kutosella alkavat jo melko vanhoiksi. Yli 75 on sitten jo iäkäs.
Aika raatoja on jo suuri osa siinä vaiheessa, toki eivät kaikki. Usein on jo sellaista kremppaa ja sairauksia että ellei ole itsestään nuorempana edes pitänyt huolta niin kuolo korjaa. Mummo ja pappa ikäisiä vaikka töissä vielä olisivat.
Vanhempani ovat suunnilleen tuon ikäisiä, enkä pidä heitä vanhoina. Isovanhempani puolestaan ovat yli 80-vuotiaita, heidät laskisin jo vanhoiksi.
Keski-ikäisyyttä ei määritellä fyysisen kunnon perusteella. Onhan jotkut vielä ysikymppisinäkin rautaisessa kunnossa, mutta vanhoja he silti ovat. 60-vuotias on jo aika vanha, mutta ei vielä vanhus.
Jos elää 120-vuotiaaksi, niin keski-ikäinen.