Onko mielestänne 60-vuotias vanha vai keski-ikäinen?
Itse sanoisin, että riippuu ihan yksilöstä, kunnosta ja terveydentilasta. Osa tuon ikäisistä on hyvinkin nuorekkaita, osa puolestaan jo vanhanoloisia.
Kommentit (173)
Kolme neljäsosaa elämästä jo eletty, joten vanhuus alkaa kyllä tuosta iästä. Jos elää satavuotiaaksi niin silloinkin tuo on jo yli puolivälin elämästä.
Kun ihmisten keski-ikä on kohonnut, niin täytyyhän keski-ikäisyyden määritelmä myös kohota samalla. Yleisestihän sanotaan, että nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 70 vuotiasta ja niinhän se taitaa suurinpiirtein ollakin.
Itse en ainakaan voi pitää sellaista ihmistä vanhuksena, joka ei ole vielä edes eläkeiässä. Itse pitäisinkin nykypäivän keski-ikäisinä 45-65 vuotiaita.
Alkaa olla vanhahko. Vanhoiksi laskisin ehkä yli 75-vuotiaat.
Olen 63 vuotias ja kroppa on tietty jo "vanha" Mieli sen sijaan sama kuin nuorella. Tosi veemäinen yhdistelmä. Baanalle tekis mieli, mutta kun katsoo peiliin, niin jarrut päälle :)
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisten keski-ikä on kohonnut, niin täytyyhän keski-ikäisyyden määritelmä myös kohota samalla. Yleisestihän sanotaan, että nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 70 vuotiasta ja niinhän se taitaa suurinpiirtein ollakin.
Itse en ainakaan voi pitää sellaista ihmistä vanhuksena, joka ei ole vielä edes eläkeiässä. Itse pitäisinkin nykypäivän keski-ikäisinä 45-65 vuotiaita.
Lipsahti väärä lukema. Siis tietenkin nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 60 vuotiasta.
Tosi nuori. Jos verrataan vaikkapa 5000 vuotiaisiin siriuslaisiin, jotka rakensivat mm. Egyptin pyrramidit.
Näin miesnäkökulasta nainen on hehkeimmillään juuri 60 vuotiaana. Itse olen 38 vuotias. ;)
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla ei taatusti kukaan pitänyt 60-vuotiaita keski-ikäisinä. Ei edes 50-vuotiaita. Kyllä hekin olivat jo vanhuuden puolella.
Olen tämän äärellä itsekin nyt.
Äitini ja hänen avopuolisonsa tänä vuonna 71. Äiti teki vielä 68 -vuotiaaksi töitä asiantuntijatehtävissä. Miehensä oli loppuun oli eläkeikään asti samalla työnantajalla hyvin fyysisessä työssä.
Äiti oli himokuntoilija ja kognitiivisesti lahjakas. Miehensä piti fyysisen kunnon pihatöillä yms.
Kunnes. Molemmilla todettiin 2018 sairaudet. Äidillä gradus 4 munasarjasyöpä. Miehellään Parkinson.
Äiti sinnitteli, urheili. Viime talvena palliatiivinen hoitolinja. Kakeksia. Kuoli nyt heinäkuussa.
Vain pari vuotta nuoremmat käy työpaikallani eläkeläisenä töissä.
Se on justiinsa niin, mitä tässä lottopotissa osuu kohdalle
Virallisten määritelmien mukaan taitaa olla vielä myöhäiskeski-ikäinen, koska vanhuuden katsotaan alkavan määritelmästä riippuen joko 65. tai 70. ikävuodesta.
60 on vielä myöhäisessä keski-iässä, mutta yli 65 on jo vanha. Yli 85 on sitten jo todella vanha.
Vanhat yli 80 v ovat kyllä kiinnostuneita naisista. Kun olin kotihoidossa hoitajana nuorena tyttönä töissä, niin kiinni kävivät ja puhuivat kaksimielisiä. Ei ne vanhatkaan mitään sokeita ole. Ei taida niin vanhaa miestä olla, ettei tytöt ja naiset kiinnosta.
No 60-vuotias ei ole enää keski-iässä, vaan yli sen. Mutta ei kuitenkaan ihan vanhuskaan vielä.
Myöhäiskeski-ikäinen. On yleensä työuransa viimeisillä vuosilla, ellei sitten ole aiemmin jäänyt esim. työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olen 60, vanha tantta, toinen jalka haudassa.
Ainut mikä pitää pystyssä on huumori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipsahti väärä lukema. Siis tietenkin nykypäivän 70 vuotias vastaa 50-luvun 60 vuotiasta.
Onhan nykypäivän seitenkymppiset huomattavasti nuorekkaampia ja vetreämpiä, kuin samanikäiset omassa lapsuudessani 70-luvulla. Oma mummoni kuoli vähän yli seiskakymppisenä ja oli todella vanhan oloinen tuolloin. Nykypäivänä samanikäiset harrastavat ties mitä.
Iäkäs henkilö on laissa määritelty puolestaan sellaiseksi, jonka toimintakyky on heikentynyt korkean iän myötä alkaneiden, lisääntyneiden tai pahentuneiden sairauksien tai vammojen vuoksi taikka korkeaan ikään liittyvän rappeutumisen johdosta. Näyttää siltä, että biologisen iän suhdetta kalenteri-ikään säätelevät pitkälti geenimme. Toisilla sattuu olemaan sellainen perimä, että he esimerkiksi vanhenevat osiltaan tai koko keholtaan hitaammin kuin ikätoverinsa. Viisikymppinen voi siis olla biologiselta iältään 40 tai 60 vuotta tai jotain näiden väliltä. Ero ihmisen biologisen iän ja kalenteri-iän välillä voi olla aivan silmin havaittavissa. Tutkijoidenkin mukaan ihmisen kalenteri-ikä voi olla hyvin erilainen kuin hänen biologinen ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha.
Kiitos
M58
Vierailija kirjoitti:
Myöhäiskeski-ikäinen. On yleensä työuransa viimeisillä vuosilla, ellei sitten ole aiemmin jäänyt esim. työkyvyttömyyseläkkeelle.
Höpsistä. Onhan meillä yli 70 vuotias pressakin joka on vielä pienen lapsen isä. Ei voi yleistää kaikkia. Jotkin on jo 20 v työkyvyttömyyseläkkeellä.
Yli 70v on vanha, vaikka kuinka olisi politiikassa mukana. Ei millään mittarilla voi sanoa, että Suomella on nuori tai edes keski-ikäinen presidentti. Kyllä hän on vanha. Tai kiertoilmaisua käyttäen; hyvin kokenut.