Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?

Vierailija
27.10.2021 |

Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt elämääni väärässä järjestyksessä. Lapsena ja nuorena oli valtavasti vastuuta, tunsin itseni hirveän vanhaksi. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin on jo tullut vähän helpotusta ja ensimmäistä kertaa nuorekas olo. Minua myös luullaan ulkonäön perusteella usein vähintään 20 nuoremmaksi kuin olen, teininä taas luultiin vanhemmaksi. Kaikki on suhteellista.

Vierailija
42/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha, mutta ei vanhus. Nuori ei mitenkään ja liian vanha keski-ikäiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt elämääni väärässä järjestyksessä. Lapsena ja nuorena oli valtavasti vastuuta, tunsin itseni hirveän vanhaksi. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin on jo tullut vähän helpotusta ja ensimmäistä kertaa nuorekas olo. Minua myös luullaan ulkonäön perusteella usein vähintään 20 nuoremmaksi kuin olen, teininä taas luultiin vanhemmaksi. Kaikki on suhteellista.

Vähintään 20 vuotta? BUAHAHAAAAA!!!

Vierailija
44/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen biologinen ikä ei ole sama asia kuin kalenteri-ikä. Osa ihmisistä ikääntyy toisia nopeammin ja toiset voivat jopa nuortua. Kronologisesti samanikäisillä ihmisillä voi olla biologisessa iässä pahimmillaan kymmenien vuosien ero. Tutkijoiden mukaan jotkut ihmiset vanhenevat yhdessä kalenterivuodessa jopa kolme biologista vuotta.

Biologista ikää voidaan mitata erilaisten markkereiden avulla. Tällaisia markkereita ovat esimerkiksi kuulo, keuhkojen toiminta, käden puristusvoima sekä erilaiset verikokeilla löydettävät tulokset. Yhtä ainutta biologisen iän kertovaa testiä ei kuitenkaan ole olemassa, sillä testeistä täytyy aina sulkea pois erilaisten sairauksien aiheuttamat muutokset.

Omaa vanhenemista voi hidastaa monilla erilaisilla keinoilla. Tärkeimmät niistä ovat tupakoinnin ja ylipainon välttäminen, liikunnan harrastaminen, kohtuullinen alkoholinkäyttö, sosiaalisuus sekä riittävät älylliset haasteet.

Vierailija
45/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmisten keski-ikä on kohonnut, niin täytyyhän keski-ikäisyyden määritelmä myös kohota samalla. Yleisestihän sanotaan, että nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 70 vuotiasta ja niinhän se taitaa suurinpiirtein ollakin.

Itse en ainakaan voi pitää sellaista ihmistä vanhuksena, joka ei ole vielä edes eläkeiässä. Itse pitäisinkin nykypäivän keski-ikäisinä 45-65 vuotiaita.

50-luvulla ei taatusti kukaan pitänyt 60-vuotiaita keski-ikäisinä. Ei edes 50-vuotiaita. Kyllä hekin olivat jo vanhuuden puolella. 

50-luvun kuuskymppiset oli vielä täysillä työelämässä mukana, joten paha heitä nyt oli vanhuksinakaan pitää. Tuo viiskymppisten väittäminen vanhuksiksi taas kertoo sinusta kaiken oleellisen.

Vierailija
46/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en osaa pitää työikäistä vanhana. En vielä oikein juuri eläkkeelle päässyttäkään, vaan puhun eläkeikäisestä. Vasta reilusti yli 70 tai yli 75 alkaa tuntua vanhalta. Onhan 60-vuotiailla vielä keskimäärin 20 vuotta elämää jäljellä, joten ei sitä ainakaan vanhus vois olla. Eihän lapsuuskaan kestä kuin jonkun 12 vuotta, niin miksi vanhuus kestäis kymmeniä vuosia.

Vierailija
47/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäiskeski-ikäinen. On yleensä työuransa viimeisillä vuosilla, ellei sitten ole aiemmin jäänyt esim. työkyvyttömyyseläkkeelle.

Höpsistä. Onhan meillä yli 70 vuotias pressakin joka on vielä pienen lapsen isä. Ei voi yleistää kaikkia. Jotkin on jo 20 v työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Siinä lukikin, että "yleensä". Kannattaa myös muistaa, että presidenttiys on aika eri asia kuin normaali työelämä. Ei voi mitenkään verrata toisiinsa.

Vierailija
48/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäiskeski-ikäinen. On yleensä työuransa viimeisillä vuosilla, ellei sitten ole aiemmin jäänyt esim. työkyvyttömyyseläkkeelle.

Höpsistä. Onhan meillä yli 70 vuotias pressakin joka on vielä pienen lapsen isä. Ei voi yleistää kaikkia. Jotkin on jo 20 v työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Siinä lukikin, että "yleensä". Kannattaa myös muistaa, että presidenttiys on aika eri asia kuin normaali työelämä. Ei voi mitenkään verrata toisiinsa.

Nyt puhutaankin iästä ja siitä, että kuka on kenenkin mielestä vanha. Jokainen voi esittää mielipiteitään eikä niillä ole käytännössä mitään merkitystä. Tutkijatkin ovat sitä mieltä, että ihmisen kronologinen ikä on eri kuin biologinen ikä.

Vierailija
49/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen biologinen ikä ei ole sama asia kuin kalenteri-ikä. Osa ihmisistä ikääntyy toisia nopeammin ja toiset voivat jopa nuortua. Kronologisesti samanikäisillä ihmisillä voi olla biologisessa iässä pahimmillaan kymmenien vuosien ero. Tutkijoiden mukaan jotkut ihmiset vanhenevat yhdessä kalenterivuodessa jopa kolme biologista vuotta.

Biologista ikää voidaan mitata erilaisten markkereiden avulla. Tällaisia markkereita ovat esimerkiksi kuulo, keuhkojen toiminta, käden puristusvoima sekä erilaiset verikokeilla löydettävät tulokset. Yhtä ainutta biologisen iän kertovaa testiä ei kuitenkaan ole olemassa, sillä testeistä täytyy aina sulkea pois erilaisten sairauksien aiheuttamat muutokset.

Omaa vanhenemista voi hidastaa monilla erilaisilla keinoilla. Tärkeimmät niistä ovat tupakoinnin ja ylipainon välttäminen, liikunnan harrastaminen, kohtuullinen alkoholinkäyttö, sosiaalisuus sekä riittävät älylliset haasteet.

Itse veikkaisin että geenit on aika olennainen asia tuonkin kanssa. Mun äiti ja äidin suvussa useampi nainen näyttää ikäistään 15 vuotta nuoremmalta. Osa on jopa tupakoinut ja ovat kovia syömään sokeriakin eli nuorelta näyttäminen on pelkästään geenien ansiota. Harmi etten ole itse perinyt noita geenejä. Oishan se mahtavaa kun melkein 5-kymppisenä luultais vielä 3-kymppiseksi kuten monia äidin sukulaisia luullaan. Vaikka kuinka terveellisesti olen elänyt, niin näytän ihan ikäiseltäni. Ehkä jopa vähän vanhemmalta, aivan kuten isäni. 

Vierailija
50/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. 60-vuotias on jo aika vanha, mutta ei vielä vanhus. 

Riippuu kenen näkövinkkelistä asiaa tarkastelee. Varmasti teinien mielestä kuuskymppinen on jo ihan ikäloppu, kun taas kasiviosen mielestä kuuskymppinen on vielä nuori.

Itse olen viiskymppinen, enkä todellakaan pidä kuuskymppisiä "jo aika vanhoina".

Vierailija
51/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha se on vaikka olisi kuinka hyvänkuntoinen ja omasta mielestään ei koe itseään vanhaksi mutta sori vaan, vanhoja olette, hyväksykää se.

Vierailija
52/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia tuon ikäisiä, joilla on vielä vanhemmatkin (tai ainakin toinen heistä) elossa, joten en oikein osaa kuusikymppisiä vielä vanhoina pitää. Ehkä myöhäiskeski-ikäinen olisi paras määritelmä?

53/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin myös että myöhäiskeski-ikäinen. Omat vanhempani ovat yli 60 ja he ovat keski-ikäisen oloisia vieläkin. Vanhuus alkaa mielestäni iässä 70 ja risat.

Vierailija
54/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. 60-vuotias on jo aika vanha, mutta ei vielä vanhus. 

Riippuu kenen näkövinkkelistä asiaa tarkastelee. Varmasti teinien mielestä kuuskymppinen on jo ihan ikäloppu, kun taas kasiviosen mielestä kuuskymppinen on vielä nuori.

Itse olen viiskymppinen, enkä todellakaan pidä kuuskymppisiä "jo aika vanhoina".

Niinpä. Teiinä 16 v pidin jo 18 v vanhoina aikuisina. 20 v pidin 30 v tosi vanhoina ja 25 v oli liian vanha poikaystäväksi, ihan vanha ukko. Nyt kun on ikää tullut, niin 50 - 60 v tuntuu nuorilta kun heitä on työkavereina eikä ikä todellakaan näy mistään. Ne geenit ja elämäntavat varmasti vaikuttaa.  

Vierailija
55/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha se on vaikka olisi kuinka hyvänkuntoinen ja omasta mielestään ei koe itseään vanhaksi mutta sori vaan, vanhoja olette, hyväksykää se.

Mene sinä teini takas y-laudalle, nää on aikuisten juttuja.

Vierailija
56/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuus on  korvien välissä ja jos asenne on ahdasmielinen ja rajoittunut, niin 20 - 30 v voi olla tosi vanha etenkin jos on vanhoihin varsiin tehty, kuten isoäitini sanoi eräästä joka oli vanha ja kaavoihinsa kangistunut, sorry vaan,  hyväksykää se. 

Vierailija
57/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha. Olisi keski-ikäinen jos ihminen eläisi säännönmukaisesti 120-vuotiaaksi.

Vierailija
58/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat tuota ikäluokkaa ja ovat pirteämpiä kuin kolmikymppiset.

Vierailija
59/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha. Olisi keski-ikäinen jos ihminen eläisi säännönmukaisesti 120-vuotiaaksi.

Ei keski-ikä tarkoita kirjaimellisesti keskimääräisen eliniän puoliväliä, vaan pitkää aikaväliä sen molemmin puolin.

Vierailija
60/173 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastukseni on vähän alta tuon iän ja mielestäni ihanin ja seksikkäin nainen maailmassa. Tosin ihastuminen on tässä tapauksessa täysin yksipuolista. Vaikka olemkin häntä nuorempi, minulle hän olisi täydellisen ikäinen. Koen, että hän on energinen, innostava, kiehtova ja upea, tavallaan iätön ihminen. Olen rakastunut, mutta koskaan en häntä saa.

T. Nuorempi ihailija täällä jossain

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi